HoJ's plattform

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.226
Antall liker
4.850
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
RojohII skrev:
Hyggelig at du fant ut av forholdet mellom DACene Coolbiz. Selv synes jeg det er kjekt med fj.ktr. på volumet. DA-11 fungerer veldig bra hos meg også, selv om det var litt uvant med en såpass nøytral og rett-frem lyd til å begynne med. Hegelen hadde nok mer "karakter" i spillestilen, samt mindre ryddig og presis. Lavryen er rett og slett knallgod.
Ja, det er rart med det. HiFi er som biler. Manglende perfeksjon omtales gjerne som karakter og personlighet. :)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.226
Antall liker
4.850
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Samme her Coolbiz. Godt at jeg kunne være til hjelp med DAC-vraking. Nå skal det sies at forskjellen var marginal - og begge dacene er meget habile. Du MÅ bare ha et treff snart, det låter meget bra hos deg coolbiz, det var en glede å få oppleve lyden hos deg i dag.
Selv var jeg ikke helt fornøyd, når sant skal sies. Du er kanskje inne på det når du sier at det var en glede å oppleve lyden (og ikke musikken..) Et eller annet sted på veien var det noe som forsvant hos meg, og det låt litt uengasjerende og klinisk, uten den naturlige fylden og klangrikdommen som var der tidligere. Så det var på tide å gå igjennom tidligere antagelser, og det viste seg at jeg hadde ikke helt kommet til bunns i forståelsen av delefilterinnstillingene. Jeg hadde falt for fristelsen å gjøre litt grovratting på det "nye" delefilteret mens rommet var bortimot umøblert, og det har nok forvirret meg mer enn hva jeg var klar over. Nå har jeg hevet diskanten-innstillingen med ca. 0.6dB fra når du var her, og er forbløffet over at resultatet subjektivt ikke låter hissigere i toppen, men tvert i mot låter litt varmere og gjenoppretter den naturlige fylden og klangen i mellomtonen som jeg likte så godt før delefiltermodden (som nå omsider fremstår som entydig positiv). Har en mistanke om at det har med balansen mellom grunntoner og overtoner å gjøre, men skal ikke påstå noe. Jeg er i det hele tatt endeløst fascinert over hvor få brøkdeler av en dB som skal til, histen og pisten på frenvensresponsen, før det gir ganske så hørbare endringer.


EDIT: Det kan kanskje høres ut som om jeg beskriver monumentale forskjeller og forandringer her. Det er de ikke. Men de er mer hørbare enn hva jeg ville ha trodd på forhånd.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Er enig at små endringer kan gjøre faktisk store utslag. Etter den siste lyttekvelden hos meg har jeg flyttet litt på høyttalerne da jeg har vært klar over litt for mye nivå i bassen.Høyttalerne er skjøvet ca.20cm tettere sammen og med kraftigere vinkling.Høyttaleren har to bakre porter hvor jeg har bremset utblåsingen i den ene porten.Resultatet er ikke vanskelig å høre med enda bedre åpenhet med bedre atakk og kontroll i bassen.Det er som regel de små justeringene som får de siste brikkene til å falle på plass og derfor blir så hørbare. :D
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.226
Antall liker
4.850
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Joda, bass og tilhørende eksitering av romresonanser vil alltid være en utfordring i små rom. Det jeg beskrev har forsåvidt lite med rommet å gjøre, men dreier seg om objektivt sett knøttsmå endringer i frekvensresponsen. Jeg var rimelig uforberedt på hvor hørbart 0.2dB (!) er i visse deler av frekvensområdet, og dessuten av at utslaget på det subjektive lytteinntrykket var temmelig annerledes enn hva jeg hadde trodd av å se på kurvene.

Nå begynner det omsider å sitte slik jeg vil ha det, så jeg kan gå tilbake til å lytte til musikk, og ikke til klangkorrekthet og slike kjedelige ting. Det er nok en DIY-risiko, det der. ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg er kontaktperson for denne konserten så derfor har jeg lyst til å legge den ut her..


Forhåndsalg av billetter kr. 250. Billettservice.no http://www.billettservice.no/event/KLEIVE-REIERSRUD-KONSERT-billetter/SGN2711

Personlig tror jeg dette blir en flott kveld, Gausel kirke har den "perfekte" akustikk til deres musikk..

Ikke ment for å tvinge folk, men som jeg nevnte, dette blir meget bra - tror jeg.

 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Må visst sette kryss i kalenderen....

Forresten...du skal ikke ha noen skikkelige maggier(3,6R)? -så kan du låne bort de små som strykebrett... ;)

Arne K
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
Må visst sette kryss i kalenderen....

Forresten...du skal ikke ha noen skikkelige maggier(3,6R)? -så kan du låne bort de små som strykebrett... ;)

Arne K
Har tenkt å ringe deg, er ennå lærling, så jeg sliter litt med økonomien, men etter nyttår - ja da hjelper det. Vet du om de krever mye mer power en de små strykebretta som jeg har ?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.792
Torget vurderinger
23
Hvor er Gausel Kirke? Dette er jo på bursda'n min - kanskje jeg må ta en tur..
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Heddeveien, rett ved Statoil på Gausel.

 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
HoJ skrev:
Cobra2 skrev:
Må visst sette kryss i kalenderen....

Forresten...du skal ikke ha noen skikkelige maggier(3,6R)? -så kan du låne bort de små som strykebrett... ;)

Arne K
Har tenkt å ringe deg, er ennå lærling, så jeg sliter litt med økonomien, men etter nyttår - ja da hjelper det. Vet du om de krever mye mer power en de små strykebretta som jeg har ?
Antakelig nokså det samme, men som med alle maggi; mer er bedre...

Arne K
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
HoJ skrev:
Cobra2 skrev:
Må visst sette kryss i kalenderen....

Forresten...du skal ikke ha noen skikkelige maggier(3,6R)? -så kan du låne bort de små som strykebrett... ;)

Arne K
Har tenkt å ringe deg, er ennå lærling, så jeg sliter litt med økonomien, men etter nyttår - ja da hjelper det. Vet du om de krever mye mer power en de små strykebretta som jeg har ?
Antakelig nokså det samme, men som med alle maggi; mer er bedre...

Arne K
Da er jeg redd for at jeg må holde drømmen av litt
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.226
Antall liker
4.850
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Jeg er kontaktperson for denne konserten så derfor har jeg lyst til å legge den ut her..


Forhåndsalg av billetter kr. 250. Billettservice.no http://www.billettservice.no/event/KLEIVE-REIERSRUD-KONSERT-billetter/SGN2711

Personlig tror jeg dette blir en flott kveld, Gausel kirke har den "perfekte" akustikk til deres musikk..

Ikke ment for å tvinge folk, men som jeg nevnte, dette blir meget bra - tror jeg.

Takk for en konsertopplevelse fra øverste hylle! Har aldri sett Reiersrud spille hawaiigitar før. Men han spilte mest på de tre andre han hadde med seg.
Har heller aldri hørt en grovis bli fortalt i kirken før i kveld. Nice one, Knut! ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Så denne først nå coolbiz.

Det ble en meget flott konsert ja, go'lyd og herlig musikk - med mye humor!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har en forforsterker med RIAA, men jeg vet ikke om den fungerer helt - er det noen som har en ekstra platespiller som jeg kan få låne for å teste den ut?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg har en vintage Denon DP47F med high output MC pickup som du kan låne.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Høres meget bra ut Klovnen!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Noen lokalt som kan ta en tur innom meg for å sjekke om vinylspilleren er riktig stilt inn? Tror det meste er på plass, men jeg har lite peil - og er ikke helt sikker. (Kaffe og kake blir servert) :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.792
Torget vurderinger
23
Otto er herved utkommandert!! Hører du, Otto?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.440
Antall liker
35.256
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg retter en stor takk til mana som kom innom å justerte min Luxman i dag. Det var flott at du tok deg tid til å besøke meg.
 
Topp Bunn