Hjemme hos Ulf-B - mine tre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    For et tv oppsett da gitt, er nok mange som har noe å strekke seg etter der. Bryston kun til tv titting :D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hadde vi snakket utelukkende TV-titting, ville dette ha vært tidenes overkill, ja. Nå har vi ikke bodd i den nye leiligheten lenge nok til at rutinene har falt på plass - men der vi bodde før, var jo Brystons jobb først og fremst å formidle musikk når kona ville ha fred og ro i den andre stuen. Slik har jeg tenkt meg det her også. Etterhvert. Vi har jo to stuer som skal fylles opp med litt av hvert hvert - og både hifi og godstoler kommer nok på plass i begge stuene en eller annen gang i løpet av året.

Jeg brukte for øvrig en tre-fire timer i går på å programmere inn den nye TVen - den som fulgte med leiligheten - over på min Logitech universalfjernkontroll. Normalt skal det ikke ta så lang tid, men jeg hadde oversett at når Weiss-DACen - p.g.a. midlertidig plassmangel - ligger i sin pappeske, bruker jeg andre innganger på surroundprosessoren. Når ikke fjernkontrollen får beskjed om det, virker det naturligvis ikke. Nå har den imidlertid fått beskjed, og da virker det.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er det ikke morro og programmere inn nye ting i logitechene ? ;D Kvier meg fortsatt hver gang jeg må koble fjernkontrollen på laptoppen og la marerittet starte ;)

Forøvrig god ide og lage egen krok til fruen, her i gården har vi byttet litt så jeg går på kontoret og setter meg med hodetelefonene

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det ble litt Logitech-programmering i dag også - hehe.

Jeg MÅTTE bare teste Mark Levinson forforsterkeren og Weiss-DAC'en i TV-anlegget. Det låter aldeles fortreffelig - og dermed er salgsannonsen for Mark Levinson forforsterkeren trukket tilbake med øyeblikkelig virkning. Dermed gjelder det bare å finne et rack som har plass til alle disse herlige komponentene.

Slik ser det ut akkurat i øyeblikket:

Under ML forforsterkeren skimtes Primare surroundprosessoren som bare står der inntil videre. Som backup - jeg hadde en liten nåløyestor åpning for at Primare KANSKJE kunne overleve konkurransen med ML + Weiss - men det gjorde den ikke. En DVDspiller eller noe slikt får overta plassen etterhvert - men dette har ganske lav prioritet.

Vedlegg

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    hadde gjort seg med den nye Oppo spilleren der. bluray er vel tingen når man skal gå for lyd og bilde avspilling.
    Du har en fet og dertil lesbar tråd Ulf-B....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den nye - brukte - Amphion suben er på plass:

Fargen - matt sort - matcher resten av utstyret ganske bra, hvilket var litt av poenget. Lydmessig er dette et stort fremskritt. Denne finske suben (Amphion Impact 500) - med sitt 12 tommers element i lukket kasse drevet av en 500W forsterker - er mye tightere i klangen enn ProAc ER1 suben som med sin litt slappere bassrefleks, nå er blitt forvist til PC-rommet.

Forskjellen på disse to nevnte subene er slående. Der ProAc leverer en ubestemmelig rumling, leverer Amphion suben en dyptgravende og distinkt bass. Lett å integrere med små-ProAc'ene var den også - og da er det fare for at denne blir stående en stund.

Dette var en positiv overraskelse, ja - tenke seg til at en finsk sub, som heller ikke koster allverden, leverer på dette nivået.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her leker jeg meg videre.

Med én hel DAC "til overs" - i og med Beolab 5's inntog - har Weiss DAC-1 allerede overtatt jobben som musikk-DAC i TV-stuen. For å slippe å styre med å kjøpe kabler og overganger - samt å slippe å svitsje innganger manuelt på Weiss-DAC'en - er Benchmarke'en fra PC-rommet også installert i TV-stuen. Den har som dedikert oppgave å ta seg av de digitale signalene fra digital-TV-boksen. Skikkelig mye bedre TV-lyd på den måten - enn å ta lyden analogt fra Get-boksen. Overkill er bare forbokstaven her - men hva gjør man når man har et overskudd av DACer som man ikke har lyst å selge. Kjekt å ha, slike DACer. Inntil videre, altså to DACer i TV-stuen. Kjører også balansert fra begge DAC'ene inn på Mark Levinson - som heldigvis har nok av balanserte innganger. Sånn sett kommer akkumulert kabeloverskudd gjennom mange år omsider til nytte.

Weiss DAC-2 har dukket opp fra sitt ufrivillige eksil i originalemballasjen, og har rykket inn på PC-rommet. Kjører volumreguleringen via Squeezeboxens variable utgang. Holder meg godt oppe på volumskalaen - ingen tegn til lydforringelse. Det skal visstnok være mulig å regulere volumet direkte fra Weiss-DAC'en - men så langt har jeg ikke kommet i brukermanualen. Ikke ennå, i hvert fall. Lydmessig er dette skummelt akseptabelt for et lite anlegg nr. 3.

Dermed er det ikke mange bokser til overs. Jeg har riktignok et Jeff Rowland effekttrinn "ekstra", men det er bare fordi eldstemann gjerne ville ha tilbake sitt EC effekttrinn. Bare for at det skal se pent ut når han en eller annen gang skal selge leiligheten sin. Pluss Bryston monoblokkene - men de skal selges. Men det er absolutt på grensen til at et lite anlegg nr. 4 kan ligge der og lure i startgropene. Det skal "bare" et par høyttalere til nå - hehe.... Pluss et sted å ha det, naturligvis. Det siste er trolig den store bøygen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er i mål på PC-rommet - men nå låter det uforskammet bra her. Såpass at jeg gjerne blir sittende her og høre på musikk. Mens jeg jobber - merk dere det - jeg sitter ikke bare her og logrer med ørene. Dette er det rommet som ligger lengst unna alt det andre i leiligheten - og hvor jeg forstyrrer både kone og naboer helt minimalt.

Weiss + Squeezebox - hvor Squeezeboxen står for volumreguleringen:

ProAc-suben er omskolert til printerbord. Pluss at den faktisk leverer et helt akseptabelt bidrag til dypbass på mitt lille arbeidsrom. Tydelig at den kommer seg betraktelig når den slipper å spille høyt - slik den måtte der den sto tidligere, i et rom på over 40 kvm:

Sammen med et Jeff Rowland 102 effekttrinn. Ikke store saken, der det står oppå den CDbrenneren som broren min ennå ikke har somlet seg til å hente. Litt provisorisk oppkoblet dette også, altså - men det låter bra:

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har jeg tatt enda et skritt mot det boksløse og kabelfrie anlegget.

Squeezeboxen i stuen - den som skal fôre Beolab'ene med signaler - er byttet ut med en Duet, som nå står i vinduskarmen - lett usynlig bak gardinene.

Dermed blir det hele ganske minimalistisk:

Jeg har ikke fått helt orden på lengdene på kablene ennå - men når det er gjort, skal det ikke være én eneste synlig hifikabel i stuen. Men som dere kan se: jeg har kommet et lite stykke videre.

Lydmessig har jeg ikke greid å høre forskjell på Squeezebox Classic og Duet - det låter fortsatt bare helt utmerket.

Vedlegg

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Ulf, dette er blitt veldig stuepent :)
    Hvordan er bassen i disse sammenlignet med det forrige oppsettet? Gir de nok "base" til musikken ut fra din lydfilosofi?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Frøkna så akkurat oppsettet ditt, og hun ble fryktelig nysjerrig på hvor vi fikk tak i slike, de hadde jo verken kabler eller forsterkere ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Veldig hyggelig med slik interesse for mine små hifisprell. Jeg har vært ute på en todagers PC- og internettfri reise - men er på nett igjen nå:

Orso: Ryddig og pent - takk for det! Det med "ryddig" har vært et hovedpoeng med dette anlegget. Det med "pent" kan naturligvis diskuteres. Svigerinnen min kvakk til første gangen hun var innom og lurte på "hva er det?" da hun så høyttalerne - og ble ganske overrasket da hun fikk høre at dette var høyttalere - men endte opp med å lire av seg at dette var futuristisk pent. Riktig valg av henne, det - hehe... Mikrodynamikk? Tja - vanskelig å si. Jeg savner ingenting - for å si det sånn. Beolabene har adskillig mer smekk og punch enn mine ProAc D25 - og jeg synes også at jeg hører mer til alle disse smålydene som enkelte innspillinger har. Om det er mikrodynamikk - eller om det er noe annet - det er jeg neimen ikke helt sikker på.

Terka: Stuepent - takk for det. I forhold til det forrige oppsettet, snakker vi for en gangs skyld om "bass!" i i motsetning til "baa..ss". Et tungt, nøytralt - og samtidig helt distinkt bassfundament som ikke pakker musikken inn i rumling, men som gir akkurat det bassfundamentet som jeg mener at musikk generelt skal ha. Ikke noe som virker kunstig eller overdrevet - bare helt uanstrengt. Det går faktisk an å høre hva musikerne driver med der nede - og det er noe nytt. Ikke sånn at ProAc'ene - D25 - var dårlige, men dette er enda et hakk eller to hvassere på alle måter.

pahf: Bang & Olufsen-butikkene har naturligvis slike - men der er de ganske dyre. Jeg kjøpte mine brukt - halvannet år gamle - og sparte en god del penger på det. De litt eldre modellene mangler mulighet for synkronisering - og da er man i praksis avhengig av å bruke disse sammen med annet Bang&Olufsen-utstyr. Verken kabler - den er grei , ser den - eller forsterkere - det siste er jo ikke helt sant, da: vi snakker 1500 Watt i innebygget forsterkerkraft i hver høyttaler. Ganske heftig - og hvis det skulle bli en eller annen form for lydkrig der jeg bor nå, er jeg ikke det minste bekymret. Den vinner jeg.... Ellers er det ikke avskrekkende dyrt. Legger man sammen hva et par gulvstående ProAc D25 eller tilsvarende, DAC, forforsterker, effekttrinn - og kabler, ikke glem kablene - koster, ja da er dette nye anlegget lavbudsjett i sammenligning.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er det heldigvis tegn til at strømmen av hifiutstyr er i ferd med å snu - til tross for en, til sine tider, ganske laber bruktbørs.

Hodetelefonene - et par Denon AHD-2000 - ble sendt i posten i går. Med den planløsningen jeg har i den nye leiligheten, klarer jeg meg utmerket uten hodetelefoner.

Surroundprosessoren - en Primare SP31 ble overlevert til en glad kjøper i går. Igjen: kona og jeg var enige om at surround godt kunne ofres på flyttingens alter - og slik ble det.

Nå gjenstår stort sett bare å selge Bryston effekttrinnene - ett av settene: enten 4B SST eller PowerPack 300SST monoblokkene. Det settet som ikke blir solgt, beholder jeg selv. Jeg har landet på at det blir hipp som happ for meg hvilket av disse jeg ender opp med - rent lydmessig er de helt identiske - men det får litt betydning for hva slags rack jeg skal gå for. Sånn sett hadde det vært greit å få en avklaring. Jeg har hatt en del interessenter på 4B SST - men de har bodd for langt unna til å hente, og jeg har ikke rygg til å få dette tunge beistet ut av racket - langt mindre å få levert det til et postkontor.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Adam var naturligvis ikke i paradis i all evighet. To små "problemer":

1. Kona syntes at små-ProAc'ene - Response D1 - lått "flatt og buldrete" i TVstuen. Det har hadde hun litt rett i - anlegget står jo helt feil i forhold til hvordan det burde stå - og derfor byttet jeg høyttalere: Epos M5 fra PC rommet ble omplassert til TVstuehøyttalere - og omvendt. I samme slengen tok jeg frem juniors Krell KAV-150a effekttrinn til bruk på PCrommet - slike effekttrinn skal mosjoneres jevnlig - og det var oppsett som var konkurransedyktig, ja... Krell + ProAc D1 - det ble ganske bra, det - hehe.... Kona ble litt mer fornøyd i TVstuen - men der må det gjøres noe.

2. Døren - en dobbeldør - mellom stuen og TVstuen holder ikke mål, rent lydmessig. Den som sitter i TVstuen, hører alle detaljene i musikken som spilles i stuen - og den som sitter og skal finlytte til musikk i stuen, hører alle detaljene i Dagsrevyen. Jeg har startet en egen tråd - http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56737.0.html - for å få hjelp her.

Problemet ser slik ut:

Forslag til løsninger mottas med takk. Vi ser fortsatt for oss en dobbeldør - men adskillig mer robust m.h.t. lydgjennomgang.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det kan se ut til at problemet med den lydlekkende døren lar seg løse. Da utsetter jeg det prosjektet på ubestemt tid til inspirasjonen griper tak. Utsett alltid til i morgen det du kunne ha gjort i dag. Er du heldig, endrer forutsetningene seg, og du slipper å gjøre det - hehe.

Derimot har det dukket opp et lite uforutsett problem med Krell'en. Til nærfeltslytting - det er det som gjelds på PCrommet, med høyttalerne mindre enn en meter unna ørene - ble susingen fra effekttrinnet i overkant sjenerende. Jeg har nå gått tilbake til Jeff Rowland effekttrinnet. Ikke samme sting - men det er stille når det skal være stille. Helt stille.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Endelig kabelfritt:

Slik ser det ut når vi beskuer anlegget bakfra - når vi går opp og ned trappen bak hifi'en:

Det mangler fortsatt litt gulvtepper, møbler etc. - men det skjer noe...

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi. Det var så absolutt et "cleant" oppsett. Der må du anses som å være i mål.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for det med "clean" - men i mål? "I mål" - tar ikke slike ord i min munn, jeg. Ikke når det gjelder det hifimessige, i hvert fall. Liker ikke å spise hifi-hatter - hehe...

Men utgangspunktet var at det skulle være "clean" - det var kona og jeg enige om - og sånn sett er vi i mål.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    Takk for det med "clean" - men i mål? "I mål" - tar ikke slike ord i min munn, jeg. Ikke når det gjelder det hifimessige, i hvert fall. Liker ikke å spise hifi-hatter - hehe...

Men utgangspunktet var at det skulle være "clean" - det var kona og jeg enige om - og sånn sett er vi i mål.
    Når målsetningen var å få et ryddig system som ikke var skjemmende fra baksiden/trappehuset, må det vel kunne sies at det målet er nådd. :)

Selvsagt er ikke det det samme som at du aldri skal gjøre noe annerledes.

V

vredensgnag

Gjest
    Vel, nå kom jeg litt i tvil om hva jeg foretrekker!
    ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - hvis du liker kabelsalat og pappesker, er jeg redd du blir skuffet når du kommer innom.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har jeg tatt enda et lite skritt: vinkling av Belolab'ene.

De halvannen månedene jeg har hatt dem, har de stått uten vinkling i det hele tatt. Det var slik bærehjelperne mine og jeg plasserte dem da de kom - og slik ble det. I dag - mens kona var ute et par timer - dristet jeg meg til å vri dem litt. Til tross for at hver høyttaler veier litt over 60 kg, gikk det overraskende greit - selv uten hjelp.

Avstanden mellom høyttalerne er ca 2,5 meter, og nå treffer siktelinjene hverandre rundt 4,5 - 5 meter fra høyttalerne - det gir en noe fyldigere klang - uten at det går utover presisjonen og stinget. Det siste ordet er neppe sagt her - det må vel ytterligere finjobbing til før jeg er i mål. Det verste som kan skje, er at alt viser seg å være forgjeves, og at jeg rykker tilbake til start.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut som du har fått ett flott oppsett etter din smak og preferanser. Om det i tillegg låter bra og kona er fornøyd er jo mye gjort ;D Vinkling og justeringer kan gjøre underverker,- dog hos meg har jeg en tendens til å havne tilbake til utgangspunktet så jeg befinner meg ca i en likesidet trekant i nærfeltslytting.
    Liker godt den kabelfrie hverdagen din.

C

Cyber

Gjest
    Utrolig flott tråd, og flotte anlegg du har, Ulf - det er jo drømmen en dag; Å ha et hus med muligheter for go' lyd i mange rom. Beolabene er jo kunstverk å se til også - nesten verd pengene bare som pyntegjenstander :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.809
    Torget vurderinger
    28
    Takk for trivelig lytteseanse sammen med deg og din bror igår Ulf-B. Storslått leilighet og et anlegg så stuevennlig at man ikke har sett maken. Anlegget spiller uanstrengt, med en naturlig varme og en spredning av lyden som gjør det like lett å nyte fra sofaen som den kommende lesekroken. Viktig å få godlyd i alle sitteposisjoner når man har en leilighet med slik utsikt.

Imponerende overkill i bi-anlegget på kjøkkenet, eller hva man skal kalle dette allrommet som kunne huset en hel leilighet for en mer gjennomsnittlig Oslo-beboer. Dette var moro, jeg kommer gjerne tilbake.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.497
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Ulf-B skrev:
    Endelig kabelfritt:

Slik ser det ut når vi beskuer anlegget bakfra - når vi går opp og ned trappen bak hifi'en:

Det mangler fortsatt litt gulvtepper, møbler etc. - men det skjer noe...
    Dette ble jo meget lekkert og utrolig ryddig. Også på tur ned trappa ;D
    Flott oppsett og sikkert god lyd, vinklinga tenker jeg bidrar positivt.
    Gratulerer med et av de ryddigste oppsettene jeg har sett ;)

gismo

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Cybervision: Hyggelig med slike tilbakemeldinger, ja...Men vet ikke om anleggene mine er spesielt flotte - jeg føler meg ganske liten i hifisammenheng når jeg leser en del av de mer ekstreme hjemme-hos-reportasjene her på Hifisentralen. Ikke det at jeg har som mål å føle meg spesielt stor - jeg pusler med mitt ut fra mine behov og forutsetninger, og hvis mine erfaringer kan være til nytte, er det en hyggelig bonus.

Fosse - og lillebror: takk for hyggelig lyttekveld. Ikke minst en stor takk til Fosse - som har som levebrød å se forskjell på rette og skjeve ting. Og til lillebror - som er en hund etter det rette lydbildet. Gjestene oppdaget nemlig at det låt best der jeg ikke hadde tenkt at det skulle låte spesielt bra - og at det egentlig ikke låt noe spesielt der jeg har sett for meg en fremtidig sweet spot. Det er jo litt krise - men Fosse - med sitt skarpe arkitetkblikk - mente å se at min nøye innmålte toe-in slett ikke var symmetrisk - og fikk støtte av lillebror. Med det resultat at jeg ble kjeppjaget ned i knestående for å vri den ene høyttaleren en halv centimeter innover. Plutselig satt det på en helt annen måte. Lyden samlet seg på en forunderlig måte - slik at det låt bra både i den fremtidige sweet spot'en og overalt ellers i rommet. T.o.m. på skrå bak høyttalerne låt det svært hørbart.

Men hvordan kan man se at en høyttaler med rundt fotavtrykk står skjevt? Bildet illustrerer problemstillingen:

For ikke å snakke om: hvordan måle det?

M.h.t overkill i det vi fra nå av kaller "allrom", er det en bieffekt av uforutsett flytting og et labert bruktmarked. Får jeg ingenting for greiene mine, kan jeg like gjerne beholde dem. Glede av godlyden har jeg åkke som - enten vi snakker stue eller allrom. Kona og jeg kommer antageligvis - når kona en eller annen gang blir enig med meg - til å flytte TV med tilhørende overkill-hifi til en annen vegg, men med de samme komponenten som står der i dag. Små ProAc'ene er for øvrig tilbake i allrommet. Forandring frydet, men så var det med lyttetrettheten. Rart hvordan kvalitet avslører seg når det kommer til stykket.

Gismo: Ryddig - takk for det! Det har jo hele tiden vært hensikten at det skal være ryddig. Nå er jeg i mål med dette anlegget - og det er IKKE noen "famous last words". Dette anlegget spiller uanstrengt og behagelig - med skjulte krefter av en annen verden. Krefter som kan hentes frem når naboene er på hytta e.l. Jeg har ikke testet smertegrensen ennå - men ingen av de to naboene rett under oss har hørt det aller minste på to måneder. Snil og hensynsfull - det er bare forbokstaven - hehe... Men bare vent - jeg har åpenbart noe å gå på her.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det hender jeg får litt spørsmål om disse akustiske linsene på Beolab 5. Hvordan virker de? Er det Bang & Olufsen som har utviklet dem? Blir det like bra lyd som med en tradisjonell løsning? Etc. etc. - mye nysgjerrighet og - rimelig nok - noe skepsis.

Disse akustiske linsene sprer diskant og mellomtone ut i horisontalplanet via den litt spesiell formen på det kammeret og disse "vingene" som diskant- og mellomtoneelementene har rundt seg. I følge Bang & Olufsen har man tilnærmet 180 graders spredning. Uten at jeg har målt det, synes jeg - rent subjektivt - at det står til troendes.

Selve teknologien er - etter det jeg har klart å lese meg til - utviklet i USA. Av Sausalito Audio Works i California som har rettighetene til Acoustic Lens Technology (forkortet ALT) - som teknologien heter.

Mitt inntrykk er at det virker. Verken de som har vært innom og lyttet, eller jeg, har merket noen som helst tendenser til svakheter verken i diskanten eller i mellomtonen. Man kan faktisk gå ganske fritt rundt i lytterommet og oppleve nær-sweet-spot-lyd nesten overalt. T.o.m. skrått bakfra låter det skremmende bra. Dog skal det sies at man rimeligvis ikke får det fulle og hele stereoperspektivet når man fjerner seg veldig langt til siden for sweet spot - men det får være grenser for hva man kan få til. Rent klangmessig mister man imidlertid nesten ingenting.

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.497
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Ulf-B skrev:
    Mitt inntrykk er at det virker. Verken de som har vært innom og lyttet, eller jeg, har merket noen som helst tendenser til svakheter verken i diskanten eller i mellomtonen. Man kan faktisk gå ganske fritt rundt i lytterommet og oppleve nær-sweet-spot-lyd nesten overalt. T.o.m. skrått bakfra låter det skremmende bra. Dog skal det sies at man rimeligvis ikke får det fulle og hele stereoperspektivet når man fjerner seg veldig langt til siden for sweet spot - men det får være grenser for hva man kan få til. Rent klangmessig mister man imidlertid nesten ingenting.
    Din beskrivelse av Beolab 5 gir meg en følelse av at sånne kunne jeg tenkt meg i stua også Ulf B ;)
    Høres ut til å være en enestående "praktisk" HT i sånne rom, der plasseringen ikke alltid er sweetspot.
    Men i min lille dedikerte hule, der sweetspot "eies av undertegnede" funker trad. HT også ;D
    Designet er i særklasse på Beolab 5!!

gismo

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Spesiell konstruksjon som for mye skryt rundt land og strand, skulle likt og lånt øre til slike juveler en dag.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har begynt å jobbe litt med lyden fra TVen - av hensyn til kona, som hører litt dårlig. Nytt leketøy på plass:

En Copland DRC-205 romkorreksjonsenhet. Jeg bruker den foreløpig bare på TVlyden - analogt inn fra Get-boks og analogt ut til forforsterker. Jeg har bare prøvd ganske kjapt på auto-kalibrering i dag - bruker sikkert litt tid på å lese meg opp. I tillegg følger det med en CD med en programpakke som gjør det mulig å justere kurvene manuelt via lap top'en.

Det umiddelbare inntrykket er at denne fjerner ganske mye av den romlingen som gjør at kona ikke får med seg alt som blir sagt på TV. Jeg ser for meg at jeg etterhvert vil gå inn og fjerne enda mer av de frekvensene som gjør at kona ikke får med seg f.eks. nyhetene. Jeg kan legge inn fire korreksjonskurver - foruten at jeg kan kjøre ukorrigert rett gjennom - så dette kan være noe som kan redde lytteopplevelsene i allrommet vårt.

Om ikke annet: Verdt et forsøk.

Vedlegg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.865
    Fin tråd dette! Har begynt å fundere seriøst på å gå noe i samme retning; bytte ut rørmonoblokker og von Schweikert-høyttalere med noen BL5ere. Har ikke hørt disse siden de først kom på markedet - og det må da vel være snart ti år siden? Den gang, under langt fra optimale betingelser og med en laber kilde, husker jeg at jeg satt tilbake mer imponert enn engasjert. Imponert over den ubesværlige sømløshet i gjengivelsen av all musikk jeg satte på, fra det hardeste harde til det vareste vare, men dog uten at de ga meg skikkelig puls eller fot. Vet ikke om det har vært noen større forbedringer/oppgraderinger av høyttalerne siden da, men jeg må se til å få til en ny audisjon. Hvordan stiller B&O seg til hjemlån om dagen?

V

vredensgnag

Gjest
    I går åpnet Ulf døren for vredensgnag, som kom gram i hus under en sky av agg og vrangvilje.

Nei, det var umulig. Dagen var for fin, jeg hadde smilt fra grytidlig morgen. Det må ha vært minst 18 grader på Ulfs terrasse og det krevde viljestyrke å trekke innendørs for å lytte til musikk. To høyttalere jeg kjenner hadde fått en plassering som skulle vise seg å være meget god, og det tok ikke lang tid før jeg var i lyttestolen.

Jeg visste det ville bli en interessant lytterunde, siden Ulf ikke har sidevegger som reflekterer det som kommer fra de akustiske linsene, så det ville bli annerledes fra mitt lytterom, der høyttalerne står symmetrisk plassert i forhold til sidevegger.

Installasjonen er "sparsmakat" som svenskene liker å kalle det. To høyttalere, ingen synlige kabler, en Squeezebox skjult bak en gardin. Musikken fremkalles med en fjernkontroll, og leveres straks fra harddisk via s/pdif til høyttalerne.
    Jeg kunne bla meg gjennom et ytterst rikholdig jazz-arkiv, og trakk frem forskjellige spor jeg visste ville avsløre hva dette rommet hadde å fortelle.

Selv om BL5 har kalibrering av bass opp til 440Hz, så vil selvsagt rommet prege hva som skjer i mellomtone og topp. Men selv om man kan forvente en forholdsvis lik bass-output, er det ikke gitt at man hører det samme i lyttestolen. Og Ulf er en heldig mann - en elefant kan stå og gynge der han har høyttalerne, uten at det vil være så mye som en millimy bevegelse i gulvet. Der er det nemlig hele to bærevegger tett på hverandre. En rett bak høyttalerne, der trappen går opp, og en ca. én meter foran lytter, der bærende og tykk murvegg kommer opp i underetasjen. Mellom disse ligger det så bærebjelker som holder konstruksjonen, og oppå disse står Ulfs BeoLab 5.

Dette er viktig - for det er noen store karnøfler av noen Subwoofere som peker rett ned i gulvet, og de kan flytte 1,8l luft i hvert utslag, og har stempelkraft så det kan blåse kuling i Brückner.
    Er det svikt i gulvet så får ikke stempelet den motskyven mot underlaget det skal ha for at bassen tegner helt rett. En australier på BeoWorld hadde store problemer med dette, etter at han flyttet fra en betongkonstruksjon til en trekonstruksjon. Og han endte opp med å sende folk inn under huset for å stive opp tregulvet undenifra, og da kom bassen tilbake som han hadde blitt bortskjemt med i forrige bolig.

Selv bor jeg i en gård fra 1898, og bør slett ikke eksperimentere med gyngende elefanter, for jeg har svikt i gulvet og har brukt mye tid på å få høyttalerne over et bærende element, samtidig som jeg aldri har vært helt fornøyd med basstegningen på grunn av dette. Her snakker vi detaljgjengivelse på mikroplan, men slikt er viktig, og jeg har visst at hos meg har romkonstruksjonen på akkurat dette punktet sviktet, i dobbel forstand.

Det var en lang innledning for å si at Ulf har drømmegulv for sine BeoLab 5, og han har en fantastisk troverdig og umudret bassgjengivelse - just right. Han kunne bekrefte at andre som hadde vært innom og lyttet hadde måttet erkjenne at det som kom fra de to skulpturene hadde de ikke hørt før.
    Forskjellen er demring og morgengry, og altså ikke natt og dag som det gjerne er i audiofil sammenheng. Men slikt er viktig, og Ulf har bedre bass enn hva jeg har - så nå er det bare å aksellerere flytteplanene. ;D

Når det gjelder mellomtone og topp så har man valgt å gi høyttalerne ganske markant toe-in. Dave Moulton ser gjerne at de pekes perpendikulært ut fra høyttaleraksen, men er ikke motstander av toe-in - og skal man følge Moultons anbefaling bør man ha dem symmetrisk plassert med sidevegger som reflekterer til lytter. Hos Ulf er ikke dette gjennomførbart, men den toe-in som er valgt sender mer lydenergi rett til lytter enn i en perpendikulær retting av ht.
    Uansett var det bare å nyte. Jeg må tilstå at jeg monopoliserte fjernkontrollen, men siden det var vertens musikk jeg lyttet til så ble det ikke altfor uhøflig. Jeg fikk en saksofon i Porgy & Bess med Miles Davis som det bare var å stige rett inn i - og da jeg gjorde nettopp det, ved å reise meg fra stolen og gå inn i saksofonlyden - ble Ulf litt bekymret og lurte på hva jeg hadde funnet som var galt.
    "Ingenting," kunne jeg svare. "Det var bare så fint at jeg måtte kjenne på det."

Hos Ulf er trappeoppgangen omvendt orkestergrav, og man kan forestille seg at mye rart er gjemt nedi der - fra Bayreuth til Newport. Jeg tror jeg ville hengt portrettet på veggen sentrert bak høyttalerne - slik det nå er så trekkes "hjernen" ut til venstre av bildet når man lytter - men utover det var det vakker soundstage og rike detaljer.

Det er forskjell fra mellomtone/topp hos meg. Besøkende hos meg blir gjerne bedt om å tre fra direktelyden uten refleksjoner inn i direktelyd med refleksjoner, og det er stor forskjell - hos Ulf har man naturligvis refleksjoner, men ikke i samme symmetriske grad, og med langt lavere lydenergi fordi veggene er lenger unna. Her er det smak og behag - hos meg blir det mer fysisk rom i musikken, syns jeg, men det er igjen en gradsforskjell. (Og vanskelig å uttale seg om, siden man ikke lytter til anleggene rett ved siden av hverandre - men hos meg står høyttalerne i henhold til konstruktørenes idealforestilling om plassering, og det syns jeg gir noe jeg liker.)

Til avrunding studerte vi først hvorfor B-siden av Kind of Blue spilles så sjelden av folk, mens man med BeoLab 5 nesten ikke kan få nok av den.

To timer forsvant hurtig - Cassandra Wilson fikk gleden av å avslutte, og det endte med at jeg måtte lytte til samme innspilling da jeg kom hjem. Jeg lyttet også til noen av de tidligere, for å være sikker på at jeg ikke hadde innbilt meg bassforskjellen, og det hadde jeg ikke.
    Ulf har bedre bass, og det er bare helt i orden!

Takker for invitasjonen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Fin oppsummering vreden.
    Som jeg har nevnt tidligere har bassområdet mye og si for opplevelsen. Er fundamentet tilstede scorer resten av lybildet stort på dette og det virker som om det sitter som det skal hos Ulf ihvertfall - Gledelig lesing !

* Nå er det bare og sjekke hvor mine bærende elementer sitter i huset * ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vredensgnag: Takk for hyggelig besøk og hyggelige - og nyttige - tilbakemeldinger.

Det med gyngende elefanter har jeg faktisk ikke tenkt på før du påpekte det – ren og skjær flaks med andre ord.

Toe-in er kommet for å bli – såpass tror jeg at jeg kan si. Det som kan være gjenstand for fortsatt utprøving, er graden av toe-in. Jeg har prøvd med litt mer enn det jeg har nå – men syntes at det ble litt uryddig. Med høyttalerne pekende rett frem, synes jeg det blir litt tynt. Antageligvis må jeg kompensere litt for manglende refleksjon fra sidevegger. Men det er små justeringer som skal til.

At bildet bak hifien henger usymmetrisk, skyldes ganske enkelt måten kona og jeg har gjort det på. Fra huset i Asker hadde vi med oss en drøy håndfull bilder av ymse størrelser, og da vi flyttet inn, fant vi – heldigvis for oss – omtrent samme antall gjenværende, tilgjengelige opphengskroker rundt omkring i leiligheten – kroker som forrige eier hadde vært så vennlig å la stå igjen – og dermed var det bare å la hvert bilde finne sin plass. Bildet bak hifien henger m.a.o. der det henger, fordi det tilfeldigvis fantes en ledig krok akkurat der. I løpet av et par år blir det vel en orden på slike visuelle detaljer også. Nå fungerer i hvert fall hifien – kan ikke bli bedre enn det.

Jeg skal for øvrig sjekke ut med naboene om deres opplevelse av gårsdagen - så høyt har jeg ikke spilt noen gang etter at vi flyttet inn. Skal bli spennende å høre hva de sier.

Noruego: Jeg brukte ganske mye tid på slutten av fjoråret på å lese om Beolab 5 – det var ikke gjort over natten å gå for å kjøpe disse. Jeg googlet opp diverse tester og diskusjoner i forskjellige hififora – og meningene var absolutt delte. I hvert blant hifi-gærningene. Fra ”løp og kjøp” til ”dette er en god høyttaler, men det er ikke hifi, og de er ikke verdt pengene”. Hva gjør man i en slik situasjon? Man må stole på sin hifi-erfaring og sine egne ører. Min hifigale bror og jeg hadde en lang lytteseanse hos Bang & Olufsen på Skøyen i Oslo – tror forresten ikke at forespørsel om hjemlån av disse +60 kg pr. stk. høyttalerne faller i god jord – og vi fikk også anledning til en grundig lytteseanse i et vanlig lytterom før jeg tok beslutningen om å kjøpe meg mine.

Ørene mine likte det de hørte – det gjorde forsåvidt broren min også, om enn noe mer under tvil – og jeg opplevde både puls og fot – men det er vel smak og behag, det siste. Pluss at – som dere sikkert har skjønt: for kona og meg var det viktig å få løst kabelsalat- og hifiboksproblemet i den nye leiligheten.

Dette er imidlertid ikke en høyttaler for ethvert lytterom. Til tross for sine noe beskjedne fysiske mål – er dette SVÆRE høyttalere som krever plass. Jeg tror ikke et øyeblikk på reklamen som sier at disse kan plasseres hvor som helst – og så ordner den innebygde romkorreksjonen resten. Mye av det jeg har lest meg til – og det kan jeg veldig godt forestille meg stemmer – går på minst en meter til halvannen til nærmeste vegg og hjørne. Jeg har 1,6 meter hjemme hos meg. I et lytterom på drøye 40 kvm.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns det lød meget godt hos deg, Ulf, og vet ikke om det er nødvendig å justere stort når det gjelder toe-in. Du nevnte at de justeringene dere gjorde ved en tidligere seanse bidro godt til lydbildet, og jeg nøt det jeg hørte i går.
    Siden du ikke har symmetriske vegger så er det viktigste å sørge for at best mulig lydsum når deg fra høyttalerne der de står.
    Bassgjengivelsen kompenserer i bøtter og spann for hva som eventuelt måtte være tapt av refleksjoner - og det siste er en smakssak, mange ønsker ikke slike i det hele tatt. Rent teoretisk har du uendelig motstand for stempel og membranbevegelsene i subwoofer, siden du er forankret i grunnfjell, og det hører man virkelig. Poenget er at stempelposisjoner og utslag blir mer presise, siden det ikke er noen giv i underlaget. (Faste vegger har også mye å si, så rommets vegger ikke puster med luftstøtene, og du har også faste vegger.)

Romgeometrien hos deg er fin, og jeg tror det man ikke får i symmetri kompenseres av at lyden har godt med rom å fortape seg i.
    Gjengivelsen av Cassandra Wilson og av sporet jeg spilte fra Twelve Moons, var hinsides bra, og der var rommet med og bidro.

Nyt din iPad, jeg sitter med den i fanget og finner min egen cover-informasjon for alt jeg lytter til!

(Det med bildet var bare en tanke, jeg merket at jeg ble sittende og kikke på det, ikke noe å bry seg om (altså at jeg satt og kikket på det!)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.865
    Ulf-B skrev:
    Noruego: Jeg brukte ganske mye tid på slutten av fjoråret på å lese om Beolab 5 – det var ikke gjort over natten å gå for å kjøpe disse. Jeg googlet opp diverse tester og diskusjoner i forskjellige hififora – og meningene var absolutt delte. I hvert blant hifi-gærningene. Fra ”løp og kjøp” til ”dette er en god høyttaler, men det er ikke hifi, og de er ikke verdt pengene”. Hva gjør man i en slik situasjon? Man må stole på sin hifi-erfaring og sine egne ører. Min hifigale bror og jeg hadde en lang lytteseanse hos Bang & Olufsen på Skøyen i Oslo – tror forresten ikke at forespørsel om hjemlån av disse +60 kg pr. stk. høyttalerne faller i god jord – og vi fikk også anledning til en grundig lytteseanse i et vanlig lytterom før jeg tok beslutningen om å kjøpe meg mine.

Ørene mine likte det de hørte – det gjorde forsåvidt broren min også, om enn noe mer under tvil – og jeg opplevde både puls og fot – men det er vel smak og behag, det siste. Pluss at – som dere sikkert har skjønt: for kona og meg var det viktig å få løst kabelsalat- og hifiboksproblemet i den nye leiligheten.

Dette er imidlertid ikke en høyttaler for ethvert lytterom. Til tross for sine noe beskjedne fysiske mål – er dette SVÆRE høyttalere som krever plass. Jeg tror ikke et øyeblikk på reklamen som sier at disse kan plasseres hvor som helst – og så ordner den innebygde romkorreksjonen resten. Mye av det jeg har lest meg til – og det kan jeg veldig godt forestille meg stemmer – går på minst en meter til halvannen til nærmeste vegg og hjørne. Jeg har 1,6 meter hjemme hos meg. I et lytterom på drøye 40 kvm.
    Da jeg hørte disse høyttalerne var det i et lytterom som sikkert ikke var særlig mer enn 15m2, og fra andre innehavere av BL5 har jeg blitt rådet til å heller gå for BL9 med evt en subb hvis rommet er mindre enn 40m2.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg kan godt tenke meg at Beolab 5 ikke bør plasseres i rom som er - om vi ikke sier akkurat 40 - så i hvert ikke mye under 30 kvm. 15 kvm hørtes definitivt ut som helt feil, ja. Beolab 9 har jeg for øvrig også lyttet litt til i den allerede nevnte Bang & Olufsen butikken på Skøyen i Oslo. Av hensyn til WAF er jeg ikke helt fremmed for å gå for noe slikt i TVstuen. Men dessverre - så langt har ikke løp-og-kjøp-følelsen vært spesielt overveldende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn