Hjemmekino og musikk-heaven i stua

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Jeg har planlagt å oppgradere stua litt, å tenkte å kunne bruke den til litt entusiastisk musikk-lytting samt kunne bruke den som hjemmekino også. Derfor har jeg sett litt rundt etter passende komponenter å tenkte at det er jo greit å høre litt her inne.

Dette er det første surround-oppsettet jeg skaffer meg, å selv om jeg hører mye på musikk å ser en god del film - så er jeg ingen guru på Hi-Fi å hjemmekino.

Stua måler 3,6 m x 7,5 m (takhøyde normale 2,4m)

Det jeg har sett meg ut av komponenter er:
  • Dali Rubicon 8 (front)
  • Dali Rubicon 2 (Bak)
  • Dali Rubicon Center (Duh)
  • 2x Dali SUB K-14 F (eller) 1x SVS SB13 Ultra (Sub)
  • Denon AVR-X5200W
  • NAD C375 (til å drive Rubicon 8)

Kommentarer til dette oppsettet mottas gjerne, jeg grubler for tiden spesielt mye på Subwoofer oppsettet... Jeg har sett SVS SB13, SVS PB13, XTZ Cinema 3x12, JL Audio E-Sub e112 samt Dali Sub K-14 F..

Det viktige er at jeg finner et oppsett som kjører musikk 'nydelig' samtidig som det kan dra skikkelig igang for 5.1 video.
 

Vedlegg

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Det trur jeg vil virke rimelig bra!
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Sjekk ut Cornered Audio bakhøytalere på OHS.

Veggmonterte - Oslo Hifi Center

Lag deg ei "hylle" bak sofaen slik at du får den ca 30cm ut fra side/bakveggene. Stua mi er nesten lik og jeg fikk bedre "surround" på alle plassene i sofaen med dette.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Spennende anlegg, personlig ville jeg prioritert litt annerledes. Antar at du liker lyden av Rubicon godt? I fare for å anbefale eget oppsett :) - Om du er nysgjerrig på noe annet slutter jeg ikke å bli imponert over hvor bra Tannoy Revolution XT kan spille.

Svært usikker på om du får utnyttet kvaliteten som bor i Rubicon serien med valg av forsterkere. Ville i hvert fall vurdert å gå ned til Rubicon 6 som front når du uansett skal ha sub og når rommet ikke er større. Pengene du sparer her kan du putte i en en av av de integrerte toppmodellene til Denon som du bruker som integrert når du bare skal høre på musikk. Alternativt en annen surroundforsterker Anthem MRX710 som visstnok også er god på musikk og med ut i fra alle tester jeg har sett, markedets beste romkorreksjon.

Støtter også forslaget om å prøve å komme deg litt ut fra bakvegg.
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Det vil nok også være mulig å bruke stativ til side-høytalerne - men tenkte det var litt upraktisk å kjøre sofaen ut fra veggen for å få plass til det. - men skal se litt på mulighetene for å komme litt ut fra veggen med bak-høytalerne.
Hva som er galt med Denon AVR-X5200 kombinert med NAD C375? Denon kjører bak høytalerne og senter (ved surround) mens NAD driver front - burde være mer en nok juice? eller er det mer lyden det går på?

Jeg er fornøyd med Rubicon lyden - jeg landet på denne etter å ha lånt med meg Rubicon 8 + Bowers & Wilkins CM10 hjem til lytting. Kjørte disse sammen med C375 en hel helg for musikklytting i 2.0. Jeg vil nok ikke ønske å gå ned på Rubicon 6 da jeg ønsker at disse skal kunne være med videre andre steder jeg flytter også - å dermed er det fing med litt 'headroom'.
Jeg hørte også nylig på de nye Opticon 8 fra Dali - men de kunne ikke måle seg med Rubicon 8.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til surround delen av HFS
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Er sikkert nok krefter selv om man egentlig aldri kan ha for mye av det. Tenkte først og fremst på lydkvalitet.
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Men hvilke av komponentene som evt. hemmer lydkvaliteten? eller som kunne vært bedre :)
Jeg er som sagt ingen guru på Hi-fi generelt, men ønsker et system som spiller bra. Men må ha litt forklaring så jeg forstår hvorfor A evt. bør byttes med B osv. :)
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Min personlig erfaring er at alt under master serien til NAD låter lite detaljert og åpent, men kan trøkke til morsomt på rock og lignende. Jeg tror at NAD effektforsterkeren du legger opp til vil være et svakt ledd i gi deg lyden Rubicon 8 fortjener. Denon X5200 kjenner jeg ikke til.

Hva du eventuelt burde velge i stedet er vanskelig å si, og hvis du ønsker trøkk til samme pris er det nok ikke så mye annet bra å velge i. Var derfor jeg tenkte at nedgradering fra Rubicon 8 til 6 ville gi deg 10 000 ekstra å rutte med til en integrert forsterker mellom Denon X5200 og da Rubicon 6. Til 17000 får du en brukt Hegel H300 (eventuelt H160) som du kan spille rett fra når du vil ha god lyd til musikk, mens den kan fungere som effektforsterker når du har hjemmekino.

Håper dette var litt oppklarende selv jeg ikke kan gi deg noen fasit på hva som er best for deg.
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Hm, kanskje jeg må finne noen musikk-baserte reviews av forsterkere da.. jeg fikk denne anbefalt på Hi-Fi klubben - men det betyr jo ikke automatisk at det er det beste alternativet. 17.000 for en brukt effektforsterker høres ut til å være dyrere en det bør være for en god effektforsterker. Tror ikke produksjonskostnadene skulle måtte være så høye at den prisen kan rettferdiggjøres - men igjen så kan jeg jo ikke all verden om det - å jeg hørte tydelig forskjell på høytalerne til 20 og 38 lapper.
Men virker uansett dumt å kjøpe "en svakere bil" for å få råd til bedre drivstoff? - muligens ikke en god sammenligning? :)
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Om du liker vil bilmetaforer vil jeg heller si at du bør bytte en amerikansk muskelbil som har mange krefter, kann bråke og kjører for rett frem. men som ikke ikke henger med om det er mye som skjer på veien og blir svingete.
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Det er Dali Rubicon 8 vi snakker om, ikke Cerwin-Vega XLS-215 :p
Jeg ser du selv kjører Tannoy Revolution XT8F - som i likhet med Dali Rubicon har kastet full på review-terningen.
Hvilke forhandlere fører de? å vet du om noen av de lar deg låne de med hjem for prøve-lytting i egen stue? F.eks når jeg har lyttet til Dali og B&W så har ofte lyd-bildet vært ganske forskjellig i butikken å hjemme i egen stue - så er egentlig et must å kunne sammenligne de samme sted da rommet gjør mye med lyden.
Jeg er klart åpen for gode forslag til alternative høytalere - men likte som sagt Rubicon 8 godt - å de har godt matchende høytalere for 5.1 også (noe sikkert mange merker har) :)

Et spørsmål til... Jeg regner med at jeg må kjøre en god DAC for musikken? eller hva er beste måten å kjøre Tidal/Spotify/Flac-filer over til høytalerne?
Jeg bruker ikke CD/LP etc. - jeg er for ung for slike tungvinne fysiske medier :p
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hei. Rubicon er strålende høyttalere. Metaforen var ment på nad forsterkeren.

Stereofil Oslo selger Tannoy, men er usikker på hvem fler.

Er storfornøyd med XT8F, som jeg opplever spiller klart bedre enn prisen på 16500 skulle tilsi.

Enig i at testing hjemme er en god hjelp :)
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Når det gjelder DAC er jeg enig, men den bør da gå rett inn i en integrert stereoforsterker. Veldig mange integrerte forsterkere har i dag bypass som gjør dem til effekt forsterkere i en hjemmekino.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Kommentarer til dette oppsettet mottas gjerne, jeg grubler for tiden spesielt mye på Subwoofer oppsettet... Jeg har sett SVS SB13, SVS PB13, XTZ Cinema 3x12, JL Audio E-Sub e112 samt Dali Sub K-14 F..

Det viktige er at jeg finner et oppsett som kjører musikk 'nydelig' samtidig som det kan dra skikkelig igang for 5.1 video.
Jeg ville holdt meg unna Dali subben og heller sett nærmere på enten SVS-SB 13, eller XTZ sine produkter. JLAudio har jeg ingen erfaringer med.

XTZ sine 3x12 er store og om dette ikke er en dedikert plass i huset er jeg redd de kan bli voldsomt dominerende i stua og da tenker jeg ikke på lyden. Jeg ville nok heller gått for XTZ Cinema Dual 1x12 da intergreringen av disse går lettere både med interiøret og hadde gjort kalibreringsjobben enklere for deg. SVS SB-13 som jeg hadde 2 av tidligere er gode subber men mangler det ekstra trykket som du trenger på film men er svært gode som rene musikksubber.

Uansett er plasseringen av subber i rommet i samsvar med lytteposisjon og at du kalibrerer de godt utifra beste plasseringen det som vil være avgjørende hvilke resultater du for og hvor stort gliset skal bli. Det finnes haugevis med hjelpemidler for å intergrere subbere og selv om Audyssey som følger med receiver gjør en grei jobb finnes det mange andre som kan gjøre det bedre og spesielt i det subsoniske området.

Torolan her på forumet har rapportert om svært gode resultater med sine: (sikkert greit om jeg låner ett bilde fra rommet hans)


 
Sist redigert:

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Takk for mange gode poster :) Hva er f.eks gode alternativer til NAD forsterkeren? skriv gjerne hva de gjør bedre og hvorfor :)
Hvilken sub er f.eks like god på musikk som SB13 men samtidig klarer film bra?
Jeg skal legge til XTZ 1x12 på lista mi å se hvordan 2x av de matcher mot de andre jeg har skrevet opp :)
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Er det recieveren hans som har grensesnittet mot tv'en for oppsett? er dette noe som er vanlig på AVR?
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Er det recieveren hans som har grensesnittet mot tv'en for oppsett? er dette noe som er vanlig på AVR?
Torolan mener jeg har en CX-A5000 prosessor om jeg ikke husker feil og det du ser på skjermen er menyene for oppsett av høyttalerne. Dette er normalt for receivere også. Varierer selvsagt hvordan det ser ut fra produsent til produsent.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Takk for mange gode poster :) Hva er f.eks gode alternativer til NAD forsterkeren? skriv gjerne hva de gjør bedre og hvorfor :)
Hvilken sub er f.eks like god på musikk som SB13 men samtidig klarer film bra?
Jeg skal legge til XTZ 1x12 på lista mi å se hvordan 2x av de matcher mot de andre jeg har skrevet opp :)
Jeg hadde toppmodellen receiver fra NAD T-787 koplet opp mot mine Dali Helicon MKII og det var ikke før jeg byttet forsterkeri jeg skjønte for en tam kjedelig lyd dette var i stereo. Jeg sier ikke at NAD+Dali er en dårlig match men jeg er helt sikker på at det finnes andre amper i samme prisklasse som spiller ringer rundt NAD 375.
XTZ har en amp som skal være svært bra til pengene, den har blitt testet her på sentralen mot en Hegel H300 og det var kun minimale forskjeller. retep her på sentralen som har testet masse utstyr har hatt denne og var svært overrasket over hvor godt den presterte.

Nå ser jeg at jeg skriver mye positivt om XTZ og vil legge til at jeg verken jobber eller er på annen måte involvert i deres firma bortsett fra og eie subwoofere fra dem.

XTZ Class-A 100 D3 Black - XTZ,Swedish Design,amplifier

Om du kjøper en receiver først hvorfor ikke bare begynne der og se hvordan lyden fungerer med dette før du bestemmer deg for en stereo-amp i tillegg ?
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
jeg ville tro Denon AVR-X5200W vil gå litt 'tom' om den driver front, center og surround samtidig på høyt nivå under film?
man kan såklart prøve - men man vet jo gjerne ikke om det mangler noe før man prøver med noe mer... på samme måte som man ikke veit at det mangler bass med 1 sub før man hører 2 etc..
jeg prøver gjerne flere forsterkere - men et problem er ofte å få testet de. Jeg har bassert meg mye på Hi-Fi klubben til nå, ikke fordi jeg tror merkene de fører er bedre en andre merker - men enkelt og greit fordi det er enkelt å dra dit å få høre på alle komboer man ønsker - samt man får låne med seg ting hjem for lytting om man ønsker. XTZ får jeg ikke gjort tilsvarende med - surround.no er ikke med på 60 dagers buy and try med fri retur-frakt etc. som store deler av verden ellers kjører - å det er dyrt å betale shipping for tunge ting i Norge bare for å teste det i egen stue :)

Hvilke andre stereo-butikker kan anbefales? selv vet jeg faktisk ikke om noen andre en Hi-Fi klubben - men det er nok mer fordi jeg er 'ny' i gamet en at det ikke finnes andre =)

Oslo er f.eks såvisst innen rekkevidde for å få hørt på ting.. men jeg må jo nesten kunne høre på det mot Dali og f.eks NAD - siden combo er ganske viktig :)
Jeg holder foresten til i Gjøvik.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om du kjøper en receiver først hvorfor ikke bare begynne der og se hvordan lyden fungerer med dette før du bestemmer deg for en stereo-amp i tillegg ?
Istemmes! Jeg må tilstå at jeg har blitt svært positivt overrasket over hvor mye godlyd det faktisk har blitt mulig å klemme inn i relativt rimelige recievere nu til dags.
Nå vil jo uansett "alltid" et separat pre/power oppsett i ren stereo spille bedre, men hvor mye bedre? og til hvilken pris?
Sleng i gang recieveren først og spill med den en stund. Det kan spare deg for mye penger og unødvendig komplekse oppsett.

Forresten: 4200W har masse fancy nye standarder som overgår det dagens 5200W har. Virker som at det er en WE-utgave, bare at den offisielt sett ikke heter det. Det kan med andre ord være noe du ønsker å vurdere for futureproofing.
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Denon AVR-X5200W Dolby Atmos AV Receiver Review | Audioholics
her er reviewet jeg har sett av Denon.
NAD'en har jeg også sett noen reviews på - men de varierer med alt fra midt på treet til full pått..
virker som noen har problemer med dynamikken - mens et review jeg leste hadde store problemer med dynamikken med medfølgende phono - mens alt annet funka helt fint på dynamikken.. så virker som den kan være litt 'kresen' kanskje...

Det er jo viktig at den føyer seg fint inn sammen med Denon da.. at den ikke gjør mye med lyden - siden front kanalene jo skal blende fint inn med de andre kanalene i 5.2...
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
AndersR - takk som nevnte det... 4200 har akkurat kommet - å i følge hifi-klubben er 5200 faktisk på veg ut.. det forklarer jo hvorfor.. jeg likte det faktum at 5200 hadde mer effekt samtidig som den var billigere... men da kom jo forklaringen der ;)
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Jeg har sett litt på Emotiva Xpa-2, men denne selges desverre ikke her til lands. Hvilke andre alternativer finnes til amp som gir like mye juice?
Xpa-2 koster under 10 lapper, gir 300w til begge kanaler ved 8 ohm og 500w til begge kanaler ved 4 ohm.
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
helst ønsker jeg å ende opp med en effektforsterker som gir omtrentlig akkurat 250w ved 4 ohm - siden det er dette som matcher høyttalerne. Jeg leser f,eks at enkelte forsterkere gir en 'varm' lyd.. noe som igrunn allerede sier at den endrer lyden - så den ikke lenger vil passe med de resterende høyttalerne i oppsettet..
veldig få ser også ut til å oppgi effekt ved 4 ohm.. å siden denne kan alt fra dobles i forhold til 8 ohm - til å være akkurat den samme som ved 8 ohm - så gjør dette det litt tricky å finne forsterker med riktig effekt.
Jeg ønsker ikke mye mer futt en 250w siden høyttalerne ikke tåler mer likevel - å ikke langt under da dette gir lavere effekt en jeg kan oppnå med høytalerne.. Så langt er Xpa-2 fra Emotiva beste matchen jeg har funnet - men den er litt vanskelig å få tak i her til lytting :)
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
begge linkene er til samme Rotel - men jeg skal søke opp Parasound på finn =)
 

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
144
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Tror ikke du skal se deg blind på oppgitte watt. Noe som er viktige er hvor strømsterk forsterkeren er. Sjekk ut etter f.eks en brukt 2 eller 5 kanals Primare effekt forsterker (30.2 eller 30.5). Her vil du få mye godlyd for pengene.
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
For oppdatering så er planlagt oppsett endret litt:
  • Dali Rubicon 8 (front)
  • Dali Rubicon 5 (bak)
  • Dali Rubicon "Vokal" (center)
  • 1-2x SVS SB13 eller 1-2x JL Audio E112 (subber)
  • Denon AVR-X5200W (til hjemmekino)
  • Parasound Halo Integrated 2.1 eller Parasound P5+A21 (til musikk)

Prøver også å finne medie-benk å har luktet på både Clic og Frislev - men begge syntes jeg koster mye mer en hva de gir. Unnu er utenfor beregningen da de ikke er dype nok.
Ønsket mitt med møbelet er å ha 3 fløyer der midten kan være åpen slik at jeg kan se volum osv.. mens høyre og venstre side gjerne skjuler komponentene.. flott om fjernkontroll og spill-kontroll-signaler når sidene også - men ikke absolutt must.. - forslag til løsninger mottas gjerne, men jeg har ikke planer om å bygge et nytt oppsett fra scratch :)
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Du har sett opp et godt valg her. Denon er en god reciever den, vil du spille musikk i 2 kanaler. Bør du også prøve Nad 787.
skal love det spiller dynamisk...;)

image.jpg
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Hei Geiren, er dette F110/112 eller 113? å er det v.1 eller v.2? Jeg er nysgjerrig på hvordan disse er på musikk og film i forhold til E112 - hvis du har hørt disse også? :)
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Vekker denne tråden da jeg nå har hatt dette oppsettet en stund. Jeg har kjørt Denon på default, som ser ut til å bety 8+ ohm egentlig, mens Rubicon serien egentlig er 4 ohm, hva har dette å si? Hva er fordelen ved å sette Denon recieveren til 4 ohm? Blir det mer effekt? Og er det noe vits med mindre jeg har tenkt til å spille høyere? Den spiller høyt nok i massevis idag, men kan det bli bedre kontroll på lyden om jeg setter det til 4 ohm??
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Forsterkeren har ikke noe styring på Ohm sånn sett eller noen innstilling for å justere det. Det er høyttalerne som har en gitt Ohm, så forsterker får Ohm levert av høyttalerne kan man si.
 

Camaxide

Medlem
Ble medlem
10.10.2015
Innlegg
37
Antall liker
1
Det trodde jeg også, men så dette nylig i manualen, så for under 8 ohm så setter nan 4 eller 6 ohm i settings på Denon recieveren
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Audioholics fraråder å velge annet enn 8 ohm. 4/6 ohm struper utgangstrinnet; lavere effekt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Sikkert noe slags software struping for å begrense at man ryker utgangstrinnet eller sikring om man drar på for mye?
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Ja, eller lavere railspenning. Men da kan man like godt kjøpe en forsterker med lavere effektytelse.
 
Topp Bunn