Holfi - the Danish Buttercookie

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Artig å se dette. Skulle ønske Holfi hadde drevet enda :)
 

Liveatleeds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.05.2015
Innlegg
344
Antall liker
1.027
Sted
Sunnmøre
Torget vurderinger
1
Bare hatt et produkt derfra, Elipse riaa. Spilte bra sammen med en AT OC9...

 
M

MusicBear

Gjest
Noen av Nordens klokeste hi-fi hoder de gutta der. Og alltid en oase av kunnskap, glede og gromlyd på messer. Mon tro hva de holder på med...
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har hatt mange produkter derfra, og har ennå Integra. Liker Holfi godt! Men tror de mistet noen "venner" med grønn tusj og grønt lys i CD-spillerne sine.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en integra 88se som jeg pusset opp. Er sgs. strøken og spiller veldig bra.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Ok, verden går videre og en vennetråd for et forlengst nedlagt hifi-merke er neppe det folk interesserer seg mest for her inne. Men her forleden koblet jeg opp min Power 150 for første gang på noen år. Den har stått utbrukt hos meg som en reserve til min Perreaux effekttrinn som jeg nå bruker til vanlig. Det slår meg hvor fantastisk bra effekttrinn Holfi er. Her er det bra dynamikk og dybde i lydbildet, med stor "organisk" innlevelse på vokal - det hele er liksom litt mere "kjøtt og blod" enn det jeg er vant til med Perreaux. Perreaux er litt mere "reservert" hvis jeg kan si det slik. Kun i bassen opplever jeg Perreaux som fastere - bassen fra Power 150 er litt "bløtere", men slettes ikke dårlig.

Legger ut et par dårlige mobilbilder - beklager støv(!). Dette er første gangen jeg kobler forsterkeren opp mot IsoTek strømfilter med Nordost Blue Heaven strømkabel, og det høres ut som Power 150 trives greit med dette. Signalkabelen er for øvrig en sølvkabel fra Bergen, mens høyttalerkablene er am. Hovland. Den provisoriske stereobenken er snekret av senior :).

Dette er ingen skjult salgsannonse (jeg har bestemt meg for å beholde mine Holfi bokser!). Vet ikke hvor mange lapper denne er verdt i dag, men noe sier meg at dette er mye godlyd for pengene.

Vis vedlegget 386252

Vis vedlegget 386253
Har du lige avhøvlet gulvet, eller er det mulig av selge e støvsuger?:eek:

Ja hva blev der egenligt at de drenge, -nogen som ved om de forsat er involvert , eventuel igennem andre firmaer pr dag dato
 

ekstremsound

Banned
Ble medlem
10.06.2016
Innlegg
282
Antall liker
79
Ved heller ikke hvad der er blevet af dem, men de er et eksempel på konstruktører som kendte betydningen af komponent, materiale valg og strømforsyning, noget som alle kan hører, som det ses her i tråden, men også noget som er vanskeligt at forklarer elektrisk/teoretisk helt til bunds, noget som desværre mest er baseret på lytteerfaring.

Det er vil årsagen til at mange tilhørende den såkaldte målemafia her i forummet kalde det for religiøst, voodoo, tisse på ved fuldmåne, snake oil osv.

Hi-fi består ef præcision (hovedsagligt konstruktion og perfekte strømforsyninger , absolut målbart) og klang (hovedsagligt bestemt af komponent og materialevalg , vanskeligt at måle og definerer) , naturligvis er der overlap/en delmængde af de to begreber , det kan ikke adskilles fuldstændigt.
 
Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Lenge siden det var Holfi her i huset , husker det var sølv lusinger på riaa kort som måtte loddes om ved bytte fra MM til MC på Pre NB2 .
 
M

MusicBear

Gjest
Ved heller ikke hvad der er blevet af dem, men de er et eksempel på konstruktører som kendte betydningen af komponent, materiale valg og strømforsyning, noget som alle kan hører, som det ses her i tråden, men også noget som er vanskeligt at forklarer elektrisk/teoretisk helt til bunds, noget som desværre mest er baseret på lytteerfaring.

Det er vil årsagen til at mange tilhørende den såkaldte målemafia her i forummet kalde det for religiøst, voodoo, tisse på ved fuldmåne, snake oil osv.

Hi-fi består ef præcision (hovedsagligt konstruktion og perfekte strømforsyninger , absolut målbart) og klang (hovedsagligt bestemt af komponent og materialevalg , vanskeligt at måle og definerer) , naturligvis er der overlap/en delmængde af de to begreber , det kan ikke adskilles fuldstændigt.


Tror du har rett i mye av det du her sier. Spesielt hva høytalere angår.
 

ekstremsound

Banned
Ble medlem
10.06.2016
Innlegg
282
Antall liker
79
Ved heller ikke hvad der er blevet af dem, men de er et eksempel på konstruktører som kendte betydningen af komponent, materiale valg og strømforsyning, noget som alle kan hører, som det ses her i tråden, men også noget som er vanskeligt at forklarer elektrisk/teoretisk helt til bunds, noget som desværre mest er baseret på lytteerfaring.

Det er vil årsagen til at mange tilhørende den såkaldte målemafia her i forummet kalde det for religiøst, voodoo, tisse på ved fuldmåne, snake oil osv.

Hi-fi består ef præcision (hovedsagligt konstruktion og perfekte strømforsyninger , absolut målbart) og klang (hovedsagligt bestemt af komponent og materialevalg , vanskeligt at måle og definerer) , naturligvis er der overlap/en delmængde af de to begreber , det kan ikke adskilles fuldstændigt.


Tror du har rett i mye av det du her sier. Spesielt hva høytalere angår.
Ja jeg har sandsynligvis ret , men vil også sige at man kan lave udmærket hi-fi uden at kende til disse ting, men tager man hensyn til begge de nævnte ting , hvad man i øvrigt altid vil gøre på et eller andet niveau bevidst eller ubevist så kommer man et step længere op i lydkvalitet.

Jeg kan i øvrigt fortælle at det var da jeg arbejde for Holfi et kort stykke tid, at jeg blev helt sikker på at jeg ikke hørte syner fordi de havde observeret nøjagtig de samme ting som jeg havde gjort som Diy udøver i flere år, og Holfi brugte det i praksis i deres produkter.

Senere har jeg mødt flere professionelle konstruktører som har gjort de samme erfaringer , men som desværre heller ikke kan forklarer det teoretisk, de må nøjes med at benytte sig af lytteerfaringerne.

I forhold til billede-gengivelse står man desværre i en anden situation når det gælder audio , selv om audio på mange måder er simplere, og man med dagens teknik kan optage sample for sample og gengive sample for sample meget nøjagtigt i en hastighed som absolut burde give fejlfri og perfekt gengivelse, i forhold til menneskets detekterings evne.

For en stor del er det transducerne ved optagelse (mikrofonen) og gengivelse (højtaler) som er hoved-problemet ved audio, absolut intet ligger fast i en defineret ramme hverken farven/klangen af lyden eller omridset af begivenheden som det gør ved billedgengivelse.
Umiddelbart skulle man tro hvis man ser rent elektrisk på det , så vil omridset af den gengivende begivenhed hænger samme med den absolutte præcision i et givent øjeblik, mens farven/klangen af lyden hænger sammen med nøjagtigheden i den tidsmæssige/tidsafhængige gengivelse, så der er ingen tvivl om at man skal tilstræbe at optimerer begge dele elektrisk.

Men arbejder man med audio opdager man at situationen ikke er så simpel, man opdager at farven/klangen afhænger af materialer benyttet i komponenter/kondensatorer, kabler, modstande osv. og at materialerne vil påvirke klangen langt mere end små tidsmæssige unøjagtigheder i gengivelsen.

Det virker som om når strømmen går igennem en kombination af materialer så få lyden en bestemt farve/klang på trods af at man ikke kan måle nogen betydelig forskel hverken i absolut præcision eller tidsmæssig præcision.
Hvad er det man gør/laver??, er det en slags korrigering for de langtfra perfekte transducer i begge ende af vores hi-fi kæde (mikrofoner og højtaler) eller hvad, hvad sker der, det er spørgsmålet??

Alt afhænger ved audio i den sidste ende af menneskets hjerne , hvor god den er til at fylde "hullerne" ud , og hvor god den er til at skabe en illusion, ud fra lyden som modtages fra de to kilder/højttalerne.
Det er også klart at jo bedre og jo mere naturtro lyden er jo mindre skal vores hjerne arbejde for at få hoved og hale på lydbilledet og jo bedre vil vi vurderer lyden, og jo mere afslappet vil vi være.
Det gælder både farven/klangen af lyden og omridset af objekterne/begivenheden.

Ved billeder kan man optage pixel for pixel og gengive pixel for pixel , og farven af denne pixel bestemmes af en sammensætning af kun tre grundfarver rød grøn og blå , disse tre farver kan ved sammenblanding give alle nuancer. Mennesket skal ikke skabe en illusion man ser billedet direkte som det er.

Dette er simpelthen guf guf for elektronik at håndterer og det er efterhånden udviklet til perfektion i selv de meget lave prisklasser.

Noget tilsvarende ved audio vil være en masse mikrofoner og tilhørende højtalere til gengivelsen , såkaldt wave field syntese men dette er ikke situationen i dag og bliver det næppe i en overskuelig fremtid.
 
Sist redigert:

frankso

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
6
Antall liker
4
Sted
Stavanger
Er det kjent at Duevel på en måte har videreført(kopiert?) i allefall holfi sin integra 88-serie i et nytt produkt? Dette ser jo ut som en tro kopi, innvendig. Det ser ut for meg som ingen endringer i forhold til integra 88.
Dette dukket opp når jeg søkte litt rundt for om mulig å finne årsak til at min Integra 8AE spiller høyt på lavt volum.
 

frankso

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
6
Antall liker
4
Sted
Stavanger
Beklager, jeg skulle selvfølgelig legge ut link. Det er endel flere bilder å finne hvis man søker på Duevel shuttle. Har også funnet holfi innmat i et annet produkt, men husker ikke hva det var.


Shuttle
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Den ligner ihvertfall veldig på Holfi Integra 88 sin innmat og layout.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den er veldig velspillende integra 88se men noen komponenter i den er "Underrated".. Ser denne fra Duevel har mindre effekt og kanskje de har tatt konsekvensen av det og satt inn en trafo med mindre sekundærspenning?
 
Topp Bunn