Hodetelefonforsterkere!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Tenkte å starte opp en tråd der vi kan komme med noen "klare" anbefalinger på hodetelefonforsterkere jeg håper kan være av interesse. Mange her på Hifisentralen har prøvd en del utstyr over tid, og bør være kvalifiserte til å uttale seg. For at dette skal gi mening, bør man kanskje prøve å dele dette opp i prisklasser, men kan hende de bør justeres litt. Jeg foreslår derfor:

>1499,-
1500-2999,-
3000-5999,-
6000-9999,-
10 000-16 999,-
17 000-24 999,-
25 000<
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Det som er vesentlig her er hva hodetelefonforsterkerne koster levert her til lands.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt veldig mange forskjellige hodetelefonforsterkere , og enda fler hodetelefoner :)
Jeg har vel ikke hatt det aller gromeste av hverken forsterkere eller hodetelefoner, men sånn ca midt på tre tenker jeg.

De dyreste forsterkerne har vært Violectric V 200 ca 11000kr og Marantz HD Dac 1 9000kr.
Men den forsterkern jeg liker best uansett pris av det jeg har hatt er Schiit asgaard 2 3200kr !

Hadde den med sennheiser hd 650 for noen år siden og syns det spillte fantastisk bra, nå har jeg igjen en asgaard 2 med Audioquest Nightowl og koser meg veldig med den kombinasjonen også.

Så i mine ører så må vel denne forsterkeren anbefales sterkt !!!

Destiny :)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.005
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Veldig bra initiativ!

Men en svakhet med en sånn liste er imidletid matching. Det overasker meg stadig hvor stor forskjell det kan gjøre med god/dårlig matching. Og det er ofte mer komplisert enn mW og impedans.

Så man bør skrive ikke bare hva man anbefaler, men med hvilke hodetelefoner man opplever at det sitter.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Enig med ardilla, nå går vel både sennheiser hd 650 og audioquest nightowl for å være litt varme hodetelefoner.

Men imine ører er den kombinasjonen , shiit asgaard 2 og begge disse hodetelefonene veldig god. Lyden oppleves både behagelig og frisk og dynamisk på en gang. Oppleves også som luftig, og lager en god romfølelse.

Nå har jeg som sagt ikke erfaringer med det grommeste, men mener at dette må være godt på vei til veldig god headsetlyd :)

Destiny :)
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.142
Torget vurderinger
1
Jeg er i tenkeboksen på hodetelefonforsterker (aldri hatt det tidligere) og et par nye hodetelefoner.
Fascinert av britisk hifi som er jeg, frister Quad PA-One rørforsterkeren med tilhørende Quad Era-1. Begge deler får gode skussmål på verdensveven, dog er det ikke så lett å få testet ut lyden og kombinasjonen her til lands så vidt jeg vet.

Regner med at det kanskje er noen her inne som har erfaring med den ene eller begge komponentene her? Matching bør vel ikke være det største problemet?
190105-QUAD-PA-One-6.jpg
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Er litt nysjerrig på disse Quad hodetelefonene selv :)

Destiny :)
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Jeg er i tenkeboksen på hodetelefonforsterker (aldri hatt det tidligere) og et par nye hodetelefoner.
Fascinert av britisk hifi som er jeg, frister Quad PA-One rørforsterkeren med tilhørende Quad Era-1. Begge deler får gode skussmål på verdensveven, dog er det ikke så lett å få testet ut lyden og kombinasjonen her til lands så vidt jeg vet.

Regner med at det kanskje er noen her inne som har erfaring med den ene eller begge komponentene her? Matching bør vel ikke være det største problemet?
Vis vedlegget 526478
Har selv hatt den PA-one hodetelefonforsterkeren fra Quad og den fungerte bra, har skrevet litt i en annen tråd om denne, mulig OHC kan ha denne inne? fungerte bra med de originale rørene, ble enda bedre med rør bytte..! :) kan også brukes som en enkel pre..!
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.142
Torget vurderinger
1
Har selv hatt den PA-one hodetelefonforsterkeren fra Quad og den fungerte bra, har skrevet litt i en annen tråd om denne, mulig OHC kan ha denne inne? fungerte bra med de originale rørene, ble enda bedre med rør bytte..! :) kan også brukes som en enkel pre..!
Takk for respons og tips, skal lete opp det du har skrevet her, samt sjekke med OHC.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
I det siste har jeg prøvd en Rega Brio integrert (siste utgave) hos en kamerat på mine HD-650 og Audeze LCD-3F. Jeg har ikke så mye erfaring med hodetelefonforsterkere, men jeg synes den lyder helt fantastisk. Rega har truffet blink med den der. Jeg har en Schiit Asgaard 2 og Brioen er en helt annen galakse altså.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Noen her som har testet Atrox V2?
Bruker nå en Aune x1 mini dac, men vurderer altså Atrox V2, men usikker på om det er verdt de 2499,- i tillegg.

Kan nevne at det skal drive Beyerdynamic DT1770 Pro, som er ganske tungdrevne med 250ohm. Synes også de er en anelse "masete" i toppen når jeg benytter Aune x1 Mini dac. Har prøvd en Centrance DacMini og lyden her var behageligere og jeg kunne høre på musikk mye lenger uten å bli sliten, men denne blir igjen mye mer enn hva jeg tenkte legge i det.

Har også vurdert Schiit, men fra hva jeg har lest virker det som man kan få veldig mye mer for pengene i Atrox.

Om noen andre har tips/erfaringer her tar jeg gjerne imot.
 
U

utgatt27022

Gjest
Atrox V2 synes jeg er veldig bra til prisen, men skal du ha high-end lyd på hodetelefonene så kan jeg anbefale Kinki Studio Vision HTR-1.
 

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Innlegg
184
Antall liker
35
Torget vurderinger
11
Matching er tingen, både hodetelefon og forsterker samt kabel må passe sammen.
(Jeg kan vel også legge til musikkpreferanser.)

HD800 låter best med Sennheisers balanserte kabel på Sennheisers HDVA600.
Sony Z1R låter best på Taurus MK2 og bedre balansert med Corpse Audio sin Gravedigger by Cardas kabel enn originalkabelen.
LCD 3F låter best på Taurus Mk2 med Cardas clear light.

Men til Dire Straights er det ingenting som slår Grado RS1i på Grado RA1.

Her er det bare å prøve seg frem, og kose seg med musikken.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Atrox V2 er nok mer der budsjettet ligger og utfra hva jeg kan lese meg til den eneste i denne prisklassen som kan levere så gode spesifikasjoner.
Handlet en før helgen, så gleder meg til den dukker opp.

Spennende å se hvordan denne presterer vs Aune X1 mini DAC og Centrance Dac Mini.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Du får komme med en tilbakemelding når du har fått tester Atroxen litt da thogew ;-)

Destiny :)
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Har fått testet Atroxen endel nå og må si jeg er VELDIG fornøyd.
Skal sies at jeg ikke har hørt mange forskjellige oppsett, så jeg har ikke all verdens sammenligningsgrunnlag, men er veldig fornøyd med hvordan det låter nå.
Sammenlignet med Aune X1 mini DAC er det to forskjellige verdener i mine ører. Diskanten er mye behageligere og mindre skarp, men samtidig mer oppløst. Den har også stålkontroll på bassen på mine relativt tungdrevne Beyerdynamic dt1770 pro. Kan nå høre musikk hele arbeidsdagen uten å bli "sliten" i ørene slik jeg ble med Aune'n. Definitivt verdt de ekstra kronene det kostet.

Sammenlignet med Centrance DAC mini leverer også Atroxen bedre lyd i mine ører. Diskanten vil jeg si er litt mer lik på disse 2, men føler rett og slett Atroxen har mye mer kontroll på bassen.

Som nevnt har jeg lite sammenligningsgrunnlag da dette er mitt første headsett/oppsett i denne prisklassen, men ikke tvil om at denne leverer mer enn nok av krefter og låter utrolig bra i mine ører.

Har testet både med Aune som DAC og en Abrahamsen A-DAC uten at jeg helt hører den store forskjellen her. Kan bli artig å prøve litt forskjellige DAC'er etterhvert og se om det gjør noen stor forskjell.
 
S

svk

Gjest
Kan anbefale schiit magni. Koster under 2000.
Begynnte med klokker i 2015. Solgte stue stereoen i 2016.
Etter å ha testet å forsket i flere år,så begynner jeg å bli fornøyd.
Vurderer å teste åpne klokker eneste.
 
M

MarkusH

Gjest
Bare et lite "heads up" for de som ønsker å benytte Aune X1 (også X1S?) og Aune X7S, de støtter ikke bruk av USB til PC. Jeg sendte en mail til Mala for å høre om det var samme problem med den dacen de har på siden sin til rundt 6k, men jeg fikk aldri noe svar .... Det jeg har lest om det på nettet er at det er firmware som ikke støtter det og at det (i alle fall når jeg hadde X7S) enda ikke er utbedret. Samme gjelder forøvrig X1 også, hvordan det er med "røkla" veit ikke jeg. Jeg solgte min X7S på dette grunnlaget. ;)
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Bare et lite "heads up" for de som ønsker å benytte Aune X1 (også X1S?) og Aune X7S, de støtter ikke bruk av USB til PC. Jeg sendte en mail til Mala for å høre om det var samme problem med den dacen de har på siden sin til rundt 6k, men jeg fikk aldri noe svar .... Det jeg har lest om det på nettet er at det er firmware som ikke støtter det og at det (i alle fall når jeg hadde X7S) enda ikke er utbedret. Samme gjelder forøvrig X1 også, hvordan det er med "røkla" veit ikke jeg. Jeg solgte min X7S på dette grunnlaget. ;)
Er ikke Aune X7S en analog forsterker uten DAC?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.163
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har selv 2 stk SimAudio Moon 430HA D (med DAC modul som ikke brukes). Disse ligger på 51.000 pr/stk men er virkelig bra skrudd sammen på alle måter. Vurderer/er i ferd med å forenkle oppsettene mine grunnet at det er ren galskap å ha slik utstyr som i hovedtrekk brukes til skype samtaler ;)

Disse leverer opp til 8W, er fullbalanserte og drar det aller meste som eksisterer med letthet. Brukes til Audeze LCD-4 (rev 2) og Audeze LCD-XC (rev 2).
 
Sist redigert:

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
DAC, ikke DAC, vet da søren jeg .... Men når man ikke får benyttet USB til kildevalg, der en PC står som kilde i mitt tilfelle så er faktisk ikke de Aune-sakene verdt en eneste krone. Min X1 bruker jeg kun som volumkontroll i dag og det fungerer den heller ikke særlig godt som, jeg ville styrt unna. X7S er vel egentlig bare en effektforsterker til hodetelefoner.
Sitat fra Aune sine sider:
The pure A-Class A Aune X7S headphone amplifier with balanced output is the culmination of a long search after the Aune B1 helmet amplifier and Aune Panda. It is the natural companion of the DAC Aune X1S 32bit 384Khz DSD SABER ES9018K2M.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.260
Antall liker
6.334
Sted
Under stjernene
Er det noen som har testet Aune S7 pro mot Topping A90 og/eller Burson Solist 3x?
 

Arne_M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2002
Innlegg
171
Antall liker
41
Sted
Oslo 0983
Torget vurderinger
9
Bruker V200/V800, Oppo HA1og Asgard 3 i tre oppsett, med forskellige HT. Noen matcher et oppsett bedre enn andre.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.409
Antall liker
17.106
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Det er av avgjørende betydning at en amp matcher både elektrisk og tonalt.
 

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
379
Antall liker
254
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Har nettopp skaffet en RME ADI-2 DAC FS, og har kun et elendig hodetelefonsett. Hva burde jeg velge av hodetelefoner?
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Har nettopp skaffet en RME ADI-2 DAC FS, og har kun et elendig hodetelefonsett. Hva burde jeg velge av hodetelefoner?
Det spørs jo hva du liker. RME er jo vanligvis dønn nøytralt. Selv kjøpte jeg focal elear til topping (som jo også er nøytralt) og jeg synes det ble bra, ikke så «varmt» at det blir slapt, låter greit også På dårlige innspillinger. De er lette å drive (har sett endel mener det ikke er allverdens guff i rme sin forsterker uten at jeg selv vet noe om det). Men andre vil nok både kunne foretrekke mer varme eller mer nøytral lyd.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Har nettopp skaffet en RME ADI-2 DAC FS, og har kun et elendig hodetelefonsett. Hva burde jeg velge av hodetelefoner?
Da jeg var i din situasjon valgte jeg Sennheiser HD650. Jeg syntes det var et fornuftig valg ettersom så mange liker den og samtidig at den er en referanse for mange, og da blir det enklere å gå videre til andre klokker om du blir hekta og vil ha mer eller noe annet. Jeg angrer ikke på det valget.
 

Arne_M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2002
Innlegg
171
Antall liker
41
Sted
Oslo 0983
Torget vurderinger
9
Tror det er et bedre valg med Hifimann Sundara. HD650 er litt grumsete. Har eid dem, var vanskelig å bli kvitt :)
 

lano2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Innlegg
294
Antall liker
144
Sted
Mandalitt
Sitter med et par Hifiman Ananda på hodet, fikk de i går. Tilkoblet Naim DAC-V1
Fin lyd, men litt mindre komfort enn Sennheiser 800S. Sikkert mitt hode det er noe galt med.. 😜 Tinnitusen er like detaljert i begge klokkene.. 🥳
 

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
379
Antall liker
254
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Sikkert noe Europris greier under navnet Sound logic 😂 ,men sambo har noen JBL som kun har bluetooth
 
Sist redigert:

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
379
Antall liker
254
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Sundara er mer nøytral, lysere lydbilde (mer diskant). Amiron er klar, men mørkere lydbilde.
Sandara har visst noe behov for eq i øvre diskant grunnet en høy spike, dette gjør også at den låter lysere.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.353
Antall liker
35.076
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Et tips på noen som ikke koster skjorta.
Hifiman he400i2020.
Jeg har de pluss Sennheiser hd600, som koster langt mer. Bruker mest he400i av disse to.
 
Topp Bunn