Politikk, religion og samfunn Hold dere unna Oslo!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Og det slutter ikke med det: Vi har rød-grønt styre. Best å holde seg unna.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Alltid mest hyggelig med gjester som setter pris på det verten har stelt i stand.

Så, ikke bare snakk om at dere liker eller misliker byen. Følg opp med handling.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Fint å spankulere mellom utecaféene og gatemarkedene i området regner jeg med.
Det vil jeg tro. Selsbakklia ser ut til å være stedet for spasserturer spekket med urbane innslag.

Ikke mange ukene siden dette var fjøsdistrikt!

Jeg er vokst opp på Sverresborg og det var aldri en del av sentrum. Heimdal var som å dra på ferie på landet. Og sentrum? rundt begynnelsen av -70tallet var det dødt etter at EPA hadde stengt ølsalget kl. 16. Det bodde nesten ikke folk der. For meg var noe av det mest overraskende når jeg ankom Bergen i -76 at det bodde folk i sentrum Kjærringer som luftet hundene sine i sentrum på en søndag. O By!

Men det skal sies, byen har kommet seg storligen til småby å være.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.889
fatter ikke denne trangen etter Oslo. Det er svindyrt, skittent, trafikkaos, fullt av tiggere og narkomane, kjedelig arkitektur, avstander, osv. Folk trekker frem marka som det positive. Den grønne byen, sies det. Eneste fordelen jeg kan se er at det er anonymt, men anonymitet har to sider. Det er ikke alltid like gøy. Og ja... det er jobber i Oslo også.

Boligene i Oslo burde vært 30% billigere enn landssnittet, for å veie opp for alle ulempene.
Det uomtvistelige faktum at boliger i Oslo er mye dyrere enn i resten av landet tyder så absolutt på at det er noe du ikke fatter,ja. At du heller ikke klarer så se andre fordeler enn anonymitet med Norges største by tyder også på en noe spesiell holdning til det meste.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Vil noen kompetente personer være brydd med å forklare meg logikken i dette?
Oslo er nå en millionby med en utmark som brukes flittig av folk i alle aldre, ikke minst
skoleklasser og andre barnegrupperinger som lærer seg friluftsliv med overnatting etc. etc.

2018-12-08 19_41_39-Byrådet vil forby ulvejakt i Oslo-marka - Aftenposten - Internet Explorer.jpg

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Hvilket utsagn? Forbudet eller utsagnet til Jeger og fiskeforbundet?

Jeg ser ikke noe galt med forbudet. Østfoldinger, hedmarkinger trøndere må tolerere å leve med frittløpende ulv, hvorfor skal ikke oslofolk også? Det er ikke slik at ulv er farlig for mennesker.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.215
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Oslo er en herlig by og nå også med forbud mot å skyte ulv og andre store rovdyr, supert. Nå må løsbikkjene passe seg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vil noen kompetente personer være brydd med å forklare meg logikken i dette?
Oslo er nå en millionby med en utmark som brukes flittig av folk i alle aldre, ikke minst
skoleklasser og andre barnegrupperinger som lærer seg friluftsliv med overnatting etc. etc.

Vis vedlegget 520666
Fyrst må ein få tak i ein ulv, om ein skal jakte på han.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.669
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Jeg ser ikke noe galt med forbudet. Østfoldinger, hedmarkinger trøndere må tolerere å leve med frittløpende ulv, hvorfor skal ikke oslofolk også? Det er ikke slik at ulv er farlig for mennesker.
Her er vi hjertens enige. Oslofolk er da flinke å pålegge folk i utkanten å leve med ulv rundt dørene. Da bør de finne seg i det samme selv.

Har forøvrig fått registrert ulvespor under en km fra hytta...

Johan-Kr

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0

Her er vi hjertens enige. Oslofolk er da flinke å pålegge folk i utkanten å leve med ulv rundt dørene. Da bør de finne seg i det samme selv.

Har forøvrig fått registrert ulvespor under en km fra hytta...

Johan-Kr
Etter at dei gjekk manngard og skremde bort ulven i 1824, har vi ikkje hatt problem med ulv i mi kommune. Vi får det nok ikkje heller. Men det er nok verre andre stadar.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.414
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
"Ånei, kan vi ikke jakte fritt på ulv og bjørn i Oslo lenger? Hva skal jeg gjøre på lørdagene fremover da?"

Altså, nå er det jo ikke akkurat slik at det ER jakt på ulv og bjørn i Oslo fra før av. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Eller er bever ansett som et "stort rovdyr?"

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.392
Sted
Ytterst i havgapet...
Sånn litt fra fleip til revolver, som det hette før i tida..... litt ulv og noen bjørner i Nordmarka kunne jo ført til noen interessante meningsutvekslinger... er jo blitt regelrett kjedelig her, selv på freddan'.......

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.669
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ja, det har vært stille denne helga. Julebord-jevndøgn?

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Det burde vore fleire sauebønder i Oslo. Då vil det kanskje verte meir ulv også, kanskje bjørn, tilogmed.
Ja sett opp et sauefjøs og slipp en bunke til seters så skal du se at det tidobles med ulver i Marka. I alle fall om man skal gå etter erstatningskravene for rovdyr på julebord.

Forøvrig burde man glatt skyte hver eneste ulv i landet. Sentimental disneymentalitet og gråtesvenskhet kler ikke nordmenn.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Det burde vore fleire sauebønder i Oslo. Då vil det kanskje verte meir ulv også, kanskje bjørn, tilogmed.
Ja sett opp et sauefjøs og slipp en bunke til seters så skal du se at det tidobles med ulver i Marka. I alle fall om man skal gå etter erstatningskravene for rovdyr på julebord.

Forøvrig burde man glatt skyte hver eneste ulv i landet. Sentimental disneymentalitet og gråtesvenskhet kler ikke nordmenn.
Ein skal vere forsiktig med kva ein skyt.

6

65finger

Gjest
Nå drikker jeg morgenkaffe og spiser en pepperkake i heimen. Hører på DR P4

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.385
Får du inn FM-radio i Oslo? Det får vi ikkje her i distriktet...
Har vel omlag 10 FM stasjoner jeg kan sjonglere blant :p her i Hovedstaden - ser at jeg stundom kan få inn svenske FM-stasjoner også!
Forøvrig får jeg inn FM helt til Nes-i-Ådal på vei til Beito ... men derfra er det bare sus (og ikke dus) helt til hytten.
Cheers!

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.215
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23

Hva er det som kler nordmenn da? Det lurer jeg veldig på, det motsatte av det du slenger ut eller noe midt imellom?

G

Gjestemedlem

Gjest
En pragmatisk og usentimental tilnærming til problemstillinger. Vi behøver jo f.eks. ikke ulv. Den gjør ingen nytte, og eneste grunnen til at de beholdes er jo fordi mange mennesker har en rar forestilling om at det er grønt og edelt og ha dem løpende fritt. Putt noen i en dyrehage slik at barn får se dem, og fjern resten av dem. Det er jo ikke en utrydningstruet art eller noe slikt, kun et skadedyr og det burde ikke være noe mer styr med å kakke disse enn å sette ut en rottefelle eller spraye noen kakerlakker med gift.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.215
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
En pragmatisk og usentimental tilnærming til problemstillinger. Vi behøver jo f.eks. ikke ulv. Den gjør ingen nytte, og eneste grunnen til at de beholdes er jo fordi mange mennesker har en rar forestilling om at det er grønt og edelt og ha dem løpende fritt. Putt noen i en dyrehage slik at barn får se dem, og fjern resten av dem. Det er jo ikke en utrydningstruet art eller noe slikt, kun et skadedyr og det burde ikke være noe mer styr med å kakke disse enn å sette ut en rottefelle eller spraye noen kakerlakker med gift.
Det er den aller, aller største feilen mennesket har gjort og fortsatt gjør:
Vi tror vi har full oversikt og utrydder dyr vi ikke "trenger" alt henger sammen med alt. Så derfor støtter jeg helhjertet opp om at vi skal ha en fauna med alle de dyr som hører naturlig hjemme der. Det har gjetere og andre skjønt i resten av Europa, men i rike Norge skal noen bygdeoriginaler i Senterpartiet bestemme hvilke arter vi skal ha og ikke ha. Tullete. Og det er selvfølgelig helt naturlig at mennesker som bor i Oslo området skal akseptere å ha ulv, jerv og gjerne bjørn også i Nord- og Østmarka. Folk må lære at de må passe på bikkjer, unger og annet som de drar inn i skogen. Og hva som er skadedyr skal man være forsiktig med å filosofere over. Kommer AI langt nok så er det nok menneskene som blir sett på som det desidert største skadedyret.

Topp Bunn