HodeFon - En liten forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Den ble jo utrolig pen, ville beholdt den ulakkert jeg :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Dersom du noen gang skal selge den... sort eller eggeskallhvit. :)

    Et par høyttalere jeg vurderte å kjøpe en gang, som forøvrig var flott satt sammen, var lakkert med gullfarge. Det er jo enkelte av oss som ønsker å bo med familie... ;)

    Som du sikkert skjønner, så kjøpte jeg aldri de.

    Rune
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det der var alt for lyst og blasst til å være ekte BRG... ;)

    Bernt K
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Stemmer for hvit, men det er kanskje for sent nå?
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Veldig lenge siden siste oppdatering nå må jeg si. Har gått tregt. Takk for all respons siden sist!

    Fargen ble: Orange! Er litt spent på om jeg blir fort lei denne fargen. Uansett, så må jeg lage nye side plater etterhvert, siden jeg var litt uheldig med at lakken fortsatt var litt seig da jeg prøvemonterte dagen etter. Kassa ble stående noen dager, og da jeg skulle demontere så var den ene plata nærmest limt fast av lakken. Et stort stykke lakk ble revet vekk idét jeg dro plata av med makt. Jaja, tenker at dette er et tegn på at Hodefon ikke ville være Orange egentlig.

    Videre så er jo den høyre sideplata montert som deksel over innmaten, og her tok jeg og limte fast aluminiums-folie for å få litt skjerming av elektronikken inni.





    Brukte vanlig limstift og det funka bra. Kjørte den sedvanelige teknikken med å smøre limlangs ytterkantene, og et par grove streker over midten. Da jeg var ferdig og snudde plata så oppdaga jeg at man kunne ganske tydelig se de lim-streken igjennom lakken. Akk-ó-ve. Enda ett tegn på att Oransje ikke var riktig, antar jeg :)

    Vel, straks; noen bilder av dagens lodde økt. Stay tuned.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Jepp, startet med arbeidet på denne forsterkeren i Februar i år. Nå i September er jeg altså igang med lodding. Utrolig som tid dette prosjektet har tatt.

    Rett på sak:

    Føler meg av og til som en rørlegger når jeg driver å bøyer og måler opp ledninger. Denne er til gløden:

    Strengt tatt ikke nødvendig å tviste ledningene da jeg bruker DC-glød, men hvorfor ikke. Tvista med drillen.


    Deretter er det å måle og bøye:


    Til slutt er den montert:


    100nF keramisk kondensator med korte bein rett på glødepinnene fjerner eventuell RF-støy plukket opp av ledningene, samt støy fra gløde-regulator:


    Til slutt er begge kanalene nesten ferdig. Kretskortene er CCSene jeg endte opp med å bruke. Vanskelig å ta e skikkelig bilde.


    De store brune motstandene er karbon kompositt motstander som har veldig liten induksjon i fohold til metall-film og andre typer. Gjør en viktig jobb som gitterstopper. Benet på 'sokkel' siden av motstanden er så kort som mulig.

    Lokal stjerne-jord sees lettest her:


    Har forlenget den senterpinnen til sokkelen og bruk den som stjernejord punkt lokalt for hver kanal. Å jorde senterpinnen burde også kontrollere strøkapasitanser bedre mellom pinnene. Antakelig ikke så viktig på et rør som D3a, som har gitterpinnen smart plassert midt imellom 2 katodepinner. Da minimerer man kobling mellom anoden og gitteret.

    Vel, det var det for idag.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Herlige bilder S. En fryd å se hvordan du lodder ting sammen. Prøver å ikke få alvorlig prestasjonsangst, men nå har du jo kikket såpass mye i mine kråkereir at den burde jeg lagt på hylla for lenge siden. Synd med lakken, slikt kan man gå på veggen av men det er bare vanskelig med lakk. Det har jeg erfart i sommer. (Hva med å begynne i sykkelklubb ;D.).
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Skulle nesten, i et ubevoktet øyeblikk, tro at han hadde loddet før, den gutten.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Ble ikke lyd DEN Fredagen, Burnt_Island, men DENNE helga så spilles det musikk i Hodefon!

    Ble ferdig med hele signal chassis idag, og den står nå i med flittig musikkgjenngivelse. Nesten så at den liksom endelig kan gjøre det den har drømt om siden sin spede begynnelse.

    Lyden? Kjempeflott! Jeg har så langt kun testet med rimelige portable små-headset som Sennheiser PX100 og Sony MDR-XB500, men synes absolutt at Hodefon gjør en veldig bra jobb! Lyden oppleves som veldig dynamisk, litt på den varme siden. Vil tro at jeg har nærmere 0.5-1% 2. harmoniske ved litt over normale lyttenivå. Bassen er kontrollert og luftig. Diskanten er ikke anstrengt eller hard. Skulle jeg trukket fram noe negativ så ville det vel vært en noe forsiktig mellomtone.

    Bruker en eldre iPod Nano og AAC ved 128kbps på de fleste låtene, så inntrykkene så langt er ikke så veldig relevante synes jeg. I tillegg så er jo alt av deler nye, og i allefall rørene må spilles inn et par timer tenker jeg.

    Uansett, nå er jeg jo også i 'ammetåke', men jeg er meget positiv til resultatet!

    Ett par bilder er passende:

    Det første jeg gjorde idag var å lage kabelen som går mellom den eksterne PSUen og selve signalchassis:



    Kabelen er laget etter en hemmelig og meget propreitær oppskrift. Whistler og Nordost kan ta seg en bolle. Hver.

    Videre ett par kjappe:



    Her kan man tydelig se att IR diodene lyser. Av en eller annen grunn kan man se lyset med digitalkameraer, men ikke med det blåtte øye. Interessant.



    Skal komme tilbake med litt bedre bilde av hele greia senere.

    Vil ogå gjøre noen målinger idag eller i morgen. Det blir spennede :)

    - Slarssen
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Fanden spare, broder, det der seg jaggu meg skrekkelig så flott ut. Selv innmaten får jo mangt og meget annet ferdigbygd jeg har sett til å virke amatørmessig i forhold. Grattis!
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1


    Wow. Et stykke arbeid du kan være fornøyd med Slarssen. Ser virkelig bra ut!
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Gratulerer så meget med en kjempeflott hodetelefonforsterker!

    Grunnen til at kameraer kan se IR-diodene er forøvrig at filtrene er noget dårlige i kameraer. Jeg mener det faktisk var det blå filteret som slapp igjennom IR også!
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    den ser jo kjempebra ut! lytter gjerne til den en gang. har ikke sett sånn 70 talls orange på hifi komponenter før men det fungerer her.

    mvh B_I
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Tusen takk for alle gode ord. Setter pris på det ;D

    Jeg måtte selvfølgelig gjøre noen målinger i farta også. Nedenfor vises forvregnings spektrum ved 1kHz påtrykket signal, med ca. 50mW (RMS) ut. Lasten er et par Sennheiser PX100.

    Må si jeg er litt forbauset over de mange høyere ordens overharmoniske komponentene. I tillegg så har jeg noe rusk som later til å være rester etter likerettingen. Nettstøy er også en mulighet.

    Har sett dette før, men har ikke ennå kommet helt i bunns hvor det kommer fra. Uansett så er disse komponentene fra opp under 100dB og ned, så i denne forsterkeren så er det å bli kvitt disse mest av teoretisk interesse vil jeg tro.

    Det samme gjelder også forvregnings komponentene fra og med 3. harmoniske og oppover.

    Alle disse harmoniske summert sammen gir rundt 0.3% forvregning. Ved mere normale lytte nivå tror jeg forvregningen ligger rundt 0.1% vil jeg tro.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Gratulerer!! Vel i havn med prosjektet, det vet jeg føles veldig bra. Det har vært en stor fornøyelse å følge tråden din. Håper vår felles venn kjenner sin besøkelsestid og poster en pakke med et visst par Sennheisere til deg på hjemlån så du får testa denne med et ordentlig par øreklokker. Det fortjener du nå. Du må poste flere lytteinntrykk når den får spilt noen timer.

    (OT: Takk for råd og tips tidligere i dag. Spot on som alltid, var du. En runde med stålull på kretskortet gjorde seg, det var langt fra ferdig renset)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Slarssen skrev:
    Den CCSen jeg endte opp med å benytte er en kaskode versjon med 2 stykke DN2540 depletion mode mosfet'ere. Skjema kommer etterhvert. Disse har jeg god erfaring med. De er enkle og stabile pluss at de har svært lav drop-out spenning. Har ikke prøvd noen direkte sammenlikning av single og kaskode CCSer.
    De CCSene du endte opp med å bruke her; har du mekka dem sjøl eller er det et slags kit. Kortene på bildet så ganske forseggjorte ut og ligner på de kandkaudio bruker, du har dem kanskje derfra? 4V dropout spenning fikk jeg høre fra kevin Carter. Det er jo ganske lavt, ja.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Takk Andreas :)

    CCSene er som sagt kaskodeverjson med DN2540, basert på versjon 4.D på denne siden:

    http://basenjes.de/tubes/mosfet.htm

    Kortene lagde jeg for et par år siden, brukte de siste to på dette prosjektet. De er antakelig identiske med de KandK selger. Dog, nå har KandK gått over til noen andre mosfets, som skal være bedre.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    .Marcus skrev:
    Grunnen til at kameraer kan se IR-diodene er forøvrig at filtrene er noget dårlige i kameraer. Jeg mener det faktisk var det blå filteret som slapp igjennom IR også!
    Takk for den .Marcus. Kjekt å vite :)

    - Slarssen
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Takk RoDa!

    Flere HiRex bilder kommer muligens etter hvert, samt litt oppdateringer mtp. kode til mikrokontrolleren og slikt.

    Pr. nå har jeg bare ett lite uskarpt bilde, men som sier mye :)



    - Slarssen
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    ;D
    Fargevalget gjør seg ikke bort der, nei. Man skulle nesten tro du hadde studert interiør-design også.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Slarssen skrev:
    mikrokontrolleren og slikt.
    Hva av utstyr er det man trenger for å programmere en µC ala ATTINY25? -- jeg tenker på hardware.

    Sist jeg drev med slikt lastet vi inn HEX-filer og brente koden i en egen EPROM-brenner (kode og CPU var to separate brikker på den tiden), men jeg regner med at tingene har blitt enklere med årene.
    Den gang var det en lang og kostbar prosess å utvikle et program som fungerte feilfritt så jeg skrev en CPU-simulator som viste statusen i alle registre, stack, memory og I/O, slik at koden kunne testes ut i realtime på en PC. Dette var før det Windows, så det ble brukt semigrafikk i DOS.



    Nå er jeg langt off topic, men det var moro å se at det brukes bits og bytes i en rørkonstruksjon.

    Jan E Veiset
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    jane skrev:
    Slarssen skrev:
    mikrokontrolleren og slikt.
    Hva av utstyr er det man trenger for å programmere en µC ala ATTINY25? -- jeg tenker på hardware.

    Sist jeg drev med slikt lastet vi inn HEX-filer og brente koden i en egen EPROM-brenner (kode og CPU var to separate brikker på den tiden), men jeg regner med at tingene har blitt enklere med årene.
    Den gang var det en lang og kostbar prosess å utvikle et program som fungerte feilfritt så jeg skrev en CPU-simulator som viste statusen i alle registre, stack, memory og I/O, slik at koden kunne testes ut i realtime på en PC. Dette var før det Windows, så det ble brukt semigrafikk i DOS.



    Nå er jeg langt off topic, men det var moro å se at det brukes bits og bytes i en rørkonstruksjon.

    Jan E Veiset
    Man kan vel si at ting har blitt noe enklere. ATTiny25 inneholder som nevnt CPU, Flash, RAM, EEPROM og en rekke periferi enheter som enkelt akseseres direkte via interne registre. Den simulatoren du har bilde av der er faktisk ikke så ulik (metodemessig) simulatoren jeg brukte å for å utvikle programmet til ATtiny25.

    Dette er i hovedsak det du trenger trenger:



    Det kortet der kalles STK600 (elfa nr.: 73-219-35) og er en universal progammering/utviklings platform. Jeg brukte den hovedsaklig fordi den bl.a. har brytere og Lysdioder disponibelt på kortet. Forgjengeren STK500 (elfa nr.: 73-666-77) er noe billigere.

    Du slipper altså helt unna UV-belysning og alt det der, samt trege EPROMer ;D

    ATTiny25 kan også programmeres enkelt kun med en såkalt ISP programmerer (elfa nr.: 73-680-04), som er ennå billigere, men som da kun er programmerings verktøy. Finnes også en rekke DIY ISP programmerere.

    Program utvikles i AVR Studio, som er gratis, og skrives i C (AVR-GCC plugin) eller Assembly. Jeg har brukt C siden mange ting er betraktelig enklere der.
    (må vel nevnes at min jobb er relatert til Atmel og AVR)

    Er ikke helt ferdig med koden. Har igjen å implementere 'hybernation mode' på LEDen (sove-LED) samt eksperimentere med AC sensing.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Andreas skrev:
    ;D
    Fargevalget gjør seg ikke bort der, nei. Man skulle nesten tro du hadde studert interiør-design også.
    Vel, bildet lyver litt mtp. fargene på omgivelsene, men jeg tror faktisk jeg skal beholde den Orange, ja. Funka greit.

    Jeg er vel 'interiør'-interresert kan jeg vel si, jeg titter så ofte som mulig på interiøret i forsterkere. F.eks. 'Innmat' tråden. Den er fin den!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan røpe at bildene lyver litt. HodeFonen er enda penere live.

    Mvh Ola
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Takk for rosen, karer :)

    Et lite bilde som viser hva jeg har fått leke med iløpet av uka.



    Fra venstre har vi altså:

    - Beyerdaynamics DT770 Pro (250ohm)
    - Bose QuietComfort 2
    - Sennheiser HD650
    - Sennheiser PX100
    - Sony MDR-XB500
    -Koss PortaPro
    - Denon AH-D2000
    - Sennheiser PX200

    En viktig detalj som ikke kom med på bilde:



    - AKG701

    Det har vært utrolig morsomt å prøve alle disse headset'ene opp mot hverandre. Lyden er veldig forskjellig i en del av disse, og forbausende lik hos noen. I tillegg vil jeg si at HodeFon har hatt godt av å spille noen dager. En noe ubehagelig skarphet og antydning til sibilanter har forsvunnet nå etter ca. 25 timer innspilling.
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Så du tenke at du bare kan hive ut noen bilder av en rekke hodetelefoner og si litt vagt at noen var forskjellig og noen var lik uten at du sier noe mer? Get real, man!
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Vel? Må jeg fly til Trondheim og fortelle deg hva jeg syns om denne somlinga?
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Mas, mas, mas altså :)

    Søndag er vel en fin dag for stille refleksjon over Hodetelefoner, vil jeg tro.

    Vel, den egentlige planen bak å prøve alle de hodetelefonene jeg har prøvd nå, er vel egentlgi for å finne ut hvilke jeg skal kjøpe meg neste gang.

    Må vil si at følgende lytteintrykk er kun basert på subjektive meninger og egne preferanser, brukt sammen med HodeFon.

    Oppsettet har vært som følger. Musikk avspillt i iTunes, for det meste 192kbps AAC, sendt til EMU0202 USB2.0 lydkort med upsampling til 192k/24bit. Analog linjenivå ut av dette via skolisser til Hodefon.

    De jeg har nå, og som jeg har brukt en god stund, er de Sony MDR-XB500. De har måtte sett seg slått gang på gang av nesten alle de andre. Hovedproblemet til disse er at de har en enorm bassheving. Dette mudrer til hele bassen, og delvis mellomtonen også. Diskanten blir slørete, og en får følelsen av at den ruller av tidlig. Har sett meg nødt til å bruke EQ i iTunes for å dempe bassen, og heve diskanten noe.

    Uansett, for å fatte meg i korthet, så er de hodetelefonene jeg likte helhetlig best så langt: Sennheiser HD650. De spiller meget jevnt, oppløst, klart og tydelig. God dynamikk og lite forvregning.
    AKG701 var helt tydelig bedre oppløst og har en veldig fin diskant fremføring. Meget luftig og besnærende, helt klart. Bakdelen er at AKG701 ikke passer til all musikk synes jeg.
    De er meget behagelige på akustisk musikk, samt jazz. De opplevdes av meg som meget nøytrale. Nesten slank i mellomtonen og definitivt slanke i bassen. Dette førte til en litt nedsatt lytteopplevelse på Rock, HipHop og indie. Nådeløse på dårlige innspillinger eller lave bitrate MP3 filer.

    Beyerdynamic DT770PRO er antakelig de jeg ender opp med å kjøpe. Problemet med HD650 er at de er åpne, og det er ikke spesielt bra siden jeg sitter i åpent kontorlandskap. DT770 har nesten like god diskant, minst like bra mellomtone, og en noe tydeligere bass enn HD650. Mellomtone og Bass oppfattes antakelig litt bedre og mer direkte fordi DT770 er en lukket konstruksjon. Man er veldig mye mer bevisst på at man hører på hodetelefoner med disse.
    Fordelen med Beyer'ne videre er jo prisen. En får kjøpt disse nye helt ned i ca. 1400,-.

    De andre settene er på sine vis gode de fleste de og, men med unntak av Denon, langt unna de jeg har snakket om så langt. Denon settet var egentlig ganske sjarmerende, tydelig varm mellomtone, nesten litt pæreformet frekvensrespon, uten at det ødela musikken. Meget behagelig å ha på og et skue for øynene. Kanskje egentlig bare en litt dårlig match med Hodefon.

    Den klart dårligste hodetelefonen jeg hørte på var Bose QC2. Dette settet koster nærmere 3.000,- og hverken lydkvalitet, mekanisk kvalitet eller noe annet gir noe igjen for pengene. Dette er slike 'noise-canceling' greier, så mye av prisen ligger nok her. De gjør en fin jobb med å redusere lyd utenifra, men det er for meg totalt uintressant. Lyden er utrolig slørete. Lite oppløst, dårlig dynamikk, veldig uklar og dørgende kjedelig.

    Velvel, det var vel i og for seg det. Har på trappene å lage en liten DAC basert på et par AD1865 jeg har leggende. Denne DACen skal brukes med USB som signalkilde til Hodefon. Videre må jeg lage noen litt bedre signalkabler, så jeg slipper å bruke skolisser. Har kjøpt noe (data)signalkabel fra ELFA som ifølge visse HFS medlemer skal være knall :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn