Hmm.. Uventet..

R

Roysen

Gjest
Back_Door skrev:
Roysen:

Er det å rette et kritisk søkelys på funksjon/pris det samme som å fungere som forumtroll?

Kan du ellers vise til at jeg har påstått at det ikke kan være forskjell på kabler??

Når det gjelder kabeldiskusjoner, prøver jeg å holde meg til saklige problemstillinger i tråder der det diskuteres teknikk/funksjon på mer generell basis. Jeg kommer ikke med påstander om spesifikke kabler, der jeg ikke har et eget grunnlag for uttalelse.
OK fortell meg da matnytten for meg og mitt anlegg av en diskusjon på generellt grunnlag om det er forskjell på kabler eller ikke. Hvordan kan jeg dra nytte av det i mitt anlegg dersom jeg hører forskjell på kabler? ....og hvordan kan jeg dra nytte av det i mitt anlegg dersom jeg er overbevist om at det ikke kan være forskjell på kabler?

Svarene er vel gitt? Jeg mener derfor at de som ikke mener det er forskjell på kabler bør holde seg unna dette forumet da det kun ødelegger for de som ønsker å dele erfaringer omkring kabler. Når en person søker råd omkring spesifikke kabler eller når en person forteller om sine erfaringer om spesifikke kabler - vil du da påstå at det er produktivt å komme med et innlegg som på en nedlatende måte påstår at det ikke er forskjell på kabler?

Mvh
Roysen

B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
Svarene er vel gitt? Jeg mener derfor at de som ikke mener det er forskjell på kabler bør holde seg unna dette forumet da det kun ødelegger for de som ønsker å dele erfaringer omkring kabler. Når en person søker råd omkring spesifikke kabler eller når en person forteller om sine erfaringer om spesifikke kabler - vil du da påstå at det er produktivt å komme med et innlegg som på en nedlatende måte påstår at det ikke er forskjell på kabler?

Mvh
Roysen
Hvordan leser du mine innlegg? Prøv en gang til ;) Da vil du kanskje se at ditt ovenfor refererte innlegg ikke passer mot meg..

R

Roysen

Gjest
Back_Door skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hvordan leser du mine innlegg? Prøv en gang til ;) Da vil du kanskje se at ditt ovenfor refererte innlegg ikke passer mot meg..
Selv om dette er et sitat fra ditt innlegg er ikke det jeg har skrevet rettet direkte mot deg, men mot en del personer som med sin holdning ikke kan annet enn å sabotere kabeltrådene.

Mvh
Roysen

B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
Selv om dette er et sitat fra ditt innlegg er ikke det jeg har skrevet rettet direkte mot deg, men mot en del personer som med sin holdning ikke kan annet enn å sabotere kabeltrådene.

Mvh
Roysen
Peace man ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg er ikke helt enig med dere som mener at man ikke kan sette spørsmålstegn ved kabelhysteriet i en tråd som omhandler en spesifikk kabel.

Om man er "nybegynner" i bransjen har jeg ofte inntrykk av at "alle" tror at det er et vitenskaplig fakta at man behøver dyre kabler for å få god lyd. Det vil vel da være relevant å vise til at så ikke er tilfelle.

På generelt grunnlag vil jeg si at om bransjen hadde sluttet å bedrive kvasivitenskap og humbug, og heller konsentrert seg om komponenter der forskjellene virkelig er store, villle alle kunne nyte godt av bedre lyd.

R

Roysen

Gjest
Greven skrev:
Jeg er ikke helt enig med dere som mener at man ikke kan sette spørsmålstegn ved kabelhysteriet i en tråd som omhandler en spesifikk kabel.

Om man er "nybegynner" i bransjen har jeg ofte inntrykk av at "alle" tror at det er et vitenskaplig fakta at man behøver dyre kabler for å få god lyd. Det vil vel da være relevant å vise til at så ikke er tilfelle.

På generelt grunnlag vil jeg si at om bransjen hadde sluttet å bedrive kvasivitenskap og humbug, og heller konsentrert seg om komponenter der forskjellene virkelig er store, villle alle kunne nyte godt av bedre lyd.
Man skal ikke kaste stein når man sitter i glasshus ;) Skeptikerene kan nemlig heller ikke påvise det de forvekter må være humbug og kvasivitenskap ikke er en medvirkende faktor til en kabels lydsignatur.

Til slutt må jeg spørre igjen om du synes det er matnyttig med et nedlatende innlegg hvor det blir påstått at det ikke er forskjell på kabler i en tråd hvor man ønsker å utvesle erfaringer om spesifikke kabler?

Mvh
Roysen

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har ikke noen erfaring med hørbare forskjeller på høyttalerkabling.

Men det med solid core vs multi strand er interessant. Jeg har eksperimentert en del med å lage/lodde signalkabler, og opplever blant annet at Dikemark-kabelen (kan søkes etter på forumet), som er bygget på solid core, har en varmere lydsignatur enn det som er vanlig for multistrand-kabler. Etter mye lytting har jeg likevel kommet til at dette er en farging jeg ikke ønsker, og selv om det opplevde lydbildet til slike kabler kan være meget engasjerende på enkelte typer musikk.

Jeg er likevel usikker på om det med solid core er hele sannheten. Jeg forsøkte nemlig å lage en signalkabel som lignet Dikemark-kabelen, bare at jeg brukte isolerte ledere fra vanlig lampettledning istedet, og opplevde noe av den samme, varme lydsignaturen. Jeg tror også at skjerming/tvinning/avstand mellom ledere etc. har minst like mye å si for lydbildet. Jeg tror også at støyfeltene rundt kablene og rundt komponentene kan påvirke hverandre, og her har kablenes topologi mye å si i forhold til hvor mye støy de sender ut og plukker opp.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
roffe skrev:
Men det med solid core vs multi strand er interessant. Jeg har eksperimentert en del med å lage/lodde signalkabler, og opplever blant annet at Dikemark-kabelen (kan søkes etter på forumet), som er bygget på solid core, har en varmere lydsignatur enn det som er vanlig for multistrand-kabler. Etter mye lytting har jeg likevel kommet til at dette er en farging jeg ikke ønsker, og selv om det opplevde lydbildet til slike kabler kan være meget engasjerende på enkelte typer musikk.
Men det mest interessante er vel om man måler på kabler med ulik oppbygging? Og finner at de måler dønn likt...

Syns forøvrig at det er vel så store forskjeller på ht-kabler som signal.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
topline skrev:
roffe skrev:
Men det mest interessante er vel om man måler på kabler med ulik oppbygging? Og finner at de måler dønn likt...
Klart det, men det kommer jo an på hva og hvordan man måler. Spesielt for signalkabler mener jeg at følsomheten for støyfelter kan være viktig, og vanskelig å måle på. Da har det lite å si hvordan kabelen leder og hvorvidt den fungerer som et filter i et gitt oppsett. Jeg har ihvertfall problemer med å finne god målemetodikk for dette med støyinteraksjon mellom kabler og støyfelter. Jeg har selv valgt en "better safe than sorry"-strategi der jeg har valgt skjermede varianter av kabler der det er mulig uten inngrep i komponentene. Men så har jeg også et anlegg bygget for både multikanal og stereo, og har nok mer kabelsalat å ta hensyn til enn de fleste her på hifisentralen.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
roffe skrev:
Klart det, men det kommer jo an på hva og hvordan man måler. Spesielt for signalkabler mener jeg at følsomheten for støyfelter kan være viktig, og vanskelig å måle på. Da har det lite å si hvordan kabelen leder og hvorvidt den fungerer som et filter i et gitt oppsett. Jeg har ihvertfall problemer med å finne god målemetodikk for dette med støyinteraksjon mellom kabler og støyfelter.
Relevant standard er: EN 55103-2 Electromagnetic compatibility - Product family standard for audio, video, audio-visual and entertainment lighting control apparatus for professional use - Part 2: Immunity

Måling av skjermens demping gjøres ved å påtrykke felt, og så måle hvor mye av signalet som kommer inn på lederene. Lett som en plett.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Rhesus skrev:
roffe skrev:
Klart det, men det kommer jo an på hva og hvordan man måler. Spesielt for signalkabler mener jeg at følsomheten for støyfelter kan være viktig, og vanskelig å måle på. Da har det lite å si hvordan kabelen leder og hvorvidt den fungerer som et filter i et gitt oppsett. Jeg har ihvertfall problemer med å finne god målemetodikk for dette med støyinteraksjon mellom kabler og støyfelter.
Relevant standard er: EN 55103-2 Electromagnetic compatibility - Product family standard for audio, video, audio-visual and entertainment lighting control apparatus for professional use - Part 2: Immunity

Måling av skjermens demping gjøres ved å påtrykke felt, og så måle hvor mye av signalet som kommer inn på lederene. Lett som en plett.
Ja, men det er ikke så ofte det gjøres, og det er vel sjelden at skjermede/tvinnede/uskjermede varianter som ellers er like måler likt på disse målingene...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Roysen skrev:
Greven skrev:

Man skal ikke kaste stein når man sitter i glasshus ;) Skeptikerene kan nemlig heller ikke påvise det de forvekter må være humbug og kvasivitenskap ikke er en medvirkende faktor til en kabels lydsignatur.
Alle blir farget av sin egen overbevisning. Jeg tror ikke noen av de mer vitenskapelige "skeptikerene" her på forumet mener at deres skepsis ikke har mulighet for å farge deres meninger. Jeg har aldri hevdet at dette og om noen andre gjør det, mister de enhver troverdighet hos meg. Det er vel nettopp pga innsikt i egene svakheter at denne gruppen ser ut til å ønske en mer objektiv testmetodikk ala blindtester.

Til slutt må jeg spørre igjen om du synes det er matnyttig med et nedlatende innlegg hvor det blir påstått at det ikke er forskjell på kabler i en tråd hvor man ønsker å utvesle erfaringer om spesifikke kabler?

Mvh
Roysen
Jeg synes ikke så mange av innleggene er nedlatende.

For å prøve å sette det i en annen sammenheng: Om jeg som legmann spør på et forum om hvilken urtete, helst over 10 000 for hektoen, som er best egnet til å kurere feks grønn stær. Da ville jeg blitt veldig takknemlig om noen hadde sagt at ingen av dem har noen effekt (gjerne med en holdbar begrunnelse) og at jeg gjerne kan bruke pengene på noe annet.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Angående dette med kabeldiskusjoner som glir ut :

Man må nok forvente at kabelskeptikerne også vil dele av sin erfaring i slike tråder, problemet med at diskusjonen plutselig skifter retning oppstår egentlig i det øyeblikket motparten "biter på agnet". De "troende" genererer minst like mange innlegg som skeptikerne i slike tråder. Hvis man ikke klarer å la noe stå uimotsagt i en slik tråd så er man selv med på å ødelegge den opprinnelige diskusjonen.

Moralen er vel dermed at man selvsagt skal respektere andres meninger/erfaringer men uenigheten går altså begge veier. Dessuten er det ingen som "vinner" slike diskusjoner.

Selvsagt og banalt kanskje, men noe å notere bak øret med grønn sprittusj for enkelte..

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Hei!

Det jeg syntes er int nå, er hvorvidt trådstarter har byttet tilbake, og om hvilke forskjeller han evt oppdager da...

Men, la ht stå på samme sted da, så ikke dette blir et tema for evt forskjeller... ;)

Update?

Mvh
-Y

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
warwick skrev:
Low-Q skrev:
warwick skrev:
Er egentlig ganske skeptisk til hvorvidt kabler påvirker lyden noe særlig. Likevel, jeg handla inn 6 meter EKKJ hos elfa, altså 4x2.5 kvadrat solide ledere, bare for å teste litt. Som den kabelskeptiker jeg er hadde jeg Biltema 4 kvadrat høyttalerkabel fra før.
Det rare er at lyden er veldig annerledes. Bikkja var alene hjemme i dag, så med CD-spilleren på "repeat all" tok han seg av en lyninnspilling (er jo som nevnt skeptisk til det hele) på noen timer. Satte meg så ned etter middag og hørte litt på ei kjent plate bare for å konstatere at dette var likt som før.
Det første jeg tenkte var, "har noen tulla med tonekontrollene mine??".. Lyden var faktisk langt fyldigere... Hmm. Tonekontrollene stod nøytralt som før...
Det som virkelig sjokkerte var at da kona kom litt seinere og satte seg ved siden av meg sa hun "Så god lyd det var nå. Så fyldig liksom"..
Er ikke helt overbevist enda da, må høre mer og undersøke om det er noe annet som har skjedd. Rakk som nevnt bare en halvtimes tid i sofan før vi dro på besøk til foreldre..
Rare greier..
Det er mye vi ikke vet om kvinnfolk, men én ting er sikkert: De har supersyn på alt som har med estetikk, møbelare forandringer, ikke minst sko. Da hun satte seg ned ved siden av deg, la hun straks merke til to ledninger hun ikke hadde sett før - og som kvinnfolk flest liker de å smiske litt, eller fortelle noen hvite løgner om andres klær, møbelering, og helt sikker kabler. Hun vet antageligvis at du har byttet ut kabler pga. noe, og hun har garantert fått med seg mye mer om hifi enn du tror - de har superhørsel og superhukommelse på alt som blir sagt, for å kunne benytte dette i passende anledninger senere. Derfor er kommentaren: "Så god lyd det var nå. Så fyldig liksom"...
;D ;D En sannhet med ikke alt for store modifikasjoner ;)

Litt OT, men jeg tror det passet inn sånn noen lunde...

Vidar
Hehe, kjenner hennes såpass at jeg heller går for "godt du hører forskjell da" i stedet. På klær og sko derimot, er komplimentene store.. Hehe. Positiv forsterkning..

Skal la de stå en stund og så bytte tilbake. Kan jo være noe så enkelt som at jeg har flyttet høyttalerene noen cm og har funnet en "fyldig" plassering..
Har forsket litt på plassering selv. Det skiller hos meg stort i bassen om jeg flytter lytteposisjon bare 10 - 20 cm frem eller tilbake for bassen og fylden mellom 100 og 250Hz. Plassering av høyttalere kan være strevsomt og tidkrevende. Markere hvor de nå står, og hvor lytteposisjonen er, og bytt tilbake til de gamle kablene. Ikke sikker det er rare forskjellen likevel. Pass bare på at du bruker samme polaritet på begge kanaler - selv for en dreven høyttaleroppkobler er det i iveren lett å koble feil.

Mvh.

Vidar

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
YEL skrev:
Det jeg syntes er int nå, er hvorvidt trådstarter har byttet tilbake, og om hvilke forskjeller han evt oppdager da...
Skjer det noe med dette?

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Blir desverre lite lytting i disse ferietider.. Skal få bytta snart, men har knapt hørt musikk på to uker så må nok la det stå litt til altså. :)

DR HEE

Bransjeaktør
Ble medlem
21.05.2007
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
nb skrev:
En del av påstandene om kablers magiske egenskaper på dette forum burde kvalifisere for Nobelprisen i fysikk. Ergo er det 99,9999% sannsynlig at påstandene er feil. Verre er det egentlig ikke.
Jeg har i snart 30 år jobbet i bransjen.
Jeg har derfor hatt gleden av å oppleve "galskapen" rundt kabler allerede fra da den
orginale Monsterkablen kom til Norge.
Selv var jeg da så avansert at jeg hadde byttet ut 0,75 lampettledningen med 2,5 kvadrat.
Sjokket var dermed enda større når jeg fikk høre hvor mye Monsterkabelen forbedret lyden
i anlegget mitt.
Etter den gang har det rent mye vann under broen, og det har vært byttet uttallige
kabler ( og elektronikk ) i anlegget.
At kabler utgjør en forskjell på lydkvaliteten er jeg derfor ikke i det minste i tvil om.
Pris behøver allikevel ikke å være en avgjørende faktor.
Hva som er den beste kabelen er heller ikke selvsagt.
Alt blir en tilpasning til klangkarakteren til elektronikk og høyttalere, og ens egen lydfilosofi.
Desverre har jeg alt for ofte erfart at pris og kvalitet faktisk henger sammen.

Grunnen til at jeg tok fram nb's sitat i starten er hans søken etter en Nobelprisvinner.
Kanskje dette er en kandidat:
http://www.stereophile.com/reference/1095cable/index.html
Malcolm Omar Hawksford har faktisk beregnet en matematisk modell for å kunne beregne
en kabels egenskaper til å overføre et lydsignal.
Noe mer komplisert en Ohm's lov er den nok, men da har de som ønsker en vitenskapelig
metode for å forklare forskjeller på kabler et hjelpemiddel.
Vi som velger å la ørene avgjøre om en investering i en ny kabel er en god ide, kan jo
fortsette med det.
Dermed kan alle leve lykkelig med sine valg.

N

nb

Gjest
DR HEE skrev:
Grunnen til at jeg tok fram nb's sitat i starten er hans søken etter en Nobelprisvinner.
Kanskje dette er en kandidat:
Malcolm Omar Hawksford har faktisk beregnet en matematisk modell for å kunne beregne
Noe mer komplisert en Ohm's lov er den nok, men da har de som ønsker en vitenskapelig
Vi som velger å la ørene avgjøre om en investering i en ny kabel er en god ide, kan jo
fortsette med det.
Dermed kan alle leve lykkelig med sine valg.
Jeg har ikke kompetanse til å vurdere det, det får noen andre som kan betydelig mer enn meg om dette ta seg av. Det er jo ikke slik at noen påstår at det ikke kan være forskjeller på to ledere, men eventuelle (og markedsførte) forskjeller er irrelevante for audiosignaler. På gamle HFS hadde f.eks Løkken en post om hvorfor skin-effekten (omtalt i den linkede artikkelen) er totalt irrelevnt for audio. Noen med tilsvarende kompetanse får kommentere artikkelen det linkes til om de gidder.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
DR HEE skrev:
nb skrev:
En del av påstandene om kablers magiske egenskaper på dette forum burde kvalifisere for Nobelprisen i fysikk. Ergo er det 99,9999% sannsynlig at påstandene er feil. Verre er det egentlig ikke.
Hr. Hawksford bringer intet nytt til torgs såvidt jeg kan se. Hans utledninger ser korrekte ut, uten at jeg orker å kontrollere dem, så glødende er min interesse rundt kabler ikke.
De effektene som beskrives er godt kjent, og tas hensyn til i de applikasjonene som er påvirket av dem.
Ohms lov er forøvrig en forenkling, og kan utledes av de samme ligningene.

Problemet med Maxwells ligninger er at de er vanskelige å regne på. De egner seg derfor godt til å villede, se f.eks. The Motionless Electromagnetic Generator http://jnaudin.free.fr/meg/meg.htm . Et 'kreativt' krumspring i litt avansert multiplikasjon ga Tom Bearden patent på en evighetsmaskin. Uten sammenligning forøvrig.

DR HEE

Bransjeaktør
Ble medlem
21.05.2007
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
DR HEE skrev:
nb skrev:
Hr. Hawksford bringer intet nytt til torgs såvidt jeg kan se. Hans utledninger ser korrekte ut, uten at jeg orker å kontrollere dem, så glødende er min interesse rundt kabler ikke.
De effektene som beskrives er godt kjent, og tas hensyn til i de applikasjonene som er påvirket av dem.
Ohms lov er forøvrig en forenkling, og kan utledes av de samme ligningene.

Problemet med Maxwells ligninger er at de er vanskelige å regne på. De egner seg derfor godt til å villede, se f.eks. The Motionless Electromagnetic Generator http://jnaudin.free.fr/meg/meg.htm . Et 'kreativt' krumspring i litt avansert multiplikasjon ga Tom Bearden patent på en evighetsmaskin. Uten sammenligning forøvrig.
I en artikkel av Ben Duncan i Stereophile Desember 1995, hvor det blir gjort en test,
blir disse teoriene/påstandene dokumentert med målbare reultater.
Illustrasjoner av måleresultatene er avbildet.
Denne artikkelen har jeg desverre ikke funnet på nettet.

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Da drar vi frem denne tråden min igjen, for nå har jeg bytta tilbake til biltemakablene mine! Lovte jo å prøve det etter en stund. Satt til og med på samma plata som da jeg bytta til, Diana Krall - Live in Paris...
Vel.. Det er forskjell! Lyden er en tanke mer spinkel, men klarere! Mulig den bare oppleves klarere, siden noe bass er borte, men spesielt cymbaler er langt mer detaljerte enn før! Placebo eller ikke, jeg sitter her og gliser :D

L

lark

Gjest
Puss over alle tilkoblinger med CRC elektronikkrens og lytt på nytt ;D

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
lark skrev:
Dette er noe jeg på det sterkeste vil anbefale alle å gjøre. Jeg renset kontaktene med CRC og fikk regelrett hakeslipp. Lyden ble mye klarere. Jeg lånte deretter bort boksen til en venn som rapporterte det samme hakeslippet. I sommer byttet jeg alle de billige kablene hos min bror med mine litt dyrere, men fortsatt billige kabler samt en totalrens av alle kontaktflater. Han rapporterte om betydelig forbedring. Dette er et veldig billig tiltak som selv ikke troende kan finne fornuft i.
Man bør i allefall rense alle kontakt punkter før prøving av nye kabler.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Teknikk/fysikk er en relativt eksakt vitenskap, så tro på egne evner og en solid fagkunnskap er vel stort sett løsningen for de fleste. Hvis du tror man kan finne opp noe nytt uten å bestride eksisterende kunnskap (tvil) tar du nok feil.

Tro som i religion er noe helt annet..
[/quote]

HiFi er definitivt langt fra å være noen eksakt vitenskap, det bør de fleste ha fått med seg. Om så var ville det jo være enkelt nok for en skolert fjott å beregne det ultimate system og dett var dett. Men sånn er det ikke. Uten at det på den annen side betyr at fysikken er satt helt til side.
Omtrent som med matlaging; følger du oppskriftene blindt blir du aldri mer enn en middelmådig kokk. Du må kjenne råvarene og ha virkelig fingertupp-feeling for å få folk til å rulle med øya ::)

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
warwick skrev:
Da drar vi frem denne tråden min igjen, for nå har jeg bytta tilbake til biltemakablene mine! Lovte jo å prøve det etter en stund. Satt til og med på samma plata som da jeg bytta til, Diana Krall - Live in Paris...
Vel.. Det er forskjell! Lyden er en tanke mer spinkel, men klarere! Mulig den bare oppleves klarere, siden noe bass er borte, men spesielt cymbaler er langt mer detaljerte enn før! Placebo eller ikke, jeg sitter her og gliser :D

Lyden er ikke klarere, du har bare redusert utklingning og dermed rom/3D forruten å ha økt transientoppstartforvregningen osv

Mvh. RS

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
R.Solhaug skrev:
HiFi er definitivt langt fra å være noen eksakt vitenskap, det bør de fleste ha fått med seg. Om så var ville det jo være enkelt nok for en skolert fjott å beregne det ultimate system og dett var dett. Men sånn er det ikke. Uten at det på den annen side betyr at fysikken er satt helt til side.
Omtrent som med matlaging; følger du oppskriftene blindt blir du aldri mer enn en middelmådig kokk. Du må kjenne råvarene og ha virkelig fingertupp-feeling for å få folk til å rulle med øya ::)

Mvh. RS
HiFi er slet ikke nogen videnskab.

Alle lytteoplevelser er blot oplevelser præget af følelser og subjektivt forankret.

"dolph"

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Audio engineering is science in the service of art

har Floyd. E Toole sagt. Klok mann.

K

KindOfBlue

Gjest
niklasthedolphin skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

Alle lytteoplevelser er blot oplevelser præget af følelser og subjektivt forankret.

"dolph"
For noe sludder.

Alt som skjer i anlegget, og mellom anlegget og luften i lytterommet, og mellom luften i lytterommet/lydbølgene og rommets vegger og disses refleksjonsegenskaper kan forstås fullstendig vha vitenskapen.

Hva som foregår når disse lydbølgene når lytterens ører er også godt forstått av vitenskapen.

Hva som måtte trekkes av kvasivitenskapelige konklusjoner, eller begås av overtro, mellom lytternes ører er noe helt annet, selvfølgelig.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
KindOfBlue skrev:
Alt som skjer i anlegget, og mellom anlegget og luften i lytterommet, og mellom luften i lytterommet/lydbølgene og rommets vegger og disses refleksjonsegenskaper kan forstås fullstendig vha vitenskapen.

Huff & huff, tror du på det? "Forståes av vitenskapen"? Tygg heller litt på mitt intelligente innlegg ovenfor ;)

Mvh. RS

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
niklasthedolphin skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

"dolph"
For noe sludder.

Hva som foregår når disse lydbølgene når lytterens ører er også godt forstått av vitenskapen.

Hva som måtte trekkes av kvasivitenskapelige konklusjoner, eller begås av overtro, mellom lytternes ører er noe helt annet, selvfølgelig.
For min skyld ingen alarm hvis du betragter dine egne traumatiske og glædelige oplevelser i dit hidtidige liv, din fysiologi omkring øre/øreknoglen, din hjernes perception af sanseapperaturets signaler og din underbevidsthed som del af videnskabskomplekset ved hifi-hobby og musik lytning.

Men kan du bruge det til noget?
Kan du anal-ysere dig ud af det videnskabskompleks og konkludere noget brugbart for dig og din omverden som relaterer sig til reproduktion af musik og lytteoplevelser?

Og hvis du evner at videnskabliggøre følelser, som oplevelser - inklusiv lytteoplevelser - jo rummer, kan du så ikke indstilles til en Nobel pris?

"dolph"

L

lark

Gjest
Billa skrev:
lark skrev:
Dette er noe jeg på det sterkeste vil anbefale alle å gjøre. Jeg renset kontaktene med CRC og fikk regelrett hakeslipp. Lyden ble mye klarere. Jeg lånte deretter bort boksen til en venn som rapporterte det samme hakeslippet. I sommer byttet jeg alle de billige kablene hos min bror med mine litt dyrere, men fortsatt billige kabler samt en totalrens av alle kontaktflater. Han rapporterte om betydelig forbedring. Dette er et veldig billig tiltak som selv ikke troende kan finne fornuft i.
Man bør i allefall rense alle kontakt punkter før prøving av nye kabler.
En boks CRC elektronikkrens er sannsynligvis ikke et dyrt nok tweak til at det faller i smak. Hadde boksen kostet 750,- hadde det nok vært betydelig mer interesse for dette fenomenale "tweaket"

K

KindOfBlue

Gjest
R. Solhaug:
Omtrent som med matlaging; følger du oppskriftene blindt blir du aldri mer enn en middelmådig kokk. Du må kjenne råvarene og ha virkelig fingertupp-feeling for å få folk til å rulle med øya
Hva i alle dager har hifi med kokekunst å gjøre?

Du må "kjenne kablene og ha virkelig fingertupp-feeling for å få folk til å svinge?" ;D

Ærlig talt, å mekke sammen noen hifi-komponenter, fullstendig på måfå, med all den vilkårlighet i prosessen som selv bladet FIDELITY attesterer for med sine ulike anmeldelser, har ingen ting med det å beherske et topp kjøkken å gjøre.

Det å spille i den ene enden, krever kunstferdighet av første slag.

Det å sette sammen komponenter fra grunnen av, krever innsikt og forståelse.

Men det å kjøpe i hop et anlegg og så sette seg til å synse er på gatekjøkken-nivå i sammenligning.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
niklasthedolphin skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

"dolph"
For noe sludder.

Nu vi er ved det videnskablige, kan du så ikke lige hjælpe en meget stor del af dine hobby frænder til at finde det apparat der måler oplevelsen af stereoperspektivet?

Det ville være så dejligt.

"dolph"

K

KindOfBlue

Gjest
niklasthedolphin skrev:
Og hvis du evner at videnskabliggøre følelser, som oplevelser - inklusiv lytteoplevelser - jo rummer, kan du så ikke indstilles til en Nobel pris?

"dolph"
Enda et tulleargument, hva har dette med noe som helst å gjøre. Nobelpris?

Forøvrig gjøres det ustrakt arbeid nettopp med vitenskapeliggjøring av følelser og deres opprinnelse, så se ikke bort fra muligheten, uten at jeg vil være involvert i det minste.

http://www.resonancepartnership.com/2006/02/superbowl_ad_en.html

Se forøvrig mitt svar ovenfor.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
KindOfBlue skrev:
R. Solhaug:
Omtrent som med matlaging; følger du oppskriftene blindt blir du aldri mer enn en middelmådig kokk. Du må kjenne råvarene og ha virkelig fingertupp-feeling for å få folk til å rulle med øya
Hva i alle dager har hifi med kokekunst å gjøre?

Du må "kjenne kablene og ha virkelig fingertupp-feeling for å få folk til å svinge?" ;D

Ærlig talt, å mekke sammen noen hifi-komponenter, fullstendig på måfå, med all den vilkårlighet i prosessen som selv bladet FIDELITY attesterer for med sine ulike anmeldelser, har ingen ting med det å beherske et topp kjøkken å gjøre.

Det å spille i den ene enden, krever kunstferdighet av første slag.

Det å sette sammen komponenter fra grunnen av, krever innsikt og forståelse.

Men det å kjøpe i hop et anlegg og så sette seg til å synse er på gatekjøkken-nivå i sammenligning.

Nå uttaler jeg meg i første rekke som konstruktør, men det er slett ikke "på gatekjøkkennivå" å sette ihop et ultimat anlegg. Til det produseres det alt for mye misforstått juggel og da spesielt høyttalere og kabler. Her er det ikke bare å handle inn, man må besitte megen fagkunskap for å kunne vite å finne fram til hvilke løsninger som er optimale.

Mvh. RS

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
niklasthedolphin skrev:

"dolph"

Forøvrig gjøres det ustrakt arbeid nettopp med vitenskapeliggjøring av følelser og deres opprinnelse, så se ikke bort fra muligheten, uten at jeg vil være involvert i det minste.

Kan du eller andre ikke pege ud hvilket svar du mener er fyldestgørende respons på mine indlæg af d.d.

Vær også lige venlig at fremlægge referencer og dokumentation på forskningsresultater og videnskabelige redskaber som gør det muligt for musiknydere og HiFi-nørder at analysere lytteoplevelsen og derudfra beregne hvordan næste lytteoplevelse optimeres?

Heri må du gerne medtænke evt. følelsesmæssige konflikter i et parforhold hvor anlæget er taget som gidsel.

Værså god:
Ordet er dit.

"dolph"

K

KindOfBlue

Gjest
RS - det kjøper jeg, men la oss nå ikke opphøye dette til noe så vanskelig som å holde en restaurant på Michelin-nivå. Veikro, om ikke gatekjøkken.

K

KindOfBlue

Gjest
niklasthedolphin skrev:
KindOfBlue skrev:
niklasthedolphin skrev:

"dolph"

Kan du eller andre ikke pege ud hvilket svar du mener er fyldestgørende respons på mine indlæg af d.d.

Vær også lige venlig at fremlægge referencer og dokumentation på forskningsresultater og videnskabelige redskaber som gør det muligt for musiknydere og HiFi-nørder at analysere lytteoplevelsen og derudfra beregne hvordan næste lytteoplevelse optimeres?

Heri må du gerne medtænke evt. følelsesmæssige konflikter i et parforhold hvor anlæget er taget som gidsel.

Værså god:
Ordet er dit.

"dolph"
Du får ta din egen tur i voksenopplæringen, dolph. Du kan begynne med det fantastiske verktøyet du sitter ved:

http://www.google.com/search?client...ainscan+emotion+measurement&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Topp Bunn