Hjemme hos Ulf-B - mine tre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Dersom man har en parafinlampe av typen med høyt og smalt glassrør rundt veke og flamme kan man få et synlig bevis for energimengden som slippes ut i rommet av BL5. Flammen påvirkes av bassutslagene og kan slukke helt når trykket slår ned i røret, og lampen behøver ikke stå nær høyttalerne.

Om flammen pulser ujevnt kan man slutte at rommet puster med, er flammen i synk med musikken er bassen rett. Pusting i gulv/vegg gjør at bassen oppleves mindre ren, mens fravær av slik pusting gjør at den kommer like rentegnet til øret som den påvirker flammen.

Fungerer selvsagt også med andre høyttalere som har god bass.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ulf-B skrev:
    Jeg skal for øvrig sjekke ut med naboene om deres opplevelse av gårsdagen - så høyt har jeg ikke spilt noen gang etter at vi flyttet inn. Skal bli spennende å høre hva de sier.
    Nå har jeg sjekket ut dette. Gruet meg - naturligvis helt forgjeves - som en hund til å snakke med naboene, men de hadde ikke hørt noen verdens ting fra vår ganske høylydte lytteseanse. LITT lydlekkasje ut til oppgangen - som de hørte antydning til da de var ute for å hente avis og post - men ingenting å høre i leilighetene deres. Det var godt å høre - for jeg liker jo å spille LITT høyt, da - men liker ikke å forstyrre. Ikke sånn at det sprenger trommehinnene - men det skal kjennes litt på kroppen.

Den store forskjellen her - som vredensgnag har vært inne på - er at det ikke dirrer i gulvet slik jeg har vært vant til fra (tre)huset vårt i Asker.

Nå begynner det å bli veldig trivelig her. Kona er ute et par timer også i dag - så da slår jeg ut håret med litt av det hun liker minst, nemlig Miles Davis. The Man With The Horn - en av mine store favoritter uansett genre.

V

vredensgnag

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Ulf-B skrev:
    Jeg skal for øvrig sjekke ut med naboene om deres opplevelse av gårsdagen - så høyt har jeg ikke spilt noen gang etter at vi flyttet inn. Skal bli spennende å høre hva de sier.
    Nå har jeg sjekket ut dette. Gruet meg - naturligvis helt forgjeves - som en hund til å snakke med naboene, men de hadde ikke hørt noen verdens ting fra vår ganske høylydte lytteseanse. LITT lydlekkasje ut til oppgangen - som de hørte antydning til da de var ute for å hente avis og post - men ingenting å høre i leilighetene deres. Det var godt å høre - for jeg liker jo å spille LITT høyt, da - men liker ikke å forstyrre. Ikke sånn at det sprenger trommehinnene - men det skal kjennes litt på kroppen.

Den store forskjellen her - som vredensgnag har vært inne på - er at det ikke dirrer i gulvet slik jeg har vært vant til fra (tre)huset vårt i Asker.

Nå begynner det å bli veldig trivelig her. Kona er ute et par timer også i dag - så da slår jeg ut håret med litt av det hun liker minst, nemlig Miles Davis. The Man With The Horn - en av mine sto0re favoritter uansett genre.
    Naboer skal man ta hensyn til. Men jeg syns ikke vi spilte så høyt - jeg kjørte opp på et par låter for å se hva som skjedde med rommet, men ellers lå vi nok under 80dB på det meste. Fint at det er så skikkelig isolert hos deg - jeg merket ikke noe til lyder fra andre naboer eller eksteriøret mens vi lyttet. Skulle vært målemann og tatt med dB-måler for å sjekke støygulv!

Jeg har spilt Brückner så naboen under opplevde forflytning av porselen, og det nivået ble vi enige om at jeg kunne være forsiktig med. Nå har jeg nye naboer, får satse på at jeg får til et like godt samarbeid med dem.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke akkurat noe hifi-sprell i dag - men et par Devolo dLAN 200 AVpluss Powerline Adaptere er på plass. Én som står sammen med modemet der internettet kommer inn i huset, og én som står i leilighetens relativt midtplasserte bod sammen med router, PC og harddisk. De to nye boksene formidler datasignaler gjennom leilighetens strømnett. Fungerer helt utmerket - og dette betyr at den PCen som kjører SqueezeServer kan stå og surre og gå - ute av øye og ute av sinn - sammen med en relativt surrende harddisk, samt en router som ellers har det med å være i veien med sine antenner som spriker i alle retninger. Jeg sparer meg for ganske mye støy og skjemmende bokser på arbeidsrommet - og jeg har fordelen av å kunne plassere routeren temmelig sentralt - slik at jeg får bra signalstyrke overalt.

Den blå nettverkskabelen på den venstre bildet, kommer fra modemet, og signalene går derfra via strømnettet til en tilsvarende Devolo-boks i boden. Som leverer signalene til routeren som man ser på bildet til høyre.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da er Bryston 4B SST effekttrinnet på vei til en ny og håpefull eier. Ble hentet for en halvtimes tid siden.

Inntil videre har jeg bestemt meg for å mosjonere eldstemanns Krell KAV150a effekttrinn i TVstuen - dels fordi det ikke skal glemme hvordan det skal spille musikk - og dels fordi det var det enkleste å få på plass sånn i farten. Det var bare å nappe ut alle kablene og smette dem på plass igjen på omtrent samme sted i den nye forsterkeren. Gjort på et halvt minutt - ikke verdt å forstyrre kona unødvendig når det nærmer seg tid for Dagsrevyen. Bryston monoblokkene får eventuelt komme sterkere tilbake ved en senere korsvei.

Jeg har akkurat rukket en liten prøvespilling også - man er da nysgjerrig, må vite - og ingen skal si at Krell ikke kan sakene sine. Litt mindre finesse-faktor, men noe høyere moro-faktor. Kan godt leve med dette også, jeg. Vi har absolutt tid til å finne ut av dette - junior skal ikke ha effekttrinnet tilbake før han eventuelt flytter og kan slå ut hifi-håret igjen. Inntil videre må han - som dere kan hende har fått med dere - tenke estetikk i f.m. mulig salg av leiligheten sin. Slikt slipper heldigvis jeg å tenke på. Jeg kan tenke enda større Krell, jeg - hehe. Og eventuelt nok et Bryston-salg. Man kan ikke være bløthjertet sånn. Vi får se hva som dukker opp, og hva hjertet sier.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Må de Devolo boksene stå på samme kurs for å få de til å virke ? Kunne kanskje vært noe for min ene leieboer når han skal streame fotballkamper over nett.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.825
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlig lese fra Fosses og vredensgnags besøk, Ulf-B. Jeg må nok en gang få lov til å gratulere med et klokt valg av høyttalere.

@johnnyg: De må ikke, men båndbredden lider om de ikke står på samme kurs.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Johnnygrandis: Mine Devolo-bokser står på hver sin kurs - og det går bra. Jeg kjører 8 Mbit/s gjennom dem - det er jo en latterlig kapasitet for mange av dere, jeg er klar over det - men det er det jeg har betalt for, og det er det jeg får. Både med og uten bokser - ingen forskjell der.

Jeg skal ta Devolo-boksene mine med til broren min en dag han er på humør til å teste litt. Han har vel rundt 15 Mbit/s hjemme hos seg - så da kan vi få testet på en litt høyere hastighet. Broren min har den trådløse routeren sin stående litt bortgjemt i underetasjen og sliter med å få signaler som er sterke nok til laptopen sin og til Squeezeboksene sine - som står i hovedetasjen. Vi ser for oss at signalene først får en etappe gjennom strømnettet fra underetasjen opp til et sentralt punkt i hovedetasjen, hvor den trådløse routeren overtar og sender signalene videre.

Valentino: Takk for hyggelig tilbakemelding! Nå har jeg hatt disse Beolab'ene i 3 måneder - og med mindre de får noen form for teknisk sammenbrudd, ser jeg for meg at dette er høyttalere som kommer til å bli stående her. De spiller - som jeg har vært inne på - helt nydelig på alle lyttenivåer - og er blitt det jeg prøver å sikte inn de to andre anleggene mine mot. Jeg merker spesielt at anlegget i TVstuen begynner å irritere meg - hvorfor kan ikke det spille litt mer à la Beolab 5? Sånn sett vet jeg ikke om det var et klokt valg å kjøpe Beolab 5. På én måte var jeg mer lykkelig uvitende før - hehe.....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ulf-B skrev:
    Nå er det heldigvis tegn til at strømmen av hifiutstyr er i ferd med å snu - til tross for en, til sine tider, ganske laber bruktbørs.

Hodetelefonene - et par Denon AH-D2000 - ble sendt i posten i går. Med den planløsningen jeg har i den nye leiligheten, klarer jeg meg utmerket uten hodetelefoner.

........
    Adam var i paradis i omtrent tre måneder. Det gikk ikke så bra uten hodetelefoner som Adam (= far i huset) hadde tenkt seg. Hviskenivåspilling sene kvelder kan være kjekt en og annen gang - men ikke hver kveld. Et par Denon AH-D2000 - samme som jeg solgte for tre måneder siden - er på plass - og far i huset koser seg. Det nærmer seg midnatt, A-mennesket av en kone har lagt seg, og far har skrudd opp volumet på headsettet. Med et lite glass med noe godt i ved siden av - kan det bli bedre?

Naboen to etasjer under hadde pinsefest, forresten - og da fikk jeg anledning til å teste kvaliten på motlyden min. 1-0 til meg - ingen tvil der.

Verre er det at juniors Krell viser tegn til fusking. Mistet den ene kanalen i ettermiddag. Tenkte at det kunne være DAC. Eller forforsterker. Byttet DAC. Byttet forforsterker. Fortsatt lyd bare i én kanal. Krise. Ut med Krell. Inn med Bryston. Puh - problem solved. Men far må vel sørge for at juniors Krell svarer til forventningene når den skal leveres tilbake til junior. Det virker som en periodisk slark i kontaktene ett eller annet sted. Det blir lyd av og til - men den svikter rett som det er. Får ta en prat med Dalens Elektronikkservice - de har peiling.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Har gode erfaringer med Dalens selv,- raskt og godt arbeid har de utført for meg der ved flere anledninger.
    Trodde Krell var holdbare saker ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Well - shit happens....

Den er nok minst ti år gammel, juniors Krell KAV150a (som tidligere var min) - og den har vært flyttet på minst ørten ganger - så den har kan hende fått det den tåler av slikt.

Det er godt at jeg er i en alder hvor barna sørger for sin egen cash-flow, sier jeg bare.... Dette ordner seg nok.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Velbrukt med andre ord, godt å høre.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    1. Krell'en er fikset. Dalens ordnet dette - litt utenom vanlig prosedyre. De tar normalt ikke Krell lenger - men gjorde et unntak for min (= juniors) KAV150a. "En enkel og grei forsterker", som de sa.

2. Min iPad er på plass - 2 1/2 måned etter at jeg bestilte den. Hadde ikke min svigersønn dukket opp i dag, hadde jeg fortsatt sittet og stirret på bruksanvisningen. Men nå er jeg i sving. iPad'en fungerer som fjernkontroll for alle Squeezeboksene mine. Pluss at jeg kan lese om artistene, få med tekstene og i det hele tatt drive med andre ting - hvis jeg har lyst til det samtidig som jeg lytter til musikk. Og det har jeg som regel - lyst til å drive litt med andre ting, altså.

Et stort skritt for meg - et lite skritt for menneskeheten.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Etter flyttingen, oppgraderingen til Beolab 5 i finstuen, salget av 4B SST effekttrinnet m.m. - med påfølgende omrokering av oppsettet i TVstuen - ble det litt krøll med kabellengdene i TVstuen. Noen av de kablene jeg hadde, var på grensen til ikke å nå frem - andre var lange nok til å ta en ekstrarunde eller to i lytterommet. Ikke bra - så da det dukket opp to sett passende og identiske kabler på bruktbørsen slo jeg til:

To par av typen Zero Point Zero, produsert av White Zombie Audio. Flettede sølvledere, med teflon isolasjon. Til forveksling veldig like av utseende med de sølvkablene jeg brukte før jeg flyttet (og som jeg kommer til bruke på PCrommet når det blir orden der) - Geir Molids sølvkabler, hvis noen husker bildene av dem.

Lydmessig synes jeg - igjen helt subjektivt, og hvis jeg blir truet på livet - at det er litt mer sting i disse flettede sølvkablene enn i de kablene jeg nå har pensjonert. At lyden er litt klarere og ikke fullt så inneklemt. At susingen på "Flamenco Sketches, alternate take" - som vredensgnag har tatt opp i tråden sin: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57994.0.html - låter mer som trommeskinn og litt mindre som plateskurring. Kanskje.....

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Ulf-B skrev:
    1. Krell'en er fikset. Dalens ordnet dette - litt utenom vanlig prosedyre. De tar normalt ikke Krell lenger - men gjorde et unntak for min (= juniors) KAV150a. "En enkel og grei forsterker", som de sa.

2. Min iPad er på plass - 2 1/2 måned etter at jeg bestilte den. Hadde ikke min svigersønn dukket opp i dag, hadde jeg fortsatt sittet og stirret på bruksanvisningen. Men nå er jeg i sving. iPad'en fungerer som fjernkontroll for alle Squeezeboksene mine. Pluss at jeg kan lese om artistene, få med tekstene og i det hele tatt drive med andre ting - hvis jeg har lyst til det samtidig som jeg lytter til musikk. Og det har jeg som regel - lyst til å drive litt med andre ting, altså.

Et stort skritt for meg - et lite skritt for menneskeheten.
    Jeg var skeptisk til iPaden fra Apple men mine mistanker er gjort til skamme på alle måter. Den fungerer helt etter hensikten. Har du prøvd Logitech sin gratis App til Squeezeboksene da Ulf ? Den er enda litt enklere i oppbyggingen enn iPeng sin selv om denne også er svært god men litt uoversiktlig (?)

http://blog.logitech.com/2011/04/21/squeezebox-controller-app-for-ios-now-available/

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Samme her - ingen grunn til å være skeptisk til iPad. Jeg fikk låne iPad'en til datteren min en ukes tid mens hun var på ferie, og det var nok til at jeg skjønte at dette var noe for meg. Selv med mitt veldig enkle behov.

For meg har iPad bidratt til at musikklytting foregår mer som "i gamle dager" - da jeg satt og leste den lille skriften på platecoveret. Med iPad'en i sving, kan jeg google opp dette og hint om platen, artisten, medspillerne, tekster, anmeldelser etc. mens jeg sitter og lytter - ja, det er vel knapt noen grenser her. T.o.m. min datavegrer av en bror må innrømme at dette er noe han kunne tenke seg å snuse på.

Jeg har ikke prøvd noe annet enn iPeng. Svigersønnen min bestilte og la inn - jeg aner faktisk ikke hvordan slikt skal gjøres - og når det virker, er jeg godt fornøyd. Jeg er en ganske enkel sjel når det gjelder disse nymotens greiene. Jeg spiller egentlig fortsatt musikk slik jeg alltid har gjort: pønsker ut en plate jeg vil høre på, finner den frem, og spiller den i sin helhet - eller inntil jeg velger meg en ny plate. Litt som jeg alltid har gjort - gå inn i platearkivet på den aktuelle sjangeren, deretter alfabetisk til artisten, og til slutt kronologisk på album - bare at nå slipper jeg å forlate godstolen. Slik LP'ene mine - og senere CDene mine - sto radet opp i sine hyller. Jeg har samme enkle forhold til nettradio også - legger inn favorittkanalene mine etter et begrenset antall hovedsjangere - og der finner jeg dem. Spotify og slikt er heller ikke noe som jeg har behov for - ikke foreløpig i hvert fall.

Inntil videre - man skal aldri si aldri - klarer jeg meg godt med det opplegget jeg har.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg gjør som Ulf, sitter med iPad og surfer på detaljer om det jeg lytter til. Helt fantastisk - blir som regel et sveip innom Wikipedia, der det er helt utrolig hvor mange album som har egne sider, med mengder av info om innspilling, artistene, utgivelser, arbeid med cover, osv.

Og så finner jeg alltid noen sider med dybdeinfo så man kan begynne å le, som da jeg fant en superentusiast som har gått gjennom samtlige av Barbra Streisands utgivelser, og gjengitt disse med cover-art, ulike releases, remaster, bakgrunnsinfo, anmeldelser, linker, o.a.

Noen ganger pauser jeg musikken, og kikker på en YouTube der artisten(e) fremfører samme stykke, så får jeg se dem live, og det gir en tilleggsdimensjon til det å lytte videre.

Fantastisk verktøy.

Det er veldig lett å legge til nye apps, Ulf, uten risiko for hvordan andre er satt opp. Om du klikker på linken JG la inn, så kan du starte nedlasting av den appen han bruker. Den vil så dukke opp på skrivebordet ditt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm...... Det med å få YouTube til å klinge gjennom hifien via iPad hadde virkelig vært noe. Dumt spørsmål: er det vanskelig å få til?

Som alle vil forstå - dette med at "det er veldig lett å ...." i f.m. data, gjelder ikke meg. Jeg trykker ikke på noen knapper uten å ha kyndig hjelp tilstede. En av sønnene mine eller svigersønnen min - de har peiling.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.949
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ulf-B skrev:
    Hm...... Det med å få YouTube til å klinge gjennom hifien via iPad hadde virkelig vært noe. Dumt spørsmål: er det vanskelig å få til?

Som alle vil forstå - dette med at "det er veldig lett å ...." i f.m. data, gjelder ikke meg. Jeg trykker ikke på noen knapper uten å ha kyndig hjelp tilstede. En av sønnene mine eller svigersønnen min - de har peiling.
    kun lyd eller også bildet?

Nå har jeg ikke fått min ipad enda, men med en airplay mottaker skal den jo fungere som en trådløs musikk avspiller, slik jeg har forstått det.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg vet ikke hvordan du får airplay til SB, Ulf. Men du kan alltids bare kikke på YouTube innslag på iPad'en. Hos meg sender jeg lyden til anlegget ved å velge den airport express, appletv, osv.
    Lyden kjører i sync med bildet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - dere bruker mange ukjente ord her: "Airplay" - er det noe som "leker gjennom luften"? "Airplay mottager" - nytt fremmedord - er det en ny boks? "Airport Express", "Apple TV" - du verden hvor lite jeg vet om viktige ting her i verden...... Jeg må spørre de unge i familien om dette - jeg er helt fortapt her, og merker at jeg får tendenser til høye skuldre nå.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    sirant skrev:
    Ulf-B skrev:

kun lyd eller også bildet?
    Et klokt spørsmål som jeg har oversett, ser jeg....

Lyd holder lenge - jeg har i alminnelighet liten interesse av å se bildene. Dessuten er det ingen TV-skjerm der jeg har Beolab'ene mine - og det er sammen med dem jeg bruker iPad'en min. En ganske eksklusiv fjernkontroll, kan man si - men i min alder tillater jeg meg å slå ut håret litt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Auda! - skummel advarsel fra Hifisentralen: Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet.
    Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne
    .

Det har imidlertid ikke skjedd så mye å skrive hjem om siden sist. Litt, dog: Jeg har grublet ganske mye på anlegget mitt på arbeidsrommet. De to øvrige oppsettene var og er på en måte i boks - men arbeidsrommet, altså.... Jeg hadde tenkt meg å kutte ut forforsterker - bare bruke Weiss DAC-2 direkte inn i effekttrinnet - og det fungerte jo, det. Men litt av en overkill - kan ikke si annet enn at samvittigheten slet litt med at DACen kostet mer enn resten av elektronikken til sammen. En så fin boks burde få større utfordringer. Tenkte jeg.

Så var det tidvis inn med Benchmark'en - Pre-versjonen som jeg brukte før jeg flyttet - og det låt jo greit. Men ikke SÅ greit. Vel - noen dager låt det greiere enn andre dager. Salgsannonse "Weiss DAC-2 selger for ...." ble lagt ut - ganske motvillig - og heldigvis endte det med at ingen av de mange interessentene slo til. Puh! - jeg hadde sagt A.... Men reddet av gong-gongen - er det ikke det man sier?

Så da hadde jeg plutselig en Benchmark DAC-1 Pre til overs - inntil jeg kom på den glimrende idéen å bruke begge DACene samtidig. Jeg er jo gal - jeg vet det - så nå står Weiss DAC-2 og konverterer til analog lyd. På fullt variabelt digitalt volum - altså ingen digital demping - mens Benchmark DAC-1 Pre fordeler de analoge signalene til effekttrinn, til sub og til hodetelefonene. Jeg har moret meg med å koble opp en alternativ direkte optisk kabel fra Squeezebox'en til Benchmark også - dermed kan jeg hele tiden få bekreftet at Weiss låter bedre enn Benchmark. Hvilket kan være nødvendig rett som det er - hver gang jeg tenker på prislappene her.

Til slutt har jeg endelig fått koblet opp PCen inn på Weiss DAC'en - dermed låter bra uansett hva jeg skulle finne på å spille fra den kanten: Youtube-snutter, NRK-på boks, diverse nettradio som jeg ikke finner via Squeezeboxen. Skikkelig bortskjemt er bare forbokstaven.....

Dermed er trinn tre i flytteraketten min i boks - tror jeg kan være såpass bastant på det punktet - og da passer det kan hende med en liten skisse av hvordan det er koblet opp. Bilder tar vi når arbeidsrommet har funnet sin form, og det kan bli minst 120 dager til - for her ser det like provisorisk ut som rett etter at vi flyttet inn i leiligheten - og det er ikke noe å ta bilde av. Men altså: en skisse:

Dette låter helt fortreffelig - og tyder på at Benchmark DAC-1 Pre faktisk er en ganske god forforsterker.

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Fin illustrasjon og pen håndskrift!
    Godt å se noe analogt arbeid :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Fin illustrasjon, ser ut som en morsom løsning ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ole I: Jeg vokste opp i den analoge tiden. Læreren truet med å gi oss strykkarakterer på enhver prøve han ikke klarte å lese - det ga unektelig håndskriften et puff i leselig retning.

Johnnygrandis: Morsom løsning..... Hm.... Jo, jo - jeg har blitt lært opp til å bruke det jeg har for hånden - i tillegg har jeg alltid vært en utpreget kjekt-å-ha-person. Samler som regel på meg mer enn jeg trenger - men akkurat denne gangen var jeg ovenpå. Det ble ikke så galt til slutt - faktisk uforskammet bra. Egentlig er jeg mest ergerlig på meg selv fordi jeg ikke har sett denne muligheten tidligere. Det jeg fryktet var denne ene ekstra boksen - men det skal nok ordne seg.

Hvis skissene mine muntrer opp, kan jeg bidra med oppsettet i TVstuen også. Ryddig og velspillende - trenger bare et mer passende rack - men det skal nok ordne seg, det også.

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Ole I: Jeg vokste opp i den analoge tiden. Læreren truet med å gi oss stykkarakterer på enhver prøve han ikke klarte å lese - det ga unektelig håndskriften et puff i leselig retning.
    Kjenner meg igjen. Med snart 50 år på baken er det godt å se noe "ikke-powepoint" presentasjon :)
    Og for oss kryssordløsere, er pen håndskrift en forutsetning :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ole I skrev:
    Ulf-B skrev:
    Ole I: Jeg vokste opp i den analoge tiden. Læreren truet med å gi oss strykkarakterer på enhver prøve han ikke klarte å lese - det ga unektelig håndskriften et puff i leselig retning.
    Kjenner meg igjen. Med snart 50 år på baken er det godt å se noe "ikke-powepoint" presentasjon :)
    Og for oss kryssordløsere, er pen håndskrift en forutsetning :)
    Og til kryssordløsning må man ha musikk - fra et anlegg som vet å spille godt på et ikke altfor høyt volum. Der er jeg i dag - godt fornøyd på det punktet, også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har far i huset vært hos snekkeren - man snekrer ikke selv i min alder, det holder med å lage tegningene - og resultatet er blitt en ny stereobenk i TVstuen:

Høyttalerne har kommet litt lengre fra hverandre.
    Suben har flyttet seg inn fra høyre til midt i sentrum.
    Alle boksene har fått sin plass - Bryston monoblokkene er skrudd fast til veggen, bak all den synlige elektronikken.
    Kabelsalaten er under kontroll.

Det tok to og en halv time å koble opp hele greia. 12 strømkabler, hvorav en liten håndfull triggerstyrte - pluss en uhorvelig mengde signalkabler.

Et par signalkabler må kjøpes inn - det blir behov for en del nye lengder her.

Sentrering av sub representerte et stort fremskritt. Dette er solide saker - og det merkes på lyden. Adskillig tightere klang her enn i det provisoriske oppsettet jeg har levd med et års tid.

Jeg har ikke fått regningen ennå - men når også mor i huset er fornøyd, er det verdt pengene.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Flott stereobenk, liker godt at du for skjult kabelsalaten bak racket. Siden mor er så fornøyd så kanskje dere kan dele regningen ? ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for det!

Kabelsalat og monoblokker har temmelig nøyaktig 20cm å boltre seg på bak hifi-boksene. Pluss at det er god plass i soklene til strømpadder, 12V-relé og annet man har behov for å gjemme bort.

En tegning sier mer enn tusen ord:

Skrogene og topplaten er løse - slik at det er en smal sak å komme til bak elektronikken hvis det skulle være behov for det. Bare å skyve litt på alt sammen.

Jeg kommer antageligvis til å få laget en hylleplate som skal få plass rett over suben - kjekt å ha et sted for fjernkontroller, CD/DVD-covere og slikt.

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.498
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Dette ble en ryddig og flott løsning, kabler vekk er deilig og sentrering av sub (så lenge man bruker en) har jeg tro på ;)

gismo

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Sentrering av sub var en STOR forbedring - anbefales! Man leser så mye om at slike sub-lyder ikke er retningsavhengige - og det er sikkert sant for de aller laveste frekvensene - men hos meg hadde jeg inntil i går en klar fornemmelse av at bassen kom fra høyre. Men så deler jeg nok på ett eller annet sted mellom 60 og 80 Hz.

Symmetri er kan hende viktigere enn man tror - enten man har én eller to suber.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da er min Weiss DAC-2 overtatt av en som er mer godlydtrengende enn jeg er. Broren min syntes at denne DACen var tingen å ha i sitt nr. 2 anlegg - og som et ledd i vår livslange utveksling av brødretjenester, var det helt OK å la ham overta den. Hvis man skal være ærlig, representerte Weiss en aldri så liten overkill i mitt lille anlegg nr. 3 - og underforstått ligger det hele tiden at dersom han av en eller annen grunn får nye prioriteringer, får jeg den tilbake.

Anlegget hans består av Squeezebox, Weiss DAC-2, en oppgradert ECI-4, et par Audiovector M3 Signature og en Audiovector M Sub. Jeg kan ikke si annet enn at han har fått til noe av det mest magiske jeg har hørt av et anlegg i den prisklassen. Det er så vi begge gruer oss til å sammenligne med våre respektive nr. 1 anlegg. Det er ikke sikkert at den sammenligningen vil gi noen godfølelse. Heldigvis er manns minne ikke allverden å skryte av - og siden de står i forskjellige lytterom, er det heldigvis umulig å sammenligne anleggene sånn direkte.

Selv uten Weiss må jeg innrømme at mitt lille anlegg nr. 3 fortsatt holder mål - og det blir vel - alt i alt - en mer fornuftig bruke av pengene. Benchmark DAC-1 Pre gjør altså stadig en utmerket jobb.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det skulle ikke skje så mye i 2012 - det var planen - men da det dukket opp et par ProAc Response 1SC i Black Ash finish på bruktbørsen, var det vanskelig å styre seg. Black Ash, det er min favorittfinish - og dermed ble mine små Epos M5 på PC-rommet byttet ut med et par sorte ProAc Response 1SC. Man kan jo mistenke at hørselen min er blitt så dårlig i min alder, at jeg må begynne å kjøpe hifi basert på synsinntrykkene - hehe.... Men hadde de ikke vært sorte, hadde det ikke blitt noe av - såpass kan jeg vel si.

M.h.t. lyden har jeg hatt to par av denne utmerkede høyttaleren i hus tidligere - så jeg visste hva jeg fikk. Det som var litt spennende var om nyanskaffelsen ville fungere i mitt nye arbeidsrom - 1SC fungerte ikke i det arbeidsrommet jeg hadde i huset som vi solgte i fjor - men her i leiligheten ble det innertier. Litt justering av suben var det eneste som var nødvendig. Litt mer laid-back klang i ProAc'ene enn i Epos M5 - det var ventet - men mellomtonemagien i disse små-ProAc'ene er det vanskelig å slå.

I og med denne oppgraderingen, er koblingsskjemaet for mitt lille anlegg nr. 3 slik:
    Kontoranlegg%20copy.jpg

Et ganske minimalistisk, men velspillende oppsett. Er godt fornøyd.

C

Cyber

Gjest
    Høres bra ut, Proac har jeg bare gode erfaringer med lydmessig uten å ha eid et par selv. 3 fine oppsett du har i hus nå...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for det. Hvis jeg sier at jeg er i mål nå, kommer jeg sikkert til å angre meg om et år eller to - men jeg tar nå sjansen likevel...

ProAc er en av mine favoritter - men så må man ha råd til elektronikk som passer. Det er kan hende det største problemet her.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hifilivet med tre anlegg som i et - veldig teoretisk - utganspunkt skal være likeverdige, er et hundeliv. Etter at jeg kjøpte mine ProAc Response 1SC - det tredje paret jeg har hatt innom - ble det gradvis klart for meg at det lille Jeff Rowland 102 effekttrinnet ikke nådde helt opp - bare nesten - til det som måtte til for å holde nr.3-anlegget på det nivået jeg krever av det. I et halvt års tid har jeg derfor vært på utkikk etter effekttrinn med litt mer futt i. Så da et par Bel Canto Reference 1000M monoblokker dukket opp på bruktbørsen i går, ble fristelsen for stor. Så mens mor i huset var i dameklubb i går kveld, listet far i huset seg ut på handletur. En rask prøvelytt ga klare hint om at dette ville være veien å gå. Nyanskaffelsen ble koblet opp, og satt til å spille før mor rakk å komme hjem igjen - og dermed er alt som det skal være.

De nyinstallerte monoblokkene avslørte raskt at de hadde litt mer å fare med enn lille Jeff Rowland 102 - no offense - og har bidratt til et nytt løft i min evige jakt på godlyden. Sammen med et par ProAc Response 1SC spiller det så øyet blir stort og vått - en klar forbedring i forhold til et, for ProAc, noe veikt Jeff Rowland 102 effekttrinn. Mer smekk, mer dynamikk... Litt "wow!!" - en fornemmelse av at lyden løsnet fra høyttalerne og spratt ut i rommet. Skikkelig moro - og slett ikke uoverkommelig, rent økonomisk.

Forsterkerne har funnet en beskjeden plass under mitt provisoriske skrivebord - jeg er av typen som iler når det gjelder hifi, men som skynder meg langsomt når det gjelder møblering og slikt. Et bilde sier mer enn tusen ord - og svake sjeler bør lukke øynene nå:

Bel Canto.jpg

Men glem kabelsalat og slikt - dette spiller så bra at jeg ikke har spilt musikk i noen av mine to andre anlegg på snart ett døgn. Og i og med at det står bortgjemt slik som det gjør, vet heller ikke mor i huset noe om at det står noe der i det hele tatt - og heller ikke om det har vært gjort noen bytter og slikt.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Nå burde de små tassene har fått nok effekt. :D

Gratulerer!