Hodetilefoner til Lyngdorf TDAI 2170

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Som tittelen sier finner jeg ikke noen løsning på hvordan jeg kan koble hodetelefoner til forsterkeren.
Gruppen for Lyngdorf svarer ikke på mine spørsmål så jeg håper dette er mulig?
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Har du en separat hodetelefon forsterker?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
TDAI 2170 har ingen utgang for hodetelefoner, så spørsmålet over inneholder løsningen.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Nei, jeg har ikke noen separat forsterker og kjøper gjerne dette
Jeg er ganske en amatør når det gjelder disse ting.
Men jeg vil gjerne ha noe som gir meg god lyd.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Mye som gir bra lyd, spørs hvilke Hodetelefoner du har og budsjett.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Nei, jeg har ikke noen separat forsterker og kjøper gjerne dette
Jeg er ganske en amatør når det gjelder disse ting.
Men jeg vil gjerne ha noe som gir meg god lyd.
Du kan koble en Hifiman HE-adapter og bruke en Hifiman HE-6 SE rett på høyttalerutgangene
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Nei, jeg har kun en lyngdorf forsterker, den har mange innputt, men muligens ingen utganger for hodelefoner. Jeg skulle gjerne hatt en utgang for hodelefoner selv om det betyr at jeg måtte ha en egen forsterker for dette.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
har du hodetelefoner? Hvis ja hvilken?
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Jeg har kun apple plugger i dag og vil ha skikkelige øretelefoner. Jeg er villig til å betale hva det koster for å få noe skikkelig.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Men som jeg innleder med, hvordan få det til med det jeg har i dag av forsterker som er en lyngdorf forstetker.
Må jeg kjøpe noe som er i mellom fotsterkeren og hodelefonerene?
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Du trenger en hodetelefon forsterker og kabel mellom lyngdorf og hodetelefon forsterker. du bruker utgangen til lyngdorf og inn i hodetelefon forsterker. Kobler til hodetelefoner, så skal du ha lyd.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Når det gjelder hodetelefon forsterkere og hodetelefoner så er det mye å velge i. Jeg kan anbefale deg hva jeg liker, men det beste er om du har mulighet til å lytte selv, på div hifisjapper. Finn en hodetelefon du liker. Her er det store forskjeller. Hvis du hører mye på klassisk er det kanskje hifiman som Ardilla refererer til kan være et godt valg. Focal er en snakkis om dagen eller kanskje Audeze.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Takk alfeo
Hva eller hvilken utgang på forsterkeren skal jeg bruke? Beklager at jeg er spør om slike selvfølgelige ting.
En hodetelefonforsterker hva skal den tilkobles?
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Nå kjenner jeg ikke Lyngdorf særlig godt, men regner med du kan bruke en av de utgangene du har tilgjengelig.
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Lyngdorfen din har en digital utgang. Fra brukermanualen:

5.6.4 Digital output

The available settings are:
High pass removes the frequencies below the crossover frequency.
Low pass removes the frequencies above the crossover frequency.
Full range allows the signal to pass unfiltered.
Headphone disables RoomPerfectTM, voicings are still available. Muting the TDAI-2170 will only mute the speakers, not this output.
Tape Out disables RoomPerfectTM, voicings and volume control.


Mitt råd er å skaffe en DAC/Hodetelefon forsterker og koble digitalt mellom den og Lyngdorfen via en digital coax kabel med RCA plugger. Mange gode dac/hodetelefon forsterkere på markedet. Sjekk ut Topping DX5 og DX7 - ikke så mange klikk unna mens du allerede er her på sentralen 😉

Ser du nevner du bruker airpods, hvis du fremdeles vil ha trådløs hodetelefon kan en Fiio BTA30 Pro være løsningen. Coax ut fra Lyngdorfen og trådløs LDAC overføring til en kompatibel hodetelefon- Focal Bathys eller rimeligere modeller fra merker som Sony, etc.
 
Sist redigert:

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Er ikke dac i lyngdorf av mer enn godkjent kvalitet?
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Er ikke dac i lyngdorf av mer enn godkjent kvalitet?
Den er det for all del, men slik jeg har forstått det så er dette måten å få et signal ut av den på linjenivå. Bruksanvisningen sier om "Headphone out" innstillingen: "voicings are still available" - Så den digitale utgangen vil fortsatt ha nytte av DSP'n til forsterkeren når den står i hodetelefon modus.
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ligger en Burson Performance X DAC/Amp og en Hifimanheadphones Ananda hodetelefon på Finn.no

Bra sted å begynne :)


 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.710
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man kan (som et alternativ til å bruke en digitalutgang, ref. @Idar E, bruke analogutgangen til å fore en hodetelefonfosterker:
5.6.3 Analog output
The available settings are:

High pass removes the frequencies below the crossover frequency.
Low pass removes the frequencies above the crossover frequency.
Full range allows the signal to pass unfiltered.
Headphone disables RoomPerfect™, voicings are still available. Muting the TDAI-2170 will only mute the speakers, not
this output.

Tape Out disables RoomPerfect™, voicings and volume control.
Off mutes the output.

Den billige måten å få god forsterkning til hodetelefoner er å henge en Topping L30 fra Hifisentralens nettbutikk på analogutgangen. Jeg bruker en slik til et par Beyerdynamic DT 1770 Pro når stuen fordrer stillhet og jeg fordrer Mahler.

Jeg har lagt ved brukermanualen til forsterkeren din, @fwrummel.
 

Vedlegg

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
@Valentino de analoge utgangene har jeg brukt til en aktiv sub, men ser på bruksanvisningen og en titt bak på forsterkeren at jeg har en digital utgang ledig.
Da blir vel forslaget til @Idar E fornuftig med noe fra Topping.
Når det gjelder hodetelefonene går jeg videre med forslagene fra @ardilla og @alfao
Takk skal dere ha for velvillig hjelp 😊
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Vet ikke hva budsjettet er, men jeg kjøpte for ikke veldig lenge siden Topping E30 II DAC og A30 Pro hodetelefonforsterker fra nettbutikken her. Veldig, veldig fornøyd med begge og de er begge på salg. Totalen ender på under 5K.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
@JMM Jeg har budsjett til å kjøpe det som er nødvendig og bra, men vil bruke pengene fornuftig.
Forslaget tidligere her på en Topping DX5 til 3990,00 forstår jeg gjør hele jobben.
Vil ditt forslag heve lydkvaliteten? Det er ikke så stor prisforskjell, men det er en boks til.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ingen anelse om lydforskjeller, siden jeg kun har erfaring med det nevnte. Når det er sagt så har A30 Pro langt mere krefter (6W i 16ohm og 0.6W i 600 ohm vs 1.8W i 32Ohm og 0.25W i 300Ohm) og det kan ha veldig mye å si, avhengig av hvilke hodetelefoner du ender opp med.

Ellers er E30 II veldig liten og lett å gjemme bort, så jeg vil kalle det 1.5 boks totalt. ;)
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Del gjerne med oss hva du ender opp med 😀 Har lært en ting, de Lyngdorf forsterkerne er noen kinderegg! Mye muligheter og fleksibilitet 👍
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
@Idar E googler og leser og noe som har dukket opp er: The difference betweenthe TOPPING DX5 ($449) and the TOPPING DX5 Lite ($349) is that the DX5 features MQA rendering, while the DX5 Lite does not.

Jeg tenker at dette kun berører høyeste kvalitet av Tidal og derfor ikke noe jeg behøver å ta hensyn til.
Noe annet er at databladet jeg har funnet på lite versjonen ikke nevner coax på inngang, mens bilde av ryggen til boksen viser en coax inngang.
Sannsynligvis ikke noe bry seg om.
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Topping DX5 Lite har samme inn- og utganger som MQA versjonen 👍 Den har inngang for digital coax.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Syns Hifiman har høy pris i forhold til hva som vil være bruk av de.
De må gjøre det mulig å høre på musikk mens kona ser på tv programmer med mye lyd som Voice og lignende som jeg ikke bryr meg om.
Øretelefonene må utestenge støyen fra TVen. Samtidig må de ha hifi kvaliteter

Tenker at +/- 5000 kan forsvares til mitt bruk, hvis det kan oppylle kravene som nevnt.
Og øretelefonene må være i lukket utførelse.
Topping dx5 lite skal jeg bestille.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Du må, som du nevner, ha lukkede hodetlf (altså en modell m/tette endelokk) som isolerer godt mot omgivelsesstøy, alternativt noice cancelling.
De nevnte fra Hifiman er åpne.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Når det er sagt, så er det temmelig store forskjeller i lydkarakteristikk mellom enkelte modeller og merker. Å anbefale noe uten å vite dine preferanser, musikk du spiller osv er helt umulig.
Men, du må nok regne med (ny)pris i område 5-8k for hodetlf + pris for en ok amp.
Som tidligere nevnt i innlegg her bør også amp velges utfra de hodetlf du ender opp med, slik at den «matcher» elektrisk. Dvs er i stand til å drive hodetlf tilstrekkelig.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kjøpte også nylig Hifiman HE-R10D (open box/demo-modell), som er lukkede og koster ~$400. Jeg liker dem veldig godt og A30 Pro driver dem fint, men jeg er usikker på om jeg ville parre dem med en forsterker med mye mindre krefter, som DX5.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
@ptb Jeg var ikke klar over at hodetlf. Og amp må samsvare, trodde dette var standardisert.
Det er ok hvis jeg må opp i 8k for hodetlf som funker til mitt behov, men nå tenker jeg at jeg må lære meg noe nytt om dette temaet.
Hvis jeg kjøper en hodetlf forsterker med høy utgangseffekt, vil den da kunne benyttes til alt?

edit: Jeg hører mest av alt på klassisk musikk
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det går vel under HiFi og da kan selvsagt ingenting standardiseres....

Noen h.telefoner er lette å drive, andre er tunge. Noen forsterkere har mye krefter, andre ikke. Mye som med vanlig HiFi med andre ord.

Hvis du kjøper lettdrevne h.telefoner vil DX5 trolig funke godt, hvis du kjøper tungdrevne trolig ikke. Og hvis du helst vil la være å bry deg med hvilke h.telefoner du kan/må velge så er det greieste å kjøpe en forsterker med plenty krefter til å drive det meste.
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
hvis du helst vil la være å bry deg med hvilke h.telefoner du kan/må velge så er det greieste å kjøpe en forsterker med plenty krefter til å drive det meste.
^^^ Godt poeng!

Topping A30 pro er nevnt tidligere her, og den anbefales varmt fra meg. Kjøpte den her på sentralen for litt siden på tilbud, mye for pengene!
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
@Idar E
Topping A30 Pro ser ikke ut til å ha coax inngang, eller tar jeg feil?
Men forstår at jeg må tenke på utgangseffekt.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.512
Antall liker
8.058
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ingen coax, det er derfor du trenger DAC. A30 Pro er en ren forsterker
 
Topp Bunn