Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Manley svarer på spørsmål sporenstreks, de selger rørpakker til forsterkere og er kundevennligheten selv.

    12BH7 kan brukes Rama, det er avklart.

    Har i dag satt inn RCA 12AT7 som erstatning for GE. Sikkert noe jeg har hatt liggende fra jeg hadde to stk Rogue Ares. Manley har i dag, etter rørbytte, en mer finslig lyd med et vell av detaljer og låter særdeles lettflytende. Spilte ei gammel Wes Montgomery-skive hvor jeg hadde noe støy jeg ikke hadde lagt merke til. Hmm.. Hevet armen, borte. Skrudde av motoren på platespilleren, senket armen, fortsatt borte. Ved avspilling, tilbake. Neste Wes-skive, ingen støy. Vi har altså en bakgrunnsstøy i opptaket eller på min kopi jeg ikke har lagt merke til tidligere, men som nå er avslørt. Videre var trombonene i bakgrunnen lettere å følge og lese enn tidligere. Og det låter rytmisk, helt klart av det beste jeg har hatt når det kommer til å gi fot. Litt overrasket over denne finsligheten og detaljrikdommen i en så stor og kraftig rørblokk. Hadde sett for meg noe mer varmt, kraftig men også mindre detaljert. Kan fort bli stående dette. Hadde vært kult med Manley Neo Classic 500 på Tannoy og 300B på Audio Note. Så kan man velge hvilket anlegg man vil spille på uten å måtte koble om, bare velge utgang på pre.

    Dette viser igjen at å koble opp en rørforsterker uten å eksperimentere med rør er henimot meningsløst i min verden.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.800
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Andre
    Glad for at de små inngrepene ble vellykket.
    Her har det blitt snaut med audio diy i høst, og nesten ingen sosialisering, men nå ser resten av «sesongen» bedre ut.
    Audio-note’ene skriker vel etter en date med lav effekt dht se amper.
    På denne siden av Munch bygget er det naudsynt med en smule kultivering av lite utviklede ferdigheter innen justering av pu.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    flotte greier, fosse.
    glad for at det funker så bra, og enda bedre vil det bli når du har rullet endel rør og kjenner forsterkerne godt.
    hva foretrekker du av tetrode- eller triodedrift?
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Foreløpig kun kjørt i triodedrift. Tannoy har jo disse to justeringsskruene. Det er jo først og fremst en justering av nivå i toppen, og avrulling, men det jeg opplever er at det også gjør andre ting (i hvert fall subjektivt) lenger ned. Og igjen, akkurat som med trafoene på utgangen av preen så er det ikke gitt at jeg foretrekker samme justering fra forsterker til forsterker. I sum gjør det at det tar litt tid å komme seg igjennom alt. Og når man da har kommet seg til tredje rørsett på inngangene så skjønner man jo at man underveis har endret flere andre parametre og egentlig burde gått tilbake til første rørsett og se om konklusjonen fortsatt er gyldig.

    Denne rotingen frem og tilbake er jo halve moroa med hobbyen for meg.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg likte triode best på mine høyttalere da jeg prøvde neo250.
    synes tetrode gav en litt gritty lyd, men kjekt å ha mulighet til å okse på med krefter dersom man har høyttalere som trenger et spark bak.
    synes konseptet med diverse justeriger på preen din virker fleksibelt og kult, liker å fikle med sånne ting jeg igså.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    C8518881-BFF1-4F71-B450-A730F3BF8EE1.jpeg


    Deler av kveldens spilleliste.

    Edit: Vi trenger et lite vintips. Var innom polet for et par uker tilbake, og fikk anbefalt denne vinen. Gresk vin til pen pris. Overraskende god.

    638E6BEF-BE7A-4DF3-A171-17FB332F23AC.jpeg


    Denne fant fruen. Til Bugge Wesseltoft er nok sistnevnte best, men ikke helt rettferdig sammenligning.

    7139929A-5EBA-49D9-9CF0-0E432343D7EE.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har vært ganske flink denne gangen 😊. Har kun spilt på Manley i triode, med et par rørskift, uten å blande inn tetrode eller Audio Note.

    Fant ut at det er samme dimensjon på spikesene på Cremona og Audio Note - det betyr at når jeg skal teste AN i julen så kan jeg sette på Soundcare - fantastisk når man skal flytte rundt på høyttalere på ujevnt gulv.

    Flotte i valnøtt med blå elementer.

    94411148-1B0E-41E4-97F6-DB2C09920610.jpeg


    Manley Neo Classic 500 gir et helt annet trøkk nedover en noen andre forsterkere jeg har testet på Tannoy - helt annet trøkk. Det gir anlegget mer fot og ro. Alt det andre er der også, men fot, ro og fylde er det vesentlige, og det er her i bøtter og lass.

    Fikk inn et par Philips Miniwatt 12AT7 jeg ikke har puttet inn, fordi jeg ville ha mer av det jeg hadde i går. Et godt tegn. Det spiller faktisk ganske bra her nå.

    Og i julen skal AN frem fra skammekroken. Gleder meg til ferie!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    La det protokollføres at jeg har eid et par Snell EIII.
    Luke, I am your father.
    Rett skal være rett.. Det er E2 som er den direkte forløperen til AN sine kreasjoner... Men begge utviklet av Peter Snell som døde kun 38 år av hjerte problem. Mindre kjent er det at Peter's far, George Snell fikk Nobel pris i 1982 innen det medisinske felt. Uansett, tror @Fosse har mye å glede seg til :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er det noen som har erfaring med Naim Mu-So?

    Jeg har rigget en hyggelig krok foran peisovnen i spisestua. Ja, jeg kan sette opp et anlegg med Audio Note og en av reserveforsterkerne, og det er mulig jeg gjør det, men samtidig kunne jeg tenke meg noe med grei lyd, som bare er å skru på og gå ifra. Noe du kan bruke i ti minutter med en kaffekopp før arbeidsdagen begynner. Da er jeg litt usikker på monoblokker med 300B osv.

    Alternativet er selvsagt Audio Note høyttalerne og f.eks Accuphase A-30/45, det kan jeg bare la stå på. Men det krever rack etc. Så derfor lurer jeg litt på Naim. Grei stereo eller bordradio? Sprer den godt nok til at den kan stå på gulvet, eller må den opp? Det siste er litt krevende i forhold til ovn og kaffemaskin med mindre den kan stå et stykke unna.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    952
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som har erfaring med Naim Mu-So?

    Jeg har rigget en hyggelig krok foran peisovnen i spisestua. Ja, jeg kan sette opp et anlegg med Audio Note og en av reserveforsterkerne, og det er mulig jeg gjør det, men samtidig kunne jeg tenke meg noe med grei lyd, som bare er å skru på og gå ifra. Noe du kan bruke i ti minutter med en kaffekopp før arbeidsdagen begynner. Da er jeg litt usikker på monoblokker med 300B osv.

    Alternativet er selvsagt Audio Note høyttalerne og f.eks Accuphase A-30/45, det kan jeg bare la stå på. Men det krever rack etc. Så derfor lurer jeg litt på Naim. Grei stereo eller bordradio? Sprer den godt nok til at den kan stå på gulvet, eller må den opp? Det siste er litt krevende i forhold til ovn og kaffemaskin med mindre den kan stå et stykke unna.
    Husker ikke om jeg nevnte det da jeg plukket opp Cayin, men har en Mu-So på kontoret. Har ikke lyttet til den, slik som med hi-fi hjemme, men er i all hovedsak positivt overrasket. Mye lyd fra en «liten» boks, og også ganske godt balansert og oppløst.

    Bare å komme innom Torshov for en lytt @Fosse !
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har mye erfaring med Naim. Også Mu-so. Har en Mu-so 2 på soverommet og en førstegenerasjons Qb på kontoret. Syns Mu-so gjør en veldig god jobb! Jeg bruker de primært til bakgrunnsmusikk. Har ikke hatt de på gulv, men vil nok anbefale å få de litt opp.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    He, he ... Jeg tar spøken selv om jeg svarer i overkant seriøst:

    Det høres sikkert litt rart ut, men jeg er mest opptatt av hvor bra Tannoy spiller med Manley. Dagene går og jeg mener vi snakker transformasjon. Det låter mer og mer riktig. Jeg ønsker ikke å tre ut av boblen jeg er i simpelthen. Og, det betyr at jeg egentlig ikke bryr meg så mye om hvordan Audio Note spiller, her eller der. Det er klart de skal opp å spille, men sånn situasjonene nå er så har det ingen hast - det blir nok innetid fremover på grunn av pandemien.

    Veldig ofte kommer ting litt i klumper (lass) og det innebærer at det kan blir i overkant mye utstyr som kommer samtidig, og det er lett å miste oversikt. Jeg har derfor bestemt meg for å ta det litt mer med ro denne gangen. Det et heller ikke lenge siden jeg koblet SPU Royal til Wavac - det ble en annen pickup dette nå.

    Jeg driver ikke å spille de samme platene om og om igjennom selv om det kommer nytt utstyr - jeg spiller like mye kjent som ukjent, og nå kanskje mest ukjent. Det gjør igjen at det tar tid.

    Livet består stort sett av å planlegge og passe på, ressurser og tid. Alt jeg foretar meg her inne har utelukkende til hensikt å glede meg selv, ikke mer, ikke mindre. Jeg er fullstendig klar over at mye av det jeg driver med neppe virker rasjonelt, men det er fritid, ikke jobb :)

    Dagens himmel:

    DCC0B424-D790-4A29-8FF8-1F2F9CEC008A.jpeg


    Undertegnede planlegger omrokkering i platehyllene.

    2C6088C4-79BA-4599-8543-9C0BE25DEACF.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Synes det høres meget fornuftig ut, jeg, @Fosse. Og kjent. Det har funket dårlig her, det å ta inn noe nytt når jeg egentlig bare vil høre på det som allerede er oppkoblet. Bedre å gjøre det når man er klar for det.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaring med Naim Mu-So?

    Jeg har rigget en hyggelig krok foran peisovnen i spisestua. Ja, jeg kan sette opp et anlegg med Audio Note og en av reserveforsterkerne, og det er mulig jeg gjør det, men samtidig kunne jeg tenke meg noe med grei lyd, som bare er å skru på og gå ifra. Noe du kan bruke i ti minutter med en kaffekopp før arbeidsdagen begynner. Da er jeg litt usikker på monoblokker med 300B osv.

    Alternativet er selvsagt Audio Note høyttalerne og f.eks Accuphase A-30/45, det kan jeg bare la stå på. Men det krever rack etc. Så derfor lurer jeg litt på Naim. Grei stereo eller bordradio? Sprer den godt nok til at den kan stå på gulvet, eller må den opp? Det siste er litt krevende i forhold til ovn og kaffemaskin med mindre den kan stå et stykke unna.
    Mu-so er absolutt grei stereo. Overraskende mye trøkk, lyden er helt ok, brukervennligheten er topp. Bra app, og nettradio-utvalget kan føre til nye oppdagelser.

    Men du vil merke at den står på gulvet, for å si det sånn.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk for innspill vedrørende Naim. Topp!

    Er det noen av trådens lesere som har erfaring med adaptere for å montere ulike armer i SME-armbord? Tenker da på om noen produsenter er å anbefale/fraråde. EMT 997 trenger fatning med hull på 19+/20 mm og Schick på 19 mm. Vurderer å flytte en av nevnte armer over til TW-Acustic og montere Ortofon 309D på Garrard.
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    255
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Neimenn , hva fan , var det Sting vi så det med glass i handen ?

    For pokker ..... altså ..... jeg mener hallo - STING !
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har god erfaring med Muso gen 1 og 2. Jeg ville ha betalt de ekstra kronene for Muso 2, et helt annet beist.
    Bruker Muso 2 i stuen til musikk og tv lyd av og til og er veldig fornøyd. Veldig fin app også.
    :) Ha en fortsatt fin helg Fosse
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Fett!

    Og snart har dama di Audio Note og 300B i spisestua …

    Har nemlig satt opp et provisorisk anlegg i dag med spisebord i sweetspot. Just for the fucking fun of it!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, dere to, assa.
    det var en tid da fosse skulle få nye hofter og vi lurte på når crosswind også skulle få det.
    av samme fabrikat, naturligvis!
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Men helt seriøst så spiller aldeles glimrende rundt spisebordet nå.

    Det skal selvsagt ikke stå slik. Dette er slengt opp i all hast, bare for å prøve Audio Note rundt om i huset. Gammel Sony CD-spiller, Bel Canto-dac, Audio Valve forforsterker og Manley Neo Classic SE/PP 300B. Ikke hørt mer enn et par-tre låter. Hadde først høyttalerne med mindre vinkling, men dette virker være bedre.

    Spisebordet er nå like til høyre i bildet, så om litt har boeuf bourguignonen sweetspot.

    C4B5A5C8-3916-436A-801B-E6105155FF62.jpeg


    Ble ikke noe mangel på bass med 300B og Audio Note, lav himling, det hjelper jo i så måte.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva skjer når SJEFEN vil spille i spisestuen og du nede?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette høres sikkert litt kleint ut, men vi er stort sett alltid enige om at vi har lyst til å høre på musikk, og faktisk hva vi vil høre på. Og så liker vi samme filmer og TV-serier. Det er veldig lite uenighet her, og det er fint, krangling er oppskrytt. Det er noen ølsorter jeg liker som hun ikke liker, men da tar jeg jobben og så er det liksom greit. Mitt liv fungerer neppe som såpeopera (vær så god, der kom opplegget …)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Manley Neo Classic SE/PP 300 B har flere morsomme knapper. Parallell <—> Push-pull. Foretrekker parallell.
    Videre har den bryter for å justere feedback i elleve trinn (0-10).

    Dette spiller på mange måter slik jeg hørte Audio Note hos selger. Vanvittig dyp og kontant bass, størrelse, vekt og bestykning på høyttaler tatt i betraktning. Blir litt satt ut av det. Videre låter det veldig åpent og lettflytende uten å stikke av eller bli hardt. Synes f.eks attaket på piano fikk en bedre fordeling mellom klang og attack da jeg vinklet høyttalerne innover. Det låter også veldig frigjort. Det «slipper». Dette er noe jeg opplevde at jeg fikk til med Harbeth 40.2 men som jeg aldri fikk til med C7-ES3. Og de må være fantastisk lette å drive?

    Har innredet en liten lesekrok foran peisen og da fungerer anlegget godt, selv om anlegget da står til høyre og et stykke unna (spisebord imellom). Ikke sweetspot, men likevel langt over ordinær «bakgrunnsmusikk».

    17245929-4199-427A-8C14-06088BABF29A.jpeg
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Dette høres sikkert litt kleint ut, men vi er stort sett alltid enige om at vi har lyst til å høre på musikk, og faktisk hva vi vil høre på. Og så liker vi samme filmer og TV-serier. Det er veldig lite uenighet her, og det er fint, krangling er oppskrytt. Det er noen ølsorter jeg liker som hun ikke liker, men da tar jeg jobben og så er det liksom greit. Mitt liv fungerer neppe som såpeopera (vær så god, der kom opplegget …)
    Kristin er jo taktfull, må vite :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vi har møbler i hus, følgelig kommer juletreet først inn døren i morgen, lille julaften. Noen mennesker later til å tro at adventstid er juletid.

    Båret fra «butikken».

    050F699E-1579-42E8-A2C9-5303FAC1DC7B.jpeg

    232D4751-C4DD-419F-9237-FCFE05F4F982.jpeg


    Smaker på juleølet og streamer (verb, jeg smaker ikke på den) 😳 Helt glimrende med streamer i spisestueanlegget.

    422FDAD8-A454-4860-86D3-2EBDC73D40D1.jpeg
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Snobbete spisestueanlegg🤩 her nærmer det seg en øl også 👌😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn