Hjemmeserver til musikk og film (DIY)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det kan jo muligens hende jeg kan droppe 5.4 så lenge jeg har et stort kabinett med masse luft.. Jeg har jo ikke planer om (umiddelbart) så veldig mange disker.. men skal jeg ha raid så må jeg nok ha 4 iallefall.. (en oppstart og 3x2 til lagring) får forske litt på dette..(jeg har ikke helt utelukket å droppe raid, og heller bruke et par 2 tb usb disker som backup) og ellers er det ikke bare strømforbruk som er pri, også varme, og de 7.2 diskene jeg har (har hatt) i denne maskinen her (med romslig miditower kabinett) har blitt svært varme)

    Her er status pr akkurat nå (i htpc`en).. Jeg husker ikke HELT, men jeg tror jeg vet hvilke av disse som er 5400.. hvis jeg skal kopiere (backup) fra disse diskene så blir wdc og st diskene glovarme.. men ikke koreanerne..



    stejorge skrev:
    Freenas blir vel lastet opp i ram ved oppstart, og det anbefales å kjøre fra usb/minnekort. Hvis lavt strømforbruk er høyt prioritert, så er jo 2.5" disker overlegent alt som finnes av 3.5". Største 2.5" for tiden er 1 TB.
    I Freenas kan du lett sette opp strømsparing på hdd, green disker bruker ikke så veldig mye mindre strøm en standard disker.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har satt opp ønskeliste på to systemer nå.. et fra dustinhome med det kule chenbro kabinettet, 2,5" 7,2 bootdisk og et fra komplett med større kabinett og ssd boot.. sistnevnte er en del billigere (delvis pga at at jeg kan bruke den nye uåpna Mist 550 psu`en som ligger her og støver ned)

    Slik ser det ut : (lagringsdiskene kjøper jeg i neste omgang.. f.eks. (som nevnt tidligere) 4x2T Samsung 5.4 (når de kommer på lager en gang i fremtiden)

    Dustin :


    Komplett :


    Noen tanker ? jeg ser for meg at sistnevnte kanskje kan være en del "kvikkere" ? er det stor forskjell på disse ssd`ene ? noe man må være obs på ?

    Begge disse alternativene synes jeg virker ganske spennende. Første er penest, det siste kanskje suverent mest "bang for the buck" ?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    En NAS står jo på 24/7 så tiden den bruker på oppstart er ikke innteresant. Derfor så kan du bruke en billig 2.5" hdd for dette. Ikke trenger du allverden med plass heller.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    pstraums skrev:
    ...
    Her er status pr akkurat nå (i htpc`en).. Jeg husker ikke HELT, men jeg tror jeg vet hvilke av disse som er 5400.. hvis jeg skal kopiere (backup) fra disse diskene så blir wdc og st diskene glovarme.. men ikke koreanerne..


    Kan det være at de koreanske temperatursensorene er noe tilbakeholdne?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Men vil ikke "responstiden" bedres med en ssd ? eller ligger det meste i ram anyways, slik at det bare blir waste of money ? bytter den gjerne med en 2,5" dersom det har liten praktisk betydning :) Som du er inne på, om det tar 10 sek eller 2 min på at en server booter er for meg revnende likegyldig. (men dersom den gir squeezesenter og andre applikasjoner som står og kjører merkbart kjappere respons, så stiller jo saken seg annerledes) :)

    stejorge skrev:
    En NAS står jo på 24/7 så tiden den bruker på oppstart er ikke innteresant. Derfor så kan du bruke en billig 2.5" hdd for dette. Ikke trenger du allverden med plass heller.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvsagt fullt mulig, og det kan også ha med det å gjøre at de er litt nyere enn 7,2 diskene mine. Men jeg kjenner fysisk ganske stor forskjell om jeg tar på dem også, så det er nok ikke så langt fra at kart og terreng stemmer, trur eg :)

    coolbiz skrev:
    pstraums skrev:
    ...
    Her er status pr akkurat nå (i htpc`en).. Jeg husker ikke HELT, men jeg tror jeg vet hvilke av disse som er 5400.. hvis jeg skal kopiere (backup) fra disse diskene så blir wdc og st diskene glovarme.. men ikke koreanerne..


    Kan det være at de koreanske temperatursensorene er noe tilbakeholdne?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for info, pstraums. Fikk nettopp 2x2Tb WD i hus her, og begynner å lure på om jeg burde ha undersøkt temperaturer bedre før bestilling.. :-\
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke sikkert de blir så varme som min gamle WDC (blue 7.2k). Den er konsekvent den varmeste disken i maskinen min, men det er Maxtoren som er på vei til å feile. (hører klikk klikk lyder og harddisk sentinel sa for et par uker siden at den hadde 97% health... nå er lydene borte og status 100%, men jeg må nok bytte den ut for sikkerhets skyld) har du mulighet for enkelt å se tempen på de nye diskene dine ?

    coolbiz skrev:
    Takk for info, pstraums. Fikk nettopp 2x2Tb WD i hus her, og begynner å lure på om jeg burde ha undersøkt temperaturer bedre før bestilling.. :-\
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    pstraums skrev:
    Men vil ikke "responstiden" bedres med en ssd ? eller ligger det meste i ram anyways, slik at det bare blir waste of money ? bytter den gjerne med en 2,5" dersom det har liten praktisk betydning :) Som du er inne på, om det tar 10 sek eller 2 min på at en server booter er for meg revnende likegyldig. (men dersom den gir squeezesenter og andre applikasjoner som står og kjører merkbart kjappere respons, så stiller jo saken seg annerledes) :)

    stejorge skrev:
    En NAS står jo på 24/7 så tiden den bruker på oppstart er ikke innteresant. Derfor så kan du bruke en billig 2.5" hdd for dette. Ikke trenger du allverden med plass heller.
    Du vil ikke merke noen forskjell, på en PC der du starter større applikasjoner ville du merket det. Feks merker jeg stor forskjell ved oppstart av blandt annet Photoshop på min PC. Squeescenter kjører som service ved oppstart så der merker jeg ingenting uansett. Scaning av biblioteket vil uansett foregå på lagringsdiskene.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Strålende! Der sparte du meg for en femhundrings! Skal jeg bruke den til bedre cpu i stedet kanskje ?

    Nytt forslag :
    (bytta ssd med 2,5 7.2, gått opp til i5 og fortsatt er prisen et par hundringser lavere)
    (når jeg tenker meg om, trenger det vel strengt tatt ikke være 2,5 i ei kasse som er så stor som denne.. det var kanskje mer aktuelt i det mindre Fractal Design kabinettet) .. det spiller kanskje ingen rolle?



    stejorge skrev:
    pstraums skrev:
    Men vil ikke "responstiden" bedres med en ssd ? eller ligger det meste i ram anyways, slik at det bare blir waste of money ? bytter den gjerne med en 2,5" dersom det har liten praktisk betydning :) Som du er inne på, om det tar 10 sek eller 2 min på at en server booter er for meg revnende likegyldig. (men dersom den gir squeezesenter og andre applikasjoner som står og kjører merkbart kjappere respons, så stiller jo saken seg annerledes) :)

    stejorge skrev:
    En NAS står jo på 24/7 så tiden den bruker på oppstart er ikke innteresant. Derfor så kan du bruke en billig 2.5" hdd for dette. Ikke trenger du allverden med plass heller.
    Du vil ikke merke noen forskjell, på en PC der du starter større applikasjoner ville du merket det. Feks merker jeg stor forskjell ved oppstart av blandt annet Photoshop på min PC. Squeescenter kjører som service ved oppstart så der merker jeg ingenting uansett. Scaning av biblioteket vil uansett foregå på lagringsdiskene.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trykte på "bestill" på disse komponentene for 5 min siden etter mye om og men og tvil....

    - Intel Core? i5 Dual Processor i5-650
    - Gigabyte GA-H57M-USB3, H57, Socket-1156, 4xDDR3, m-ATX, GbLAN, VGA, HDMI, DVI, DisplayPort
    - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9
    - Fractal Design Define R3 Black Pearl, Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Lydabsorbere
    - Hitachi Deskstar? P7K1000.C 500GB, 7200R 16MB Cache, SATA (brukes kun til os, er planen)
    - Samsung DVD (199,- .. greitt å ha, så lenge det er plass)

    Dette blir "the basics" av serveren.. (og litt billigere enn en Readynas NVX) Jeg adder jeg flere disker så snart de store Samsungene kommer på lager.. (og flere penger "kommer på lager") ;D

    Hva som skjer videre nå er jeg veldig usikker på! .. Jeg har litt problemer med å bestemme meg for hva jeg vil med dette prosjektet.. Det er fortsatt en SERVER som er pri 1! Et sted å ha musikken min.. (Og bildene, og etterhvert filmene) En stabil PC bygget av gode komponenter som tåler å stå på, og som bruker lite (ok, "fornuftig mengde") strøm :) Jeg kommer til å teste ut litt server / linux greier FØRST tror jeg.. mens jeg venter på å putte inn diskene..

    Hvis det viser seg at den er så stille at den kan stå i stua så kanskje det kan bli hdmi kabel til tv`en og ett mediacenter også, men foreløbig er planen å bruke 360`en til dette (via DLNA) Grunnen til at jeg ditcha Zotax hovedkortet er at jeg trenger ikke trådløs i serveren min, og usb 3 hadde vært ok (ny versjon av zotax kommer med usb3, men da må jeg vente litt) .. En annen ting er at jeg TROR dette Gigabyte kortet er et solid kort! og med litt større utbyggelsemulighet (og samme pris).

    Noen som har noen flere tanker rundt dette ?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Bare en kommentar til SSD disk eller ikke.
    Jeg har SSD som systemdisk i min server og merker veldig stor forskjell kontra vanlig disk på noen områder.
    Jeg kjører bl.a. Squeezebox Server og søk/generell bruk går mye raskere. Flere Linux distribusjoner, bl.a. ClearOS som er min favoritt til dette kjører en eller annen database og slikt blir vesentlig raskere med SSD. Dette enda min musikksamling ikke er spesielt stor, ca. 43K spor.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vel jeg håper for din del at den ikke bråker like mye som en NVX enhet om du skal ha serveren i stua, min måtte pent inn finne seg en plass nede i kjellern da viftastøyen var svært sjenerende. Fordelen er jo at der er svalt og kjølig.
    Ellers må jeg jo si at en server løsning for media filer er jo helt genialt, med en stor familie i huset og 2 leieboere er jo ReadyNasen ofte i bruk- Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten før... ;D
     

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Har selv i5 760 og Fractal design r2.

    Så lenge du setter viftene til 500-700rpm og du bruker noe annet enn stock cpu kjøler så vil boksen bli mer eller mindre lydløs. Viftestyring følger forresten med kabinettet. Selv bruker jeg kun 1 kabinettvifte på 600rpm til å blåse ut av kabinettet, cpu kjøler crusier på 700rpm ved idle og 1100rpm ved hard bruk. Her bråker spottene i taket (fra ikea) mer enn maskinen :)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det blir spennende å prøve. Jeg hadde egentlig forventet å få delene i dag.. Bestilte på komplett for en gangs skyld i går (pga kabinettet) med pickuppoint lørenskog som "lev adresse", men den kom ikke i dag :( .. . jeg er bortskjemt med lynraske leveranser fra Netshop gjennom flere år.. bestiller jeg der før kl 10, så har jeg det i hentebua i stanseveien i Oslo 5-6 timer senere.. (rått, mtp at de har lager i Sandefjord)

    Håper greiene kommer i morgen da.. (alt var på lager når jeg bestilte, så jeg forventer faktisk det) :) (Fytti katta, Det er tøffe krav vi stiller til distribusjon i disse dager?) :)

    Jeg har en stor musikksamling, så jeg får håpe det ikke blir for treigt med hitachidisken, men i verste fall så får jeg bruke den et annet sted og skifte til ssd ved en senere anledning.

    HTPC`en min med duo 8500, stort dobbelspors radeon skjermkort og en herlig blanding av forskjellige diskhastigheter (og ikke dempa kabinett) er faktisk ganske STILLE .. hører det suser litt når det ikke er lyd i rommet, men hvis de komponentene jeg har bestilt er stillere enn denne, så burde stua være en option.. vi får se :) Hvis Fractal Kabinettet er støydempet, skal vel den stock vifta bråke mye for at det skal bli plagsomt?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Da var det bra jeg ikke gikk for den.. det var like før jeg feiga ut og satsa på Readynas (med feiga ut mener jeg at jeg IKKE egentlig har så lyst å bruke masse tid på å rote i Linux for å få ting til å virke).... men nå får jeg vel prøve da.. Kanskje en dual boot i tilfelle jeg får problemer med å få til den ene. Har sikkert en ubrukt windows lisens somewhere.. Så er sjansene større for at jeg iallefall får NOE til å virke :-D

    johnnygrandis skrev:
    Vel jeg håper for din del at den ikke bråker like mye som en NVX enhet om du skal ha serveren i stua, min måtte pent inn finne seg en plass nede i kjellern da viftastøyen var svært sjenerende. Fordelen er jo at der er svalt og kjølig.
    Ellers må jeg jo si at en server løsning for media filer er jo helt genialt, med en stor familie i huset og 2 leieboere er jo ReadyNasen ofte i bruk- Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten før... ;D
     

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Min erfaring med stock cpu vifter er at de kan være relativt lydløse ved lav rpm, men blir cpu presset for mye så vil den fort spinne opp på 3-4000rpm og støye selv i et støydempet kabinett. Men nå blir vel ikke din cpu streset noe særlig så det kan gå meget bra.

    Kjedelig at komplett ikke klarte å levere i dag, er nemlig usikker på om de kjører ut på lørdager :O
    Se her ja, Komplett: "Ordre bestilt etter kl 14:00 torsdag, leveres mandag."
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste det jeg også, men han fyren i "hentebua" til Komplett sa at de hadde kjøring lørdag også, så hvis det var en hvit løgn avbestiller jeg og starter på nytt fra et annet sted :)

    Jeg har en ubrukt "silent" 12cm vifte liggende også, så jeg kan sikkert bruke den i tillegg til de som allerede er i kabinettet. Og jeg HÅPER ikke i5`en skal bli overarbeidet.. det var en av grunnene til at jeg valgte i5 istedet for en i3 (som sikkert hadde holdt i massevis også) .. men det er jo vanskelig å si, så lenge jeg selv ikke er 100% sikker på hva slags arbeidsforhold den skal få enda :)

    magb skrev:
    Min erfaring med stock cpu vifter er at de kan være relativt lydløse ved lav rpm, men blir cpu presset for mye så vil den fort spinne opp på 3-4000rpm og støye selv i et støydempet kabinett. Men nå blir vel ikke din cpu streset noe særlig så det kan gå meget bra.

    Kjedelig at komplett ikke klarte å levere i dag, er nemlig usikker på om de kjører ut på lørdager :O
    Se her ja, Komplett: "Ordre bestilt etter kl 14:00 torsdag, leveres mandag."
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Men i dag var den her.. (Tror nok de gjorde en eller annen "bummer") Alle kan feile

    Jeg brukte ca 1 og en halv time på å skru sammen komponentene (har bare bygget pc fra scratch en gang før, så jeg er jo litt redd for å gjøre feil) Første inntrykk var at kassa var jævli fin, og utrolig solid! bra med dempemateriale inni og masse plass til alt mulig.. plass for PSU var helt nederst i kabinettet (har aldri sett det før.. og var litt usikker på om psu`en skulle monteres med vifta ned (ventilasjon ned og ut av kassa (i gølvet)) eller opp.. Jeg valgte den siste. så nå blåser mist psu'en opp, inn i kabinettet..) Å skru fast Gigabyte GA-H57M-USB3 hovedkortet var kjempeenkelt (glemte jo selvsagt å montere på "pynteplata" som skal være på baksiden hvor alle kontaktene er slik at jeg måtte demontere det og gjøre det en gang til) .. ellers var det grei skuring selv om det var litt masse ledninger og holde styr på. (står jo stort sett bra beskrevet både på kablene og i hovedkortmanualen) .. Det fulgte med et potmeter som skal monteres bak i et "spor"(?) og med denne kan jeg justere viftehastigheten inni maskina.. På full guff hører jeg litt sus, og på halv "guff" hører jeg omtrent ingenting.. hvis den bråker så lite som dette under "load" så blir jeg veldig glad! (uten tvil stue-potensiale)

    Akkurat nå sitter jeg og laster ned debian (AMD64?) DVD versjonen (fortsatt litt skeptisk til å installere amd64 på en intel cpu) .. og tenkte jeg skulle prøve Debian først (for å se hvor kort tid det tar før jeg må innse at jeg må prøve noe annet) ;D Siden diskene jeg vil ha stort sett ikke er å få for tiden, kan jeg bruke den nærmeste tiden til å leke litt med OS på den ene 500gig hitachi 7,2 disken som står i maskinen nå (denne disken skal kun brukes til OS.. er ennå litt usikker på om det skal være 1 eller 2 os..)

    Dette kortet har sju sata porter og kassa har plass til maaaaaaaaasse disker!
     

    Vedlegg

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Ser bra ut :D Synes ikke 1 og en halv time var så ille jeg.

    Tror forresten strømforsyningen nå tar luft fra kabinettet og blåser ut bak? Fordelen med dette kan være noe lavere temperatur inne i kabinettet mens ulempen vil bli høyere Psu temperatur. Spinner Mist viften i Psu opp slik at du hører den godt hadde jeg kanskje snudd den.

    Så jeg et lite spørsmålstegn angående viftestyringen? Den setter du der de hvite dekslene sitter nå. Husker jeg riktig skal den på innsiden, mens dekslene sitter på utsiden i bunn?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ser bra ut dette grattis, flere bilder ønskes under montering. Lærer mye her jeg sitter og funderer hvor rask denne serveren blir på filoverføringer ... Hvilket OS er det du skal ha og hvordan legges det inn- er det en dvd slot her ..?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Da skal jeg holde et "øre" med psu`en... foreløpig hører jeg den ikke i det hele tatt.. (men so far har jeg jo bare kikka litt rundt i bios, så den er jo ikke akkurat satt på den store prøven) :)

    Jeg fant ut av potmeteret.. men jeg har aldri sett en slik løsning. Trodde slikt var styrt via software og masse kontakter på hovedkortet jeg.. men så feil kan man da :)

    magb skrev:
    Ser bra ut :D Synes ikke 1 og en halv time var så ille jeg.

    Tror forresten strømforsyningen nå tar luft fra kabinettet og blåser ut bak? Fordelen med dette kan være noe lavere temperatur inne i kabinettet mens ulempen vil bli høyere Psu temperatur. Spinner Mist viften i Psu opp slik at du hører den godt hadde jeg kanskje snudd den.

    Så jeg et lite spørsmålstegn angående viftestyringen? Den setter du der de hvite dekslene sitter nå. Husker jeg riktig skal den på innsiden, mens dekslene sitter på utsiden i bunn?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok ikke så masse bilder dessverre (og kun mobilbilder) Sånn ser den ut inni nå, når alt er på plass.. Masse ledninger :( Her ser dere psu`en som er i bunn av kassa.

    Det er vifter foran og bak og plass til vifte oppe og nede.. Jeg har en silent 12cm vifte liggende et sted som jeg kan bruke om den blir varm, men jeg tror ikke (ok, håper ikke) den blir så varm.

    Det er en DVD-RW i denne (billigste type - 199, mest for å ha et alternativ til usb for os installasjon.)

    OS er fortsatt litt usikkert.. jeg skal prøve meg på debian nå først, og se om jeg skjønner et kvekk.. hvis ikke, så er freenas, windows homeserver og andre (forslag mottas) aktuelle kandidater..

    johnnygrandis skrev:
    Ser bra ut dette grattis, flere bilder ønskes under montering. Lærer mye her jeg sitter og funderer hvor rask denne serveren blir på filoverføringer ... Hvilket OS er det du skal ha og hvordan legges det inn- er det en dvd slot her ..?
     

    Vedlegg

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Jeg fikk forresten endel lavere harddisktemperatur ved å fjerne de hvite hyllene rundt harddisken. Jeg fjernet faktisk viften i front samtidig. Temperaturen uten vifte og hvite hyller var lavere enn temperaturen med vifte og hyller. Viften i front hadde heller ingen effekt på Gpu og Cpu temp.

    Noe å tenke på hvis du vil ha støynivå ned på et minimum. Er temperaturene for høye så har en vifte i toppen stor effekt på cpu temperatur. :)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det gikk overraskende bra lenge :) kunne tilogmed velge nynorsk språk (gjorde ikke det) .. og den fant nettverkskort og alt gikk som smurt...

    men jeg tror ikke i5 grafikkchippen ligger inne.. (jeg valgte automatisk grafisk installering.. hørtes enklest ut.)

    Sånn så det ut når jeg skulle boote etter installasjonsdvd`en var ferdig

    :) Passer fint å ta kvelden nå :) (må forresten skaffe et par pærer til gamleMarantzen min ser jeg) ..
     

    Vedlegg

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Gode tips :) takker så meget :)

    magb skrev:
    Jeg fikk forresten endel lavere harddisktemperatur ved å fjerne de hvite hyllene rundt harddisken. Jeg fjernet faktisk viften i front samtidig. Temperaturen uten vifte og hvite hyller var lavere enn temperaturen med vifte og hyller. Viften i front hadde heller ingen effekt på Gpu og Cpu temp.

    Noe å tenke på hvis du vil ha støynivå ned på et minimum. Er temperaturene for høye så har en vifte i toppen stor effekt på cpu temperatur. :)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg installerte debian på nytt... denne gangen ikke med det grafiske valget, men det øverste "vanlige" valget.. Samme resultat.. men så prøvde jeg å koble skjermen til DVI istedet og da ble det bilde (så det funka sikkert første gangen også).. Nå har jeg fått den på nett.. Jeg installerte med valgene filserver, standard system og desktop environment.

    Har trykka og surra litt nå, lasta ned squeezeserver, firefox/chrome og diverse.. men får beskjeden om at deb filene ikke kan pakkes ut (filtypen støttes ikke).. så nå er jeg stuck (igjen) :) Jeg kjenner at det rykker i windows finger`n .. men jeg kan ikke gi opp enda..

    Jeg synes forøvrig ikke det virka lynraskt ? men det er kanskje fordi det er ikke drivere til bl.a. i5 grafikken og at jeg enda ikke har sjekka om det er noen linux drivere på cd`en som fulgte med hovedkortet..
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Det skal være driver til intel hd graphics (clarkdale) for linux.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Linux med GUI er dessverre rimelig sørgelige greier kontra OSX og Windows 7, så du kommer nok aldri til å få noen følelse av smoothness og hurtighet som disse inni det grafiske grensesnittet er jeg redd, selv med full driverstøtte.
    Jeg skjønner at det føles trygt å ha GUI, men min anbefaling er å ikke ha dette på serveren din siden du uansett bare ender opp med å gjøre det som trengs i et kommandolinjevindu i GUIet.

    Squeezeboxserver legger du førøvrig ikke inn ved å leaste ned .deb-filen, men via aptitude/apt-get. Det er i hvertfall en mer robust og enkel måte å gjøre det på.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    marsboer skrev:
    Linux med GUI er dessverre rimelig sørgelige greier kontra OSX og Windows 7, så du kommer nok aldri til å få noen følelse av smoothness og hurtighet som disse inni det grafiske grensesnittet er jeg redd, selv med full driverstøtte.
    Vil vel ikke si at Gnome står særlig tilbake for OSX og Win, og absolutt ikke på hastighet. Dette er vel mer et driver spørsmål. Vil du fjernadministrere serveren via GUI kan du installere NX-Server. Både serverdelen og klienten (OSX eller Win) er gratis. Kjører ringer rundt VPN og Remote Desktop.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    NX har jeg brukt endel, og det fungerer veldig bra. Men dersom det er fjerndrifting av en server man er ute etter, hvorfor ikke heller bruke en distro som her skreddersydd for nettopp det? ClearOS, for eksempel, lar seg drifte så godt som fullstendig fra et webbasert grensesnitt.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    ayaboh skrev:
    Vil vel ikke si at Gnome står særlig tilbake for OSX og Win, og absolutt ikke på hastighet.
    Tuller du?

    Både gnome og KDE oppleves på sitt beste kanskje som Windows XP i bruk med tanke på ren og skjær flyt. Ikke i nærheten av Win 7 og OS X når det gjelder høykvalitets såpeglatte vindusanimasjoner og gjennomført helstøpt brukergrensesnitt med strømlinjeformet funksjonalitet.
    Driver er alfa og omega som du sier. Uten en god driver er det ikke halvveis XP-nivå en gang.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    coolbiz skrev:
    NX har jeg brukt endel, og det fungerer veldig bra. Men dersom det er fjerndrifting av en server man er ute etter, hvorfor ikke heller bruke en distro som her skreddersydd for nettopp det? ClearOS, for eksempel, lar seg drifte så godt som fullstendig fra et webbasert grensesnitt.
    Altså, går man først for Linux-server er det kommandolinjekontroll via SSH som er primærverktøyet.
    Man bør lære seg alle vanlige oppgaver i kommandolinje før man i det hele tatt vurderer å gå videre med Linux-server på permanent basis. Dette gir lynkjapp aksess og maks effektivitet uansett link og klient i andre enden. Dessuten er kommandolinjeforståelse helt nødvendig så fort man kommer opp i problemer.

    Når man mestrer dette har man grafiske støtteverktøy for å forenkle noen oppgaver, f.eks webmin. Webmin gir grafiske webverktøy for det aller meste av dagligdagse oppgaver.
    Greit for den som egentlig ikke ønsker å kunne eller forstå noe, bare ha en funksjonell server.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det andre alternativet, som jeg heller mot er å bruke verktøy som gjør det jeg trenger, raskest mulig.

    Administrasjon av f.eks. ClearOS er et godt eksempel. Jeg er temmelig sikker på at jeg setter opp ny vhost i Apache, legger til nye brannmur-regler eller nye brukere i LDAP minst like raskt med web-grensesnittet som marsboer i shell ;D

    Jeg har alltid flere SSH sesjoner oppe og trives med det men noen ganger er det mer effektive måter å gjøre ting på.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    marsboer skrev:
    Egentlig ikke. Hvis "såpeglatt" er det samme som eye-candy og bling, så har vel både Gnome og KDE så det holder hvis du ellers vil. Har ikke brukt KDE siden 1.1, 1.2 eller der omkring, men det har vel skjedd en utvikling her også. Selv synes jeg KDE er alt for mye av det gode.

    Det viktigste med brukergrensesnittet er vel at man får ting gjort på en enkel og rask måte, og samtidig ha tilgang til mer avanserte funksjoner ved behov.

    Hvis pstraums er "fersking" er vel ikke en ren kommandolinjeløsning det aller enkleste stedet å begynne, og når serveren er oppe og går er det vel ikke så mye som skal gjøres med denne til daglig.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Linux Mint på en laptop som erstattning for XP, med Compiz og dockpanel aktivert så ble opplevelsen bedre en alle andre OS jeg har prøvd mtp animasjoner og utseende. Det er det beste fra både W7 og OSX.
    Så å si at det ikke er like "såpeglatt" som andre OS blir i beste fall feil, men en må sette det opp, det kommer gjerne ikke "out of box"
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    Det andre alternativet, som jeg heller mot er å bruke verktøy som gjør det jeg trenger, raskest mulig.

    Administrasjon av f.eks. ClearOS er et godt eksempel. Jeg er temmelig sikker på at jeg setter opp ny vhost i Apache, legger til nye brannmur-regler eller nye brukere i LDAP minst like raskt med web-grensesnittet som marsboer i shell ;D

    Jeg har alltid flere SSH sesjoner oppe og trives med det men noen ganger er det mer effektive måter å gjøre ting på.
    Du undervurderer grovt mine kommandolinjeninjaegenskaper ;D

    Jeg mistenker at du med "mer effektivt" i dette tilfellet mener "slippe å huske kommandoen" siden operasjonene du nevner faktisk er eksempler på ting som er svært enkle å utføre fra kommandolinjen. Man oppnår ikke høyere effektivitet, bare en annen måte å gjøre det på, noe som forsåvidt er helt greit og etter egne preferanser. Ting som derimot aldri vil bli like effektivt fra kommandolinjen er f.eks navigering i filstrukturer, webbrowsing, mediaavspilling, browsing av LDAP-strukturer og tilsvarende operasjoner hvor et GUI gir langt bedre oversikt og presenterer mye mer informasjon på mindre tid.

    Min spådom er at man fort blir drittlei Linux om man prøver å unngå kommandolinjen, mens det motsatte er tilfelle om man går inn med Linux' egne forutsetninger med den innstillingen at alt må gjøres fra kommandolinjen og om noe kan gjøres fra GUI så er det en bonus (selv om det ofte viser seg å være en forbannelse, f.eks NetworkManager). Jeg snakker selvfølgelig nå om Linux som server, ikke desktop-klient, hvor jeg mener at det er talentløst om man må benytte kommandolinjen til noe som helst for mannen i gata.
    Om man er nybegynner eller ei er irrelevant. Man er alltid nybegynner første gang man gjør noe. Man får mye mer tilfredsstillelse og Linux-glede igjen ved å bruke energien i begynnelsen på å gjøre seg kjent med oppsett av serveren via kommandolinjen, enn via et GUI som til stadighet gir et halvferdig inntrykk. Så får man heller tenke på om noen av oppgavene kan gjøres fra GUI senere. Forøvrig kan man spørre seg hvilke oppgaver. Her er det snakk om enkle statiske filserveroppsett, ikke dynamiske oppsett med hundrevis av brukere hvor man daglig må bedrive brukeradm.

    Forøvrig er det noe annet med distroer spesialformet for dedikerte formål, f.eks firewalldistroer (pfSense) og NAS-distroer (freeNAS), siden disse nesten alltid har fått alle de relevante verktøy tilgjengelig i et helhetlig grafisk grensesnitt. Men når man snakker multi purpose server slipper man ikke unna kommandolinjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn