Siden anlegget står på kortveggen KAN du få problemer når du kalibrerer. Måler du for nærme veggen KAN den dempe for mye av bassen. Kompenserer du da med EQ-en vil du tømme forsterkerene temmelig fort. Så her må du nok jukse når du kalibrerer.
Så sett deg gjerne godt inn i dette før du setter i gang.
Men en slik anbefales å prøve.
Hva er for nærmt i cm?
Nå er det mange i denne tråden som kan mer enn meg med dette. Så da kan de arrestere meg hvis jeg tar feil.
Men tanken min rundt dette er at du kanskje burde ta målinga ca 100 cm fra bakveggen. Dette må du prøve deg frem med. Og deretter sitter normalt inntil bakvegg når du er ferdig.
Måler du inntil bakvegg ved ørehøyde er det ikke usannsynlig at en antimode f.eks kunne dempet så mye som 15 db. Regner du 3 db økning per sub for de som bruker mange subber i anlegga skjønner man fort at dette er vanvittig mye. Da blir det fort tamt og klinisk. Korrekt og snorrett kurve ser riktig ut på papiret, men er vel neppe ørevennlig (les lyttetrett) i lengda.
Dette er noe som skjer svært ofte når folk kalibrerer en receiver. I manualen står det at man skal måle i sweetspot, så da gjør folk nettopp det. Men da demper receiveren altfor mye og det låter ræva. For folk sitter veldig ofte slik som du gjør i et oppsett.
Fordelen med Antimode er at du kan ha forskjellige kurver på forskjellige settings. Da kan du ha en "riktig" setting. Og så kan du f.eks lage deg en med skikkelig punch, en med dempet topp osv.