Ønsker anbefaling Hjelp til valg av rimelig forsterker og stereohøyttalere

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det hadde vært fint om du hadde tatt en tur innom her igjen for å fortelle hva du synes om kjøpet ditt etter å ha brukt høyttalerne en stund. Sånt kan gi mange andre lesere av forumet som lurer på det samme som deg verdifull informasjon. Også er det jo hyggelig å lese for oss andre også.
 

falsen82

Medlem
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
9
Antall liker
12
Har nå hatt Rega RP1 og Klipsch R-15PM i hus en snau dag og det låter kjempebra! Det er er stort steg opp fra Play:3. Både platepiller og høyttaler var som en drøm å sette opp og det tok bokstavlig talt 15 minutter fra jeg fikk det i hus til jeg snurret første plate.


Jeg har imidlertid støtt på et lite problem; phono-kabelen fra platepilleren er bare i overkant av 1 meter, noe som betyr at den maks kan stå 1 meter fra høyre høyttaler. Noe som passer meg dårlig.


Etter å ha lest meg opp litt har jeg funnet 2 dårlige løsninger og 1 god:


1. Plassere platespilleren ved siden av høyttaleren på samme tv-benk (noe jeg har forstått er tilnærmet dødssynd)
2. Skjøte på phonokabelen så jeg får et par meter ekstra (noe som også er tilnærmet dødssynd)
3. Kjøpe et RIAA-trinn (Rega's egen Fono mini AD2 burde være et godt valg?) og trygt kunne ha noen meter RCA-kabel til høyttaleren


Er det en mulighet jeg ikke ser her? Eller er det beste å krype til korset og legge pengene på bordet for et RIAA-trinn (noe som føles litt bakvendt da R-15PM kommer med innebygget RIAA)?

Som en generell betrakning om Klipsch R-15PM så er det i utgangspunktet praktisk at den er "turntable ready", men det kan gi noen utfordringer når man skal plassere platespilleren.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har tro på at Rega Fono Mini AD2 vil være en ytterligere oppgradering av lyden i forhold til den innebygde i høyttalerne, så det kan være en grei løsning på problemet ditt. Så fint at du ble fornøyd med valget ditt. Alltid kjekt å se folk starte opp med noe så fornuftig og vellydende.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Effekten av kabler er i høyeste grad omdiskutert, falsen82. I utgangspunktet skal du ikke bekymre deg, kjøp en fornuftig skjøtekabel, og lev lykkelig med den, til du eventuelt finner ut at du vil bruke mer penger på separat RIAA-trinn. Selvsagt er det ingen dødssynd å skjøte på med en grei kabel fra Clas Ohlson! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

falsen82

Medlem
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
9
Antall liker
12
Effekten av kabler er i høyeste grad omdiskutert, falsen82. I utgangspunktet skal du ikke bekymre deg, kjøp en fornuftig skjøtekabel, og lev lykkelig med den, til du eventuelt finner ut at du vil bruke mer penger på separat RIAA-trinn. Selvsagt er det ingen dødssynd å skjøte på med en grei kabel fra Clas Ohlson! :)

Mvh
Håkon Rognlien
Har fått med meg at kabler er omdiskutert. Men det virker som det er gjengs oppfatning rundt forbi at et uforsterket signal fra en platespiller (Rega RP1 har ikke innebygget RIAA) bør ha så kort vei som mulig til RIAA-trinnet, og helst ikke mer enn en meter. Dette er fordi signalet fra platespilleren er såpass svakt. Men her håper jeg andre med mer peiling kan si sin mening :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det finnes nok en god del ting som er eller har vært "gjengs oppfatning" blant en del hifi-folk som ikke er basert på hvordan teknologien faktisk fungerer ;) Å forlenge en rca-kabel med et par meter gjør nok ingen forskjell i det hele tatt. Den eneste jobben en kabel gjør er å sende det elektriske signalet videre. Du må nok opp i ganske så lange kabel-lengder før dette evt. kan bli i nærheten av å være hørbart.
 

falsen82

Medlem
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
9
Antall liker
12
Det finnes nok en god del ting som er eller har vært "gjengs oppfatning" blant en del hifi-folk som ikke er basert på hvordan teknologien faktisk fungerer ;) Å forlenge en rca-kabel med et par meter gjør nok ingen forskjell i det hele tatt. Den eneste jobben en kabel gjør er å sende det elektriske signalet videre. Du må nok opp i ganske så lange kabel-lengder før dette evt. kan bli i nærheten av å være hørbart.
Ok. Regaen har fastmontert phonokabel, så den må skjøtes på med et par meter for å få den lengden jeg trenger. Men det er jo forsåvidt ikke noe verre enn å kjøre noen lyttetester med og uten skjøta kabel. Sjangsen for at mine utrente ører ikke hører noen forskjell er sikkert stor :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjøp en forlengelse kabel. Så får du lyd i vertfall. Skulle kabelnissen banke på døra, så får du heller ta det om han kommer.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det finnes nok en god del ting som er eller har vært "gjengs oppfatning" blant en del hifi-folk som ikke er basert på hvordan teknologien faktisk fungerer ;) Å forlenge en rca-kabel med et par meter gjør nok ingen forskjell i det hele tatt. Den eneste jobben en kabel gjør er å sende det elektriske signalet videre. Du må nok opp i ganske så lange kabel-lengder før dette evt. kan bli i nærheten av å være hørbart.
Ok. Regaen har fastmontert phonokabel, så den må skjøtes på med et par meter for å få den lengden jeg trenger. Men det er jo forsåvidt ikke noe verre enn å kjøre noen lyttetester med og uten skjøta kabel. Sjangsen for at mine utrente ører ikke hører noen forskjell er sikkert stor :)
Bra plan:) Jeg tror for å være ærlig for at sjansen for at trenede hifi-folk ville hørt forskjell med bind for øya heller ikke er særlig stor... Men ja, skulle du synes at det blir en merkbar forverring, så er det jo bare å ta det til etterretning og evt. gjøre ytterligere forandringer/forbedringer!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes nok en god del ting som er eller har vært "gjengs oppfatning" blant en del hifi-folk som ikke er basert på hvordan teknologien faktisk fungerer ;) Å forlenge en rca-kabel med et par meter gjør nok ingen forskjell i det hele tatt. Den eneste jobben en kabel gjør er å sende det elektriske signalet videre. Du må nok opp i ganske så lange kabel-lengder før dette evt. kan bli i nærheten av å være hørbart.
Ok. Regaen har fastmontert phonokabel, så den må skjøtes på med et par meter for å få den lengden jeg trenger. Men det er jo forsåvidt ikke noe verre enn å kjøre noen lyttetester med og uten skjøta kabel. Sjangsen for at mine utrente ører ikke hører noen forskjell er sikkert stor :)
Det tror nok jeg også. Og en eventuell forskjell er nok så liten at du ikke kommer til å bry deg. I alle fall ikke foreløpig... Plant beina solid i bakken og velg det rimeligste alternativet.

Kjøp en forlengelse kabel. Så får du lyd i vertfall. Skulle kabelnissen banke på døra, så får du heller ta det om han kommer.
Nemlig! :rolleyes:
 

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Innlegg
223
Antall liker
127
Har nå hatt Rega RP1 og Klipsch R-15PM i hus en snau dag og det låter kjempebra! Det er er stort steg opp fra Play:3. Både platepiller og høyttaler var som en drøm å sette opp og det tok bokstavlig talt 15 minutter fra jeg fikk det i hus til jeg snurret første plate.


Jeg har imidlertid støtt på et lite problem; phono-kabelen fra platepilleren er bare i overkant av 1 meter, noe som betyr at den maks kan stå 1 meter fra høyre høyttaler. Noe som passer meg dårlig.


Etter å ha lest meg opp litt har jeg funnet 2 dårlige løsninger og 1 god:


1. Plassere platespilleren ved siden av høyttaleren på samme tv-benk (noe jeg har forstått er tilnærmet dødssynd)
2. Skjøte på phonokabelen så jeg får et par meter ekstra (noe som også er tilnærmet dødssynd)
3. Kjøpe et RIAA-trinn (Rega's egen Fono mini AD2 burde være et godt valg?) og trygt kunne ha noen meter RCA-kabel til høyttaleren


Er det en mulighet jeg ikke ser her? Eller er det beste å krype til korset og legge pengene på bordet for et RIAA-trinn (noe som føles litt bakvendt da R-15PM kommer med innebygget RIAA)?

Som en generell betrakning om Klipsch R-15PM så er det i utgangspunktet praktisk at den er "turntable ready", men det kan gi noen utfordringer når man skal plassere platespilleren.
Tommel opp for godt kjøp. Når det gjelder kabelen så ville jeg valgt den billigste/mest praktiske løsningen av de tre.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
1
Bare sørg for å ikke kjøpe den billigste rca-kabelen du finner for en tier eller to, da vil du finne ut at det er mye støy som kommer som et tilskudd. Personlig ville jeg ha investert noen hundrelapper på en ok kabel og ikke kjøpe lengre enn man trenger.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bare sørg for å ikke kjøpe den billigste rca-kabelen du finner for en tier eller to, da vil du finne ut at det er mye støy som kommer som et tilskudd. Personlig ville jeg ha investert noen hundrelapper på en ok kabel og ikke kjøpe lengre enn man trenger.
Det skader ikke å legge bittelitt penger i det i alle fall, men å gå bananas og spandere tusenlapper på det er overdrevet. Som tidligere nevnt, skulle kabelnissen banke på døren etterhvert får trådstarter forholde seg til deg da. Men litt solid konstruksjon og grei skjerming bør være et minimum. Kanskje Klotz har en slik forlenger? Der er jo billige og solide.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Den fastmonterte signalkabelen på RP1 er en standard 'lakris'-kabel, så det er uansett ikke vits å legge ned mye penger i en dyr skjøtekabel.

cables_rca_giradiscos_rega_rp1.jpg
 

falsen82

Medlem
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
9
Antall liker
12
Har brukt den 2 meter lange RCA-kabelen som fulgte med Klipsch-høyttalerne til å skjøte med. Det er samme type "lakriskabel" som er fastmontert i RP1. Jeg klarte ikke å høre noen merkbar forskjell på å skjøta kabel og ikke-skjøta kabel i hvert fall, så da regner jeg med at alt er godt. Regas egen platespillerhylle kunne også vært et alternativ, men synes den er noe overpriset (1300,-) i forhold til hva man faktisk får.

Ellers klarer jeg ikke å slutte å glede meg over hvor utrolig mye bedre R-15PM låter enn Play:3. Der Play:3 ofte måtte ha litt volum for å låte bra, spiller R-15PM klart og detaljert og med bra trykk, enten volumet er stilt høyt eller lavt. Noe som gjør at man kan nyte musikk utover de sene timer uten problemer :)

Når det kommer til Rega RP1 har jeg ikke så mye å sammenligne med, men i mine ører låter det kjempebra. Bortsett fra at lyden fra platespilleren er en smule annerledes (på en god måte), klarer jeg ikke å høre at det kvalitetmessig står noe tilbake når jeg spiller de samme låtene fra en digital kilde. Begynner allerede å merke på kontoen at vinyl kan bli en dyr hobby :)

Chromecast Audio er derimot ikke like smidig som Sonos. Selv om Sonos-appen ikke var perfekt, var det deilig å styre alt fra en app og sømløst kunne gjøre det mellom mobiltelefon, iPad og pc. Det var dessuten hendig å kunne lage egne spillelister med låter fra forskjellige strømmetjenester. Med Chromecast er man litt mer "all over the place" med forskjellige apper og det fungerer ikke alltid like bra. Ettersom Play:3 er et fint tilskudd på soverommet er det ikke umulig at en pent brukt Sonos connect står på ønkelisten etter hvert.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Så bra at det funker! Høres ut som du har funnet noe som gir deg masse musikkglede, og det er alltid det viktigste!

Forøvrig enig ang. chromecast vs sonos. Sonos connect er sterkt overpriset, men du verden for en funksjonalitet de har fått til. Fortsatt er det helt overlegent Chromecast, IMO. Men jeg tipper at connect'en kan komme til å bli oppgradert med en ver 2 ganske snart. Hvis jeg ikke tar feil er det connect og connect:amp som har gått lengst uten oppdatering av sonos-dingsene, så det kommer nok etter hvert (de bør levere digital inngang feks). Men om det blir om 1 eller 6 eller 8 mnd, er ikke godt å si...

Jeg har hørt ganske mye på alle sonos-høyttalerne (i tillegg til connecten jeg bruker i hovednanlegget), og etter min mening er det play:3 som spiller dårligst, faktisk. Play:5 spiller jo fyldigere og større, men jeg synes faktisk at lille play:1 også spiller bedre enn 3ern. Er virkelig imponert over hva sonos har fått til med den lille boksen. Men fortsatt blir det jo enda bedre lyd med en connect koblet opp mot et par ordentlig gode høyttalere.
 
Topp Bunn