Verktøy Hobbyverksted med lite plass (for dummies)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Litt overkill, men pent er det:
    Woodshop-Miter-Saw-Bench-and-Storage.jpg
    Jeg har en del spørsmål (og tips) rundt verktøy, ideer til verksted og fremgangsmåter.
    Jeg tipper jeg ikke er alene om det, så her er en tråd om hvordan å bygge opp et hobbyverksted med OK maskiner og verktøy på et lite areal.

    Og før de proffe og de som har drevet mye med dette begynner å klage på enkle innlegg og "dumme" spørsmål, det er de jeg vil ha fram! Jeg begynner fra skratch og trenger alle mulige råd og forslag. Har ikke tenkt å bruke 10-tusenvis på dette og tenker å bygge det meste selv.

    Første spørsmål:
    Har noen tips til hvordan å lage et kompakt og flerbruksvennlig verksted der man får plass til det meste? Jeg tenker da diverse sager, bormaskin, dreibenk, pussemaskin, masse verktøy og batteridingser. Hvordan får man plass tilalt dette? Jeg har noen ideer, men det er det å gjennomføre de :) Ser at flere lagerbord som kan snus 180° på YouTube, men er usikker på hvor enkelt det er å bygge og om det funker.

    TO:
    Hva slags materiale brukes til å lage benker? Jeg tipper kryssfiner, men det finnes så utrolig mange typer der ute: BB, BB/X, BB/CC, TG2, C/C TG2, ogsåvidere....

    TRE:
    Dimensjoner på benker? Hva er best arbeidshøyde? Hvor stor bør en benk være, bredde og dybde?

    FIRE:
    Hvor er det billigest å handle materialer og ikke minst beslag, hengsler og annet krimskrams til dette formålet?

    FEM:
    Hva er et must å ha i et verksted? Jeg tror jeg må ha meg en digital vinkelmåler. Andre ting man bør ha?
    WEB_Image Tiltbox - digital vinkelmåler - bevelbox 103863-1133685231.jpg


    Jeg legger ut noen tegninger og bilder etterhvert som ideende kommer og blir gjennomført. Setter pris på andre som også legger ut informasjon!
    Per dags dato har jeg følgende som skal inn på et areal på ca. 4x3 meter: Liten bordbordmaskin, bordpussemaskin, lite fresebord, 1400 mm lang dreiebenk, kappsag, bordsag, diverse el. verktøy og liten snekkerbenk.

    Håper på svar.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Man finner en god del idéer inne på pinterest. Linken viser vei til et utvalg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg har ikke noe hobbyverksted, men jeg har arbeidsbordet på bildet og jeg finner det et helt genialt konsept. Det er fra Festool, men det grunnleggende konseptet er relativt enkelt og det kan garantert ordnes plagiat (eller lage selv) for en langt rimligere penge enn hva Motek skal ha for saken.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg har ikke noe hobbyverksted, men jeg har arbeidsbordet på bildet og jeg finner det et helt genialt konsept. Det er fra Festool, men det grunnleggende konseptet er relativt enkelt og det kan garantert ordnes plagiat (eller lage selv) for en langt rimligere penge enn hva Motek skal ha for saken.

    Hva ligger slike herligheter på?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Hva ligger slike herligheter på?
    9500 + mva med en ganske dårlig rabattavtale (jeg er privatperson). Jeg betalte mye mindre i sin tid, men da var den norske kronen mye sterkere. Dukker muligens opp på kampanjene de har innimellom men jeg har sluttet å følge med på de for mange år siden.

    Det er med en del stæsj
    Med i leveransen: Bord med hullplate og klappbein, vippebeslag, vinkelenhet, vinkelanslag, anslagsrytter og styreskinne FS 1080/2

    Ser ut som det er uten tvinger (fulgte med da jeg kjøpte) de er relativt nødvendige for å få fullt utbytte av det og er som alt annet fra Festool svært dyrt. Jeg kjøpte i sin tid en del Festool fra UK til langt under norske priser etter mva og frakt, men har hørt snakk om at aktuell butikk (axminster.co.uk) har sluttet å selge til Norge.

    Bare platen selger Motek for 2200 + mva men den er ikke spesielt nyttig uten tilbehøret.

    Festool er veldig bra saker med mye lure løsninger men prisene er ekstremt høye. Bare de sorte spenntvingene på bildet skal Motek ha 1500 + mva for. Skrutvingene som kan tres gjennom hullene koster 600 + mva for to stk. Jeg har handlet en del fra USA og England og det var i sin tid veldig mye å spare på det meste, men vet ikke hvor landet ligger nå.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi har laget et bord med hjul som sirkelsagen står skrudd fast på. Greit å kunne dra den ut på tunet hvis det er lange lengder som skal kappes. Bordet er skrudd sammen med høvla plank 48x98 også kalt konstruksjonstrevirke. Og hjul fra Biltema.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Vi har laget et bord med hjul som sirkelsagen står skrudd fast på. Greit å kunne dra den ut på tunet hvis det er lange lengder som skal kappes. Bordet er skrudd sammen med høvla plank 48x98 også kalt konstruksjonstrevirke. Og hjul fra Biltema.
    Bilde?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Iler ut i garasjen nå.
    Her ser du løsningen, bruker Ryobi 18v utstyr da det er begrenset med hva vi kan bruke av strøm. Og det er deilig å slippe de fordømte ledningene. IMG_20201013_144439773_HDR.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Høyden på bordet er 85cm, kunne med fordel vært et par centimeter høyere 🤔 trur eg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig, verkstedbenken vi har er ca. 90cm, bygget i samme materialer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette kan bli en artig tråd!! Jeg har 100 kvm uinnredd kjeller, som jeg skal gå løs på utover høsten og vinteren.... Rominndelingen er tildels gitt, selv om jeg strekt vurderer å bytte om på 40 kvm mancave og 15 kvm hobbyrom.... :cool:

    Høyde på benker avhenger litt av hva og hvordan man skal bruke den... til kun sporadisk bruk er det ikke å viktig, men feks en høvelbenk bør tilpasses høyden på brukeren, - i alle fall hvis man planlegger mer omfattende bruk.....
    Youtube er fullpakket av videoer... DIY woodworkers bench gir eksempler av alle mulige slag, selv om man fort blir svimeslått av amerikanske "hobbyverksteder" på 100kvm+ fullpakket av maskiner..... Heltre benkeplater er fine saker, og tåler litt mer juling enn kryssfiner.....
    Let's dream on..... :p
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Har også sett folk som installerer en passe voksen transformator til 110V og så kjøper alt maskineri fra USA og legger spredenett i DIY-mancaven med amerikanske stikk. Det er imidlertid relativt upraktisk om man skal ha tingene med seg et sted.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes ingen fasitløsning på dette. Jeg har et verksted på ca 18kvm. Her har jeg en stor benk og arbeidsflate som består av vanlig IKEA benkeplate. Tåler en del, men brukes mest til lettere arbeid. Står feks et RIAA DIY klar for montering der nå. Jeg har også en tradisjonell høvelbenk som er moddet med hengsler på vegg og kan foldes sammen. Allikevel brukes stort sett allerede nevnte Festool-bord til alt av tyngre jobber. Dette er til vanlig plassert sammenslått på vegg, men jeg har laget en løsning der jeg raskt kan vippe det ned, slå ut det ene benparet og bruke bordet mens andre deles fortsatt står i veggfestene. For tyngre jobb/omfattende saging, fresing, støving, bæres bordet enkelt videre ut i garasjen, eller rett utenfor garasjen.

    Når det gjelder verktøy har jeg en forkjærlighet for kvaliteten til Festool. For sag og andre verktøy der presisjonen er viktig er dette en vinner. Vil sannsynligvis holde i min levetid uansett med min bruk. Allikevel er det som nevnt latterlig dyrt, så jeg har stadig mer verktøy fra Ryobi. Jeg er positivt overrasket over kvaliteten på dette og det er rasende billig i forhold. Når man først har batterier er det bare å utvide sortimentet for en billig penge.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Kommer til å følge med på denne da jeg også går med planer om noe lignende, og også har 4x3m til rådighet i redskapsboden ute i hagen.

    Er en enkel redskapsbod i aluminium som fulgte med huset vi kjøpte i fjor. Står på støpt sokkel med luke til borehull med Gardena-pumpe for automatisk vanning av hagen. Er innlagt strøm men uisolert, så det var høy fuktighet i vinter som var.

    Litt usikker på om boden lar seg isolere som den er for å unngå fuktighet og dermed rust, eller om det er greiest å bli kvitt aluminiumsboden og heller sette opp noe i tre og isolert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det nevnte festool-bordet motek skal ha 9500 før mva for med min privatrabatt selges i England for 6200 + mva for hvemsomhelst bare for å gi en pekepinn på hvor dyrt det er for private med noe slikt i Norge kontra utlandet. Det sagt så henvender motek seg ikke til privatmarkedet i særlig grad og de proffe har sikkert bedre rabattavtaler.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    Jeg tipper at Trestokken kan CNC-frese en liknende hullplate for en overkommelig sum. Ville ikke blitt overrasket om de hadde mønsteret liggende allerede heller. Får man dem til å frese inn noen passende rette linjer også kan man legge til t-slots/t-tracks/router tracks etter ønske.

    Selv om jeg mener at det er verdt å betale for virkelig gode produkter er Festool-bordet LITT for dyrt og LITT for enkelt å DIYe sånn passe ok selv.



    Fra Pinterest, som @Hardingfele sa så kryr det av liknende på Pinterest. Härlig härlig, men farlig farlig...

    MEGA MFT style bench - Full Sheet of 8/4 Ply or MDF Layup Table
    This is a Cutting List for aluminium profile includes fittings needed to construct this full sheet 8/4 MFT style Bench. it is compatible with Festool Clamps very strong but very light.

    Includes a full youtube how to make video ..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hullplata kan man vel greit bore selv med et stativ som holder boret loddrett..... tar noe tid, men regner vi timepris for eget arbeid, da??
    Jeg har egentlig reagert lenge på prisene til norske leverandører.... hvis man sjekker nøye, så ser man feks at typisk amerikanske produkter ligger 2-3 ganger over i pris i Norge... rett nok betaler man ikke moms eller vat i USA, men likevel.....
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Helt uproblematisk å lage en diy-versjon av selve bordplaten til dette festool bordet. Imidlertid er det flere andre ting som ikke er så enkelt å lage selv: stødig, sammenleggbar, masse jigger, styreskinner, vinkelbeslag og kompatibilitet til resten av festool sortimentet (støttebena til kappsagen kan monteres direkte i bordet, osv).

    Mitt beste tips er nok allikevel å lage en løsning der utstyret faktisk er lett tilgjengelig og nærmest klart til bruk. Det er den beste måten for å legge til rette for at man faktiske får brukt dette i hverdagen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har rigget meg til med en benkeplate skrudd på ene veggen, med stålrørsben fra Biltema i front. Saging osv, har jeg ordna meg til med ei billig 27mm benkeplate i furu oppå to bukker. Der kan sager plasseres, og en kan også bruke dykksaga oppå dette. Når det blir for mye hakk og spor i denne, kan den enkelt byttes for noen hundrelapper.

    Johan-Kr
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Så langt har jeg kommet frem til 3 forskjellige ideer til hvordan å øke plassen grunnet elektrisk verktøy:
    1. Senter om bakkant
    2. Midtsenter
    3. flip-over plate
    Arbeidsbenk.PNG

    Er det noen som har laget noe tilsvarende?
    Prinsippet er jo enkelt nok, men det kunne vært morsomt å sett hvordan det er løst hos den enkelte.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det begynner å bli avansert, så litt forenkling er vel på sin plass når alle ideene er på plass... :)
    Ingen som sysler med dette her inne? Flip-around ARBEIDSBENK assembly (ver3) 1.PNG
    Flip-around ARBEIDSBENK assembly (ver3) 2.PNG
    Flip-around ARBEIDSBENK assembly (ver3) 3.PNG
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @defacto
    Dette er gode ideer. Blir inspirert :) . En liten søylebormaskin skal på plass neste år i tillegg til den sirkelsaga vi har nå. En båndsag er også ypperlig. Vi får se, å ha maskinene på et vippebord slik at de henger under benken når de ikke brukes kan være en god ide.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Angående søylebormaskin, jeg har en liten en og tenker å lage et opplegg som gjør det enkelt å feste det som skal bores og som gjør det enkelt å bore flere hull på linje. Har noen ideer til det?

    Utover det, jeg har nå blitt kune på Banggod og har bestilt litt dingser. Eksempelvis:
    1607427032745.png
    1607427050794.png
    1607427091418.png
    Kommer tilbake med noen vurderinger når det har kommet.

    I mellomtiden, anbefaler denne kanalen for å sjekke ut noen av de beste dingsene:
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Angående søylebormaskin, jeg har en liten en og tenker å lage et opplegg som gjør det enkelt å feste det som skal bores og som gjør det enkelt å bore flere hull på linje. Har noen ideer til det?
    Vel, min er faring er at det kan man bare glemme få til med bor og søyle på hobbypris. Disse verktøyene krever merking i materialet for at boret ikke skal vandre. Da er det like greit å gjøre det på frihånd om det ikke er snakk å dype hull som behøver 90 grader vinkel. Nyinnkjølt drillpresse og bor ble støvsamler da hundrevis av 3 mm hull ble boret for frihånd i stedet.

    Det som behøves er flate fresestål (som trolig har et bra fagord) og presise kulelagre i søylen. Kan man bevege enden av boret mer enn 0,1mm som jeg nesten kan garantere at man gjør med alt utstyr under 20.000,- vandrer drillen for mye til å gi noen presisjon.

    Ellers har jeg erfart at til prosjekter som ikke er relatert til husbygging gir en god og fleksibel bordsag langt bedre nytte enn en kappsag. I dag ville jeg heller kjøpt den billigste kappsagen og lagt mer penger i bordsagen.

    Bosh reklamerer med Kjøp den minste drillen som klarer utføre jobben. Jeg skriver under på den. Kjøpte den kraftigste jeg kunne oppdrive på gitt budsjett. Og den imponerer like stort vær gang jeg bruker den. Men endte senere med å kjøpe meg en liten nett maskin for 95% av drillbehovet.

    Vedrøende benk savner jeg ofte å kunne justere høyde. Er i tenkeboksen om et slikt motorsykkelbord med en tretopp kunne vært værd et forsøk. Det kan jo gjøre annen nytte også... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn