Hjelp til montering/bias Rega RP3

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Ja, jeg vet, det er hundre tråder om dette med montering, jeg har lest gjennom mange, men mitt problem har jeg ikke funnet svar på - forhåpentligvis fordi det er en så vanlig ting at det ikke behøver nevnes ...

PU er montert og justert mha protractor, anti-skate bias er trukket helt ut, balansevekten er satt på og så ønsker jeg å finjustere dette så stiften flyter 1mm over plata.

Men - armen faller utover til høyre, ut av tallerkenen og mot basen, slik at jeg må sette opp noe for å forhindre armen å trekkes ut hvis jeg skal få finjustert vekten. Denne "stopperen" påvirker armen så det er i prinsippet ikke mulig å justere helt rett. Nå har jeg digitalvekt, så nåletrykk får jeg satt rett uansett, men dette er vel et bias-problem?

Mitt spørsmål er vel egentlig: er dette en defekt, og skal bias stilles som anbefalt uansett?

Takk for overbærenhet ...

patro

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du bør sette bias til 0 ved justering av nåletrykket, og så stille den inn til riktig verdi etterpå. Det kan være bittelitt 'rest'-bias selv når den er stilt til 0, og i og med at det er imponerende lite friksjon i Rega-lagrene vil armen vandre. Det er egentlig ikke verre enn å dytte noe mellom armbasen og 'pivotgaffelen'. Men pass endelig på at du ikke trykker det inn med makt, bare stramt nok til å få den lille friksjonen du trenger. Et stykke sammenbrettet papir skulle sikkert gjøre jobben.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk for svar, ZW,

jeg satte bias på 0 før jeg satte på balansevekten. Regner med at jeg rett og slett ikke kan trekke ut bias helt til faktisk 0, og det er årsaken til at armen ikke blir værende, men trekker mot høyre. Om jeg skyver bias inn trekker den raskere/tyngre, så da har jeg vel funnet årsaken. Da regner meg med at PU er justert tålelig bra - er det tydelige tegn jeg bør høre/se etter mht feil biasjustering?

patro

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vanskelig å justere 100% uten testplate. Det man strengt tatt skal se etter er at sporingsevnen er like god i begge kanaler. Det testes vanligvis ved at man spiller et stereo testspor med stadig økende lydtykk, og lytter etter forvrengning. Får du vreng i den ene kanalen før den andre, så er bias feil. (Sporingsevnen blir som regel bedre med høyere stifttrykk).

I praksis funker det helt fint å følge anbefalingen i spillerens bruksanvisning.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk igjen, ZW, da blir det innkjøp av testplate neste. Har søkt litt etter anbefalinger, her er det som med alt annet sterke meninger om hva som duger og ikke duger, får se hva jeg lander på.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Zomby_Woof skrev:
Det man strengt tatt skal se etter er at sporingsevnen er like god i begge kanaler
Allerede før testplate er tatt i bruk kan jeg merke at noe kanskje ikke er som det skal. Det er ubalanse i lydbildet, eksempelvis er vokalister som på tilsvarende cd'er er sentrert, plassert litt til venstre. Har dobbeltsjekket at pu-tilkobling er rett. Er dette noe som føres tilbake til feil bias, eller er dette typisk for andre feil/feiljusteringer?

Takker for all hjelp!!!

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Da har RP3 vært til sin første service, det var i tidligste laget, synes jeg, men det var en av fabrikkloddingene som ikke var som de skulle. Nå er det balanse i lydbildet, og forsåvidt i regnskapet, så jeg er fornøyd.

Topp Bunn