Hjelp til valg av hjemmekino receiver 10-20 000

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Har oppgradert fjernsynet til 4k Oled, da min kjære plasma begynte å få nok. Jeg er dermed på jakt etter ny receiver, selv om jeg har godt musikk anlegg, vil jeg også ha mulighet til å få god musikk avspilling ut av receiveren, og trenger da en med innebygd ‘’Dac’’, bluetooth til trådløse hodetelefoner er også viktig. Erfaringer og tips mottas med takk🙂🙂
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Kan varmt anbefale Marantz SR7015. Har den selv.

Takk for tips, høres interessant ut ja, ha blandede følelser overfor Marantz da jeg hadde en såkalt Universal spiller som det bare var problemer med, men CD spilleren jeg har går dog som ei klokke da den brukes🙂Men denne Receiveren er jo noen steg opp i prisklasse/kvalitet🙂
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En gjenganger, folk som vil ha råd opplyser ikke om budsjettet de har sett for seg.
Noen vil bruke 5000kr, andre vil bruke 20 000kr

Men jeg kan anbefale Marantz, de har god kvalitet på produktene sine.
 
M

MarkusH

Gjest
Vil gå god for en Marantz fra SR6010 og oppover, har en slik selv, men planlegger SR6015/6016 etterhvert, da 6010 kun støtter 9.2 med ekstern effektforsterker (noe jeg bruker nå).
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
En gjenganger, folk som vil ha råd opplyser ikke om budsjettet de har sett for seg.
Noen vil bruke 5000kr, andre vil bruke 20 000kr

Men jeg kan anbefale Marantz, de har god kvalitet på produktene sine.
Gjenganger, forteller ikke overskriften noget om pris?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Beklager, legger meg langflat! :censored:
Leste bare innlegget, ikke overskriften, på et merkelig vis.

Hvor mange høyttalere skal du bruke?
Det finnes en Marantz stereo-receiver, mener jeg, som har utgang til subwoofer.
Du velger heller ikke feil med Denon, de kommer fra samme selskap som eier Marantz, men har litt annen lyssignatur.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Du velger heller ikke feil med Denon, de kommer fra samme selskap som eier Marantz, men har litt annen lyssignatur.
Hva vil du si er forskjell i lydsignatur mellom de to? Har en Denon stereoforsterker, tipper kanskje surroundforsterkerne dems låter omtrent likt?
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Beklager, legger meg langflat! :censored:
Leste bare innlegget, ikke overskriften, på et merkelig vis.

Hvor mange høyttalere skal du bruke?
Det finnes en Marantz stereo-receiver, mener jeg, som har utgang til subwoofer.
Du velger heller ikke feil med Denon, de kommer fra samme selskap som eier Marantz, men har litt annen lyssignatur.
Hehe burde uansett nevnt det i selve teksten og, 5 høyttalere i første omgang, kan hende jeg øker, hvis jeg flytter på meg etterhvert, så vil ha en som takler det nyere av lyd og bilde, og har god avspilling på musikk i til legg til film.
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
De 2 som jeg syner skiller seg ut i øyeblikket er Marantz SR7015 og Denon AVC X-4700H, men Marantz tipset var godt. de siste 2 jeg har hatt har vært Yamaha, hadde vært litt morsomt å prøve noe nyttt, men det koster, men har en følelse på at det vil lønne seg å legge litt ekstra i det, for å bli fornøyd, Mårantz har også den fordelen at øye også kan si seg godt fornøyd.🙂
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Nb! Noen som har erfaring med å handle hos BRL Electronics, noget varierende kunde omtalelser, enten eller der, dog mest positivt, men mange erfaringer var eldre og fra svenske kunder, så bare undret da de lå best an i pris på Marantz så det ut til.
 
M

MarkusH

Gjest
De 2 som jeg syner skiller seg ut i øyeblikket er Marantz SR7015 og Denon AVC X-4700H, men Marantz tipset var godt. de siste 2 jeg har hatt har vært Yamaha, hadde vært litt morsomt å prøve noe nyttt, men det koster, men har en følelse på at det vil lønne seg å legge litt ekstra i det, for å bli fornøyd, Mårantz har også den fordelen at øye også kan si seg godt fornøyd.🙂
Hvis du ikke har planer om 7.2.4 Atmos så blir SR7015 litt bortkastet i mine øyne/ører, sparer noen høvdinger på å gå for SR6015 i forhold .... Men hvis tanken er Atmos med fire takhøyttalere på sikt, er det nok en no-brainer ....
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Hvis du ikke har planer om 7.2.4 Atmos så blir SR7015 litt bortkastet i mine øyne/ører, sparer noen høvdinger på å gå for SR6015 i forhold .... Men hvis tanken er Atmos med fire takhøyttalere på sikt, er det nok en no-brainer ....
Hmm, ser ikke for meg å ha 4 takhøyttalere, men denne delen er et stort plus:
  • High-resolution streaming for audiophile approved sound:Play back ALAC, FLAC and WAV lossless files up to 24-bit/192-kHz as well as DSD 2.8MHz and 5.6MHz tracks, and enjoy your music exactly as the artist intended.
 
M

MarkusH

Gjest
Hmm, ser ikke for meg å ha 4 takhøyttalere, men denne delen er et stort plus:
  • High-resolution streaming for audiophile approved sound:Play back ALAC, FLAC and WAV lossless files up to 24-bit/192-kHz as well as DSD 2.8MHz and 5.6MHz tracks, and enjoy your music exactly as the artist intended.
Er det kun SR7015 som "tillater" det?

Spørs også litt hva du skal drive av høyttalere da, SR7015 er vel litt mer strømsterk enn de mindre modellene også ...
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva vil du si er forskjell i lydsignatur mellom de to? Har en Denon stereoforsterker, tipper kanskje surroundforsterkerne dems låter omtrent likt?
Marantz har en litt «varmere» signatur enn Denon, som er mer mot det nøytrale.
Antar det er derfor mange bruker Klipsch og Marantz sammen.


Nb! Noen som har erfaring med å handle hos BRL Electronics, noget varierende kunde omtalelser, enten eller der, dog mest positivt, men mange erfaringer var eldre og fra svenske kunder, så bare undret da de lå best an i pris på Marantz så det ut til.
BRL kan du stole på de sender kjapt om varen er på lager.
Kjøpte selv Supra strømkabel og kontakter der, for å lage strømkabel i tilpasset lengde.

Du kan trygt kjøpe SR6015 om du ikke spiller veldig høyt. I tillegg er det jo utgang til ekstern forsterker, om du vil bruke det. Krefter er alltid greit å ha mye av.
Begge kan spille høyoppløste filer fra harddisk, hjemmeserver, eller minnepenn.
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Marantz har en litt «varmere» signatur enn Denon, som er mer mot det nøytrale.
Antar det er derfor mange bruker Klipsch og Marantz sammen.




BRL kan du stole på de sender kjapt om varen er på lager.
Kjøpte selv Supra strømkabel og kontakter der, for å lage strømkabel i tilpasset lengde.

Du kan trygt kjøpe SR6015 om du ikke spiller veldig høyt. I tillegg er det jo utgang til ekstern forsterker, om du vil bruke det. Krefter er alltid greit å ha mye av.
Begge kan spille høyoppløste filer fra harddisk, hjemmeserver, eller minnepenn.
Skal bruke Klipsch så det høres bra ut, er ute etter å få en annen lydsignatur enn jeg har på stereooppsettet mitt. Kommer nok til å kjøre høyoppløste filer via airplay fra Apple og evt en hdd.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hva med NAD T758?
Dirac er i en helt annen liga en Audessey på romkorrigering, og i de fleste vanlige rom gir en god korrigering et mye større løft en forskjeller på selve forsterkerene etter min mening.
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Begynner å helle mot SR 6015 da den ser ut til å dekke de behovene jeg vil ha ekstra i hi-res 24 bit avspilling, selv om det kanskje ikke er av de beste, og den har bluetooth til hodetelefoner, og mer enn nok kraft. Da jeg sllerede har et godt anlegg til musikk avspilling av Blues, Jazz, Rock, lurer jeg på hvordan forsterkeren er på litt røffere ting som Hard Rock og Metal?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Hva med NAD T758?
Dirac er i en helt annen liga en Audessey på romkorrigering, og i de fleste vanlige rom gir en god korrigering et mye større løft en forskjeller på selve forsterkerene etter min mening.
Og ikke minst BluOS som gjør denne til et kupp i denne sammenheng, også støtter vel denne MDC moduler så man kan utvide med funksjonalitet/oppgradering. Dirac er mye bedre enn Audyssey er også min erfaring, da spiller det mindre rolle hvilke høyttalere som kobles til.
 

Kernzedd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.04.2013
Innlegg
416
Antall liker
273
Takk, ser fram til å få den, sendt idag. Ja jeg tenkte en stund på 7015 men kom frem til at 6015 bør holde lenge til mitt bruk
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Fortsetter her i stedet for å lage en nye tråd. Får igjen på skatten og tenkte å bruke de på en ny receiver. Makspris ca. 20000.
Har nå en eldre Denon AVR som kun har Atmos og maks 5.2.4 med ekstern effekt trinn. Vil ha DTS-X og 7.2.4 og helst Auro 3D.Må også ha pre ut for alle kanaler. Har sett på Denon AVC-X4700H og Marantz SR7015, disse er vel teknisk sett samme modell? Er det noen andre i den prisgruppen? Ser Yamaha har kommet med noen nye, men de virker å være totalt overpriset.
Tar gjerne i mot innspill om eventuelt andre merker.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Grattis med skattepenger, blir spennende å se hva du ender med å kjøpe.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Grattis med skattepenger, blir spennende å se hva du ender med å kjøpe.
Takk! Skulle hatt en prosessor, men det blir for dyrt, da måtte jeg ha en effekt forsterker til også. Kjører nå eksterne forsterkere på alt utenom ett sett med høyde kanaler. Blir nok det samme med ny receiver men da får jeg 7.2.4 slik jeg oppfatter det. :cool:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Takk! Skulle hatt en prosessor, men det blir for dyrt, da måtte jeg ha en effekt forsterker til også. Kjører nå eksterne forsterkere på alt utenom ett sett med høyde kanaler. Blir nok det samme med ny receiver men da får jeg 7.2.4 slik jeg oppfatter det. :cool:
I og med at du kan slå av de interne forsterkerne på de nyere Denon osv - så virker det ikke som det er noe særlig fordel med en prossessor.

Liker planen din, er slik jeg vil gjøre med neste oppgradering. Synes den Denonen ser veldig bra ut :)
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
I og med at du kan slå av de interne forsterkerne på de nyere Denon osv - så virker det ikke som det er noe særlig fordel med en prossessor.

Liker planen din, er slik jeg vil gjøre med neste oppgradering. Synes den Denonen ser veldig bra ut :)
Er Denonen som peker seg ut som favoritten, liker ikke at det ser ut som luken må være åpen på Marantzen for å få skikkelig display. Den koster vel 2000.- mer også.
 
Topp Bunn