Hjemme hos Ulf-B - mine tre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Ulf-B skrev:
    Ikke noe å glise så mye av! Du er en av dem som skal til pers når den tid kommer - når du er tilbake fra India - for å komme med en "qualified opinion".

Men det låt pokker så bra med Weiss - det må gjentas - også i TVstuen.
    Å joda! ;D ;D ;D

Ulf-B skrev:
    Jeg hadde et lønnlig håp om at jeg var i mål nå, men når det nå spiller så bra i TVstuen min som det gjør, er det bare et spørsmål om tid før jeg må sørge for at anlegget i stuen rykker opp til sin rettmesige førsteplass på den interne rankingen min. Jeg tror trygt at vi kan forvente et på'an igjen om ikke veldig lenge. Kanskje greier jeg å drøye det til over sommerferien - hehe - kan ikke love mer.
    Det var dette usagnet for snart et år siden jeg hadde i tankene... ;D

Jeg er forresten ankommet gamlelandet igjen. Denne og neste uke er det tett (fjern)oppfølging av leveransefase i prosjektet som skal ferdigstilles nå. Parallelt blir resten av tilgjengelig tid prioritert familien etter uvant lang tur bort fra dem. Ser derfor frem til en sommerlig lytterunde hos deg! (Mai kan også kalles sommer dersom vi rekker det ila mai måned.)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - du hører fra meg. I løpet av mai er fullt mulig - vi snakkes!

Du har sikkert oppdaget problemet, du også: Med flere anlegg i huset - som skal holde seg der de hører hjemme på rangstigen - blir det bare problemer. Den som bare hadde hatt vett til å holde seg til ett anlegg!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - loddet er kastet - en Weiss DAC1 er bestilt - altså et lite nummer opp i forhold til den Weiss DACen jeg har nå. Den sistnevnte rykker ned til anlegget i TVstuen - der den, etter konsultasjon med Daniel Weiss himself om muligheten for det, blir stående på høykant bak en kulturell fasade av bøker.

Etter noen runder med broren min, fikk jeg det gode råd å tenke fremover: "Kjøp den DACen, du. Da har du kilde, forforsterker og effekttrinn som kan takle den oppgraderingen av høyttalerne som både du og jeg vet kommer. Før eller senere. Og i mellomtiden har du god lyd både her (= i stuen) og der (= i TVstuen). Og når du er i mål, vinner jeg (= broren min) den flasken med Amarone som jeg (= broren min) alltid har regnet med skal bli min (= broderens)."

Jeg har ikke fått bekreftet noen leveringstid på den nye Weiss DACen min ennå - vi får bare vente og se.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ser at jeg glemt en liten oppdatering.

En squeezebox Classic nr. 4 er på plass på det siste av mine to arbeidsrom. Det arbeidsommet hvor jeg ikke har noe stereoanlegg. Ikke ennå i hvert fall - hehe.

En gammel Denon hodetelefon er plugget rett inn i baksiden av Squeezeboxen - som med volumjusteringen satt på "variabel", fungerer som hodetelefonforsterker, slik at jeg kan bruke hodetelefoner her også. Jeg kan styre det hele enten via PCen, eller via fjernkontrollen som jeg har liggende rett foran meg. Låter forbausende bra til bruk i sene kveldsstunder.

Jeg ser ikke for meg noe behov for høyttalere her - da tar jeg like gjerne lyden fra anlegget i stuen. Det kan imidlertid kan hende at det blir en DAC til overs - jfr. innlegget ovenfor - og da kan dette bli riktig bra. Kan hende såpass at jeg må få meg et par nye hodetelefoner her også. Jeg har riktignok et par utmerkede Denon hodetelefoner - som jeg har berettet om tidligere - men i min alder er det slitsomt å løpe frem og tilbake på jakt etter hodetelefoner hele tiden.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    524
    Hva med å skrive et par ord om kombinasjonen Benchmark og AH-D2000?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det må bli etter 17. mai-feiringen, det.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det ble litt hurra meg rundt i dag, ja. Man trtenger ikke å være nasjonalist for å ha det litt moro. Kona og jeg delte på sjåførjobben på den vanlige måten: Jeg kjørte til, og hun kjørte fra. Skal heldigvis ikke ut og kjøre i morgen tidlig - hehe.

Så var det hodetelefoner....

La meg med en gang si at hodetelefoner ikke er noe jeg har noe sterkt forhold til. Et Stax-sett som jeg kjøpte for en 5-6 år siden er mitt første alvorlige forsøk. Det låt bra i butikken - men lyttetrettheten kom snikende. Det ble kan hende litt for luftig og detaljert - men uten den punchen og det fundamentet jeg liker i musikken. Jeg trivdes rett og slett ikke med Stax - not my cup of tea.

Jeg solgte Stax og kjøpte ganske snart et par Grado SR-225 - som i kombinasjon med en Creek hodetelefonforsterker, falt mer i smak. Litt mer taktfast tyngde i det oppsettet - slik jeg liker det. En smak som jeg deler med yngstemann - som stakk av med hodetelefonene da han flyttet hjemmefra. Creek'en var det en av mine venner her på Hifisentralen som kjøpte.

Eldstemann kjøpte seg et par Denon AH-D5000 for et år eller to siden - og disse lånte jeg øre til hjemme hos ham sammen med hans Benchmark DAC-1 - en familiesvakhet, dette med Benchmark - og da hørte jeg noe som jeg likte. Luftigheten til Stax og punchen til Grado. Hm.... interessant selv for en hodetelefonhater som meg. Da et par Denon AH-D2000 dukket opp på bruktbørsen her på Hifisentralen, slo jeg til. Et impulskjøp - men dette låter slik jeg liker det. Detaljert, men ikke slitsomt påtgrengende - og med en dybde og et dyptgravende og tight bassfundament som er helt på høyden med det jeg har hørt i andre og langt dyrere hodetelefonoppsett. Og veldig nær opptil det eldstemann har med sine langt dyrere Denon hodetelefoner.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    524
    Ulf-B skrev:
    Hehe - det ble litt hurra meg rundt i dag, ja. Man trtenger ikke å være nasjonalist for å ha det litt moro. Kona og jeg delte på sjåførjobben på den vanlige måten: Jeg kjørte til, og hun kjørte fra. Skal heldigvis ikke ut og kjøre i morgen tidlig - hehe.

Så var det hodetelefoner....

La meg med en gang si at hodetelefoner ikke er noe jeg har noe sterkt forhold til. Et Stax-sett som jeg kjøpte for en 5-6 år siden er mitt første alvorlige forsøk. Det låt bra i butikken - men lyttetrettheten kom snikende. Det ble kan hende litt for luftig og detaljert - men uten den punchen og det fundamentet jeg liker i musikken. Jeg trivdes rett og slett ikke med Stax - not my cup of tea.

Jeg solgte Stax og kjøpte ganske snart et par Grado SR-225 - som i kombinasjon med en Creek hodetelefonforsterker, falt mer i smak. Litt mer taktfast tyngde i det oppsettet - slik jeg liker det. En smak som jeg deler med yngstemann - som stakk av med hodetelefonene da han flyttet hjemmefra. Creek'en var det en av mine venner her på Hifisentralen som kjøpte.

Eldstemann kjøpte seg et par Denon AH-D5000 for et år eller to siden - og disse lånte jeg øre til hjemme hos ham sammen med hans Benchmark DAC-1 - en familiesvakhet, dette med Benchmark - og da hørte jeg noe som jeg likte. Luftigheten til Stax og punchen til Grado. Hm.... interessant selv for en hodetelefonhater som meg. Da et par Denon AH-D2000 dukket opp på bruktbørsen her på Hifisentralen, slo jeg til. Et impulskjøp - men dette låter slik jeg liker det. Detaljert, men ikke slitsomt påtgrengende - og med en dybde og et dyptgravende og tight bassfundament som er helt på høyden med det jeg har hørt i andre og langt dyrere hodetelefonoppsett. Og veldig nær opptil det eldstemann har med sine langt dyrere Denon hodetelefoner.
    Benchmark er tydeligvis noe som ligger i genene hos dere ja. :)
    Ut fra det du skriver så har du kanskje ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag for å si noe mer om Benchmark som hodetelefonforsterker eller? Har samme hodetelefon som deg og har ennå ikke fått handlet meg ny konverter. ::)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det med Benchmark kan være en svakhet, ja...

Som du sikkert skjønner, er hodetelefoner og hodetelefonforsterkere et lavprioritert område hos meg. Ikke noe som jeg verken har brukt, eller kommer til å bruke, veldig mye tid eller penger på. At jeg bruker Benchmark som hodetelefonforsterker henger bare sammen med at jeg bruker Benchmark som DAC - og at jeg ikke har lyst på enda en boks som skal finne sin plass. At det ble Denon, får eldstemann ta skylden for - han var først ute. Det finnes sikkert helt utmerkede hodetelefonsforsterkere på markedet som vil gi enda bedre lyd i både Denon og andre hodetelefoner - men det får andre finne ut av. Jeg har nådd et nivå som jeg trives med - bedre enn Stax og alt annet jeg har hatt tidligere. Det får være godt nok for et par timers bruk pr. måned. Men det er nå min smak, da...

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Takk for den hyggelige turen innom hos deg i går. God vert, god bevertning, gode samtaler, god lyd, og god musikk. :)

Det var overraskende å høre hvilken forskjell den Weis DAC'en utgjorde i forhold til Benchmark DAC1. Den la til en ny dimensjon til musikkopplevelsen slik jeg oppfattet det med min hørsel/mine preferanser. Ser frem til å få hørt på nestemann inn også! ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bare hyggelig, det. Gjester som synes at pulverkaffe er det beste som finnes, og som i tillegg liker det de hører både av musikk og av hifi, er hjertelig velkomne.

Men det var jo en ganske interessant refleksjon du kom med angående forskjellen mellom Benchmark og Weiss - "det virker som om den ikke tar i, Benchmark'en", som om om den drev med ett eller annet der borte i bakgrunnen som ikke skulle helt frem i fokus. Oppe i stuen - i anlegg nr. 1 - sa du at du opplevde at musikken plutselig kom ut i rommet. Det var min assosiasjon også - at musikken ikke lenger sto der kledelig beskjedent og oppdresset langs veggen, men begynte å svinge uti rommet.

I dag fikk jeg forresten beskjed fra ProLyd om at neste DAC sendes fra Sveits i slutten av neste uke. Så da må du vel hit igjen om ikke så lenge.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - hva sier man til slikt? Terka fikk tilbud om traktekaffe også - men valgte å prioritere musikken og hifi'en. Tror egentlig at det var lurt - traktekaffe er konas spesialitet.

Men "egentlig" har jeg bare to stereoanlegg - nr. 1 og 2 i signaturen min - og de er blitt til for å kunne spille musikk uavhengig av hvor kona måtte finne det for godt å slå seg ned. De to anleggene har prioritet - de skal spille på en måte som gjør at det er likegyldig hvilket av de to anleggene jeg lytter til. Dyrt, men vel verdt pengene. Husfreden er en verdifull ting. Anlegg nr. 3 er bare blitt til av seg selv. Som et resultat av av en delvis utilsiktet utvikling og litt tilfeldigheter - men helt OK når det først er der.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Hehe! Ulf sin pulverkaffe er bra den! Får jo dossere selv også! :) Har forresten en Gaggia Platinum Espressomaskin hjemme å sammenligne smaken med, pulverkaffe er så absolutt drikkandes det også for min del.

Ulf, du er jo kledelig beskjeden når det gjelder antall anlegg du har, du er vel nærmere 4 enn 2 anlegg. Ihverfall antall dac'er. ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er Benchmark DACen i TVstuen solgt. En lokal kjøper kom innom i dag og hentet den - og dermed måtte Squeezeboxen kanaliseres innom Primares suroundreceiver. Det opplevdes, som svenskene sier - "så där" - m.a.o. på grensen til overlevelse.

Nå er det forhåpentligvis bare en drøy uke å vente før allle brikkene faller på plass - og i disse lyse sommerdagene er det til å leve med. Så vidt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Endelig! Far har fått sin nye boks, og - ikke minst - mor er ute av huset!

Weiss DAC1-Mk2 ankom i ettermiddag, og etter litt oppvarming av klasse-A-analogtrinnet var det duket for lydnirvana i stuen. Om lillebror Wess - DAC2 - representerte et stort skritt fremover, kan jeg meddele alle interesserte at storebror DAC1-Mk2 førte meg enda et stort skritt mot ideallyden min. Enda litt mer oppløsning. Enda litt mer punch. Musikken enda litt mer ut i rommet. En stor avslappet klang - men likevel detaljer som jeg aldri har hørt før her hjemme.

Skulle bare mangle - det tallet som står på prislappen til storebror-Weiss er over det dobbelte av det som står på lillebrors prislapp - men skitt au... Dette er min siste DAC - famous last words - men antageligvis sant.

Lillebror - DAC2 - er nå installert i mitt anlegg nr. 2 i TVstuen - og det løfter lyden der adskillige hakk. Må ta noen drastiske beslutninger angående mitt lille anlegg nr. 3 nå - det henger betenkelig langt etter nå - hehe.

Bilder følger etterhvert.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et bilde sier egentlig ikke så mye - men jeg har skjønt at bilder er tingen, så vær så god!

Denne DACen har normal bredde, er ca. 5 cm høy og har en ganske normal dybde - en relativt velvoksen og tung sak i forhold til tidligere DACer jeg har hatt. Det er er på et hengende hår at usynlighetsfaktoren gikk på en smell her - men jeg sjekket naturligvis før jeg kjøpte.

Dette er den første Weiss DAC1 som ProLyd har levert i Norge - litt artig, det, da. Den blir neppe allemannseie - men den vokser for hver lytterunde, og fortjener at flere hifi-gærninger låner øre til den. I går brukte jeg en av mine gressenkemannskvelder til å lytte gjennom et bredt utvalg av musikk jeg kjenner godt - og det ble altfor tidlig sent. Som sin lillebror - DAC2 - tryller også Weiss DAC1 godlyd ut av nettradioen. En uvurderlig bonus for en nettradioentusiast som meg.

Jeg tar med et bilde av hvordan jeg slår DACen på og av - ved hjelp av et 12V-230V-relé til en hundrelapp på Clas Ohlson. Så slipper jeg å styre med å hoppe opp på en krakk hver gang jeg skal spille musikk. Neppe helt comme il faut - men det virker.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , ser spennede ut den weiss dac en der , den bør spille forrykende bra , for den koster ikke rent lite....

Har du testet denne opp mot andre high-end dacer i samme prissegment ?

Mvh Espen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den spiller forrykende bra....

Jeg er ikke av dem som tester veldig mye før jeg kjøper - det er ikke alltid mulig - noen sjanser må man bare ta her i livet. LIllebror Weiss DAC2 - den som jeg kjøpte for rundt 3 måneder siden - fikk jeg anledning til å teste, ettersom ProLyd tilfeldigvis hadde en slik inne. Den ga jo et løft i forhold til det jeg hadde, som jeg nesten ikke hadde forestilt meg var mulig. Denne siste DACen måtte jeg bare ta sjansen på å kjøpe - og det gjorde jeg. To måneders leveringstid - og ingen demo-DAC tilgjengelig i Norge.

M.h.t. referanse-DACer, er det DCS som står som et slags ideal i mine ører. Det har ikke vært mulig å få eiere av DCS-rigger til å taue boksene hjem til meg for at jeg skulle få anledning til å teste slikt utstyr i mitt anlegg - og jeg har heller ikke funnet det bryet eller riskoen verdt å taue elektronikken min og høyttalerne mine til lytterunder hos eiere av slike referanse-DACer - så man må forestille seg i sitt indre hvordan det hele kan låte. Jeg har noen referanseanlegg i bakhodet - adskillig dyrere enn det jeg har - og jeg kan ikke si annet enn at det begynner å låte noe i nærheten her hjemme også.

DCS hadde i og for seg vært et alternativ å teste ut hos meg også - men så var det dette med størrelsen , da. Weiss var akkurat liten nok til fortsatt holde seg usynlig - viktig poeng i mitt minimalistiske oppsett - ja ikke bare viktig: avgjørende - mens DCS var helt uaktuelt nettopp p.g.a. dette. Noen ganger er det størrelsen det kommer an på. Vi har alle våre hangups - hehe...

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Høres ut som om du har truffet bra! Gratulerer! Gleder meg allerede til neste lyttekveld :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for det! Lyttekveld skal bli - og det skal bli interessant å høre hva du synes.

Solskinn og sommervarme til tross: her har det gått i musikk de seneste par dagene. Man kan ikke la en lang rekke gressenkemanndager misbrukes til nyttig arbeid - selv om det med å gjøre litt nytte for meg i og for seg var en slags plan jeg hadde. Det er jo ikke bare nyanskaffelsen som gir godlyd. Lillebror-Weiss er installert i TVstuen - og gir et løft i mitt anlegg nr. 2 som også må utforskes nærmere. Så her løper jeg opp og ned trappene som en tulling. Hører jeg noe interessant i det ene anlegget, må jeg straks høre om jeg opplever det samme i det andre anlegget - og jeg kan ikke si annet enn at det gjør jeg. Det blir en del trim av slikt - hehe. Ingen tvil om at Weiss-DACene har svart til forventningene og vel så det.

Et lite skår i gleden er det at slangen er på vei inn i paradis igjen. Med Weiss-DACene vel installert i begge hovedanleggene mine, har jeg begynt å tenke på høyttaleroppsettet i stuen. Her er det mer å hente - problemet er hvordan. Et par mellomstore stativ-ProAc pluss én eller to suber er ett alternativ - eventuelt et nummer eller to opp fra mine Response D25. Det er ikke akkurat noen krise - men jeg er åpenbart ikke ferdig med dette.....

Ellers kan være verdt å nevne at jeg har koblet Weiss DAC1 via optisk kabel til Squeezeboxen. De andre inngangene på Weiss'en er AES/EBU - og det passer ikke helt til Squeezeboxen. ProLyd har tilbudt meg å låne en liten boks som skal kunne konvertere coax til AES/EBU - bare for at jeg skal kunne teste om det blir noen forskjell i lyden. Jeg pleier ikke å høre slikt - men det kan ikke skade å prøve. Tror jeg...

Ellers et bilde av hvordan den nye Weiss-DACen sniker seg på plass på toppen av skapseksjonen min. Totalt usynlig - her kan man virkelig snakke om at det visuelle ikke skal forstyrre musikkopplevelsen.

Vedlegg

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    191
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med Weiss DAC-1.. :) Regner med at den spiller helt vanvittig bra!

Ellers er dette en meget fornøyelig tråd å følge.. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk! Og takk!

Joda - Weiss DAC1 spiller stadig utrolig bra. Nå er dessverre gressenkemanndagene over for i år. Det legger jo en liten demper på både det ene og det andre av saker og ting - men akkurat i øyeblikket er kona en tur for å sommerhandle litt på IKEA - og det er bare å håpe på at hun finner veldig mye interessant å gruble over der, og at det er lange kassekøer når grublingen er overstått. Akkurat i øyeblikket er livet m.a.o. verdt å leve. I dag kan jeg markere nøyaktig en uke med den nye DACen - og jeg synes å ane en viss innspillingseffekt. If you twist my arm. Jeg ser ikke bort fra at det jeg som er blitt innspilt - men det spiller jo egentlig liten rolle.

Etter litt omrokering av kabler, fant jeg en fin plass til lillebror Weiss DAC2 i TVstuen. Nå troner den øverst på bokhyllen - forkledd som lysestakefundament - en funksjon som må være medfødt, for kona har ikke oppdaget den ennå. Jeg tror både DACen og jeg vil være veldig fornøyd hvis vi slipper unna med dette - ellers blir det forvisning til en plassering på høykant bak bøkene i bokhyllen - slik Benchmarken måtte stå - men det er greiere på alle måter å ha DACen stående lett tilgjengelig.

Med fare for at halve leserkretsen min stryker med av latterkrampe, viser jeg et bilde av min kombinerte DAC/lysestakefundament:

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    DAC m/kandelaber er da ingenting å le av.

Verre er det med bøkene dine: "Børretzens beste" - uffda :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    "Børretzens beste" skriver seg fra den tid kona og jeg var medlemmer i bokklubben - og er en av disse altfor mange bøkene som kom dumpende ned i postkassen etter at vi, som så mange ganger før, hadde glemt å avbestille.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Nå er dessverre gressenkemanndagene over for i år. Det legger jo en liten demper på både det ene og det andre av saker og ting - men akkurat i øyeblikket er kona en tur for å sommerhandle litt på IKEA - og det er bare å håpe på at hun finner veldig mye interessant å gruble over der, og at det er lange kassekøer når grublingen er overstått. Akkurat i øyeblikket er livet m.a.o. verdt å leve.
    Jeg PMer denne til kona di. ;)

S

Supertramp

Gjest
    Ulf-B skrev:
    "Børretzens beste" skriver seg fra den tid kona og jeg var medlemmer i bokklubben - og er en av disse altfor mange bøkene som kom dumpende ned i postkassen etter at vi, som så mange ganger før, hadde glemt å avbestille.
    Du er til de grader tilgitt, Ulf. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    erato skrev:
    Ulf-B skrev:
    Nå er dessverre gressenkemanndagene over for i år. Det legger jo en liten demper på både det ene og det andre av saker og ting - men akkurat i øyeblikket er kona en tur for å sommerhandle litt på IKEA - og det er bare å håpe på at hun finner veldig mye interessant å gruble over der, og at det er lange kassekøer når grublingen er overstått. Akkurat i øyeblikket er livet m.a.o. verdt å leve.
    Jeg PMer denne til kona di.
    Hehe - jeg var ikke presis nok her, skjønner jeg. Livet blir jo enda mer verdt å leve når hun kommer tilbake. Kan hende med ett og annet som skal skrus sammen - og kan hende har hun vært innom Smart Club på Slependen også og kjøpt litt god mat, slik at jeg slipper å spise kjøpepizza for tredje - eller var det fjerde? - dagen på rad. Men i skrivende stund er hun fortsatt ute, og da går det nokså høyt for seg rent musikalsk - og jeg skal ikke underslå at jeg gjerne ser at det vare bare LITT til.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    erato skrev:
    Ulf-B skrev:
    Jeg PMer denne til kona di.
    Hehe - jeg var ikke presis nok her, skjønner jeg. Livet blir jo enda mer verdt å leve når hun kommer tilbake. Kan hende med ett og annet som skal skrus sammen - og kan hende har hun vært innom Smart Club på Slependen også og kjøpt litt god mat, slik at jeg slipper å spise kjøpepizza for tredje - eller var det fjerde? - dagen på rad. Men i skrivende stund er hun fortsatt ute, og da går det nokså høyt for seg rent musikalsk - og jeg skal ikke underslå at jeg gjerne ser at det vare bare LITT til.
    OK; godkjent redning.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye med hele to stykker nye Weiss dacer Ulf, dette hadde gått meg hus forbi, er ikke så alt for mye innom mitt anlegg trådene, det er jo så mange av de også ;)
    Spennende saker dette, er det firewire inngang også på den Dac 1 ?

Mvh.KW

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for det!

Begge Weiss-DACene - DAC1 og DAC2 - har fire-wire inngang. For å være helt ærlig, vet jeg ikke om PCen min har slikt - så jeg har ikke våget meg på å utforske dette noe nærmere.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her skjer det store forandringer.

Vi har kjøpt leilighet i Oslo, og flytter fra Asker litt utpå nyåret en gang. Det blir litt rart - etter nesten 30 år på samme sted, skal vi få nye omgivelser.

Dette gir nye utfordringer - eller skal vi heller si muligheter? - når det gjelder hifi'en. Det kan åpne seg låvedører for såvel gunstigere høyttalerplassering som nye og større høyttalere. Det som definitivt er ofret på flyttealteret, er vinylspilling. Der er det definitivt over og ut. Platespiller og samtlige LP'er forsvant ut døren i går, og i dag ble ML'ens RIAA-moduler omsorgsfullt demontert - med antistatbånd og hele pakken av forsiktighetsregler - og overlevert en ny og håpefull eier.

Planen er ellers å beholde de tre anleggene mine - ett anlegg i hver av de to stuene, pluss ett anlegg på arbeidsrommet. Antageligvis blir surroundanlegget degradert til et rent stereoanlegg - men det er ikke akkurat noen ulempe, det heller. Rent lydmessig når man tenker stereo. Det eneste som helt sikkert blir berørt - i tillegg til vinylspilling - er at vi får bare ett arbeidsrom, ikke to som nå, og da trenger vi ikke den fjerde Squeezeboxen lenger. Ikke for det - vi har den ikke lenger, heller - yngstemann har allerede overtatt den.

Jeg grugleder meg. Fint å slippe snømåking og hagearbeid, men hva med musiseringen? Jeg har blitt bortskjemt m.h.t. høytspilling der jeg bor nå - men leilighetens nåværende eier sier at det er godt isolert og at det skal gå bra å spille "ganske høyt". Han har demonstrert hva "ganske høyt" er - det var han nødt til for å få solgt - og det virker veldig lovende.

Mange av mine hifivenner bor i leilighet - de klarer seg bra - og kona sier at "det går sikkert bra", men det ligger en liten uro og gnager akkurat der. Kan jeg være helt sikker på det?

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.646
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    gratulerer med ny leilighet Ulf :)
    litt synd at det er slutt med vinylen men men.
    er selv på vei i ny leilighet etter at jeg har solgt huset og har samme tankene som deg.
    er jo litt bortsjemt med at en ikke trenger å ta hensyn til noen men som du sier er det bra isolert med hensyn til dem under,håper det iallefall.

lykke til med flyttinga.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for det!

Jeg tror at det skal gå bra. Men det er alltid spennende før hifi-brikkene faller på plass.

Vinylen var ikke SÅ viktig for meg - lett å lage et "skinnoffer" av den - for å få mer av det andre. Du vet: forhandlinger med kona er et spørsmål om å gi og ta. Kona gir og jeg tar - hehe....

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Grattis med ny Leilighet,- blir spennende å følge med her videre.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Her skjer det store forandringer.

Jeg har blitt bortskjemt m.h.t. høytspilling der jeg bor nå - men leilighetens nåværende eier sier at det er godt isolert og at det skal gå bra å spille "ganske høyt". Han har demonstrert hva "ganske høyt" er - det var han nødt til for å få solgt - og det virker veldig lovende.

Mange av mine hifivenner bor i leilighet - de klarer seg bra - og kona sier at "det går sikkert bra", men det ligger en liten uro og gnager akkurat der. Kan jeg være helt sikker på det?
    Gratulerer :)

Jeg er i samme situasjon som deg, men flytter allerede om to uker.
    Har ikke fått testet leiligheten når det gjelder lydgjennomgang annet enn ved å ha vært på noen fester der samt sett film til langt på natt uten å få klager fra naboen, og at min nye nabo også har hatt fester i sin leilighet.
    Kjøper lieligheten av et vennepar.
    Jeg tror også det går bra.

Og om det blir krise Ulf- det finnes hjelp å få :)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    De største gratulasjoner sendes herfra!
    Du skal ikke se bort fra at mindre/ingen behov for snømåking, hagearbeid, og ytre vedlikehold av hus, vil medføre mer tid tilgjengelig til musikklytting. Det skal bli spennende å høre hvilke erfaringer du gjør deg når du er vell på plass. Jeg synes allerede nå det lukter nye Proac høyttalere i ett av rommene.. ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det lukter ProAc, ja. Lett å gjennomskue - det er åpenbart bare forbokstaven.... Det er ikke utenkelig at små-ProAc'ene mine havner på mitt nye arbeidsrom. D38 eller endog D80 frister i stuen - så får vi se hva det kan bli til i TV-stuen. Et par Response D2 kanskje? Vi får ta det litt piano her - moro å tenke på, men ikke verdt å ta noen beslutninger før vi har fått nøkler, og kan måle og tenke møblering og høyttalerplassering i ro og mak. Et langt hifi-liv har lært meg at alt henger sammen med alt. Nye høyttalere fører gjerne med seg behov for ny elektronikk - o.s.v. o.s.v.. Det er dette jeg frykter mest - at et overilt høyttalerinnkjøp skal velte den fine balansen jeg har nå, og starte en ny oppgraderingsspiral.

Vi overtar leiligheten allerede 15. desember - men flytter neppe inn før vi har solgt huset i Asker. I februar en gang? Hifi-planer ligger på is inntil vi har flyttet inn og ser hvordan det hele arter seg i praksis. Hvis jeg skal starte en ny oppgraderingsspiral, skal den i det minste ikke komme som en stor overraskelse. NOE må jeg da ha lært?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn