Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Her er det en som tror han vet hva som har skjedd. . .:cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har bestemt meg for å beholde Harbeth 40.1 i hovedanlegget i stuen. Merlin VSMXe kunne jeg brukt nede i andreoppsettet, men jeg tror ikke jeg kommer til å prioritere å optimalisere to separate oppsett fullt ut. Merlin er en fabelaktig høyttaler når den er satt opp og matchet riktig, men det er ikke en høyttaler man forholder seg vilkårlig til i ei tv-stue hvor man primært lytter utenfor sweet-spot. Derfor er Merlin lagt ut for salg.

    Når det gjelder Graafene så er det en litt vanskeligere beslutning. Jeg har hatt et sett Joule Electra innom og med Joule Electra for- og effektforsterkere så spilte det bedre slik anlegget da stod (det gjør det med Merlin også). Det var mer fylde, mer kropp, mer kontroll, mer slam og større homogenitet. Utfordringen ligger i at anlegget står i en stue og hos meg var ikke Joule Electra tyst nok. Derfor blir det ikke handel. Jeg vil ha muligheten for å sitte med uthvilte ører en tidlig morgen å kunne spille på lavt volum uten å høre støy. Dette møtet med Joule Electra indikerte imidlertid at Harbethene kunne dra nytte av mer krefter i mitt rom (stort volum). Det hele ble forsterket ved en direkte sammenligning sist torsdag hvor et par besøkende mente anlegget låt ganske dårlig med Graaf og at det for eksempel ikke maktet å gjengi piano troverdig. Joda, jeg klarer å tenke og høre selv og selv om jeg nok ikke delte oppfatningene deres fullt ut, var jeg enig i at Joulene spilte bedre enn Graaf + Hovland på Harbeth. Ut fra antagelsen om at Harbethene kunne trenge mer krefter bestemte jeg meg for å hoppe i det. Kanskje er det på tide å undersøke noe annet? Det er klart man kan angre, men det lar seg alltids reversere.

    Når det er sagt så koblet jeg ned halve anlegget i går og begynte arbeidet med å flytte på høyttalerne. Merlin kjenner jeg godt og de skriker fort om du ikke treffer på plassering, med Harbeth er det annerledes, de låter «greit nok» selv om du ikke får plassert dem rett, de skriker ikke, men de mangler kanskje litt «magi». Etter omplassering av høyttalerne så synes jeg det løsnet på mange måter og det kan hende jeg likevel konkluderer med å beholde Graafene. Når det er sagt så kunne jeg likt å ha noen forsterkere det var lettere å la stå på og «glemme» når man tusler rundt i stort hus.

    Forsterkeri er åpent, kan hende blir Graafene stående, kan hende ender jeg opp med noe annet.

    Jeg har vurdert om jeg skulle sette opp hele «gamle-anlegget» med Hovland + Graaf + Merlin i tv-stuen men har vel konkludert med at det ikke er en plan A.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sporet ingen problemer Graafene når jeg var på besøk, men jeg ser utfordringen med rør-forbruk hvis man uforvarende glemmer å stenge ned, og en større motor gir alltids kraftreserver når belastningen er stor. Transistor av bestemt type på vei da?
    Spennende å se hvor dette bærer:cool:

    -p
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Nei, det var kanskje ingen direkte problemer, men dersom Harbethene plasseres for nærme vegg så kan de bli noe voldsomme i bassen. Dette kan avhjelpes med ekstra krefter, men når jeg i går flyttet høyttalerne lenger ut i rommet så ble bassen strammere og mer artikulert samtidig som mellomtonen vokste. Det ble også bedre rom i opptakene og mer "bite" med et noe nærere perspektiv. Harbethene liker nok litt godt med rom rundt seg, eller god avstand til vegger.

    Jeg er usikker på om det blir noe skifte av forsterkeri og i tilfelle så er jeg usikker på hva det blir. Rogue Apollo er noe jeg vil prøve. Jeg vet hva de presterer hos nlykke, så får vi se hva som skjer i mitt oppsett. Det er ikke noe mål å bytte, og det er ikke noe mål å beholde det jeg har heller. Jeg kommer antakeligvis til å ende opp med det jeg liker best.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Det siste du nevner er selvfølgelig viktigst av alt. Og jeg kan godt tenke meg at du fikk mindre "romling" og mer kontroll med Harbeth litt mer utpå gulvet. Den perfekte ht finnes vel ikke, og ei heller den perfekte forsterker. Er du glad i Graaf, så finnes jo GM200... men om friheten fra forbruk av rør er et mål, så finnes jo mye morsomt, også til en fornuftig penge. ASR Emitter II Exclusive er et tips, den kan anbefales på det varmeste. Mangler ikke muskler til noe som helst, og bibeholder OTL'ens lettbenthet. Hvordan låter det i TV-stuen nå da? har du fått til stativer til de nye Harbeth'ene?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    godt å lese om noen som senker skuldrene i jakten på haifai, ellers blir det bare stress. Finne roen, ikke glemme musikken oppi alt (ut)styret. :)

    Kjenner også igjen tankene rundt det å ha rørforsterkere stående på, for så å "glemme" de. Jeg for min del er notorisk der, ikke minst fordi musikk ofte fyller hverdagen, leiligheten, ikke bare søtspotten som jeg nå sitter i i skrivende stund. Istemmer forslaget om ASR Emitter som et alternativ. Ihvertfall en soleklar storfavoritt til å forspenne Tannoy på , foruten mine egne Manleys
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Kan hende har du lang erfaring med å plassere høyttalere.
    Jeg ville ha brukt lang tid på å omplassere høyttalerne i rommet og på den måten bli kjent med både dem og rommet.
    Hvordan de/ det responderer på ulike plasseringer og vinklinger. Noen høyttalere bryr seg ikke særlig med plasseringen, andre gjør det.
    Mye arbeid er det, men kan spare deg for mye penger.

    Mine høyttalere kan ved feil plassering oppføre seg som grå og kjedelig og man ledes til forsterkere.
    Riktig plassering leder tankene mot lettdrevne og at de oppfører seg som en helt annen design.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Graaf GM200 hadde selvsagt vært veldig moro å teste, men jeg ser ikke for meg at det er en forsterker man setter på og glemmer når man tar med seg kaffekoppen ned i hagen. Uten dermed å ha sagt at jeg ikke slår til om en GM200 kommer min vei. Om det går noen rør i ny og ne i en vanlig forsterker spiller ingen rolle, jeg tåler å måtte følge med, men i en Graaf så bør ikke røret gå når du er på tur.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Kan hende har du lang erfaring med å plassere høyttalere.
    Jeg ville ha brukt lang tid på å omplassere høyttalerne i rommet og på den måten bli kjent med både dem og rommet.
    Hvordan de/ det responderer på ulike plasseringer og vinklinger. Noen høyttalere bryr seg ikke særlig med plasseringen, andre gjør det.
    Mye arbeid er det, men kan spare deg for mye penger.

    Mine høyttalere kan ved feil plassering oppføre seg som grå og kjedelig og man ledes til forsterkere.
    Riktig plassering leder tankene mot lettdrevne og at de oppfører seg som en helt annen design.
    Jeg har jobbet mye med plassering av Merlin tidligere men har ikke jobbet så mye med plassering av Harbeth selv om jeg nå har begynt. De låter best godt ut på gulvet selv om jeg gjerne skulle hatt dem lenger inn mot veggen. De setter sitt preg på rommet for å si det slik, og det letter ikke møbleringen når jeg drar dem godt ut. Dette er sikkert en kjent problemstilling for flere. Høyttalerne blir stående på den veggen de nå står.

    Nå var det ingen tvil om forskjellen på Graaf og Joule, og det er ingen grunn til å anta at ikke også Harbeth drevet av Joule ville profittert på å komme lenger ut på gulvet, men du har helt klart et poeng, behovet for krefter kan i hvert fall delvis dempes ved plassering.

    Som sagt har jeg ikke som mål å finne nytt forsterkeri, men jeg er åpen for det, som jeg var den gang jeg kjøpte Einstein og som jeg var når jeg lånte Joule Electra. OTL-blokkene til Einstein låt piss (og det er ingen overdrivelse) mens Joule Electra har spilt helt fantastisk, om de bare kunne vært tyste.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Hvordan låter det i TV-stuen nå da? har du fått til stativer til de nye Harbeth'ene?
    Det låter fint. Leben og Harbethene fungerer utmerket. Jeg har ikke fått gjort noe mer med stativene, det har vært for mye program og annet i julen (besøk, selskap og lekkasje). Når det gjelder stativene så tenker jeg at det er hobby og arbeid som følger i forbindelse med hobby skal være lystbetont.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tror atma-sphere har norsk forhandler nå.

    kanskje en ide å låne noe for å teste, dersom du vil fortsette med otl.

    det lille jeg har hørt av atma-sphere har vært svært overbevisende.

    eneste grunnen til at jeg ikke har havnet på atma-sphere (m-60) selv, er et stort antall rør og tilsvarende varmeutvikling.
    men driftssikkerheten skal i følge ryktene overgå alle andre otl'er.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Kanskje runeb vil lage deg kopier av hans atma? 160w per side mener jeg;-)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ja så sannelig, her kan nevrosene finne næring ...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    for skikkelige nyttårsnevroser kan du jo begynne å surfe på tester og omtaler 8)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Det anføres her at Grafene ikke fikk Harbeth til å gjengi et piano troverdig. Det ville jeg tatt helt med ro. Alle som har opplevd et Steinway konsertflygel, traktert av en kompetent pianist, på nært hold vet at dette ikke lar seg gjøre ved hjelp av "vanlig" stereoutstyr.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Noen som har testet Atma-Sphere?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Synes vi skal gjøre alvor av og teste Apolloene på Harbeth. Da får du om ikke annet en indikasjon på hvor mye høytalerne liker av krefter. ..
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Heisann Fosse !

    Har lurt en del på om du har fått til Stello U3 på Eximus CD10 ?

    Oppgradert Firmware ?

    mvh Huldra
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.419
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det anføres her at Grafene ikke fikk Harbeth til å gjengi et piano troverdig. Det ville jeg tatt helt med ro. Alle som har opplevd et Steinway konsertflygel, traktert av en kompetent pianist, på nært hold vet at dette ikke lar seg gjøre ved hjelp av "vanlig" stereoutstyr.
    Et av problemene med å gjengi et Steinway er at opptaket ofte er jusk og fanteri, med en miks av nær- og fjernmikrofoner. Et godt anlegg vil rett og slett bidra til forvirringen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Heisann Fosse !

    Har lurt en del på om du har fått til Stello U3 på Eximus CD10 ?

    Oppgradert Firmware ?

    mvh Huldra
    U3 fungerte med Bel Cantoen, men ikke sammen med CD10. Derimot fungerer USB-inngangen på CD10 helt fint direkte fra macen. Jeg undersøkte ikke dette videre. Super service fra Andervik, fikk pengene igjen.

    Tror CD10 kommer til å stå en god stund, veldig godt fornøyd med den.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Britisk lørdag

    Tenke å lodde stemningen for å møtes her for britisk lunsj, britisk drikke, britiske platespillere og britiske høyttalere, en gang senvinters eller tidlig vår. Om det er stemning for det tar vi en lørdag fra sen formiddag til tidlig kveld. Enkelt, godt og ujålete blir dagens motto!

    Jeg har kjøpt/meldt meg inn i et samvirkebryggeri så det er en aldri så liten sjanse for selvbygget øl dersom vi får startet opp dette før seansen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.270
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    iom at jeg aldri har vært hjemme hos deg, er dette kanskje en god anledning?
    mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det synes jeg så absolutt. Du er hjerteligst velkommen! Men oppsettet har nok en mer avslappet karakter en du er vant med og prefererer. Jeg får ta det igjen på kaffen, det er der jeg opplever den største utviklingen om dagen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.270
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk
    tipper det låter musikalsk......alt mere enn det i positiv retning blir bonus :cool:
    mvh
    Leif
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Håper jeg kan by på en ale fra Nesodden Samvirkebryggeri! Men det gjenstår altså å se.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Britisk audio,øl og godt selskap i gamle barndomstrakter kommer jeg gjerne til!

    Petter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Sentralen rommer flere engler ...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Vi snakker high end skjærefjøler og stor takk til Sluket!
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Fosse! Skal si "Casa del Fosse" har blitt lekkert og for noen flotte oppgraderinger :)
    Håper jeg en dag får anledning til å se dette i "live"!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det tomerik. Du må gjerne ta med deg folk fra Arendal Lydlaug og komme på besøk! Det er skammelig lenge siden vi drakk vin sammen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn