Hjelp til og finne en High End preamp....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Imperial skrev:
    Unison, hva slags effektrinn skal mates, og hva er klangfilosofien din...?

    mvh
    Hei, klangfilosofien min er stort og gjennomsiktig rom, kjapp og krafig bass, og med microdynamikk. "Dynamic"
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg fått et tilbud på en SterioKnight passiv med sølvtrafoer, og en Mark Levinson 380s

    Hvilke av disse bør jeg slå til på hvis jeg tenker lyd?
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du spør fint, så kan du kanskje få låne begge eksemplarene? Vel verdt pengene å betale frakt for begge.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    james skrev:
    Hvis du spør fint, så kan du kanskje få låne begge eksemplarene? Vel verdt pengene å betale frakt for begge.
    Jeg får lånt StereoKnight hos Arild på hifi-guiden, men det er verre md ML 380s den står i Canada!
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Sånn sett større risiko med den som står i Canada. På en annen side finnes det rikelig med tester av den.
    Tester du Stereoknighten, så finner du jo ut om du liker den eller ikke. Jeg vil i tilfelle gjerne vite hva du synes.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Prisen vil bli omtrent det samme for StereoKnight trafobasert passiv med sølvtrafoer og internkabling og en orginal Mark Levinson 380s 220v utgave.
    Altså rundt 20k for begge.

    Hvilken av disse 2 vil være det beste kjøpet?
    Kansje andre er bedre til denne prisen, men den må ha minst 2 xlr innganger!
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    unison skrev:
    Prisen vil bli omtrent det samme for StereoKnight trafobasert passiv med sølvtrafoer og internkabling og en orginal Mark Levinson 380s 220v utgave.
    Altså rundt 20k for begge.

    Hvilken av disse 2 vil være det beste kjøpet?
    Kansje andre er bedre til denne prisen, men den må ha minst 2 xlr innganger!
    Du må nok bare ta en sjefsavgjørelse selv unison ;). Noen sjanser må man ta. Hvis man ikke blir fornøyd, så selger man ;D.

    Sjanse for at noen har sett seg ned og sammenlignet disse to alternativene her på bruket er vel begrenset. Men faktisk så såg jeg en som hadde vraket ML 38 til fordel for Stereoknight på en utenlandsk tråd. Men nå er 380s en oppgradert og sikkert mye bedre preamp en 38.

    Det finnes ellers mange gode alternativ i denne prisklassen på bruktmarkedet. Men det er lett å gå seg vill. Vær vill og gal. Ta et valg og gå for det!!!
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    james skrev:
    unison skrev:
    Prisen vil bli omtrent det samme for StereoKnight trafobasert passiv med sølvtrafoer og internkabling og en orginal Mark Levinson 380s 220v utgave.
    Altså rundt 20k for begge.

    Hvilken av disse 2 vil være det beste kjøpet?
    Kansje andre er bedre til denne prisen, men den må ha minst 2 xlr innganger!
    Du må nok bare ta en sjefsavgjørelse selv unison ;). Noen sjanser må man ta. Hvis man ikke blir fornøyd, så selger man ;D.

    Sjanse for at noen har sett seg ned og sammenlignet disse to alternativene her på bruket er vel begrenset. Men faktisk så såg jeg en som hadde vraket ML 38 til fordel for Stereoknight på en utenlandsk tråd. Men nå er 380s en oppgradert og sikkert mye bedre preamp en 38.

    Det finnes ellers mange gode alternativ i denne prisklassen på bruktmarkedet. Men det er lett å gå seg vill. Vær vill og gal. Ta et valg og gå for det!!!
    Det er nok mest sannsynelig at jeg går for ML 380s da jeg har tengt på denne en stund.
    Nå har jeg også hørt at aktive preamper er lettere og få til og spille bra med forskjellig utstyr enn trafobaserte passive løsninger.

    Jeg har fått bilder av denne 380s som jeg vurderer, han sier at den er en orginal 380s, men jeg tror kasje at det er en oppgradert 380?
     

    Vedlegg

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Digger bygge kvaliteten og utførelsen på ML....
    Min pre kom med hvite hansker og egen skrutrekker for å skrue opp en skrue for å skjifte batteri på fjenkontrollen ;D....
    Det kaller jeg gjennomført.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Du blir nok fornøyd med den. En fordel med å kjøpe kurante merker er jo annenhåndsverdien. Lettere å selge igjen.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det mulig at denne handlen går i vasken, da denne var aventert på ebay var en av batalingsmåtene Paypal. Men nå etter at auksjonen er gått ut og den ikke ble solgt, så vil han ikke akseptere Paypal lengre.
    Så nå er jeg ikke helt sikker på om jeg tørr og gjenomføre denne handlen, med og bruke bank transfer som han forlanger nå!!!


    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52186.msg985683.html#msg985683
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Lukter scam lang vei.
    Man bør få en norsk 380s til godt under 20000, og da 230V.
    Du burde få hørt på en ML-preamp og sammenlignet også.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Man skrev:
    Lukter scam lang vei.
    Man bør få en norsk 380s til godt under 20000, og da 230V.
    Du burde få hørt på en ML-preamp og sammenlignet også.
    Jeg begynner og føle det samme.
    En Norsk 380s er vanskelig og få tak i, jeg hadde fatt i en forige uke men jeg gav meg på 23500.-
    Det er nesten et år siden sist jeg så en på bruktbørtbørsen.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ahhh. Kjedelig.

    Har man dårlige vibber, bør man avstå. Utrulig kjipt å bruke tid på slike saker.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    villov skrev:
    Man kan kanskje teste denne hjemme også. Ser spennende ut, men er kanskje ikke kostbar nok. :)

    http://www.stilimento-audio.no/products/wyred-4-sound-stp-se-preamp
    Denne fungerer på samme sett som No. 380S gjør, altså, er en passiv helt til den må forsterke signalet over unity gain fra kilden... Dog, de er nok begge impedansetilpassere... som seg hør og bør.
    STP fra W4S er nok derimot ganske mange db mer støysvak, kontra med da No. 380S (også kontra No. 32..)... ting har blitt bedre med årene. (380S er 12 år gammel... +/-, No 32 er 10 år gammel nå....)
    Om dette er viktig.
    mvh
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Imperial skrev:
    villov skrev:
    Man kan kanskje teste denne hjemme også. Ser spennende ut, men er kanskje ikke kostbar nok. :)

    http://www.stilimento-audio.no/products/wyred-4-sound-stp-se-preamp
    Denne fungerer på samme sett som No. 380S gjør, altså, er en passiv helt til den må forsterke signalet over unity gain fra kilden... Dog, de er nok begge impedansetilpassere... som seg hør og bør.
    STP fra W4S er nok derimot ganske mange db mer støysvak, kontra med da No. 380S (også kontra No. 32..)... ting har blitt bedre med årene. (380S er 12 år gammel... +/-, No 32 er 10 år gammel nå....)
    Om dette er viktig.
    mvh
    Ja slik saken har blitt så har jeg foreløbig har trukket meg fra denne handlen med ML 380s da selger ikke vil ha betalingen igjennom Paypal.

    Jeg har nå tittet litt mere på denne som det kom forslag på: STP fra W4S
    Er det noen som har prøvd denne, og testet den opp mot andre gode preamper?
    Jeg synes det er en fordel med lavt støynivå på produktet, da dette får frem flere detaljer.

    Jeg har også hørt at jo nyere preampen er så blir den lysere og lysere, og at bassen mangler?
    At det er dette det er fokuset på nå!
    Noen som har formeninger om dette
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Sjefen for Avid sa vertfall at det var tilfellet med Burmeister og «most of the other "high-end" manufacturers». Kven andre det var nemde han ikkje ::)
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fikk tilbud om en slik preamp i dag: "Musiklab D 3R" Denne har jeg ikke hørt noe om.

    Det er lite og finne på nettet om den også!

    Noen som vet mere om denne?
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Imperial skrev:
    villov skrev:
    Man kan kanskje teste denne hjemme også. Ser spennende ut, men er kanskje ikke kostbar nok. :)

    http://www.stilimento-audio.no/products/wyred-4-sound-stp-se-preamp
    Denne fungerer på samme sett som No. 380S gjør, altså, er en passiv helt til den må forsterke signalet over unity gain fra kilden... Dog, de er nok begge impedansetilpassere... som seg hør og bør.
    STP fra W4S er nok derimot ganske mange db mer støysvak, kontra med da No. 380S (også kontra No. 32..)... ting har blitt bedre med årene. (380S er 12 år gammel... +/-, No 32 er 10 år gammel nå....)
    Om dette er viktig.
    mvh

    Hva er signal støy forholdet på Mark Levinson 380s?

    http://www.marklevinson.com/products/overview.asp?prod=no380s

    http://www.stilimento.no/pages/stp-specifications
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Brasse skrev:
    Sjefen for Avid sa vertfall at det var tilfellet med Burmeister og «most of the other "high-end" manufacturers». Kven andre det var nemde han ikkje ::)
    Hmm, det var da en kunnskapsrik fyr. Lukter prepping av markedet før han selv slipper en preamp. Hva som er tilfellet i transeland (les transistor preamper), har jeg ikke oversikten over. High end rør preer har jeg imidlertid hørt noen av de siste åra, og ingen av dem jeg har hørt har slått meg som bassfattige og lyse. Da kan jeg nevne; min egen Aesthetix Callisto, og min forrige pre Aesthetix Calypso (utrolig mye for pengene, men mangler litt i forhld til de aller beste. Kan tweakes med rør), EAR 912 og 868, Messenger, Cary (Elektron sin, husker ikke betegnelsen), BorderPatrol control unit, Thor (men den er ikke en ny konstruksjon så den er kanskje diskvalifisert), Kondo (Jens sin, tror det er en M7). Jeg har seff ikke testet andre enn de jeg selv har eid opp mot hverandre, men har hørt overnevnte i gode oppsett som ikke har slått meg som bassfattige og lyse. Blant disse preampene befinner det seg kandidater som man ikke kan se bort fra dersom man skal komme med uttalelser som sjefen for Avid angivelig har gjort. Vitner om liten oversikt og er lite seriøst imo.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg så du nevnte en brukt VTL 7.5 series 1. Hva med å prøve VTL TL 5.5 series 2. Den er nok ikke noe dårligere.

    Har hørt den i direkte sammenlingning med ML 380S, og følge de tilstedeværende så klarte 5.5 seg veldig bra.

    IMO en meget god preamp. Men den skal selvfølgelig matche med ditt effekttrinn.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    EiK skrev:
    Jeg så du nevnte en brukt VTL 7.5 series 1. Hva med å prøve VTL TL 5.5 series 2. Den er nok ikke noe dårligere.

    Har hørt den i direkte sammenlingning med ML 380S, og følge de tilstedeværende så klarte 5.5 seg veldig bra.

    IMO en meget god preamp. Men den skal selvfølgelig matche med ditt effekttrinn.
    Så du mener at VTL TL 5.5 series 2 er bedre enn VTL 7.5 series 1 model 2?
    Men ny pris på VTL TL 5.5 series 2 er nok høyere enn mitt budsjett.
    Jeg finner ingen på brukten nå, den eneste pre av VTL jeg finner nå er 7.5 series 1 som er en us modell som må kjøres med 120v trafo.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    unison skrev:
    Jeg har også fått et godt tilbud på en Krell 222, men denne ligger likevel over mitt busjett.
    Men er denne så god som prisen tilsier?
    Prøvde denne sammen med annet Krell CAST utstyr. Den er meget god. Men den skinner best ved bruk av CAST da.

    Mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    unison skrev:
    Imperial skrev:
    villov skrev:
    Man kan kanskje teste denne hjemme også. Ser spennende ut, men er kanskje ikke kostbar nok. :)

    http://www.stilimento-audio.no/products/wyred-4-sound-stp-se-preamp
    Denne fungerer på samme sett som No. 380S gjør, altså, er en passiv helt til den må forsterke signalet over unity gain fra kilden... Dog, de er nok begge impedansetilpassere... som seg hør og bør.
    STP fra W4S er nok derimot ganske mange db mer støysvak, kontra med da No. 380S (også kontra No. 32..)... ting har blitt bedre med årene. (380S er 12 år gammel... +/-, No 32 er 10 år gammel nå....)
    Om dette er viktig.
    mvh

    Hva er signal støy forholdet på Mark Levinson 380s?

    http://www.marklevinson.com/products/overview.asp?prod=no380s

    http://www.stilimento.no/pages/stp-specifications
    Akkurat 380S er jeg ikke sikker på.
    Stereophile målte ikke den. De målte derimot No 32 og den hadde ca 1 tusendels thd eller noe sånt.
    Litt om No. 32 vs No. 380S http://stereophile.com/solidpreamps/196/index8.html
    Litt om W4S STP: http://www.6moons.com/audioreviews/wyred2/preamp.html (Srajan testa STP SE egentlig i denne testen)

    mvh
     

    pkpk

    Medlem
    Ble medlem
    27.08.2007
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Hva med en Halcro DM 10,

    Det ligger jo en til salgs på hifisentralen...
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    pkpk skrev:
    Hva med en Halcro DM 10,

    Det ligger jo en til salgs på hifisentralen...
    Jo etter det jeg har lest om den så er vel dette noe av det bedre.
    Men det er pengene som rår!

    Har du erfaring med den?
     

    perk

    Medlem
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    HEi.
    Det står en Cary slp98 tilsalgs.Det er en pre i den absolutte eliten.Jeg har den sjøl sammen med dynamic precision slutttrinn. Skal du ha bedre pre så må du betale mye..

    Mvh. Per
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    perk skrev:
    HEi.
    Det står en Cary slp98 tilsalgs.Det er en pre i den absolutte eliten.Jeg har den sjøl sammen med dynamic precision slutttrinn. Skal du ha bedre pre så må du betale mye..

    Mvh. Per
    Denne er god, jeg har hørt den på lyrikk.
    Jeg har hatt flere rørpreamper og røramper med godt ressultat.
    Men jeg synes at det er en del jobb med rør.
    Dessuten synes jeg at bassen passer min smak bedre med transistor amper og preamper.
    Derfor søker jeg mest etter det.

    Nå har jeg tatt et valg på en preamp, fra en på sentralen her.
    Valget ble dyrere enn jeg først hadde tengt dette skulle bli.
    Men som regel blir det slik!!!
    Da håper jeg dette vil leve opp til forventningene jeg har.

    Takk til dere med innspill og hjelp til og finne en god high end preamp.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Ja nå sist Lørdag var jeg og hentet preampen jeg gikk for.
    Forventningene var store, og de ble innfridd med glede da den ble testet både med cd og LP!
    Dette kjøpet av preamp er kansje den største lydforbedring jeg noen gang har gjort i mitt anlegg.
    Jeg begynner og tro at preampen i anlegget har mere og si enn man kan forestille seg!
     

    Vedlegg

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer så mye !

    Mange undervurdere preampens betydning.

    Da venter vi bare på at du skal ta den ut av emballasjen........og avslører identiteten.. :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Flere som lurer her, unison - hvilken preamp gikk du for...? ???
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal legge inn bilder av herligheten i kveld!
    Hvis noen er gode til og gjette så er det lille bildet tatt med lokket av, og der ser man preampen pakket inn i sort stoff med navnet på preampen sydd inn i det.
    Den er nok så tung også!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    unison skrev:
    Dette kjøpet av preamp er kansje den største lydforbedring jeg noen gang har gjort i mitt anlegg.
    Jeg begynner og tro at preampen i anlegget har mere og si enn man kan forestille seg!
    Jeg opplevde akkurat det samme da jeg kjøpte min Mark Levinson 320s forforsterker for en del år siden. Tidenes hakeslepp på hififronten her hjemme. En erfaring som - i likhet med din - fikk meg til å revurdere forforsterkerens betydning i lydkjeden.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Ulf-B skrev:
    unison skrev:
    Dette kjøpet av preamp er kansje den største lydforbedring jeg noen gang har gjort i mitt anlegg.
    Jeg begynner og tro at preampen i anlegget har mere og si enn man kan forestille seg!
    Jeg opplevde akkurat det samme da jeg kjøpte min Mark Levinson 320s forforsterker for en del år siden. Tidenes hakeslepp på hififronten her hjemme. En erfaring som - i likhet med din - fikk meg til å revurdere forforsterkerens betydning i lydkjeden.

    Ja det er helt utrolig.
    Jeg har testet min eldre Mark levinson no 28 mot mange både rør og transitor uten de store hakeslipp. Jeg har følt at ML no28 har holdt stand.
    Men nå med masse margin så ble den slått på alle pungter.

    Jeg har flere ganger hørt at preampen er en av de mest kritiske delene i anlegget, og nå er jeg helt enig med den påstanden.
    Platene jeg har hørt på til nå er som nye for meg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn