Politikk, religion og samfunn Hold dere unna Oslo!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Spiralis: Bare så du vet det: Jeg legger meg IKKE " i fosterstilling".:mad:
Kjell: Det tror jeg deg så gjerne på.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Om en nå syns at Oslo er noe dritt, så bør en raskest mulig komme seg tilbake til Snåsa for den sjelelige helbreds skyld.

Eller en burde kanskje gjøre seg kjent med byen!

(Hilsen trønder)

V

vinyl-mannen

Gjest
Det var da f..n til tråd Sluket, trodde du holdt deg for god til slik sutring.;)
Oslo er en helt ok by, takke meg til oslo enn alle bønda utafor bygrensen.:rolleyes:

Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis man virkelig ikke liker mennesker, så finnes det nok bedre steder i Norge enn Oslo....

6

65finger

Gjest
en ting som jeg setter pris på med oslo er at du kan være anonym hvis du ønsker

S

Slubbert

Gjest
Har ingenting i mot Oslo. Det er landets eneste storby og det er mange bra plasser der, spesielt på østkanten. Hvis jeg skulle bosatt meg i Oslo hadde jeg nok skuet mot Grønland eller Tøyen. Provinshovedsteder blir noe annet, og å foretrekke det er en ærlig sak. De har definitivt sin sjarm, men å sammenligne Trondheim eller Stavanger med Oslo blir bare dumt, det er to forskjellige ting.

Ellers har Oslo et stort fortrinn over provinshovedstedene når det kommer til været. Østlandet og Sørlandet øst for Kristiansand er egentlig de eneste delene av Norge som, i hvert fall deler av året, har et vær egnet for mennesker. Været i Bergen, Stavanger og Trondheim er stort sett en misære.

Men det er mange andre storbyer jeg foretrekker fremfor Oslo. København for eksempel, eller Amsterdam. De slår Oslo ned i støvlene.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.232
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har ingenting i mot Oslo. Det er landets eneste storby og det er mange bra plasser der, spesielt på østkanten. Hvis jeg skulle bosatt meg i Oslo hadde jeg nok skuet mot Grønland eller Tøyen. Provinshovedsteder blir noe annet, og å foretrekke det er en ærlig sak. De har definitivt sin sjarm, men å sammenligne Trondheim eller Stavanger med Oslo blir bare dumt, det er to forskjellige ting.

Ellers har Oslo et stort fortrinn over provinshovedstedene når det kommer til været. Østlandet og Sørlandet øst for Kristiansand er egentlig de eneste delene av Norge som, i hvert fall deler av året, har et vær egnet for mennesker. Været i Bergen, Stavanger og Trondheim er stort sett en misære.

Men det er mange andre storbyer jeg foretrekker fremfor Oslo. København for eksempel, eller Amsterdam. De slår Oslo ned i støvlene.
Minner om øyene og Oslo marka, spes nærvannene. Mulighet for rekreasjon og natur kun noen busstopp fra hippe utesteder og kulturtilbud.

Oslo ruler!:cool:

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva liker dere med Oslo?

Utenom at man man skal besøke noen der?

Jeg er analfabet når det kommer til Oslo så jeg spør med nysgjerrighet. I hele mitt liv har jeg sikkert ikke tilbragt mer enn 14 dager der. Det mest positive jeg har fra byen er Petter Vettres Kvartett på Herr Nilson for mange år siden. Men slikt kunne man sikkert dumpe over i Førde eller på Geilo.

Jeg liker byer så det er ikke det. Har tanker om å selge unna litt verdier og flytte til Berlin et par år, men Oslo forstår jeg ikke. For meg er byer Berlin, London, Lisboa, Newcastle, Amsterdam, Hamburg, Hanoi.

S

Slubbert

Gjest
^ Berlin er fantastisk. Litt som Oslo så er det i øst det skjer, det er der du finner det autentiske, kulturlivet, bohemene. Det er i ferd med å gentrifiseres, men det er fortsatt mange fine strøk i Kreuzberg og Friedrichshain. Lenger ut er jeg ikke kjent.

S

Slubbert

Gjest
Det som er å like med Oslo er vel som de fleste andre storbyer; mangfoldet, kulturlivet, de autentiske stedene som er under turistradaren. Selvsagt når ikke byen Berlin eller Amsterdam opp til knærne, men man finner ekte byliv der også om man leter litt. Man kan finne innslag av det andre steder i Norge også, som Svartlamon i Trondheim for eksempel, men Trondheim er og blir en småby uansett. Men igjen, småbyene har også sine fordeler. Mindre forskjeller, mindre/ingen storbyproblematikk, du kan gå hvor du vil når du vil, du blir raskere kjent (og gjenkjent) hvis du frekventerer faste plasser. Alt har sine fordeler og ulemper.

Og igjen har Oslo et fortrinn med at den er i den eneste delen av landet som har tilnærmet ekte sommer. Og da er feks øyene i Oslofjorden som nevnt over fine steder å besøke.

G

Gjestemedlem

Gjest
^ Berlin er fantastisk. Litt som Oslo så er det i øst det skjer, det er der du finner det autentiske, kulturlivet, bohemene. Det er i ferd med å gentrifiseres, men det er fortsatt mange fine strøk i Kreuzberg og Friedrichshain. Lenger ut er jeg ikke kjent.
Kreuzberg er en plass jeg liker. Friedrichshain virer litt for mye ståk og støy. Industritomter og natteliv. Akkurat nå så heller jeg litt mot Moabit. Neuköln virker ok, men litt for mye fiendtlighet mot innflyttere. Pankow har jeg som en outsider som må undersøkes. Mitte, Ch.B, og Prz.b. blir for dyrt.

Tenker å ta meg noen uker der i høst/vinter for å få et bedre inntrykk av områdene.

For meg handler det ikke om party party men om trivelige nabolag med markeder og dagligliv.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.287
Sted
Trondheim
Oslo er og blir en småby, uansett hva dere sier. Det hjelper ikke at Bergen, Stavanger og Trondheim er mindre. Jeg har ikke funnet mye jeg liker med Oslo annet enn klimaet. Ja, det er flere kafeer der enn i Trondheim, men hva så?

S

Slubbert

Gjest
Kreuzberg er en plass jeg liker. Friedrichshain virer litt for mye ståk og støy. Industritomter og natteliv. Akkurat nå så heller jeg litt mot Moabit. Neuköln virker ok, men litt for mye fiendtlighet mot innflyttere. Pankow har jeg som en outsider som må undersøkes. Mitte, Ch.B, og Prz.b. blir for dyrt.

Tenker å ta meg noen uker der i høst/vinter for å få et bedre inntrykk av områdene.

For meg handler det ikke om party party men om trivelige nabolag med markeder og dagligliv.

Bodde i Hermannstraße sist jeg var der, litt usikker på om det blir Kreuzberg eller Neuköln. Er vel fire eller fem ganger jeg har vært i Berlin, så jeg er ikke kjempekjent. Jeg setter også pris på natteliv, men da mer av typen publiv enn klubbliv. Clubbing er ikke min greie heller, i hvert fall ikke mer enn en sjelden gang i blant.

S

Slubbert

Gjest
Oslo er og blir en småby, uansett hva dere sier. Det hjelper ikke at Bergen, Stavanger og Trondheim er mindre. Jeg har ikke funnet mye jeg liker med Oslo annet enn klimaet. Ja, det er flere kafeer der enn i Trondheim, men hva så?
Nå er det mindreverdighetskomplekset som snakker. New York, London og Berlin er metropoler. København, Praha og Oslo er storbyer. Trondheim er en småby. Trondheim kan ikke sammenlignes med Oslo.

Oslo er en liten storby, men det er en storby. Den har bydeler, i byen, mens sentrumsnære "bydeler" som Ila og Lamon i Trondheim består av tre-fire kvartaler, én lokalpub (eller to) og en liten park. Resten (utenfor sentrum) er boligområder og kjøpesentra.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.287
Sted
Trondheim
Jeg har aldri sagt at Trondheim er en storby. Trondheim er en småby. Oslo er en stor småby. For å si det med min sønns kone (som er født i Datong, oppvokst i Beijing og har arbeidet i Tokyo): "Oslo is OK, but it is so tiny." Hun trives faktisk bedre i Trondheim! :) , men har lyst å flytte til Praha.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har aldri sagt at Trondheim er en storby. Trondheim er en småby. Oslo er en stor småby. For å si det med min sønns kone (som er født i Datong, oppvokst i Beijing og har arbeidet i Tokyo): "Oslo is OK, but it is so tiny." Hun trives faktisk bedre i Trondheim! :) , men har lyst å flytte til Praha.

Jeg har bodd mange år i både Oslo og Bergen, og om man mener at de to er ulike doser av det samme, altså småbyer, så har man gått glipp av en del ved dem begge. Man må gjerne mene at Oslo er en drittplass, men det er ikke et oppskalert Trondheim med bedre vær. Tiny eller ikke.

Ett eksempel er kulturscenen. I Oslo er det umulig å få med seg alt man kan være interessert i og i det hele tatt holde oversikt over alt som foregår. Sånn er det ikke noe annet sted i Norge.

Diverse edits, inkl. bytte av quoting

Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Jeg redigerte et avsnitt til inn i innlegget mitt, etter at du svarte.

Oslo er en liten storby, men det er en storby. Den har bydeler, i byen, mens sentrumsnære "bydeler" som Ila og Lamon i Trondheim består av tre-fire kvartaler, én lokalpub (eller to) og en liten park. Resten (utenfor sentrum) er boligområder og kjøpesentra.

Å sammenligne med Beijing eller Tokyo er også meningsløst. Det er ikke storbyer, det er metropoler, eller megabyer, kall dem hva du vil. Og igjen, jeg har aldri sagt at Oslo er "bedre" eller "dårligere" enn Trondheim. Det jeg sier er at jeg mener det er meningsløst når representanter for provinshovedstedene på død og liv skal sammenligne byene sine med Oslo. Kutt det ut, det er bare dumt.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Oslo er kompakt, men kosmopolitisk. En by som har flere likhetstrekk med København, men sitt helt egne særpreg. På tross av å ikke være padde flat. Heller Oslo enn Stockholm, sier nå jeg. Men jeg kunne faktisk godt tenkt meg å bo i CPH et par år- som også Edinburgh eller Glasgow. Alt er på ett brett i Oslo, det beror på om du vet hvor du skal gå for å finne det du er ute etter. Nabolagene er en ting, men man finner det man søker uten å bli stemplet som merkelig. Hadde vi bare fått litt bedre flyt i trafikken..

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Og igjen, jeg har aldri sagt at Oslo er "bedre" eller "dårligere" enn Trondheim. Det jeg sier er at jeg mener det er meningsløst når representanter for provinshovedstedene på død og liv skal sammenligne byene sine med Oslo. Kutt det ut, det er bare dumt.
Bergensere har en tilbøyelighet til å fornærmes når jeg sier at jeg synes Bergen er en kjempefin småby. "Det e Norges nææst største by!" joda, men like fullt.

S

Slubbert

Gjest
Å ha distinkte bydeler med sin egen "flavour" (i mangel av et godt norsk ord) innenfor det sentrale området av en by, er imo det som først og fremst kjennetegner en storby og skiller den fra en småby.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Har dere plutselig blitt så opptatt av størrelsen?

G

Gjestemedlem

Gjest

Bodde i Hermannstraße sist jeg var der, litt usikker på om det blir Kreuzberg eller Neuköln. Er vel fire eller fem ganger jeg har vært i Berlin, så jeg er ikke kjempekjent. Jeg setter også pris på natteliv, men da mer av typen publiv enn klubbliv. Clubbing er ikke min greie heller, i hvert fall ikke mer enn en sjelden gang i blant.
Jeg er uhelbredelig A menneske. Står gjerne opp kl 4 på morgenene og legger meg i 10-tiden. Så pub er nok mer min greie enn club, selv om det finnes dager med friske unntak. Så på en måte er jeg helt ute av sync med Lisboa og Berlin.

Så jeg er mer opptatt av hva som skjer om dagen enn om natten.

Men så har Berlin et trumfkort og det er det et party kan starte på en fredag og ende på en mandag. Og da kan jeg også finne min plass og kose meg.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.287
Sted
Trondheim
Og igjen, jeg har aldri sagt at Oslo er "bedre" eller "dårligere" enn Trondheim. Det jeg sier er at jeg mener det er meningsløst når representanter for provinshovedstedene på død og liv skal sammenligne byene sine med Oslo. Kutt det ut, det er bare dumt.
Du må ha misforstått. Jeg mener ikke at Trondheim er så fantastisk. Jeg regner med å flytte herfra når jeg pensjonerer meg. Det er helt avhengig av hvor barna bosetter seg. Jeg har bare ikke trivdes i Oslo de gangene jeg har vært der. Den virker veldig kald. Jeg skjønner ikke hvor Lillebjørn Nilsen tar det fra når han synger om "Byen med det store hjertet".

S

Slubbert

Gjest
Så jeg er mer opptatt av hva som skjer om dagen enn om natten.

Men så har Berlin et trumfkort og det er det et party kan starte på en fredag og ende på en mandag. Og da kan jeg også finne min plass og kose meg.
Sjekk ut YAAM hvis du ikke har vært der, Jamaica og strender midt i byen. Og så er det et annet alternativt/okkupert område som minner litt om Christiania rett i nærheten, langsmed Spree. Det er i Friedrichshain, men litt mer avslappet enn nattklubbene. Og det har ikke så mye å si om det er dag eller natt.

S

Slubbert

Gjest
Du må ha misforstått. Jeg mener ikke at Trondheim er så fantastisk. Jeg regner med å flytte herfra når jeg pensjonerer meg. Det er helt avhengig av hvor barna bosetter seg. Jeg har bare ikke trivdes i Oslo de gangene jeg har vært der. Den virker veldig kald. Jeg skjønner ikke hvor Lillebjørn Nilsen tar det fra når han synger om "Byen med det store hjertet".
Du plasserte dem i samme kategori, det synes ikke jeg er rett. Det er kjempetrivelig på Bakklandet og Ila, de dagene i året det er vær til å slentre rundt der, men det er nabolag, ikke bydeler. Tøyen og Grønland har 10.000 innbyggere hver, Grünerløkka har 40.000. I hele midtbyen i Trondheim bor det til sammen ca 5.000 mennesker.

S

Slubbert

Gjest
Og jeg er uenig i at Oslo er en småby. Oslo er en liten storby, men det er en storby, ref #61. Og det virker unektelig som et utslag av mindreverdighetskompleks når folk fra provinshovedstedene har et så voldsomt sterkt behov for å desavuere Oslo.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg kalte vel Trondheim en småby og Oslo en stor småby? :)
Og Kolvereid er en liten småby og Stockholm er en kjempesmåby og London er en megasmåby.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Du plasserte dem i samme kategori, det synes ikke jeg er rett. Det er kjempetrivelig på Bakklandet og Ila, de dagene i året det er vær til å slentre rundt der, men det er nabolag, ikke bydeler. Tøyen og Grønland har 10.000 innbyggere hver, Grünerløkka har 40.000. I hele midtbyen i Trondheim bor det til sammen ca 5.000 mennesker.
Du er ikke så nøye med fakta, din slubbert. I Midtbyen i Trondheim bor det drøyt 50.000 mennesker.

S

Slubbert

Gjest
Du er ikke så nøye med fakta, din slubbert. I Midtbyen i Trondheim bor det drøyt 50.000 mennesker.
Ehe, hvis du regner hele Byåsen, Stavset, Munkvoll, Trolla og halvveis til Byneset som "midtbyen", men det er da bare en administrativ inndeling. Eller mener du at du er i sentrum når du kjører opp Selsbakklia?

Det som tradisjonelt kalles midtbyen i Trondheim er sentrum, avgrenset ved Ila og Skansen i vest, Møllenberg og Bakklandet i øst og Elgeseter i sør. Og i midtbyen også kjent som Trondheim sentrum er det ca fem tusen innbyggere.

https://snl.no/Midtbyen

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.287
Sted
Trondheim
Det er vel litt avhengig av hvordan du definerer midtbyen. Tradisjonelt regnes det vel det som ligger innenfor Nidelvslyngen, og der bor det ikke 50 000!

Grunnen til at man ofte er negative til Oslo er vel den måten absolutt alt i Norge skal dreie seg om Oslo. Hvis man skal opprette et nytt statlig utvalg eller noe, skal det selvfølgelig ligge i Oslo. Hvis man skal flytte en arbeidsplass ut fra Oslo er det ikke måte på hvor fælt det er for de som evt må flytte, men flytter man en arbeidsplass til Oslo blir det ikke nevnt med et ord. Når man diskuterer noe, er det alltid Oslos behov som trekkes fram. "Alle kan jo kjøre elbil for hvis man har en elbil med 15mil rekkevidde så holder jo det i massevis" f.eks. Det er sikkert mye annet som kunne nevnes.
Når man i tillegg vet at mye av verdiskapningen som gjør at Oslo kan vokse faktisk skjer utenfor Oslo - innen teknologi og økonomi regner Forbes Bergen og Trondheim som de mest spennende byene i Norge. Faktisk rangere Forbes Bergen og Trondheim på hhv 2. og 3. plass på listen av de kommende rikeste (fordi de ligger i forkant innen teknologi og økonomi) byene i verden. Trondheim er uten tvil teknologihovedstaden og verdiskapningen skjer på Vestlandet (fisk, olje, skipsbygging) og i Nord-Norge (fisk). Også her plasserer man i Norge Oslo først fordi man legger inn verdiene i selskapene der hvor selskapene har hovedkontor, og det er vanligvis i Oslo, selv om det som skjer der er stort sett advokatmat og papirflytting).

Når i tillegg mange Oslofolk er veldig "ovenfra og ned" blir det fort slik.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Grunnen til at man ofte er negative til Oslo er vel den måten absolutt alt i Norge skal dreie seg om Oslo. Hvis man skal opprette et nytt statlig utvalg eller noe, skal det selvfølgelig ligge i Oslo. Hvis man skal flytte en arbeidsplass ut fra Oslo er det ikke måte på hvor fælt det er for de som evt må flytte, men flytter man en arbeidsplass til Oslo blir det ikke nevnt med et ord. Når man diskuterer noe, er det alltid Oslos behov som trekkes fram. "Alle kan jo kjøre elbil for hvis man har en elbil med 15mil rekkevidde så holder jo det i massevis" f.eks. Det er sikkert mye annet som kunne nevnes.
Men det gir vel ikke Oslo småbykvaliteter?

S

Slubbert

Gjest
Det er da bare en naturlig konsekvens av at Oslo er hovedstaden. Og at over halvparten av Norges befolkning bor på Østlandet. Hovedstadsdominansen er langt større i de fleste eller alle andre land med sammenlignbar demografi, hvor provinsene er så tynt befolket i forhold til området rundt hovedstaden.

Østlandet: 2.6mill.
Vestlandet: 1.3mill.
Nord-Norge: 500.000.
Midt-Norge: 400.000.
Sørlandet: 300.000.

Do the math.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.287
Sted
Trondheim
Men det gir vel ikke Oslo småbykvaliteter?
Det var et svar til dette "Og det virker unektelig som et utslag av mindreverdighetskompleks når folk fra provinshovedstedene har et så voldsomt sterkt behov for å desavuere Oslo."

Men jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye. Jeg kommer nok til å bo mye i utlandet om noen år. I den grad jeg kommer til å bo i Norge blir det vel på et mindre sted nær der barna bor.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ehe, hvis du regner hele Byåsen, Stavset, Munkvoll, Trolla og halvveis til Byneset som "midtbyen", men det er da bare en administrativ inndeling. Eller mener du at du er i sentrum når du kjører opp Selsbakklia?

Det som tradisjonelt kalles midtbyen i Trondheim er sentrum, avgrenset ved Ila og Skansen i vest, Møllenberg og Bakklandet i øst og Elgeseter i sør. Og i midtbyen også kjent som Trondheim sentrum er det ca fem tusen innbyggere.

https://snl.no/Midtbyen
Jeg så på byens offisielle tall. For meg er sentrum naturlugvis når jeg kjører opp selsbakklia, ja. Det er jo der jeg bor.

S

Slubbert

Gjest
Fint å spankulere mellom utecaféene og gatemarkedene i området regner jeg med.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Fint å spankulere mellom utecaféene og gatemarkedene i området regner jeg med.
Det vil jeg tro. Selsbakklia ser ut til å være stedet for spasserturer spekket med urbane innslag.

S

Slubbert

Gjest
Trondheim er uten tvil teknologihovedstaden
Det er mye flere teknologibedrifter i Oslo enn i Trondheim, og flesteparten av de som går ut fra Gløs flytter til Oslo innen relativt få år (og UiO har sammenlignbare teknologimiljøer på mange områder). Relativt til innbyggertall er nok Trondheim mer teknologiintensivt enn Oslo, men hvis du ser på totalt antall arbeidsplasser? Ikke i nærheten. Men Trondheim har gode forutsetninger for å blomstre som teknologiby, det har Forbes helt rett i.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
fatter ikke denne trangen etter Oslo. Det er svindyrt, skittent, trafikkaos, fullt av tiggere og narkomane, kjedelig arkitektur, avstander, osv. Folk trekker frem marka som det positive. Den grønne byen, sies det. Eneste fordelen jeg kan se er at det er anonymt, men anonymitet har to sider. Det er ikke alltid like gøy. Og ja... det er jobber i Oslo også.

Boligene i Oslo burde vært 30% billigere enn landssnittet, for å veie opp for alle ulempene.

Topp Bunn