Hjelp til valg av høyttalere

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
RP spiller her nå mot RF63 og kan bare si at de spiller laaangt over sin prisklasse her begge parene :)
Hvem liker du best?
Hei RF er vel litt mer korrekt! RP er litt varmere, fyldigere og legger til litt i bassen selv om bladet Watt mente det motsatte! Er ikke så kresen på elektronikk og en lettere lyd og like for ikke Klipsch likere :)
Altså dynamikken er der men litt roligere, du sitter fortsatt langt fremme men kanskje på andre,tredje rad kontra første.
De er nok litt lettere og få til på dårlige innspillinger etc kontra RF63.
Kommer til og spille noen timer før jeg bestemmer meg...
 

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
God kveld folkens.

Har fått lytta litt i det siste. Klipsch'ene har stått og spilt i tide og utide, så de bør være innspilt og vel så det nå.
Har og gjort et forsøk med å koble opp igjen de gamle Magnepan smga høyttalerene mine. Konklusjonen er at Magnepan spiller mye mer åpent, betydelig mer definert og oppløst i diskant og mellomtone, og de gir meg heller ikke problematikken med "boomy" bass, da de ikke går så langt ned.

Direkte sammenlignet så vil jeg oppsummere Klipsch RP280-P som noe "pistrete" i diskanten, mellomtoner for tilbakelent. - Men med godt driv i bassen (utenfor det problematiske bassområdet mitt). De fungerer ypperlig til film og tv, men på musikk er nok Magnepan mye mer hifi, om man kan si det slik.

Om dette oppleves slik fordi jeg ikke har fått Klipsch til å spille "skikkelig" i rommet mitt, og Magnepan er full klaff vet jeg ikke - Men dette er ihvertfall mine erfaringer.
Konklusjonen er at Magnepan blir, og Klipsch må etter alle solemerker ut.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Æsj, kjipt at det ikke funka med klipsch-paret, da. Har du mulighet til å sende dem tilbake innen åpent kjøp-perioden, eller blir det til å selge dem på brukten?
 

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Ja, det var egentlig kjipt. Har jo som nevnt tidligere hlrt dem sammen med Hegel, og likte dem. Men nå med dirkete A/B testing, så kan vi si at de komme i ulik liga. Litt fordi de er så forskjellige totalt sett kansje.

Emballasjen gikk direkte i søpla, da jeg tenkte disse skulle bli i mange år. Så retur er nok ikke aktuelt. Men om noen vil kjøpe de, så vær så god :) Som nye hehe..

Angåande DSP, så syns jeg det likevel er så interessant at jeg kommer nok muligens til å teste dette i fremtiden.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hehe, jeg har også vært der, kastet emballasjen fordi jeg trodde jeg ikke ville få bruk for den igjen... Gjør ikke det igjen! :)

Hvis du synes maggiene spiller såpass bra, hvorfor ikke beholde dem - og supplere med en subwoofer som kan avlaste dem i bunnen? Tester jeg har lest av magnepan-høyttalere sier at de spiller veldig bra oppover i frekvens, men ikke så bra nede i bassen (faktisk kan de ha ganske mye forvrengning lavere i frekvens, jfr. denne anmeldelsen feks: Magnepan Magneplanar MG 1.7 Flat Panel Quasi-Ribbon Full Range Speakers - HomeTheaterHifi.com )

Så hvis du får tak i en god og rask subwoofer som du kan krysse over relativt høyt, er det godt mulig det vil løfte alt sammen til et helt nytt nivå. Jeg har ingen erfaring med maggies, men hvis du spør her på forumet kan du sikkert få gode råd om subwofoere fra folk har hatt magnepan. Den andre fordelen med en subwoofer, gitt at det ser ut som rommet ditt har noen bass-utfordringer, er at du kan flytte den rundt og plassere den der bassen blir best i rommet.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
595
Antall liker
733
Torget vurderinger
4
Hehe, jeg har også vært der, kastet emballasjen fordi jeg trodde jeg ikke ville få bruk for den igjen... Gjør ikke det igjen! :)

Hvis du synes maggiene spiller såpass bra, hvorfor ikke beholde dem - og supplere med en subwoofer som kan avlaste dem i bunnen? Tester jeg har lest av magnepan-høyttalere sier at de spiller veldig bra oppover i frekvens, men ikke så bra nede i bassen (faktisk kan de ha ganske mye forvrengning lavere i frekvens, jfr. denne anmeldelsen feks: Magnepan Magneplanar MG 1.7 Flat Panel Quasi-Ribbon Full Range Speakers - HomeTheaterHifi.com )

Så hvis du får tak i en god og rask subwoofer som du kan krysse over relativt høyt, er det godt mulig det vil løfte alt sammen til et helt nytt nivå. Jeg har ingen erfaring med maggies, men hvis du spør her på forumet kan du sikkert få gode råd om subwofoere fra folk har hatt magnepan. Den andre fordelen med en subwoofer, gitt at det ser ut som rommet ditt har noen bass-utfordringer, er at du kan flytte den rundt og plassere den der bassen blir best i rommet.

Hei!

Føler for å kommentere min navnebrors innlegg.

I testen det vises til, presiserer forfatteren at målingene kan være upresise og ikke yte Magnepanene rettferdighet i forhold til måleresultateten. Målt forvrengning i lavefrekvenser er derfor ikke nødvendigvis korrekt. Han viser til høyttalernes spredningskarakteristikk som begrunnelse for at han nok ikke klarer å måle riktig.Veldig synd hvis dette skulle oppfattes som en generell utfordring med Magnepaner. Det er ellers en gjengs oppfatning at nettopp Magnepaner gjengir også de lave frekvenser troverdig. At noen mener de leverer for lite «trøkk» I bassgjengivelsen og at de ikke spiller avgrunnsdypt, får så være, men at bassen er betydelig forvrengt, er jeg ikke enig I.

Jeg har eid SMGAer, 12/QR og spiller nå på 1.7. Jeg har også hatt gleden av å høre 3.7. I mitt nåværende anlegg er kilden bla Oppo 105 i Audiocom Signature utgave. Forsterkerer Karan KA I 180mkII. Det interessante er at Magnepanene ikke gjør seg bort i anlegget, selv om prislappen på komponentene må sies å være en smule ubalansert, som anlegget for øvrig er koblet opp som. ;-) Ingen av Maggiene har gjort seg bort med forvrenging i bassen innenfor det som må anses å være inntil helsemessige fornuftige lyttenivåer. I den grad forvrengning har oppstått ved høye lyttevolumer, antar jeg det har vært tidligere forsterkere som må ta skylda. Med Karanen kan jeg spille med fullt pådrag uten hørbar forvrengning. Det er verdt å merke at jeg ikke har akustiske problemer i lytterommet.

Etter hvert som jeg har oppgradert forsterkere, har alle Maggiene levert bedre i de lavef rekvenser. Med 1.7 og Karan, rumler det når det skal det, men mest tilfreds er jeg med den dynamiske og rene bassen anlegget gjengir. Arild Andersens akustiske bass på Pål Thowsens «Serenade» fra albumet «Surprise» har fulgt meg og blitt med meg på lytterunder siden albumet kom ut i 1979. 1.7 leverer en svært naturlig gjengivelse. Iver Kleives «Kyrie» øses ut så det holder når det er ønsket.

SMGAene har noken del å gå på i ytterfrekvensene i forhold til sine storesøstre. Å teste de ut med noen subber kan nok være av interesse. Selv koblet jeg til en B&W PV1 til anlegget da jeg hadde 12erne og annen forsterker. Det fungerte bra. Med 1.7 og Karan er PV1 plassert på soverommet sammen med noen Galloer.

Med en forsterker med egen utgang for sub vil jeg anbefale deg å teste ut med sub. Det forekommer også innimellom noen 1.6 og 1.7 på bruktbørsen til svært gunstige priser. Hva med å sjekke et par?

Lykke til!

Mvh Olav E, ikke OlavE
 

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Att kveld,

Kan ikke si at jeg opplever forvrenging på SMGa jeg heller. Ihvertfall ikke før de dras veldig langt, og da er lyttenivået høyrene enn jeg noen gang pleier å spille. Om forvrengningen skyldes smga'ene, eller for lite forsterkerkraft for å holde kontroll vites ikke..
Opplever de som svært oppløste og detaljerte i lydbildet. Har ikke erfaring med all verdens høyttalere, men de går Klipsch RP280 og B&W DM683 høy gang på detaljer. Sammenligna med Martin Logan Vantage - Så oppleves den like detaljert, men den har nok spreke dynamikk, og går en del dypere. Prismessig urettferdig sammenligna med de andre jeg nevner, men de blir nok overkjørt av ML. (Har ikke hørt 1.7, eller noen av de større og nyere modellene).

Når det er sagt, så er jeg selv ute etter Magenpan 1.7. Klipsch satt ikke, så de blir solgt. Så en Finn annonse på Maggie 1.7 til 9.000,- Hadde lett kjøpt dem om de fortsatt var til salgs.. Siden jeg er vant til ML og Maggies over en del år, så er muligens løpet meg kasseht kjørt :p
Som en midlertidig løsning, så er det absolutt av interesse å teste med sub. Vurderer egentlig XTZ 12.17 her, men leser mye bra om de mindre REL- subbene også. Har 0 erfaring med sub selv, så dette ble ikke så lett. Og nylig erfaring viser jo at jeg absolutt bør ha sub med dsp/korreksjon, for å unngå boomy bass - Da foretrekker jeg i stedet å ikke gå så lavt i registeret.

Ellers må jeg takke for alle innspill jeg får. Det er utvilsomt en fordel å få flere syn på saker og ting, og lese om deres erfaringer! :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hei!

Føler for å kommentere min navnebrors innlegg.

(...)

Mvh Olav E, ikke OlavE
Hehe... Hva er sjansen for at de to Olavene inne på HFS (såvidt jeg vet) begge føyer på en "E" på slutten av nicket sitt? For et merkelig sammentreff!

(når det er sagt ser jeg at du har vært inne her lenger enn meg, så mulig jeg kan endre siste bokstav i nicket til noe annet)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hei!

Føler for å kommentere min navnebrors innlegg.

(...)

Mvh Olav E, ikke OlavE
Hehe... Hva er sjansen for at de to Olavene inne på HFS (såvidt jeg vet) begge føyer på en "E" på slutten av nicket sitt? For et merkelig sammentreff!

(når det er sagt ser jeg at du har vært inne her lenger enn meg, så mulig jeg kan endre siste bokstav i nicket til noe annet)
Hva med Olav R, evt. Olav V? Vi som har levd en stund, forbinder jo noe med det.:)
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
595
Antall liker
733
Torget vurderinger
4
Hei!

Føler for å kommentere min navnebrors innlegg.

(...)

Mvh Olav E, ikke OlavE
Hehe... Hva er sjansen for at de to Olavene inne på HFS (såvidt jeg vet) begge føyer på en "E" på slutten av nicket sitt? For et merkelig sammentreff!

(når det er sagt ser jeg at du har vært inne her lenger enn meg, så mulig jeg kan endre siste bokstav i nicket til noe annet)
Hva med Olav R, evt. Olav V? Vi som har levd en stund, forbinder jo noe med det.:)
Olav VI er vel ikke påtenkt ennå? ;)

Mvh Olav E
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Olav VI bør det bli! Men - jeg blir jo allerede anklaget for å være litt skråsikker fra tid til annen, og usikker på om det nicket i så fall vil hjelpe på...
(unnskyld: VI blir anklaget for å være litt skråsikre, burde det jo stått. hilsen Olav den sjette)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Husk å alltid omtale deg selv enten i flertall eller i tredje person, litt avhengig av om du satser på en folkekonge- eller solkongestil. Det er hva baluba mener om saken. :rolleyes:
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hehe, jeg har også vært der, kastet emballasjen fordi jeg trodde jeg ikke ville få bruk for den igjen... Gjør ikke det igjen! :)

Hvis du synes maggiene spiller såpass bra, hvorfor ikke beholde dem - og supplere med en subwoofer som kan avlaste dem i bunnen? Tester jeg har lest av magnepan-høyttalere sier at de spiller veldig bra oppover i frekvens, men ikke så bra nede i bassen (faktisk kan de ha ganske mye forvrengning lavere i frekvens, jfr. denne anmeldelsen feks: Magnepan Magneplanar MG 1.7 Flat Panel Quasi-Ribbon Full Range Speakers - HomeTheaterHifi.com )

Så hvis du får tak i en god og rask subwoofer som du kan krysse over relativt høyt, er det godt mulig det vil løfte alt sammen til et helt nytt nivå. Jeg har ingen erfaring med maggies, men hvis du spør her på forumet kan du sikkert få gode råd om subwofoere fra folk har hatt magnepan. Den andre fordelen med en subwoofer, gitt at det ser ut som rommet ditt har noen bass-utfordringer, er at du kan flytte den rundt og plassere den der bassen blir best i rommet.

Hei!

Føler for å kommentere min navnebrors innlegg.

I testen det vises til, presiserer forfatteren at målingene kan være upresise og ikke yte Magnepanene rettferdighet i forhold til måleresultateten. Målt forvrengning i lavefrekvenser er derfor ikke nødvendigvis korrekt. Han viser til høyttalernes spredningskarakteristikk som begrunnelse for at han nok ikke klarer å måle riktig.Veldig synd hvis dette skulle oppfattes som en generell utfordring med Magnepaner. Det er ellers en gjengs oppfatning at nettopp Magnepaner gjengir også de lave frekvenser troverdig. At noen mener de leverer for lite «trøkk» I bassgjengivelsen og at de ikke spiller avgrunnsdypt, får så være, men at bassen er betydelig forvrengt, er jeg ikke enig I.

Jeg har eid SMGAer, 12/QR og spiller nå på 1.7. Jeg har også hatt gleden av å høre 3.7. I mitt nåværende anlegg er kilden bla Oppo 105 i Audiocom Signature utgave. Forsterkerer Karan KA I 180mkII. Det interessante er at Magnepanene ikke gjør seg bort i anlegget, selv om prislappen på komponentene må sies å være en smule ubalansert, som anlegget for øvrig er koblet opp som. ;-) Ingen av Maggiene har gjort seg bort med forvrenging i bassen innenfor det som må anses å være inntil helsemessige fornuftige lyttenivåer. I den grad forvrengning har oppstått ved høye lyttevolumer, antar jeg det har vært tidligere forsterkere som må ta skylda. Med Karanen kan jeg spille med fullt pådrag uten hørbar forvrengning. Det er verdt å merke at jeg ikke har akustiske problemer i lytterommet.

Etter hvert som jeg har oppgradert forsterkere, har alle Maggiene levert bedre i de lavef rekvenser. Med 1.7 og Karan, rumler det når det skal det, men mest tilfreds er jeg med den dynamiske og rene bassen anlegget gjengir. Arild Andersens akustiske bass på Pål Thowsens «Serenade» fra albumet «Surprise» har fulgt meg og blitt med meg på lytterunder siden albumet kom ut i 1979. 1.7 leverer en svært naturlig gjengivelse. Iver Kleives «Kyrie» øses ut så det holder når det er ønsket.

SMGAene har noken del å gå på i ytterfrekvensene i forhold til sine storesøstre. Å teste de ut med noen subber kan nok være av interesse. Selv koblet jeg til en B&W PV1 til anlegget da jeg hadde 12erne og annen forsterker. Det fungerte bra. Med 1.7 og Karan er PV1 plassert på soverommet sammen med noen Galloer.

Med en forsterker med egen utgang for sub vil jeg anbefale deg å teste ut med sub. Det forekommer også innimellom noen 1.6 og 1.7 på bruktbørsen til svært gunstige priser. Hva med å sjekke et par?

Lykke til!

Mvh Olav E, ikke OlavE
Jeg liker Magnepan godt, men har aldri hørt merket hjemme has meg selv. Når det er sagt så er nå en gang fysikkens lover slik at en dipolhøyttaler med relativt begrenset membranareal vil få økende forvrenging ved lavere frekvens og økende lydtrykk. Dette gjelder alle høyttalere, men gjør seg mer gjeldende med dipoler pga akustisk kortslutning i bassen. Denne forvrengingen behøver dog ikke å være veldig hørbar, så disse høyttalerne kan fungere helt fint uten subwoofere hvis man godtar at man ikke kan spille dypt og høyt.

Mvh Jan E, ikke Olav E eller OlavE
 

theborv

Fersking
Ble medlem
07.12.2016
Innlegg
2
Antall liker
1
entusiasten, du skrev at du brukte Parasound HINT sammen med Klipschene, stemmer det? Brukte du de frekvensjusteringene på HINT'en for å se om det ryddet opp i boomy bass? Jeg lurer fordi jeg har Klipsch 280f, og vurderer HINT.
 

theborv

Fersking
Ble medlem
07.12.2016
Innlegg
2
Antall liker
1
Har nå testet ut Klipsch RP280F sammen med Parasound Halo Hint, Hegel H160 og Sugden a21 Signature. Det ble Sugden.
 
Topp Bunn