Hjemme hos HasseBasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.946
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå nå, Glendronach er da ikke noe man må "nøyes med" Hasse.

    Men joda, Springbank er ren fløte, jeg skal ikke være uenig i det. 😉
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    7.726
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Glendronach er absolutt noe som kan nytes ja 👍🏻 Ikke smakt noe bedre egentlig - sherrymodnet er 👌🏻
    skulle hatt en ny flaske, men i Norge kan ikke standardmodellene 12, 15, 18 eller 21 års skaffes på bestilling engang, vært sånn de siste måneder. Kun de spesielle batch-modeller til noen tusen pr flaske. Usikker på om det betyr at destilleriet sliter igjen eller om det går på rundgang når de enkelte land får bestille 😬

    Fin tråd og spennende prosjekter 👍🏻
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takker @Eirik84

    Nu var det "bare" en 15 år sherry-casc...... Probelemet er, at det var lang tid siden, jeg hadde haft den åbnet,
    så proppen "knakk" og stumpen ligger i bunden av flasken. Da proppen ikke er tett lengere, skal den bare drikkes, det som er tilbake.
    Den skulle jo nødigt ende på 30%.
    Så selvom jeg egentlig hater alkohol, tvinger jeg meg selv til at tømme den 😁 😁

    IMG_20210829_135657_466.jpg
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fik eksperimentert lite i dag. Nogle billige skumpyramider blev hentet i går,
    og imponerende forskel et så lite tiltak kan gjøre 😃 (de små hvite i "upper corner".

    IMG_20210902_163546_783.jpg



    IMG_20210902_163552_569.jpg


    IMG_20210902_163559_826.jpg


    Det skal ikke bli´ ved det, men holder faktisk å høre musikk nå, uten å bli´ irritert....... og det er jo veldig bra 😁

    IMG_20210902_163540_803.jpg


    Har funnet en leverandør av Rockfon plater i 30mm til 300,- for 8 stk. Så en gang i fremtiden skal det forsøkes på lofter og vegge.
     
    Sist redigert:

    PKL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    93
    Sted
    Jylland
    Hasse du skulle prøve at dæmpe vinduerne med tykke gardiner;)
    De dæmper også støjen af børn(y)
    Måske det kunne nedsætte dit alko forbrug, den gule Fuglekvidder er ellers ikke så dårlig:giggle:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev: Der er børn.
    Jeg skrev ikke, at lyden af børn på nogen måde generer mig 😁 (så mange er der heller ikke).
    Nu blev Rom jo ikke drukket på én dag, så gardiner ER på vej. Jeg ta´r det helt stille og roligt med videre eksperimentering.
    Der skal leges med Rockfon, diy-diffusorer, måske et gulvtæppe mere, men men men .......
    Har resten af livet til det dér pjat. Var inde i går og "nyde" det sidste af Aarhus Festuge, så
    i dag sker der garanteret absolut ingenting :LOL::LOL:.
    Må se, om jeg kan finde noget musik på hylden, hvor rytmen passer til den, der kommer fra indersiden af hovedet :ROFLMAO::ROFLMAO:(y).
    Ja... den gule Sangfugl er ikke så tosset, men kan bedre li´ den fisegrønne (SeaBird).
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med alle de puklerne i lytterommet og en pensionistinntekt er, at dem meste akustiktiltaks-remedier
    er svinedyre, når de skal være bare lidt pene også.
    Så her forsøkes nå med en billig, midlertidig løsning.
    For skallete 600,- + frakt fandt jeg en DBX-231, 2 x 31 bånd grafisk EQ. Signal/støy på ca. -110 dB, så den ødelegger
    vel ikke alverden (skal vise seg) 😁 .
    Med 31 bånd skulle det være muligt å senke lidt mere precist på de irriterende resonansene. Får se, hva´ som skjer :)

    IMG_20210928_135403_714.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.811
    Antall liker
    38.450
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Se det ja :) det var på tide og grattis med flott hus :)
    Kjør på med bilder

    Opps hadde vist vært innom før i dag :ROFLMAO:

    mvh
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger en svært anvendelig testtonegenerator her:

    tone-generator

    Det vil gjøre det mye enklere å sette opp eq-punkt.

    mvh
    Tak for tips @tkr
    Den kjendte jeg ikke. Plejer å bruke denne:


    Har den fordel, at om du trykker "pause", da bli´r tonen "stående" :)

    Edit: Den du sendte link til er så veldig mye mere anvendelig og et aldeles bedre verktøy (y) (y)
    Endnå en gang... tak for link. Highly appreciated.
    Nå skal det bli´ en fornøyelse å se/høre, hva´ jeg kan få til med den DBX´en. Fortsettelse kommer :cool:
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Havde en veldig fin opplevelse i dag.
    Først ned i pakkeboxen og hente en UMIK-1 mikrofon (så man også kan se, og ikke kun høre når vi skal justere på lytterommet) :)

    Så ned til iMusic og hente Steely Dan, som var kommet

    IMG_20211001_140510_091.jpg


    iMusic er flyttet til ny adresse en go´ del nermere meg (som kan være ekstremt farligt) 😁
    men undrede meg over, at det var så mange folk i butikken, som nu er plaseret i noget som nermest måkaldes et industriområde.
    Men men....... det hadde en årsak.... P.g.a. nye lokaler var det 20% rabatt på alt, og så drattet jeg i felden igjen :ROFLMAO::ROFLMAO:.
    Men nå blev det jo straks bedre at få tak i nogle Blue Note & annet.

    IMG_20211001_140525_972.jpg


    IMG_20211001_140540_773.jpg


    IMG_20211001_140603_502.jpg


    IMG_20211001_140619_271.jpg


    IMG_20211001_140635_201.jpg


    Hvilken herlig dag(y)(y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Netto butikken et par kilometer fra, hvor jeg bor, el det rene øl-slaraffenland
    for tiden. De har en øl/vinkyper ansatt, som går akkurat milen lengre enn i andre butikker.

    I dag var det 5 stk. for 100,- av disse ½litrene (Brewdog & Kissmeyer)

    IMG_20211009_165652_870.jpg


    Anders Kissmeyer (født 2. maj 1956 i Århus) er en prisvindende dansk brygmester og iværksætter. Kissmeyer gjorde karriere som ølbrygger og international kvalitetschef hos Carlsberg, indtil han i 2001 var med til at stifte Danmarks første mikrobryggeri og gastropub: Nørrebro Bryghus. (y) (y)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    14.950
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Anders Kissmeyer (født 2. maj 1956 i Århus) er en prisvindende dansk brygmester og iværksætter. Kissmeyer gjorde karriere som ølbrygger og international kvalitetschef hos Carlsberg, indtil han i 2001 var med til at stifte Danmarks første mikrobryggeri og gastropub: Nørrebro Bryghus. (y) (y)
    Ah, Kissmeyer er det lenge siden jeg har smakt noe av. Kjøpte noen flasker for endel år siden og de var👌
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kult Hasse :cool: Du har litt jobb å gjøre her men blir sikkert bra

    mvh
    Ja... litt job blev det....... Fik koblet opp i dag og rundt 10 min. lek med de verste frekvensene, sitter jeg nå og lytter til noe jazz.
    Solo album med Billy Cobham for å se, om jeg havde mistet dynamikk i processen. Så langt ganske tilfredsstillende.
    Lykkedes også med noen af de frekvensene som kastet frem og tilbake mellom høyre og venstre takket være de 2 x 31 bånd.
    Nå er det "lille-smil" som krøp fram på fjeset, da jeg kastet Hans Theessink & Terry Evans på.
    Noe la´r seg selvsagt ikke korrigere, så det bli´r større akustiktiltak på sikt, men akkurat nå er jeg kjempefornøyd, og det teller stort 🍾 🍻
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...gi oss en tilbakemelding på Reflector når du har fått snurra deg gjennom? -Om den holder samme standard som tidligere album?

    God helg forresten :)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    ...gi oss en tilbakemelding på Reflector når du har fått snurra deg gjennom? -Om den holder samme standard som tidligere album?

    God helg forresten :)
    Nå er det jo bare min mening, men...........
    Selve musikken synes jeg ikke er helt så likefrem og laid back som tidligere, lidt mere eksperimentell på noen av numrene. Og nå er det faen én, som synger også 😁
    Slet ikke dårligt på noen måte.
    Innspillning, romakustikk, kvalitet på vinyl/pressing er helt på topp kvalitetsmessigt, sammenholdt med de tidligere utgivelser.
    Jo da..... liker den veldig godt. (y)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo bare min mening, men...........
    Selve musikken synes jeg ikke er helt så likefrem og laid back som tidligere, lidt mere eksperimentell på noen av numrene. Og nå er det faen én, som synger også 😁
    Slet ikke dårligt på noen måte.
    Innspillning, romakustikk, kvalitet på vinyl/pressing er helt på topp kvalitetsmessigt, sammenholdt med de tidligere utgivelser.
    Jo da..... liker den veldig godt. (y)
    Takk, klart din mening teller. -Du er jo dansk 🤭
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo bare min mening, men...........
    Selve musikken synes jeg ikke er helt så likefrem og laid back som tidligere, lidt mere eksperimentell på noen av numrene. Og nå er det faen én, som synger også 😁
    Slet ikke dårligt på noen måte.
    Innspillning, romakustikk, kvalitet på vinyl/pressing er helt på topp kvalitetsmessigt, sammenholdt med de tidligere utgivelser.
    Jo da..... liker den veldig godt. (y)
    Du skriver "Slet ikke dårligt på noen måte". Da er du meget forsiktig i din iver Hasse. -Denne platen var ....

    vestbo_trio_reflector_02.jpg

    Michael Vestbo vet hva han driver med! Jeg forguder (nesten) trommingen til Eddi Jarl, uansett hvor og med hvem han trommer sammen med. Jesper Smalbro på bass minner meg om en viss hårprydet forhenværende formann i OVK - jeg nevner ingen navn ;-)

    Til sammenligning er REFLECTOR langt mer lavmeldt og stillferdig enn tidligere, men duverden - her kan du høre selveste sjelen spille så sart, så sart med et fysisk levende nærvær og nerve. Dansk vokalist på engelskspråklig materiale kunne ha endt med katastrofe! Men neida, Bjørn Fjærstad har lært seg engelsk godt nok, og vel så det.

    vestbo_trio_reflector_03.jpg

    At Bjørn Engelmann hos Cutting Room i Stockholm har mastret plata har sikkert gjort den bedre, men Thomas Alstrup har mixet platen hvor all instrumentering har korrekt nivå og rett plass i lydbildet. Nok engang leverer Vestbo Trio en solid plate som tåler de beste anbefalinger - til tross for at de henter nesten 1/3 av låtene fra Kurt Wagner, Bob Dylan, Jaques Brel/ Rod McKuen og Bill Fay.

    Min utgave kom på en dyp, sjøblå vinyl - en fargeblanding av de sjeldne :)

    vestbo_trio_reflector_05.jpg



    Takk Hasse for anbefalingen.

    :)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du skriver "Slet ikke dårligt på noen måte". Da er du meget forsiktig i din iver Hasse. -Denne platen var ....


    Michael Vestbo vet hva han driver med! Jeg forguder (nesten) trommingen til Eddi Jarl, uansett hvor og med hvem han trommer sammen med. Jesper Smalbro på bass minner meg om en viss hårprydet forhenværende formann i OVK - jeg nevner ingen navn ;-)

    Til sammenligning er REFLECTOR langt mer lavmeldt og stillferdig enn tidligere, men duverden - her kan du høre sjelen spille så sart, så sart med et levende nærvær og nerve. Dansk vokalist på engelskspråklig materiale kunne ha endt med katastrofe! Men neida, Bjørn Fjærstad har lært seg engelsk godt nok, og vel så det.


    At Bjørn Engelmann hos Cutting Room i Stockholm har mastret plata har sikkert gjort den bedre, men Thomas Alstrup har mixet platen hvor all instrumentering har korrekt nivå og rett plass i lydbildet. Nok engang leverer Vestbo Trio en solid plate som tåler de beste anbefalinger - til tross for at de henter nesten 1/3 av låtene fra Kurt Wagner, Bob Dylan, Jaques Brel/ Rod McKuen og Bill Fay.

    Min utgave kom på en dyp, sjøblå vinyl - en fargeblanding av de sjeldne :)




    Takk Hasse for anbefalingen.

    :)
    Det var jo det, jeg sa´..... med en anelse færre ord :ROFLMAO: :ROFLMAO: Min var svart (sort), men det er nok det samme.
    Jo jo.... fin musikk det 😁.

    Når kommer du forbi??? 🍻🍻
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.811
    Antall liker
    38.450
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Denne må jeg skaffe meg så fort som mulig :) Meget dyktige musikere og god kvalitet på platene

    mvh
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Havde en veldig fin opplevelse i dag.
    Først ned i pakkeboxen og hente en UMIK-1 mikrofon (så man også kan se, og ikke kun høre når vi skal justere på lytterommet) :)

    Så ned til iMusic og hente Steely Dan, som var kommet
    Hvilken herlig dag(y)(y)
    Nej, nej, NEJ! HasseBasse. Du griber det helt tydeligt forkert an. Kan du ikke forstå at jo mere musik du køber jo mere dårlig lyd får du? Som din landsmand og den hjælpsomme sjæl jeg er, vil jeg godt komme og hjælpe dig af med noget af den dårlige lyd. Jeg har set billederne af alle din pladesamling. Det kan kun gå galt. Jeg ved et sted hvor de kan deponeres så de ikke forårsager mere dårlig lyd for dig. For at citere "bøffen" fra Olsen banden. "Stol på mig. Jeg ved lige præcis hvordan. Helt væk" ;)

    Senilix (som slet ikke er det mindste misundelig på din plade reol)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nej, nej, NEJ! HasseBasse. Du griber det helt tydeligt forkert an. Kan du ikke forstå at jo mere musik du køber jo mere dårlig lyd får du? Som din landsmand og den hjælpsomme sjæl jeg er, vil jeg godt komme og hjælpe dig af med noget af den dårlige lyd. Jeg har set billederne af alle din pladesamling. Det kan kun gå galt. Jeg ved et sted hvor de kan deponeres så de ikke forårsager mere dårlig lyd for dig. For at citere "bøffen" fra Olsen banden. "Stol på mig. Jeg ved lige præcis hvordan. Helt væk" ;)

    Senilix (som slet ikke er det mindste misundelig på din plade reol)

    Tænk....... Jeg havde SLET ikke set det fra den synsvinkel :ROFLMAO: :ROFLMAO: .
    Men nu har du overbevist mig om, at jeg griber det helt rigtigt an.
    Ellers godt forsøgt 😁😁.
    Bare til orientering....... Jeg har også plads på loftet :cool:
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej HasseBasse,

    Det er jo altid godt at prøve at se tingene fra en anden vinkel. Ellers kan man nemt køre fast i samme spor.

    Jeg håber du får styr på rummet. Jeg er selv ved at være der hvor mit musik rum begynder at tage form. Har 35 m2 at boltre mig på. Desværre kun 220 cm til loft. Så jeg må se hvilke udfordringer det giver. Og så må jeg have gravet vinyl spillen frem igen.

    P.S skriver du under navnet "BoyDK" på diyaudio? I så fald tror jeg at jeg har sendt dig lidt BF862 på et tidspunkt.

    Mvh,
    Senilix
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nesten like kul pickup som meg du jo @Grumpy
    Bli´r nødt til å spørre........
    For ikke så lang tid siden, fik jeg verbale stryk, når jeg foretrakk det som er i min pickup-samling fremfor
    de kjedelige Ortofon ditto.
    Nå kjører du på med superlativer som "kul" og "rød" om noe Japansk drit som romantiserer langt utover
    det, som finnes i rillen, i forhold til "precisonsindtrumenterne, du pleier å være så fanboy av.
    Hva´skjedde????? :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hej HasseBasse,

    Det er jo altid godt at prøve at se tingene fra en anden vinkel. Ellers kan man nemt køre fast i samme spor.

    Jeg håber du får styr på rummet. Jeg er selv ved at være der hvor mit musik rum begynder at tage form. Har 35 m2 at boltre mig på. Desværre kun 220 cm til loft. Så jeg må se hvilke udfordringer det giver. Og så må jeg have gravet vinyl spillen frem igen.

    P.S skriver du under navnet "BoyDK" på diyaudio? I så fald tror jeg at jeg har sendt dig lidt BF862 på et tidspunkt.

    Mvh,
    Senilix
    Nåhhh, det er dig 😁.
    Jamen, det er da rigtigt...... btw... de ligger ubrugte stadigvæk et eller andet sted. Flytning er et mareridt.
    Kommer til at ta´ en "extended" lang tid, før mit værksted og alle "stumperne" er rigtigt på plads, så det er anvendeligt igen.
    M.h.t lytterum..... puha.... udfordringer er der nok af, men nu er det da til at holde ud i modsætning til før.
    Brugernavnet Boydk er gået igen på alle fora, da jeg gerne står ved, hvem jeg er, og hvad jeg mener/siger.
    Men tænkte et nyt på HFS var på sin plads, da alt her i Norge/på norsk platform er anderledes. Tonen er meget mere jovijal,
    folk udspytter ikke eder og forbandelser på hinanden, hvis man ikke er enig/har en anden opfattelse, som på danske fora.
    HFS er meget mere hyggeligt, hvilket også er grunden til, at jeg startede egen tråd i forbindelse med flytning og pensionisttilværelse.
    Synes, man føler sig mere velkommen hér :giggle:
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bli´r nødt til å spørre........
    For ikke så lang tid siden, fik jeg verbale stryk, når jeg foretrakk det som er i min pickup-samling fremfor
    de kjedelige Ortofon ditto.
    Nå kjører du på med superlativer som "kul" og "rød" om noe Japansk drit som romantiserer langt utover
    det, som finnes i rillen, i forhold til "precisonsindtrumenterne, du pleier å være så fanboy av.
    Hva´skjedde????? :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Alt jeg eier er kult, Ortofon er selvfølgelig best, men innimellom føler jeg meg litt romantisk. ;) Den røde passer i grunn veldig bra på litt eldre skiver med sitt løft i toppen.

    Klart, denne står nå øverst på ønskelista


    1634227948164.png
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.026
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @MakkinTosken
    Ja ja...... det er jo det fede ved at være her..... hver sin smak.
    Føler, at jeg får lyst å bytte min Kiseki Blackheart NS med Umami Red når jeg sitter og roter i tenkeboksen min :ROFLMAO: :ROFLMAO: .
    Hadde man bare råd å ha´ begge deler :cry:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn