Holton nxV300, langsom byggetråd Pellesmil style

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hei,
    Nå med tidenes varme og håp om at dette varer helt til snøen legger seg fårstår jeg risikoen med å presantere en byggetråd med ambisjoner om ferdigstilleles innen utgangen av 2012......

jobber best under press sies det,
    Jeg har alt for lenge sanket deler til mitt neste forsterkerprosjekt som baserer seg på utgangstrinnene til Anthony Holton bedre kjent som aussieamplifiers.
    Noen her på sentralen har bygd Holton forsterkere men det er vel 500 og 800 som er i flertall,
    Grunnen til at jeg ønsker å bygge en 300 er ønsket at jeg vil ha alt inn en relativt "liten" kasse samt at 220W i 8ohm 380w i 4 ohm burde holde for mitt bruk.

Status er følgende:

-2 stk nxV300 utgangstrinn, softstart, Eichmann høyttalertermin RCA plugger fra Holton
    -2 stk trafoer 500VA 50v og nettkabel levert av Per Velde
    -2 stk 50va trafoer til inngangs-trinnet, Wima PP kondiser ,Releer Omron G6K og kjøleribber levert av Elfa
    -4 stk M-lytic 22000uf + 4 stk 6800uf kondiser kom fra hifi collective
    -likerettere MRS1560G til efffekten og MUR120G kom fra Mouser
    -sølvkabel og bommullsstrømpe levert av Svalander

da skulle mye være på plass, på tide å sette igang mao.

Per

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    I dag ble det tid til litt pusling med ,likeretterene
    Jeg ønsker å unngå bruken av print og heller hardwire rett på diodene uten bruk av kabel imellom.
    Fant ut at jeg vil ha diodene satt sammen med bena mot hverandre, der avstanden mellom festehullene blir 55m
    Siden diodene har ledende kropp så kan jeg ikke montere de rett på metall pga kortslutting
    Kapper en kloss av Delinitt som er både hard så jeg kan lage gjenger i og isolerer elektrisk så jeg kan montere diodene rett på.
    Jeg monterer diodene med 3mm skruer og monterer hele klossen fast i kabinettet med en 6mm messingskrue.

Vedlegg

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Seriøst :) god fornøjelse med det. Da dette ikke er klasse A er der ikke bruk for køling af dioderne.

mesc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Spennende.
    Jeg bygger selv nx300 + dac. Bygger som monoblokker, én er nesten ferdig og dac'en er ferdig. Gleder meg til det blir fungerende godlyd av det hele.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Spennende.
    Jeg bygger selv nx300 + dac. Bygger som monoblokker, én er nesten ferdig og dac'en er ferdig. Gleder meg til det blir fungerende godlyd av det hele.
    Tøft jeg så litt på Dacen hans da jeg var på jakt etter ny, (er det Holton dacen du bygger?)
    Valget falt tilslutt på TP Buffalo

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Seriøst :) god fornøjelse med det. Da dette ikke er klasse A er der ikke bruk for køling af dioderne.
    Ja det var det jeg kom fram til også, jeg tenkte at likeretterene hadde godt av å bli fysisk dempet mest mulig derfor denne klossen,
    Hele resten av prosjektet vil også bli konstruert mht å redusere vibrasjoner som komponentene utsttes for,
    Å redusere mikrofoni dvs lydpåvirkning pga vibrasjon har større effekt enn mange er klar over, dessuten er det normalt veldig billig.

P.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ja det blir noe annet med Zapsoluten min , den kjører over 400w rett ut i stua, der er likeretterene skrudd rett ned i bunn på kassa,
    at komponentene holder etter over 15 år er imponerende, det er over 70g på kjøleribbene og den tåler å gå i kl A i flere døgn i strekk (ja da jeg har glemt de etter fest)

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Da var det på tide med en første prøveoppstilling,
    det meste av deler er på plass, har begrensning på 43cm dybde, bredden blir omtrent det samme, hadde opprinnelig planlagt 75mm høyde på kjøleribbene men ser at det blir et problem når en kjøper så store M-lytic kondiser, derfor må det bli 100mm høyde

More to come

Per

Vedlegg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Tøft jeg så litt på Dacen hans da jeg var på jakt etter ny, (er det Holton dacen du bygger?)
    Den diskrete udgang er fantastisk men SE udgangen er noget tynd og hård som jeg hører det.

mesc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Nei det er buffalo 32s, har hatt'en lenge men men har nylig anskaffet async-usb modul og har bygget den inn i kabinett som matcher nx300 monoblokkene.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Nei det er buffalo 32s, har hatt'en lenge men men har nylig anskaffet async-usb modul og har bygget den inn i kabinett som matcher nx300 monoblokkene.
    Tøft jeg kjører også Bøffelen min rett i effektforsterkeren, Zappen hadde orginalt 2 innganger med et relee på ingangstrinnet, jeg brukte bare den ene inngangen i mange år og det var først når jeg bygde dacen og fant ut at den ikke lot seg plassere sammen med preampen (dacen var alt for stor) eneste brukbare plassering var ved effektfosterkeren derfor ble det kabel rett fra dacen effektforsterkeren,
    Kan ikke si jeg har angret.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Holton NXV 500 R2

Mine monoblokke inden der ankom 4 stk 2200 uf Nicichon 100 V og 4 stk 47 ohm Kiwame som erstatning for de små lytter og modstandene på billedet. Spiller bedre end alt andet jeg har hørt inc. AR 610. ;););)

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Mine monoblokke inden der ankom 4 stk 2200 uf Nicichon 100 V og 4 stk 47 ohm Kiwame som erstatning for de små lytter og modstandene på billedet. Spiller bedre end alt andet jeg har hørt inc. AR 610. ;););)
    Tøft, jeg har også tenkt sette enten Panasonic FC / Nicolson KZ /eller Elna S 2 ca 200uf rett på printet ved inngangen sammen med Wima MKP2 ca 5uf.
    Liker layouten din jeg kommer til å kjøre omternt samme layout, liker også den korte avstanden fra likeretterene til kondisene, det går vist volsomme strømmer mellom likertterene og kondisene derfor er motstanden og avstanden viktig.
    Hvilke kabler / tykkelse bruker du mellom likeretterene og kondensatorene?
    Og hvilke likerettere har du valgt?

Takk

Per

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Elna Silmic II er rigtigt gode . Jeg har nogle 33 uf jeg skal montere på utgangstrinnet på et tidspunkt. Som du kan se har jeg klippet plastic kondensatorerne ut og erstattet med 2,2 uf Silmic II. Kablerne er 0,8 mm kobber tvinnet sammen til 3,2 mm eller 1,6. Efter samlingen skal de have en smeltelak. Likeretterne er Hexfred 30 A 600 V da de lå i skuffen og jeg vurderede deres lydmæssige egenskaber til at passe med Holton. Ellers har jeg med godt resultat anvendt Stealth dioder fra Digikey det sidste år.
    De MKP ville jeg lytteteste. Min vurdering at diskanten vil leve sit eget liv med dem men prøv. Mine sidste kondensatorer inden indgangen til indgangs trinnet er " glatfolie " 380 uf. 100 V .

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Elna Silmic II er rigtigt gode . Jeg har nogle 33 uf jeg skal montere på utgangstrinnet på et tidspunkt. Som du kan se har jeg klippet plastic kondensatorerne ut og erstattet med 2,2 uf Silmic II. Kablerne er 0,8 mm kobber tvinnet sammen til 3,2 mm eller 1,6. Efter samlingen skal de have en smeltelak. Likeretterne er Hexfred 30 A 600 V da de lå i skuffen og jeg vurderede deres lydmæssige egenskaber til at passe med Holton. Ellers har jeg med godt resultat anvendt Stealth dioder fra Digikey det sidste år.
    De MKP ville jeg lytteteste. Min vurdering at diskanten vil leve sit eget liv med dem men prøv. Mine sidste kondensatorer inden indgangen til indgangs trinnet er " glatfolie " 380 uf. 100 V .
    Ja jeg tenkte å prøve forsjellige kondiser, mange forsjellige meninger om de 3 (panasonic fc Elna siml, 2 og Nicolson kz) det sitter Nicolson KZ Muse på mine Holton trinn , ser at på nettsiden til Holton så fremheves det at den nå leveres med Elna Cerafine (eller lignende kvalitet) ang Wima MKP så gjør jeg som du skriver jeg får teste og se om det funker.
    Har du V2 bords? dvs har du seperat strømforsyning til drivertrinnet
    Jeg skal kjøre egen strømforsyning (50va + 6800uf mlytic) til drivertrinnet, mulig jeg må forske litt på kondensatorvalg på hovedstrømmen kontra drivertrinnet.

Mente du at du at du har byttet kondensatorer på selve forsterkermodulen?

Må dra , fest

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Nå begynner jeg å skjønne hvordan du har gjort det, du kjører et RC ledd til strømforsyningen til inngangsdelen?
    hvilke verdier har du på motstandene?
    sliter litt med å se hvor du har satt Elna 2.2uf kondisene ser det ikke på bildet

Takk

Per

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Indgangsdelen har CRCRC led Oprindeligt 1000 uf. Wicon 3,3 ohm carboncomposite ,50 ohm Vitroohm trådviklet umagnetisk,33000 uf. 10 ohm metal, 380 uf glatfolie.

Nu har jeg ødelagt magien.
    Skiftede til 2200 uf . Nichicon , 47 ohm Kiwame, 33000 uf. ,6 ohm kul , 380 uf . glatfolie. Nu er lyden for fyldig/ direkte upræcis.

Fjerner den Kiwame igen er nok ikke lige sagen her. Kanskje er de 6 ohm også for lidt i det sidste RC led.

De 2,2 uf. Silmic sidder ud for hver utgangs Mosfet og de små gule er tatt ut.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Indgangsdelen har CRCRC led Oprindeligt 1000 uf. Wicon 3,3 ohm carboncomposite ,50 ohm Vitroohm trådviklet umagnetisk,33000 uf. 10 ohm metal, 380 uf glatfolie.

Skiftede til 2200 uf . Nichicon , 47 ohm Kiwame, 33000 uf. ,6 ohm kul , 380 uf . glatfolie. Nu er lyden for fyldig/ direkte upræcis.

Fjerner den Kiwame igen er nok ikke lige sagen her. Kanskje er de 6 ohm også for lidt i det sidste RC led.

Ja denne hobbyen vår er ikke enkel,,,
    Har du sett ThorseinL sin strømforsyning til analogue-addicts-phono-preamplifier 2006 edition The Analogue Addicts Phono Preamplifier 2006 Edition - diyAudio han har designet den med choke C R C R strømforsyningen skal ikke levere veldig mange ma så den tåler endel R i railen. mener Anthony H. sa inngangstrinnet på min 300 trakk ca 50ma mulig verdiene til Thorstein er basert på lavere strømtrekk.
    Designet på strømforsyningen er basert på ideen om minimalt med støy, tidliger utgave av RIIAen (omtrent 1997) var basert på batteridrift for å få best utnyttelse av RIIAen.
    Det som ev. er ulempen med så mange RC ledd er at en får lav dynamikk pga mye motstand i railen, (på lave strømtrekk er dette neppe noe problem)

Har du prøvd uten RC ledd i hele tatt?

Ev så er jo denne : Simplistic Mosfet HV Shunt Regs - diyAudio

Per

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Back on track and found more gold.

Du har da afgjort ret i at for mange RC led og høj modstand kan hæmme dynamikken. Nu skal man jo lige gjøre sig klart at dette kun er et indgangstrin hvor impedanserne er forholdsvis høje i forvejen og strømmene er små. Mener heller ikke der er tale om mange RC led. Der er 2 og modstanden er forholdsvis lav. I mit tilfælde havde jeg helt ret i ( mange projekters erfaring er lærerigt ) at det var modstandenes egenlyd der gjorde forskellen. Starter nu med 44 ohm Mills og 12 ohm kul i sidste led. 6 ohm i sidste led var for lidt til at filtrere lyden fra de store 33.000 uf lytter fra . Nu spiller det endnu bedre end første gang. :):);)

Shuntregulatorer er rigtigt gode især hvor der ikke er plads til store elektrolytter. Komponenterne i shuntregulatorer har også rigtig stor betydning for den samlede lyd.
    Jeg lavede et linietrin for et år siden hvor jeg brugte Shuntregulering. Først da den tredje forsøg på shuntregulering var udviklet lød det rigtigt godt. Kredsløb der målemæssigt kan virke overbevisende behøver ikke resultere i bedre lyd.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Holton er fantastiske forsterkere, har prøvd flere modeller.
    Har et par lite brukte nxv500 jeg kan selge for 4k inkl frakt.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Holton er fantastiske forsterkere, har prøvd flere modeller.
    Har et par lite brukte nxv500 jeg kan selge for 4k inkl frakt.
    Damn det er billig, jaggu frekt å friste med sånne godbiter nå,,,

Hmmmm må være sterk i troen og holde meg til planen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    DE gamle versioner er langt fra så gode som R 2 . Pudsigt forøvrigt at jeg og gæster var enige i at balanceret er meget dårligere end når jeg overfører balanceret men lægger den ene fase til stel med 200 ohm. Perspektivet bliver mere diffust. Bassen mere upræcis og lydbilledet træder for langt tilbage med balanceret. Vil spørge Holton hvad årsagen kan være .

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, har du prøvd ubalansert (SE) også?, i bruksanvisningen skriver han at den ene fasen skal legges til jord om en kjører ubalansert.
    Spennende siden jeg skal bruke inngangsvelger vha Omron releer og kunne velge mellom DAC (balansert) og preamp (RCA)

Kan det ha noe med utgangen på preampen din? jeg vet det var endel synsing i fjor ang utgangene på TP Bufffalo 2 dac med IVY2 noen mente den låt bedre ved å ta ut signalet fra den balanserte + og gnd og ikke bruke minus.
    Kan ikke huske om de ble enige

P.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Har gjort noen simuleringer i PSU designer og funnet ut at et CLC ledd kansje er det beste, jeg har ikke plass til uendelig med kondiser så en spole i serie med signalet vil kunne ta mye av rippelen (og den stygge firkanpulsn som kommer fra likeretterene)
    Om jeg antar at det går 3A max noe som tilsvarer 3a x 70v x 2stk = 350W så vil utgangskretsen få en ripelspenning på kun 2,39mV og med pen sinus kurve,
    Om jeg simulerer med begge kondelsatorene dvs 37000uf men uten spole så øker rippelen til 29mV og med mye stygg firkantpulser. ikke bra.
    Siste bildet viser begge spenningene , dvs før og etter spolen

Får rett og slett teste om det funker
    Regner med at jeg kjøper noen delefilterspoler med 1.2mm tråd fra Dynabel, de koster ikke mere enn at jeg tar de med som utviklingskostnader, litt spennende å se hvor mye spolene utgjør av motstand i kretsen kontra hvor mye bra de gjør.
    Ser av databladet at trafoen har halvparten av motstanden som spolen har, (0.5ohm) 1,2mm tråd i spolen holder det?

Per

Vedlegg

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    1,2 mm tråd kan holde til omkring 15 A kontinuert mener jeg. Du kan bruge en meget tyndere tråd som jeg ser det.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Hmm, har du prøvd ubalansert (SE) også?, i bruksanvisningen skriver han at den ene fasen skal legges til jord om en kjører ubalansert.
    Spennende siden jeg skal bruke inngangsvelger vha Omron releer og kunne velge mellom DAC (balansert) og preamp (RCA)

Kan det ha noe med utgangen på preampen din? jeg vet det var endel synsing i fjor ang utgangene på TP Bufffalo 2 dac med IVY2 noen mente den låt bedre ved å ta ut signalet fra den balanserte + og gnd og ikke bruke minus.
    Kan ikke huske om de ble enige

P.
    Lyder sansynligt at ansvaret skal lægges på Legato 3,1.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

Prøv Psu designer PSUD2

ikke rart at dette ikke låt bra, problemet ligger i r1 som du har økt fra ca 4 ohm til 47 ohm Kiwame,
    rippelen var bare ca 1mv, etter dette økte den til over 200mv.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Prøv Psu designer PSUD2

ikke rart at dette ikke låt bra, problemet ligger i r1 som du har økt fra ca 4 ohm til 47 ohm Kiwame,
    rippelen var bare ca 1mv, etter dette økte den til over 200mv.
    Du har misforstået noget læs igen . Første led var oprindeligt. 1000 uf. 50 ohm 33.000 uf . Så var det 2200 uf. 47 ( nu 44 ohm ) ohm og 33.000 uf. DEt er modstandenes egenlyd jeg hører. Modstanden fjerner jo noget højfrekvent støj og sørger for ensretter dioderne ikke brænder ved opladning af 33.000 uf.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Du har misforstået noget læs igen . Første led var oprindeligt. 1000 uf. 50 ohm 33.000 uf . Så var det 2200 uf. 47 ( nu 44 ohm ) ohm og 33.000 uf. DEt er modstandenes egenlyd jeg hører. Modstanden fjerner jo noget højfrekvent støj og sørger for ensretter dioderne ikke brænder ved opladning af 33.000 uf.
    Ja ser det nå jeg leste feil, trodde du skrev 0,5ohm men det er 50 ohm,
    Prøv å simuler det eller mål hvor mye rippel du har, bruker du andre verdier kan du senke rippelen med over 1000 ganger (dvs ned under 100uV)

Men det er bare teori, siste ord er ikke sagt før man har prøvd i praksis

Per

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hmm ville downloade det program . Mit virus program registrerede det som mistænkelig aktivitet så jeg satte det i karantæne. Har du eller andre haft problemer med det ?
    Funker fint hos meg, kjører win7 x32 går så det suser, fant linken på Diyaudio og flere der bruker det, det var noe diskusjon ang 64bit men det burde gå bra å kjøre kompabilitets modus.

Per

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Oki jeg hænger fast i XP. Kan det være problemet ? Det spiller perfekt så det må komme på et andet tidspunkt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn