Horn, kongen av dynamikk?

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
Bare for å svare skikkelig på Vredens innlegg.
Jeg satte likhetstegn på "plutselighet" og det engelske "Immediacy". Det fremgikk av ett tidligere innlegg.

Og til Mr T.
Det er mitt inntrykk at ordent "Immediacy" brukes svært ofte for å beskrive nettopp horn høyttalere. Ordet brukes også i forbindelse med fullrange elementer som f.eks Fostex. Disse er ikke spesiellt kjent for å ha høy båndbredde oppover.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det ordet betyr nærvær/tilstedeværelse
dvs at du får en opplevelse av nærkontakt med musikken
mvh
Leif
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
Jeg må få ny ordbok. Umiddelbarhet får jeg opp her.
Plutselighet har jeg fra terminologien til Rognlien i Fidelity (gamel utgave).
 
V

vredensgnag

Gjest
LMC skrev:
det ordet betyr nærvær/tilstedeværelse
dvs at du får en opplevelse av nærkontakt med musikken
mvh
Leif
Bra du la til "tilstedeværelse". Emnet er så interessant at man arrangerer symposier i det:
http://utopiaofsound.akbild.ac.at/

Og da nettopp med utgangspunkt i det faktum at vi lytter til en illusjon, som er frakoblet sin opprinnelse, sammenlignet med det å være til stede der musikken skjer, og oppleve den samtidig med at den blir skapt.

Men når det gjelder høyttalere bruker man også ordet for å beskrive "plutselighet".
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
plutselighet er et tåka ord imo
skal det bety at noe er der plutselig, som ikke var der nettopp/for litt siden ???
slike formuleringer som jeg til stadighet irriterte meg over i et ikke navngitt hifi blad ::)
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Gå og ERFAR og kjøp dere hornsystemer før all denne flisespikkinga og ordkløyvinga tar helt overhånd!
 
M

Mr-T

Gjest
Hva med "plutselig tilstedeværelse" ?

(kan jo og brukes om den gangen du var 13 og mora di ferska deg med siste nr av "Cats")
 
V

vredensgnag

Gjest
LMC skrev:
plutselighet er et tåka ord imo
skal det bety at noe er der plutselig, som ikke var der nettopp/for litt siden ???
slike formuleringer som jeg til stadighet irriterte meg over i et ikke navngitt hifi blad ::)
mvh
Leif
;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Kommer PLUTSELIG, står det på døra til grønnsakhandleren borti gata.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Impulsvillighet blir også brukt, men om det er et bedre uttrykk vet jeg ikke
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bedre ord, annen mening
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Mr-T skrev:
Damene synes sånt er en uting.
;D ;D Derfor er det noen som kjører med Bing & Grøndahl....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Roberth skrev:
Hei

Jeg lurer på en ting, de mest dynamiske høyttallerne jeg har hørt er horn. Er horn det å foretrekke om mann skal ha et fokus på dynamikk i lyden i en konstruksjon, ved unntak av de nederste frekvensene som en et stort basselement kan takle? Er alle horn god på dette eller er det bare tilfeldig at horn høyttalere har ofte mest dynamikk?

Etter som jeg ser at de mest ambisiøse amerikanske hifi produsentene bruker/brukte horn (JBL, Klipsch, Altec osv).
Har hørt europeiske hornhøyttalere som avantgarde acoustics, hvor de har god dynamikk, men spiller mye mer sivilisert og snillere enn de amerikanske produsentene som jeg har hørt.
Back to on-topic:

Ja, horn er å foretrekke dersom du setter pris på et system som i det ene øyeblikket gjengir (med alle detaljer) 55 dB med intrikat musikk for så å eksplodere i 120 dB OG deretter stoppe, med dørgende stillhet som resultat, nesten før du catcher at det er over...

Nei, ikke alle "horn" er gode på dette, kommer an på konstruksjon, element/driverkvalitet, fase/tidsforløp osv. Mange faktorer.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
MEN
utfordringen med multiway horn er vel driver-integrering (ifht lytteavstand), size på enkelt-utøvere/instrument og soundstage/3D
SAMT støy

alt dette kan løses med stahet og nitidig prøving og feiling
mvh
Leif "gir meg ikke på tørre møkka" Christensen
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Angående 'immediacy', syns jeg det kan være greit å forholde seg til hva ordboka mener det betyr, tror det blir lettere å forstå kompliserte temaer som dette med et mest mulig presist språk. Forøvrig skal jeg ikke påberope meg å skjønne halvparten av innleggene i denne tråden en gang ;D

im·me·di·a·cy (-md--s)
n. pl. im·me·di·a·cies
1. The condition or quality of being immediate.
2. Lack of an intervening or mediating agency; directness: the immediacy of live television coverage.
3. Something immediate, as in importance.

http://www.thefreedictionary.com/immediacy

Det er altså avledet av ordet immediate:


im·me·di·ate (-md-t)
adj.
1. Occurring at once; instant: gave me an immediate response.
2.
a. Of or near the present time: in the immediate future.
b. Of or relating to the present time and place; current: "It is probable that, apart from the most immediate, pragmatic, technical revisions, the writer's effort to detach himself from his work is quixotic" (Joyce Carol Oates).
3. Close at hand; near: in the immediate vicinity. See Synonyms at close.
4. Next in line or relation: is an immediate successor to the president of the company.
5. Directly apprehended or perceived: had immediate awareness of the scope of the crisis.
6. Acting or occurring without the interposition of another agency or object; direct.

http://www.thefreedictionary.com/immediate


Kan vi kanskje oversette dette med "umiddelbarhet"? Bare et forslag.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
LMC skrev:
MEN
utfordringen med multiway horn er vel driver-integrering (ifht lytteavstand), size på enkelt-utøvere/instrument og soundstage/3D
SAMT støy

alt dette kan løses med stahet og nitidig prøving og feiling
mvh
Leif "gir meg ikke på tørre møkka" Christensen
Utfordringene står i kø, ja, banken også, men BELØNNINGEN kan være hinsides. Støy er ikke lenger det problemet det var, og i særdeleshet ikke dersom du holder deg borte fra gamle melkeflasker (blir vel grisebank fra glødetrådgutta nå..) og annet støyinduserende ræl.

Utøvernes relative størrelse samt 3D opplever jeg heller ikke som noe problemtema lenger.

Når du har opplevd til fulle det som trådstarter nevner, så orker du ikke noe annet. Med mindre du MÅ prioritere annerledes selvsagt.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nærvær....hvorfor fucke det opp og lage det mere komplisert enn det allerede er?
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
både melkeflaskene og reagensrørene mine er minst like støysvake som sandkorna dine!
men spøk til side;
nett og jordingskonfigurasjon er også viktig for å oppnå ZERO NOISE TARGET

mvh
Leif
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
LMC skrev:
nærvær....hvorfor fucke det opp og lage det mere komplisert enn det allerede er?
mvh
Leif
"Presence" er vel det engelske ordet som vanligvis brukes for å beskrive "nærvær". Immediacy betyr så vidt jeg kan se noe annet.
 
V

vredensgnag

Gjest
blitzkrieg skrev:
LMC skrev:
nærvær....hvorfor fucke det opp og lage det mere komplisert enn det allerede er?
mvh
Leif
"Presence" er vel det engelske ordet som vanligvis brukes for å beskrive "nærvær". Immediacy betyr så vidt jeg kan se noe annet.
Suddenness
Presence
Immediacy

Beskriver ulike deler - og når de brukes presist er de også nyttige. Og de flyter litt inn i hverandre.

Når jeg lytter til en direktegravert japansk LP med en gitarist, så oppstår tonene kontant, suddenly, med en sterk tilstedeværelse, immediacy, som bringer meg meget tett på fremføringen, presence.

Slik velger jeg å se begrepene.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
vredensgnag skrev:
blitzkrieg skrev:
LMC skrev:
nærvær....hvorfor fucke det opp og lage det mere komplisert enn det allerede er?
mvh
Leif
"Presence" er vel det engelske ordet som vanligvis brukes for å beskrive "nærvær". Immediacy betyr så vidt jeg kan se noe annet.
Suddenness
Presence
Immediacy

Beskriver ulike deler - og når de brukes presist er de også nyttige. Og de flyter litt inn i hverandre.

Når jeg lytter til en direktegravert japansk LP med en gitarist, så oppstår tonene kontant, suddenly, med en sterk tilstedeværelse, immediacy, som bringer meg meget tett på fremføringen, presence.

Slik velger jeg å se begrepene.
Det jeg mener er bare at det ikke er valgfritt. Ordene har som regel en helt bestemt, konkret mening, og hvis vi begynner å lage egne tolkninger av forskjellige ord kan det bli vanskelig å forstå hverandre. Språket blir fort upresist når man tar seg slike friheter.

Men det var ikke meningen å spore av debatten med kvasisemantikk, please carry on.
 
V

vredensgnag

Gjest
blitzkrieg skrev:
vredensgnag skrev:
blitzkrieg skrev:
LMC skrev:
nærvær....hvorfor fucke det opp og lage det mere komplisert enn det allerede er?
mvh
Leif
"Presence" er vel det engelske ordet som vanligvis brukes for å beskrive "nærvær". Immediacy betyr så vidt jeg kan se noe annet.
Suddenness
Presence
Immediacy

Beskriver ulike deler - og når de brukes presist er de også nyttige. Og de flyter litt inn i hverandre.

Når jeg lytter til en direktegravert japansk LP med en gitarist, så oppstår tonene kontant, suddenly, med en sterk tilstedeværelse, immediacy, som bringer meg meget tett på fremføringen, presence.

Slik velger jeg å se begrepene.
Det jeg mener er bare at det ikke er valgfritt. Ordene har som regel en helt bestemt, konkret mening, og hvis vi begynner å lage egne tolkninger av forskjellige ord kan det bli vanskelig å forstå hverandre. Språket blir fort upresist når man tar seg slike friheter.

Men det var ikke meningen å spore av debatten med kvasisemantikk, please carry on.
Vi er helt enige. For noen år siden forsøkte jeg å lage en liten oversikt over hva ulike hifi-begrep betyr, som en reaksjon på all utydeligheten (og direkte selvmotsigelser).
Diskusjonene i den tråden viste med all tydelighet at behovet er stort.

;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
np..vi går videre
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Horn, kongen av det meste, som betyr noe for realisme ;D
mvh
Leif
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
vredensgnag skrev:
Vi er helt enige. For noen år siden forsøkte jeg å lage en liten oversikt over hva ulike hifi-begrep betyr, som en reaksjon på all utydeligheten (og direkte selvmotsigelser).
Diskusjonene i den tråden viste med all tydelighet at behovet er stort.

;D
Diskusjonen i denne tråden viser med all tydelighet at behovet er stort. ;)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hedde skrev:
vredensgnag skrev:
Vi er helt enige. For noen år siden forsøkte jeg å lage en liten oversikt over hva ulike hifi-begrep betyr, som en reaksjon på all utydeligheten (og direkte selvmotsigelser).
Diskusjonene i den tråden viste med all tydelighet at behovet er stort.

;D
Diskusjonen i denne tråden viser med all tydelighet at behovet er stort. ;)
Opplys oss da vel
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
start en egen tråd for oppklaring av ord og uttrykk!
her handler det om horn!
eller for å si det som Sluket(c):
slutt å klin snørr på ruta;
sett opp et potent hornsystem og opplev det sjæl
mvh
Leif
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
Horn, kongen av det meste.

-file-
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
7-veis, ser det ut som, stereo også...
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
Ja, men det må gjøre skikkelig. Viss ikke blir det ikke realistisk.
 

Vedlegg

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.429
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.

Skogens konge har ikke horn.
Den har gevir.
Det var dagens naturfag.
 

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
Ok, da vet vi det. En geit er da mer dynamisk enn en elg.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
men hverken elgen eller geita hadde kledd dipoler!
mvh
Leif
 
8

8x12_TOM

Gjest
Siden tråden nå har tatt en seriøs vending igjen, kan jeg vel komme med min mening

Horn er tøft, men ikke best på alt ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
8x12_TOM skrev:
Siden tråden nå har tatt en seriøs vending igjen, kan jeg vel komme med min mening

Horn er tøft, men ikke best på alt
;)
Som med det meste.

/jan
 
Topp Bunn