Hjemmeserver til musikk og film (DIY)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Altså, går man først for Linux-server er det kommandolinjekontroll via SSH som er primærverktøyet.
    Man bør lære seg alle vanlige oppgaver i kommandolinje før man i det hele tatt vurderer å gå videre med Linux-server på permanent basis. Dette gir lynkjapp aksess og maks effektivitet uansett link og klient i andre enden. Dessuten er kommandolinjeforståelse helt nødvendig så fort man kommer opp i problemer.

    Når man mestrer dette har man grafiske støtteverktøy for å forenkle noen oppgaver, f.eks webmin. Webmin gir grafiske webverktøy for det aller meste av dagligdagse oppgaver.
    Greit for den som egentlig ikke ønsker å kunne eller forstå noe, bare ha en funksjonell server.
    For min egen del er jeg fullstendig enig, men har stor forståelse for at andre velger annerledes.

    Det er heller ikke alle subsystemene jeg gidder å sette meg inn i, og da er webgrensesnittet til ClearOS veldig arbeidsbesparende.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Hmm.. nå ble jeg plutselig veldig usikker på hva jeg skal gjøre videre.. :)

    tenke tenke....
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Er du usikker, velg Windows. Da sparer du deg for mange grå hår inntil ting sitter i fingrene.

    Motivasjonen min for å velge Linux på serveren da jeg var helt blank var mdadm software RAID samt at jeg ønsket en gratis fellesplattform for å kjøre DNS, DHCP, Web, SBServer, overvåkning, IPSec-tunneller, filserver, SFTP-server og tilsvarende. Windows kunne ikke tilby den samme totalpakken som Debian kunne for mine behov.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg KUNNE jo splitte HD`en i 2 partisjoner (bruke en xp pro lisens fra gamle"serveren" slik at jeg får tilgang til musikken min fra stua igjen.. begynner å bli litt desp nå) og så heller leke meg med den andre partisjonen (eller er dette av en eller annen grunn en DÅRLIG ide?) :)

    Det med Technet kunne jeg veldig godt tenke meg å være med på hvis jeg ikke har misforstått. Får jeg alle mulige programmer (untatt de mest pro/enterprise) fra MS for $200? som jeg kan bruke i "all tid" eller er dette en årlig "fee" ?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke å betale mer en en gang, lisens nøkkelen er gyldig uansett om du har gyldig abbonement eller ei.
    Det er vel strengt tatt i gråsonen men.... ::)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Strålende tips uansett ;) Foreløpig (for å få igang fungerende Squeezebox, nå har jeg vært VELDIG lenge uten, merker det går ut over humøret mitt ;D) har jeg installert XP Home (Jeg fant ikke plata til XP Pro lisensen min, kan man laste ned lovlige isoer til MS sw noe sted? lisensen har jeg jo, trenger bare plata) , antar XP pro er bedre enn home til slik bruk som dette, men nå er den iallefall oppe og kjøre. Tom inni, bare OS på en 250Gig partisjon på den eneste disken inni kabinettet. Jeg har musikken tilkoblet på de to 1TB usb diskene jeg har brukt som backup og det funker fint. Den er kjapp og fin(mye kjappere enn "serveren" den erstatter), og når den ikke er 100% superrask er det de billige usb hdd-diskenes feil. Gleder meg til jeg får et par tre store disker inni der.. blir vel bare enda kjappere da vil jeg tro. Så får jeg fortsette å bruke USB til ren backup. Jeg har koblet den til TV`en, så Spotify er oppe og går (ikke via Squeezebox, men siden jeg har tastatur og mus tilgjengelig fra soffa, så er det ikke så farlig)

    Dette ble veldig annerledes enn jeg hadde tenkt fra starten.. Men det er godt mulig denne serveren kommer til å forbli en server/htpc kombo. og ikke en ren server.. men nå har jeg iallefall mulighet til å forske på det vel vitende om at jeg har et system som kjører!

    Står i hjørnet til høyre bak en liten cd hylle og ved siden av høyttaleren.

     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det "største" problemet med Home VS Pro er at den ikke har remote desktop innebygget, men det kan fikses med VNC eller Logmein hvis du vil ha tilgang utenfor heimen. Ellers tror jeg ikke du vil oppleve store forskjellen.
    Men hvis du er kobblet opp på TV så er det jo ikke store problemet uansett.
    Hvis du skal bruke den som HTPC så bør du sjekke ut J-River Mediacenter. Den er en knakende god musikkavspiller og en god film avspiller. Den har Theater View som er et GUI tilpasset tv/prosjektor.
    Du får også iPod/Android apps for fjernstyring.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg skal teste den J-River programvaren. Jeg har brukt (tidligere) mediaportal sammen med en KNALL (rf) ATI remote wonder II og har vært strålende fornøyd med det.. Har også testa XBMC (som jeg likte, men mest fordi den var så innmari PEN! for en eyecandy den er?)

    Siden jeg nå har "serveren" koblet til dacen både via usb (96/24) og via nettverk->dac (SB receiver) så har jeg mange muligheter.. Tanken var å bruke Squeezebox til musikk, og en eller annen HTPC software til alt film / foto / nett-tv? relatert... Har i en slik setting J-river noe som gjør at jeg ikke skal velge de to gratis alternativene ? (jo, android app høres forlokkende ut)

    stejorge skrev:
    Det "største" problemet med Home VS Pro er at den ikke har remote desktop innebygget, men det kan fikses med VNC eller Logmein hvis du vil ha tilgang utenfor heimen. Ellers tror jeg ikke du vil oppleve store forskjellen.
    Men hvis du er kobblet opp på TV så er det jo ikke store problemet uansett.
    Hvis du skal bruke den som HTPC så bør du sjekke ut J-River Mediacenter. Den er en knakende god musikkavspiller og en god film avspiller. Den har Theater View som er et GUI tilpasset tv/prosjektor.
    Du får også iPod/Android apps for fjernstyring.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Tjaa, med J-River så er alt oppe å går, XBMC må tweakes, men den er jo mer fleksibel. Fordelen med J-River over SB er at du får støtte for Hi-rez, og du kan enkelt implementere f.eks romkorreksjon ved hjelp av b.l.a Audiolense. J-River skal ettersigende være en av de bedre avspillerene på windows plattformen.
    Du kan jo laste ned trail versjon og prøve den.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Støtter J.River fullverdig blu-ray avspilling fra disc med hardware akselerasjon, java, 23.976/24.00/29.97/50Hz og bit-streaming av HD-lyd til hjemmekinoreceiver på en stabil måte?

    EDIT: Glem det. Så det var snakk om musikk og ikke video/media generelt.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Støtter J.River fullverdig blu-ray avspilling fra disc med hardware akselerasjon, java, 23.976/24.00/29.97/50Hz og bit-streaming av HD-lyd til hjemmekinoreceiver på en stabil måte?

    EDIT: Glem det. Så det var snakk om musikk og ikke video/media generelt.
    Det er vel pr dags dato ingen Mediacenter softtware som støtter BR out of box, alle løsninger basserer seg på løsninger med tredjeparts SW.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kost meg med servern i noen dager (Fikk de nye 2TB Samsung F4 diskene for en liten uke siden). Den er musestille, og fungerer fint. 40" er for liten for å bruke den til surfing (fra 3 meters hold), så jeg må nok skaffe meg en 50-55" en vakker dag. Det har vært knall å bruke maskinen, kjapp respons fra Squeezebox, og med apps fra android market har jeg både tastatur/mus som funker fint og en knallbra andriod remote til xbmc (som er den xbmc softwaren jeg har prøvd ut mest hittil) på Desire`n.

    Men nå DAUA`n jaggu meg! ??? jeg satte på en "cd" via SB og så spilte den en stund så mista jeg bildet på tv`en.. og fikk ikke bildet tilbake.. PC`en holdt på å slå seg av og på. Jeg dro ut kontakten, venta litt.. Den slår seg på, og 10 sek senere slår den seg av.. (får ikke opp noe bilde på skjermen) dette looper (om og om igjen)

    Hva kan DETTE være ? er det strømforsyningen så hadde jeg vel fått bilde når den slår seg på (alle diskene starter opp) .. kan det være hovedkortet ?

    SVA#¤#¤ HE#)¤#% !! 8''-(
    ^sorry måtte få det ut!^

    etter å venta tålmodig kjempelenge på disse 2 TB F4 diskene til samsung ........... (maskinen har stått på en måned, og virka helt stabilt og fint med externe disker)
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Jeg klarer ikke helt se for meg hva du kan ha gjort feil ved monteringen, som kan ha forårsaket dette (bortsett fra å ha skadet en komponent).

    Jeg ville ha oppdatert bios til siste versjon du finner på produsentens hjemmeside. Hvis i det hele tatt mulig i den tilstanden.

    Hvis ikke, så boot bare hovedkort, ram og hva som måtte være essensielt for oppstart. Og se om det går å oppdatere.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk at alle kontakter er skikkelig i. Sjekk at minnemodulene er skikklig i.
    Fjern alt du ikke trenger for boot som lydkort, lagringsdisker etc.
    Ofte så har hk en form for diagnose enten ved lysdiode eller lyd, som kan gi en pekepinne. Kommer du inn i bios?
     
    N

    nb

    Gjest
    I følge butikken som solgte meg deler til min forrige PC, så er det nesten alltid RAM-brikker som klikker når noe klikker. Det var så overveldende grunn til feil at det faktisk var det eneste de testet før de sendte ferdigbygde maskiner uten OS ut til kunder.

    Det er en stund siden dette, men jeg er nesten sikker på at det var det de sa.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kommer nok ikke inn i bios.. Jeg ser ingenting på tv`en når jeg booter.. å fjerne alle unødige komponenter er en god idè (prøvde å dra ut en del ting i dag. (har en gammel hd der f.eks. dro ut den.. etterpå prøvde jeg å dra ut noen av de nye diskene... sjekka at strømkablene til hovedkortet satt fast... .. får ta en nærmere titt i morgen når det er lyst) :) Får prøve å dra ut alle kontaktene og sette dem tilbake, hvis ikke det hjelper, prøver jeg psu`en fra den pc`en jeg skriver på nå .. hvis ikke DET hjelper... så blir jeg sur :) Jeg kjøpte ikke billigste type ram, men det er vel ingen garanti for at den er bra... så det skal testes.. Må rammen være i par i "moderne" pc`er eller kan jeg ta ut en og teste den andre ? (dette kan jeg selvsagt finne ut i manualen, men jeg setter pris på alle tips her)

    thanx ... (jeg ble så skuffa at jeg ikke orka å begynne å feilsøke.. får roe meg ned og kikke på det i morgen) :)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg flytta`n opp på loftet for å demontere den.. men tenkte jeg skulle bare slå den på først for å se... Og nå starta`n som normalt (??) ..

    Jeg haaaater data!!!

    Hvis jeg flytter den ned igjen og kobler den til anlegget nå, skal jeg vedde en fantasilion på at den ikke starter.. Jeg får la den stå og gå her med litt load (kjører en 1080p i loop) så får vi se om det skjer noe de nærmeste timene

    Nevnte jeg at jeg HATER data ? ;D
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Den blei svart etter en halvtime.. Prøver igjen med kun en rambrikke. .. osv.. så får vi se :(

    Det var ikke dette jeg skulle drive med i helga.. :mad:
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    OK, neste gang du får bootet (helst minimalt med hardware).

    http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-h57m-usb3_f9.exe

    Muligens du kan åpne denne filen på en annen pc først, da jeg mistenker at den lager en boot usb disk eller noe.
    Når du har fått flashet bios, så får du vanligvis anvisning om å skru av/reboote, skru av og åpne maskinen (kobla av all strømtilførsel).
    Ta ut bios batteri og sett clear-cmos jumperen til aktiv, vent ca 10 min og sett alt tilbake som vanlig. Starte maskinen, konfigurer bios.

    Vet du ikke helt hvordan man gjennomfører dette, så anbefaler jeg deg å finne assistanse. Når man bygger pc selv, så må man regne med å gjøre slikt av og til. Bruk manualen osv...

    Nå sier jeg ikke at dette vil garantert fikse problemet ditt, men det er løsningen på en stor andel av pc-bygger problemer. Ofte på grunn av minne inkompatibilitet, som blir utbedret ved senere bios oppdateringer.

    PS: Pass på at pc'en ikke slår seg av i Flashe prosessen. Hvis pc'en slår seg av selv, si etter en halvtime, som du nevnte. Og dette er konstant, da burde du greie deg fint. Men om det er helt tilfeldig, så er ikke flashing en helt god ide.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel lite sannsynlig at det er et bios problem, siden dette oppstod etter lang tids bruk, eneste forskjell er flere hdd. Bios inkompatibilitet gjelder oftest CPU. Ville vært skeptisk til å flashe i den tilstanden PC'en er nå, reboot midt i flashing kan medføre at mb er ubrukelig.
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    stejorge skrev:
    Det er vel lite sannsynlig at det er et bios problem, siden dette oppstod etter lang tids bruk, eneste forskjell er flere hdd.
    Muligens ikke et BIOS problem, men et CMOS problem vil bli løst av teknikken med jumper og batteri.
    Så det kan du prøve uten å flashe bios først.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forsøkte å kjøre kun med den ene ram brikka og det samme skjedde... så prøvde jeg å kjøre kun med den andre rambrikka og nå har maskina vært operativ i noen timer.. så lenge at jeg har satt den tilbake i stua og akkurat nå hører jeg på Pretzel Logic (og har hørt Aja og Katy Lied før den, så det begynner å ligne på noe nå .. tør ikke å HÅPE though.. vi får se!) .. den virker ikke så mye tregere med 2Gig ram kontra 4, så om det ER rambrikka, kanskje jeg ikke gidder å bytte den ut med en ny..

    men som sagt, all min erfaring med data sier at det klikker snart og at det ikke var så enkelt som jeg trodde likavel :) så .. I'll most likely be back soon ;)
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Tja, men om det er Ram'en, så hadde jeg ihvertfall sørget for å få en ny. Det har du krav på.
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt på hell med å bytte ut min windows 7 server med en debian utgave. MEn jeg vurderer å kjøpe meg en SSD til OS på ~30GB. Noen som vet om en som er dugende? Eller burde jeg heller kjøpe meg en 250GB 7200rpm 2,5 disk?

    Man får:
    Samsung SpinPoint MP4 HM320HJ 16MB 320GB til ca 350kr
    og
    Intel X25-V G2 40GB til ca 750kr


    Skal bare ha squeezeserver, ftp-server og en torrentklient kjørende. Alt av media vil ligge på andre disker.

    Resten av oppsettet blir AMD Athlon II X4 620, Asus M4A785D-M Pro og Fractal Design Define R2.
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    everlong skrev:
    Jeg er litt på hell med å bytte ut min windows 7 server med en debian utgave. MEn jeg vurderer å kjøpe meg en SSD til OS på ~30GB. Noen som vet om en som er dugende? Eller burde jeg heller kjøpe meg en 250GB 7200rpm 2,5 disk?

    Man får:
    Samsung SpinPoint MP4 HM320HJ 16MB 320GB til ca 350kr
    og
    Intel X25-V G2 40GB til ca 750kr


    Skal bare ha squeezeserver, ftp-server og en torrentklient kjørende. Alt av media vil ligge på andre disker.

    Resten av oppsettet blir AMD Athlon II X4 620, Asus M4A785D-M Pro og Fractal Design Define R2.
    Du kommer nok ikke til å ha bruk for noen "ultra-rask" system disk her nei. Litt avhengig av plassbehov, så er kansje billigste løsning en minnepinne?
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg føler rett og slett at en minnepenn blir litt for jalla-ustabilt.. Da betaler jeg heller de 350kr for en 7200rpm 2,5" disk.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det tok tid, men nå funker dette helt supert. MASSE HW trøbbel har det vært (mist PSU får skylda, 2 av 3 Mist PSU-er jeg har hatt har feila for meg!!! **¤#%"#¤%)

    Nå kjører jeg serveren med Win7 64, 3x2T samsung ecodisker og vga til en hd-ready samsung 4 serie tv og det funker svæært fint med XBMC og android xbmc remote app. (hører mer og mer musikk via dac/usb/xbmc og mindre og mindre via dac/coax/SB duet) (pga highres mulighet, og en feeling av at alt er mer stabilt via usb?)

    Nå er det en oppgradering på tv-fronten på gang. ue55d8005 på vei. og da (i håp om at alle smart-tv funksjonene blir kule, nyttige og båndbreddeslukende) trenger jeg å omrokkere litt på nettverket mitt. Jeg har i dag ADSL2? modem/router fra Telenor som er hooket opp mot en D-Link DIR-655 som står ca midt i huset. Det er sistnevnte som er hub/trådløsleverandør her i huset. Siden jeg er sånn måtelig imponert over trådløst nett generellt, ønsker jeg å koble tv-en med kabel til nett. og da har jeg et prob siden jeg ikke flere "hull i dir-655-en) Dir-655 er en gigabit dings. hva er beste og rimeligste måten å "adde" fire ekstra (konsoll/htpc/tv + en i backup) nettverkskontakter i stua der alt står ? i dag er det strukket en nettverkskabel dit fra dir-655`en. (hadde en sjitgammel 3com dings der som jeg bare kobla i "serie"? og den funka et par dager, om enn ikke i veldig høyt tempo..

    Ke trur du? :)

    en ting til. Hvorfor skal jeg ikke kjøpe blu-ray til htpc-en og bruke den til film ? (går ut fra at de er/kan være 3d kompatible).. og det finnes 3d-klipp på nettet.. er det tiltak man må gjøre for at dette skal funke optimalt fra htpc til tv? gode råd mottas! :) på forhånd takk
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    pstraums skrev:
    [...]
    Nå er det en oppgradering på tv-fronten på gang. ue55d8005 på vei. og da (i håp om at alle smart-tv funksjonene blir kule, nyttige og båndbreddeslukende) trenger jeg å omrokkere litt på nettverket mitt. Jeg har i dag ADSL2? modem/router fra Telenor som er hooket opp mot en D-Link DIR-655 som står ca midt i huset. Det er sistnevnte som er hub/trådløsleverandør her i huset. Siden jeg er sånn måtelig imponert over trådløst nett generellt, ønsker jeg å koble tv-en med kabel til nett. og da har jeg et prob siden jeg ikke flere "hull i dir-655-en) Dir-655 er en gigabit dings. hva er beste og rimeligste måten å "adde" fire ekstra (konsoll/htpc/tv + en i backup) nettverkskontakter i stua der alt står ? i dag er det strukket en nettverkskabel dit fra dir-655`en. (hadde en sjitgammel 3com dings der som jeg bare kobla i "serie"? og den funka et par dager, om enn ikke i veldig høyt tempo..

    Ke trur du? :)
    [...]
    En eller annen gigabitsvitsj (av kurant fabrikat) med typisk 5 eller 8 porter. Enhetene som er koblet til svitsjen vil internt snakke med 1 Gbps seg i mellom. Mot resten av nettet ditt vil de dele 1 Gbps. Det er neppe noe problem. Du bruker vel ikke alle enhetene med full nettverkstrafikk på en gang uansett(?)

    Denne typen stjernekobling av nettverk er helt normalt. Hver svitsj danner et lokalt nav. Alle nyere svitsjer har auto MDI/MDX slik at du slipper å tenke på kryssede kabler og uplinkporter. Hvis du finner en gammel svitsj (eller hub) kan dette (problemet) dukke opp. Jeg har visst én slik.

    Mange hjemmeenheter trenger egentlig ikke 1 Gbps. Hvis du har en gammel 100 Mbps-svitsj kan den være (mer enn) tilstrekkelig for en del enheter og formål, f.eks. all internettrafikk. Jeg har selv en blanding av gigabit- og 100 Mbps-svitsjer.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. Det betyr i praksis at jeg egentlig bare trenger å kjøpe noe ala den her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316901, gjemme den bak stereo/tv benken og koble den med nettverkskabel til en av utgangene på min dir-655 så vil det meste "årne seg sjøl"? (og jeg får massevis av tilgjengelige nettverkshøl til konsoll, TV, SB, htpc) ;D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    pstraums skrev:
    Takk for svar. Det betyr i praksis at jeg egentlig bare trenger å kjøpe noe ala den her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316901, gjemme den bak stereo/tv benken og koble den med nettverkskabel til en av utgangene på min dir-655 så vil det meste "årne seg sjøl"? (og jeg får massevis av tilgjengelige nettverkshøl til konsoll, TV, SB, htpc) ;D
    Svaret er ja. Noen ganger er verden faktisk ganske enkel. :)

    Jeg tok en meget rask titt på det lenkede produktet. Om det er bedre eller dårligere enn noe annet fra andre kjente fabrikanter, har jeg ingen formening om. Så lenge produktet har lang levetid, er det neppe noe problem for normal hjemmebruk.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Til den prisen skal det vel godt gjøres at den er så VELDIG :) Men tanken med akkurat denne var bare at siden jeg allerede har et d-link produkt i nettverket så kanskje disse to snakker ålreit sammen. (og skulle den vise seg å suge så er det ikke allverdens bominvestering) får vel bare gjøre et forsøk. Thx
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    pstraums skrev:
    Til den prisen skal det vel godt gjøres at den er så VELDIG :) Men tanken med akkurat denne var bare at siden jeg allerede har et d-link produkt i nettverket så kanskje disse to snakker ålreit sammen. (og skulle den vise seg å suge så er det ikke allverdens bominvestering) får vel bare gjøre et forsøk. Thx
    Dette er (vel) så velprøvd teknologi at alt(/det meste) skal passe sammen. Jeg har aldri hørt noe annet. Selv har jeg tilfeldigvis svitsjer fra NETGEAR (router), 3Com, SMC og Signamax. Det blir litt som med hammere og spiker, skrutrekkere og skruer eller driller og bor. Det er ikke slik at Christiania Spigerverk krever Hultafors mens Gryts krever Stanley for best resultat. Jeg har vel heller aldri brydd meg om hvem som har fabrikert sykkelslangene jeg har kjøpt. Jeg kjøpte det butikken hadde så lenge dimensjonen var riktig.

    De rimeligere svitsjene er ment for SOHO-markedet (small office home office) og er det man kaller unmanaged. Man kobler dem opp, og de virker (inntil de mange år sener blir skiftet ut eller dør). Disse kan ikke fjernstyres.

    Store organisasjoner bruker "managed" svitsjer. Disse kan fjernstyres. Hvis f.eks. en datamaskin er smittet av virus, kan man fra driftssentralen, via nettverket, straks stenge den ene svitsjporten som denne datamaskinen er tilkoblet, slik at den frakobles nettverket og ikke skaper trøbbel, og man samtidig opprettholder all annen trafikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn