Holton nxV300, langsom byggetråd Pellesmil style

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Fino det går jo fremad. I mellemtiden har en ven monteret 300 i to monotrin hvor der også er NXV 500. Det tog 3 dage.Lægger et billede op senere.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    SAM_0144.jpg
    The Duelund way. = minus Plastic.

Sist redigert:

mesc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Ok. Må nesten legge ut et bilde jeg og. NXV300 TheMescWay

DSC_0004.jpg

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Flere bilder nå og det er like før jeg ikke vil dra på ferie........

Får satse på noe fremdrift til høsten

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Ja det var jo det du skrev,
    hvorfor?
    Den " gamle" 500 har kontrollen i bunden og den "NYE" 300 har holografien og musikaliteten til diskant og mellemtone. Her er der bare 56 V til udgangstrinnet.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Har planlagt å bruke brolikerettere på 500va til output, omtrent som denne Passlabs klonen: ALEPH 2 POWER SUPPLY

Tenkte å bruke det samme for inputen,

Mener å ha lest at A. Holton skriver at han anbefaler omtrent 5volt høyere spenning på input en output.

Noen som har prøvd / følger dette?

Jeg har ikke satt strøm på trafoene så jeg vet ikke eksakt hva utspenningen er på de, men ouputen får mye høyere belastning og spenningstapet blir derfor større enn inputens beskjedne 50ma trekk.

Om det tilsvarer så mye som 5v er tvilsomt.

Derfor lurer jeg på om jeg skal prøve en halvlikeretter som tar ut jorden i senter av trafoen, da slipper jeg å likerette 0volten og får noe høyere spenning på inputen. som dette:

2-diode-bridge_rectifier_circuit_7-2.jpg

God ide?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Hei
    Har planlagt å bruke brolikerettere på 500va til output, omtrent som denne Passlabs klonen: ALEPH 2 POWER SUPPLY

Mener å ha lest at A. Holton skriver at han anbefaler omtrent 5volt høyere spenning på input en output.

Jeg har ikke satt strøm på trafoene så jeg vet ikke eksakt hva utspenningen er på de, men ouputen får mye høyere belastning og spenningstapet blir derfor større enn inputens beskjedne 50ma trekk.

Derfor lurer jeg på om jeg skal prøve en halvlikeretter som tar ut jorden i senter av trafoen, da slipper jeg å likerette 0volten og får noe høyere spenning på inputen. som dette:

Vis vedlegget 145334

God ide?
    Jeg gør næsten som på tegningen. En lille forskel . Parallelkobler trafoens viklinger og lægger dem op på midtpunktet af de 2 dioder. Har brugt dette i mange år efter at have set en gammel ræv fra branchen gøre det. Mindre antal dioder giver mindre støj. Virker bare på indgangstrinnet. Tror det er en meget dårlig ide til udgangstrinnet. 2 broer giver mindre rippel. På mine 500 har jeg 4 V mere på Indgangs trinnet og på kammeratens 300 er der 11 volt extra. De 11 volt er ok skriver Holton.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gør næsten som på tegningen. En lille forskel . Parallelkobler trafoens viklinger og lægger dem op på midtpunktet af de 2 dioder. Har brugt dette i mange år efter at have set en gammel ræv fra branchen gøre det. Mindre antal dioder giver mindre støj. Virker bare på indgangstrinnet. Tror det er en meget dårlig ide til udgangstrinnet. 2 broer giver mindre rippel. På mine 500 har jeg 4 V mere på Indgangs trinnet og på kammeratens 300 er der 11 volt extra. De 11 volt er ok skriver Holton.
    Takk.
    Ja regnet med at det var noe slik ja, færre komponenter er bra.
    Regner med at du har dine 4 volt over CRCR leddet ditt, siden jeg skal prøve spoler blir det neppe noe spenningtap uten belastning.

Skal bare høre hva Steven Van Zandt har å si

mesc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Seer meget fint ud men mindre plastic vil gøre underværker.
    Mener du jeg ikke burde ha ingangskondiser? Kanskje jeg ikke trenger det med buffalo? Det har vel med hvor mye dc offset kilden gir?
    Vet ikke noe serlig om akkurat dette.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Takk.
    Ja regnet med at det var noe slik ja, færre komponenter er bra.
    Regner med at du har dine 4 volt over CRCR leddet ditt, siden jeg skal prøve spoler blir det neppe noe spenningtap uten belastning.

Skal bare høre hva Steven Van Zandt har å si

Jippi,
    målte trafoene, 221volt inn gir:
    51,8vac, 500VA -> 75,1vdc ved 40ma (teoretisk)
    54,6vac, 50va -> 71,2vdc ved 50ma og 68,6vdc ved 1A (teoretisk)

ps 500va har max 5a ut...... ikke kortslutt utgangen:eek: brente målepinner funker dårlig
    Clasern har nye

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Seer meget fint ud men mindre plastic vil gøre underværker.
    Mener du jeg ikke burde ha ingangskondiser? Kanskje jeg ikke trenger det med buffalo? Det har vel med hvor mye dc offset kilden gir?
    Vet ikke noe serlig om akkurat dette.
    Nej det var sådan genereelt. Plastic ledninger, terminaler o.s.v. Prøv uden og du vil overvældes af den extra tranparens.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Hei

Vis vedlegget 145334

God ide?
    Vurderer en fremtidig ombygging av mine nxV800 for separat spenning til inngangstrinnet. Hvordan vil du beskrive den lydmessige forskjellen i dine 500 med og uten separat spenning til inngangstrinnet?
    Tenkte å benytte separate strømforsyninger. Vet du om noe kan ødelegges dersom sikringen til den ene eller den andre går slik at bare et av trinnene har spenning?
    By the way: Jeg trodde muligheten for separat spenning til inngangstrinnet (strap som kan fjernes) først kom på 800? Er det feil, eller har du modifisert dine 500?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Du har ret muligheden for seperat var først på 800. Nu er det så implementeret på andre modeller. Jeg har altid hørt en forbedring med seperate forsyninger. Mest som højere opløsning. Jeg kører fælles sikring. På andre forstærkere har jeg ikke oplevet nogle problemer hvis strømmen til indgangs trinnet falder væk. Gå igang du kommer ikke til at fortryde. Jeg satte i går 10 NF Russiske umagnetiske Silver Mica over broerne til udgangs trinnet og 100 NF KP til indgangs trinnet helt henne ved printet. Højere opløsning i mellemtone og diskant. Selv bassen opleves fastere det er jo balancen mellem bas og resten der også afgør om bassen opleves tight.

Er det dig der har lagt en anmeldelse af 800 op på Holtons facebook side ?

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer en fremtidig ombygging av mine nxV800 for separat spenning til inngangstrinnet. Hvordan vil du beskrive den lydmessige forskjellen i dine 500 med og uten separat spenning til inngangstrinnet?
    Tenkte å benytte separate strømforsyninger. Vet du om noe kan ødelegges dersom sikringen til den ene eller den andre går slik at bare et av trinnene har spenning?
    By the way: Jeg trodde muligheten for separat spenning til inngangstrinnet (strap som kan fjernes) først kom på 800? Er det feil, eller har du modifisert dine 500?
    Har du bestemt deg for noe oppsett? jeg har allerede kjøpt trafoer mm, hadde egentlig et mål om å komme ned i uV rippel for inputen og det krever endel filtrering, ser at det muligens blir litt lite med 50VA (per kanal) (som jeg allerede har kjøpt.)
    Jeg kommer mest sannsynilg å prøve men om jeg ikke hadde kjøpt de hadde jeg mest sannsynlig kjøpt større trafoer.
    Du bør ivertfall vurdere nøye før du handler trafoer.
    Ser at mine 50VA trafoer (50volt) har over 7ohm motstand på utgangsviklingene det er ikke ideelt.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Har du bestemt deg for noe oppsett? .........
    Nei, ikke detaljene. Prosjektet innebærer å flytte de eksisterende kjempetrafoene (2x1200VA) over i egne kabinett for å gi plass til strømforsyninga til inngangstrinnet. Da blir det også plass til flere mundorf-bøtter. I dag benytter jeg 2x47.000. Tenkte å øke dette med 2x22.000 til inngangstrinnet + 2x22.000 ekstra til effekttrinnet. Blir jo ganske kostbart å gjøre det slik. Kost/nytte er sannsynligvis liten, men det er jo så moro å bygge. Trafo og likerettere til inngangstrinnet er helt i det blå. Tenkte å lære litt av deg :).

Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Her er forresten hva Anthony Holton himself skrev angående separat power for inngangstrinnet da jeg spurte han for ganske nøyaktig 1 år siden:

Using regulated power supplies for the driver stages can have a worthwhile improvement in the sound quality.
    However the regulators must be very good and low noise and be able to with stand a very high input / output voltage differential. Building discrete regulators is the best way rather than trying to use IC based regulators.
    The power consumption in the driver stages can be as high as 200ma per voltage rail.
    Bakgrunnen for svaret var at jeg spurte om strømtrekk for drivertrinnet og nevnte at Texas TL783 kanskje kunne benyttes. Virker ikke som Anthony var begeistret for den tanken! Hvorfor er erfarne lydfolk så lite entusiastisk for nymotens IC-regulatorer? I rør-forforsterkeren min sitter det en skikkelig gammeldags strøm-forsyning som svir av effekt tilsvarende en middels skyskraper. De 800Watts monoblokkene mine er kalde som Trondheims-sommeren sammenlignet med forforsterkeren.

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Her er forresten hva Anthony Holton himself skrev angående separat power for inngangstrinnet da jeg spurte han for ganske nøyaktig 1 år siden:

Using regulated power supplies for the driver stages can have a worthwhile improvement in the sound quality.
    However the regulators must be very good and low noise and be able to with stand a very high input / output voltage differential. Building discrete regulators is the best way rather than trying to use IC based regulators.
    The power consumption in the driver stages can be as high as 200ma per voltage rail.
    Bakgrunnen for svaret var at jeg spurte om strømtrekk for drivertrinnet og nevnte at Texas TL783 kanskje kunne benyttes. Virker ikke som Anthony var begeistret for den tanken! Hvorfor er erfarne lydfolk så lite entusiastisk for nymotens IC-regulatorer? I rør-forforsterkeren min sitter det en skikkelig gammeldags strøm-forsyning som svir av effekt tilsvarende en middels skyskraper. De 800Watts monoblokkene mine er kalde som Trondheims-sommeren sammenlignet med forforsterkeren.
    Tja ikke godt å si hvorfor han tviler på annet en linjær regulering er ikke godt å si, han har vel hørt for mange dårlige reguleringer.
    Det blir kansje ikke noe billigere / enklere å bygge en like god IC regulert forsyning som en linjær forsyning.
    Anthony sa at mine 300er skal trekke omtrent 50ma til inputen, skjønte ikke helt om det var konstant , blir litt enklere å dimensjonere en uregulert forsyning om det er konstant.
    Ser at om jeg bruker en solid trafo til inputen med lav (under 1ohm) utgangsimp. uregulert rett i dysa så vil ikke spenningen falle så mye ved varierende belastning.
    Skal bli gøy å se hvordan det blir å funke.
    Jeg satt opp en test med 50VA trafo en brolikeretter med MSR1560 15000uf 10mh og 15000uf, ubelastet ble mine 54vac til ca 76vdc.
    når jeg belastet kretsen med 1400ohm på utgangen (omtrent 50ma) så falt spenningen til 72vdc:(
    Har ikke målt rippelen men regner med at den stemmer med simmuleringene som sier et par mv (jeg ønsker å kommen ned i ca 300uv)
    Det er nok trafoens høye utgansimpedans som både gir spenningstapet og den høye rippelen, skal prøve senere med en 500va trafo men om alt stemmer vil nok den samme C-L-C kretsen med større trafo gi omtrent 300uv rippel. og mye mindre spenningstap.

Får lage plass til større trafoer i kassa men det blir neppe kjøpt mere ekstra deler med det første.

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

Jeg har kjøpt 2 partier med BIB Salas shunt reg. de skal kunne gå til ca + / - 45v burde gå å modde de til noe høyere spenning.?
    her er linken til prosjektet SSLV1.1 builds & fairytales - diyAudio

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Pudsigt vidste ikke man kunne købe de regulatorer løse. Er i gang med en Nelson B! buffer som benytter dem. Kan ikke sige om de kan moddes og hvordan. Skriv om det i tråden dertil indrettet.

Analog Metric har en regulering variabel fra +/-5 til 90 V

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Litt fremgang, har fått nye kondiser som skal bruker rett etter likeretterne, ble 12000uf Panasonic.
    de er 40mm i dia og 8 av de plasssert etter hverandre med litt avstand gjør at forsterkeren skal bli i underkant av 50cm med kjøleribber.
    Dybden sliter jeg litt med ser ut som at den vokser med alderen, den drar seg fort opp mot 45-47cm hmm....

For tiden ser de elektriske egenskapene slik ut:

Input: 50v 50va trafo -> mur860 likerettere -> 12000uf - 10mh - 15000uf (ev + 6800uf mundorf) + lokale 100uf kondiser rett på printet
    Outptu: 50v 500va trafo -> MSR1560 likerettere -> 12000uf - 2,2mh - 22000uf + lokale 100uf kondiser rett på printet

Satser på at denne planen holder seg en stund framover

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    For tiden ser de elektriske egenskapene slik ut:

Input: 50v 50va trafo -> mur860 likerettere -> 12000uf - 10mh - 15000uf (ev + 6800uf mundorf) + lokale 100uf kondiser rett på printet
    Outptu: 50v 500va trafo -> MSR1560 likerettere -> 12000uf - 2,2mh - 22000uf + lokale 100uf kondiser rett på printet

Satser på at denne planen holder seg en stund framover
    Hvilken hensikt har de spolene og kondiser før og etter de ?

Skal selv bygge nye strømforsyninger til mine nxv-500 kort.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken hensikt har de spolene og kondiser før og etter de ?

Skal selv bygge nye strømforsyninger til mine nxv-500 kort.
    Mindre rippel penere sinus, (les innlegg 77 og 78)
    så gjenstår det å prøve om det stemmer i praksis,
    skal koble opp alt og bli kjent med forsterkeren, senere er det enkelt å bypasse spolene og høre / måle om det er noen forskjell.

Per

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Er det ikke 4 poler du har dem med lille diameter ? De lyder hårdt og skingert og har ikke særlig lang levetid ( kapaciteten falder hurtigt). Har brugt et par hundrede inden jeg opdagede de var medvirkende til den hårde lyd som også Duelunds stik og bøsninger bidrog til.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Tenker det er vanlige kondensatorer, med 2 ekstra "støtte-ben" som ikke har kontakt med noe.

Arne K

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Hvad er mål og kapacitet på de Mundorf ? Det kan være du synes det er et rart spørgsmål men det giver en indikation om hvor hårdt de er ætset og dermed deres lyd. Jensens 4pol er alt for hårdt ætset det kan man se på de små mål versus kapaciteten. Tror det er årsagen til den hårde lyd. Hvis nogen finder hårdheden er et tilskud af detaljer ( hvad jeg mener skyldes dårlig opfattelse) så kan det jo opfattes positivt.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hvad er mål og kapacitet på de Mundorf ? Det kan være du synes det er et rart spørgsmål men det giver en indikation om hvor hårdt de er ætset og dermed deres lyd. Jensens 4pol er alt for hårdt ætset det kan man se på de små mål versus kapaciteten. Tror det er årsagen til den hårde lyd. Hvis nogen finder hårdheden er et tilskud af detaljer ( hvad jeg mener skyldes dårlig opfattelse) så kan det jo opfattes positivt.
    6800uf 80v ca ø 30 x 40mm ?? (MLGOAG-060) - 6800uF 63Vdc MLytic AG electrolytic Caps Hifi Collective

artig å se på størrelsen kontra oppgitt uf, jeg har noen gamle Amrikanske kondiser som sto i noe lab strømforsyning, de er megastore og kun opgitt til 15000uf, og 70v de er mao mye større en tilsvarende Panasonic .
    Når jeg gjør en enkel utladningstest fra ca 30v og 1000ohm er det mye mere energi i de gamle.

De gjorde det skikkelig i gamle dager vettu

A

audiosan

Gjest
    har du sjekket motstanden i disse spolene?
    den bør ikke være noe mye over 0.3ohm. da begynner du å miste mye dynamikk.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ja har sjekket de ligger på 0,5 -0,6 ohm skal jeg noe lavere med luftpoler blir det voldsomme greier, så noen fine Mundorf foliespoler med seriøst med kobber, prisen var "spiselig" men størrelsen var type grande.

Blir nok å prøve både med og uten spoler, så får ørene bestemme.

Per

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.780
    Var det ikke bare på indgangs trinnets forsyning du ville bruge spoler ? Her har det ingen indflydelse på dynamikken

A

audiosan

Gjest
    Ja har sjekket de ligger på 0,5 -0,6 ohm skal jeg noe lavere med luftpoler blir det voldsomme greier, så noen fine Mundorf foliespoler med seriøst med kobber, prisen var "spiselig" men størrelsen var type grande.

Blir nok å prøve både med og uten spoler, så får ørene bestemme.

Per
    derfor er CLC lite brukt. det blir dyrt og gigantisk:) kjerne spoler er ikke å foretrekke her sier de som har prøvd.
    CRC blir mye billigere og slipper gigant spoler. lettere å ekperimentere litt med også:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn