Hjelp til møbel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kan noen hjelpe meg å finne et egnet møbel til mitt oppsett?
    Jeg har lett lenge, men har ennå ikke funnet noe som egner seg.

Hovedutfordringen er forsterkeren, som har de fantastiske målene 47,5*30*60 cm (BHD), og som trenger godt med luft, pga alle rørene. I tillegg veier den ca 100 kg, og må ha et stødig inderlag. På spikes blir det voldsom trafostøy.

I tillegg har jeg en Audio Aero mk ii cd-spiller (44,5*16,4*43 cm), med toppmating og en Vyger Baltic M vinylspiller (51*43*18 cm).

Og en liten Trigon Vanguard II riaa må også få plass (13,3*5,5*18,2 cm).

Møbelet bør se moderne ut, helst svart og med minst mulig krims krams. Ellers vil husets interiørdespot la sin vrede slippe ut. Forsterkeren kan godt stå på gulvet. Prisen bør helst ikke komme opp i femsifret beløp.

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kan den øredøvende responsen tyde på at oppgaven ikke er så enkel?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.689
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uh.
    I går tenkte jeg på noen standard IKEA Lackbord med beina kappet i passe lengde og stablet oppå hverandre. Det er ikke dyrt, og jeg tror du får dybde nok til den effektforsterkerfisla di og.
    I Rack-tråden finnes minst et bilde av en slik Lack-løsning (om jeg husker riktig da).

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.598
    Torget vurderinger
    12
    Ikea Lack har fotavtrykk 55x55 cm og det blir enestående flott for en liten sum (gjett hva jeg har). I min hylle står det bl.a. en BAT VK-60 som stikker litt ut på baksiden, men det synes ikke.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    897
    Det er mulig at Zeus ville fått plass på en Audio Magic Hepta M-S 20 modul. Den står ihvertfall oppgitt med innvendig dybde på 60 cm. Hyllen står oppgitt med dybde på 56 cm, så du må i så fall sjekke avstanden mellom beina på forsterkeren.

I tillegg kunne du brukt en Hepta M-28 modul for cd og platespiller. Disse modulene kan stables oppå hverandre, så M-S 20 modulen kan settes oppå M-28 modulen. Spikes'ene som følger med rack modulene kan du bytte ut med andre typer dempeføtter som Black Diamond Racing Pyramid Cones + Pucks, eller Finite Element Cerapuc. Begge har overgangsgjenger slik at de kan skrues fast i Hepta modulene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hepta var for smått da jeg sjekket den ut. Det jeg har nå er en modul med Audio Magic Penta, som er en del større enn Hepta. I den går forsterkeren akkurat, stikker bare litt ut foran. Men nå har jeg også platespiller, og burde hatt en etasje til, men Høvdingen har sluttet å føre båda Hepta og Penta, så jeg må i såfall utenlands for å få tak i. Derfor sjekker jeg andre muligheter først.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.783
    Torget vurderinger
    35
    BT skrev:
    Hepta var for smått da jeg sjekket den ut. Det jeg har nå er en modul med Audio Magic Penta, som er en del større enn Hepta. I den går forsterkeren akkurat, stikker bare litt ut foran. Men nå har jeg også platespiller, og burde hatt en etasje til, men Høvdingen har sluttet å føre båda Hepta og Penta, så jeg må i såfall utenlands for å få tak i. Derfor sjekker jeg andre muligheter først.
    Jeg trodde han tok inn både Hepta og Penta på bestilling.

Roy

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:

Roy
    Jeg fikk iallefall ikke bestilt... :(

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Rojoh skrev:
    Noe slikt du er på jakt etter?

Mvh. Johan
    Kanskje ikke dum den der, men den bør være kraftigere. Forsterkeren veier 100 kg.

Det jeg hadde sett for meg var noe slikt:

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.598
    Torget vurderinger
    12
    Kul løsning BT.
    Kraftige og solide plater blir dritfint med den formgivningen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hadde Ton Art Altar II vært 60 cm dyp, og hatt en overkommelig pris (14k for svart), hadde jeg kjøpt den for lengst og bestilt den uten innmat.

D

Dilla

Gjest
    Hva med å få laget et skreddersydd møbel hos et snekkerverksted?

c u s t o m

evt. bytte ut forsterkeriet i noe plasseringsvennlig ICE-teknologi ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.783
    Torget vurderinger
    35
    BT skrev:
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:

Roy
    Det er jo snodig, all den tid dette står på hjemmesiden til Høium:

Det vil være mulig å skaffe andre produkter i AM sitt sortiment, men det må da påregnes noe leveringstid.
    Roy

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.689
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høyden på Expeditbordet kan være et problem, ja. Topplaten er på bordet er 5cm tykk. Men det er mye luft omkring iallefall. Om du er bekymret for varmeavsetning mot bordplaten kan alufolie være en løsning, men slikt reflekterer varme tilbake til rørene, selvfølgelig. Hva drar den sleden din igjen?

Dette alteret til Tonart kommer vel fra et snekkerverksted. Hva med å spørre Tonart om skreddersøm?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ti Kei skrev:
    Hva med å få laget et skreddersydd møbel hos et snekkerverksted?

c u s t o m

Har akkurat sendt mail til det lokale snekkermesteren, som jeg for øvrig avtjente militærtjenesten sammen med... ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:

Roy
    Det er jo snodig, all den tid dette står på hjemmesiden til Høium:

Det vil være mulig å skaffe andre produkter i AM sitt sortiment, men det må da påregnes noe leveringstid.
    Roy
    Jeg fikk denne fra Høium:

Hei Bjørn,

Jeg har dessverre ikke mer Penta på lager, og jeg kommer ikke til å få inn noe mer da ingen har spurt om dette møbelet på lang tid. Beklager.

Jeg holder på å oppgradere våre hjemmesider, og da har jeg tatt bort Hepta og Penta.

Mvh
    Thomas
    Høium Hifi

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Valentino skrev:
    Høyden på Expeditbordet kan være et problem, ja. Topplaten er på bordet er 5cm tykk. Men det er mye luft omkring iallefall. Om du er bekymret for varmeavsetning mot bordplaten kan alufolie være en løsning, men slikt reflekterer varme tilbake til rørene, selvfølgelig. Hva drar den sleden din igjen?

Dette alteret til Tonart kommer vel fra et snekkerverksted. Hva med å spørre Tonart om skreddersøm?
    Har vurdert det også, men når standardracket er utenfor den økonomiske rammen kommer en kundetilpasset neppe innenfor.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ti Kei skrev:
    ICE Hadde sikkert vært tingen i sommervarmen, men min bedre halvdel lar meg ikke bytte ut mr. Zeus, fordi hun mener det er i særklasse den beste jeg har drasset med hjem til test. Eller drasset? Vi måtte være to til å bære den. Det er for øvrig den samme halvdelen som satt på kjøkkenet og fortalte hvilke kabler som var bra og dårlig, da jeg testet slike. ;D

J

JAE

Gjest
    Denne fra Solid Tech,leveres i Sort,Eik,Bøk og vallnøtt.Du kan selv velge forskjellige hylleavstand,viss ønskelig

Disse kan og levere seperate Amp-stand

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    JAE (active) skrev:
    Denne fra Solid Tech,leveres i Sort,Eik,Bøk og vallnøtt.Du kan selv velge forskjellige hylleavstand,viss ønskelig

Disse kan og levere seperate Amp-stand
    Depth: 19 5/8" 500mm
    Maximum Load / Shelf: 130lb 60kg

Ikke dyp nok, og tåler ikke vekta.

J

JAE

Gjest
    Som du selv nevner,det er Roguen som lager problemet for deg-vekt,dybde,hensyn til varme,men det må vel finnes et eller annet der ute,som kan matche både mål og vekt på "monsteret".

Kan du leve med seperat stand til "monsteret"

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også letet etter et passende møbel i lang tid, sliter som deg med dimensjonene. Dessuten synes jeg en del av disse møblene er sykt høyt priset.

Jeg ville definitivt satset på møbelsnekkeren. Tror ikke nødvendigvis prisen blir så værst heller.

PS; en del kjøkkenleverandører selger fine benkeplater i nesten hva slags materiale og tykkelse/dybde du måtte ønske. Du trenger da evt bare hjelp til å lime/skru dem sammen slik du ønsker. Jeg bestilte for noen år siden en 30mm tykk plate i heltre oljet eik. Den er 220cm lang og tåler "alt". Husker ikke prisen, men det var relativt rimelig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    KJ skrev:
    Valentino skrev:
    Fortsettelse på samme tema: Ikea Gimån, leveres i Eikefiner eller hvit folie (urk) i målene BDH 132x80X92

Den kan muligens tilpasses mindre mål på høyde.

Mvh
    KJ
    80 cd dybde blir for dypt. Det blir ikke pent.

JAE (active) skrev:
    Finite Elemente Pagode,men koster litt
    De har ingen som er dype nok, ser det ut til.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Antall liker
    0
    Ettersom du er ute etter en såpass ren og enkel design, er det jo veldig enkelt å fikse dette selv. Kjøp benkeplate og få det ferdig skåret i 3 deler på en byggevarehandel eller snekkerverksted i den finishen og tykkelsen du ønsker og skru eller lim/plugg sammen selv. Dette er så enkelt at selv far kan! ;)

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Regner med at du har siklet på løsningen min allerede, og funnet den ukompatibel med dine egne behov BT? Rimelig løsning fra IKEA. Hjul fra Claes. Fungerer utmerket her i allefall. Burde fint holde vekta av Zeus også. Er spesielt glad for disse hjulene når vinduene skal vaskes (vinduene er høye så jeg trenger gardintrappa for å komme til.) :) Vekten på Krell-en dog ikke på nivå med beistet ditt, men denne saken flytter ikke på seg med mindre jeg legger betydelig krefter på.

Mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    toref skrev:
    Regner med at du har siklet på løsningen min allerede, og funnet den ukompatibel med dine egne behov BT? Rimelig løsning fra IKEA. Hjul fra Claes. Fungerer utmerket her i allefall. Burde fint holde vekta av Zeus også. Er spesielt glad for disse hjulene når vinduene skal vaskes (vinduene er høye så jeg trenger gardintrappa for å komme til.) :) Vekten på Krell-en dog ikke på nivå med beistet ditt, men denne saken flytter ikke på seg med mindre jeg legger betydelig krefter på.

Mvh
    Den er nok ikke dyp nok for Zeus den heller (60 cm dyp).

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.362
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    ...
    ...
    Dersom konseptet er OK så bør det være en smal sak å tilpasse målene - f.eks. ei benkeplate på f.eks. ca 200X60/70 cm i valgfri finish delt i tre ca 100 cm brei og 50 cm høy, suppler med en passende «sokkel» til effekttrinnet.

mvh
    KJ

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det går naturligvis an å spikke møbel selv, men om jeg finner noe som ser litt mer profft ut så er det å foretrekke. Jeg har vært inne på å bestille en benkeplate i sort stein og lage noe.

J

JAE

Gjest
    Tenker nå kun på Zeus.
    Viss du oppgir mål til f.eks. et steinsenter,kan du få akkurat den type stein,med og uten profilerte kanter,har sett eks. på dette i polert svart granitt,og viss ønskelig,så får du De til å borre hull på alle hjørner til noen holdbare spikes eller andre tilfredstillende bein,som tar seg ut både med henhold til trafostøy/utseende.

Lykke til

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.689
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjøkkenbenkeplate er en god idé, ja. Da får du målene du vil ha, og overflatemulighetene er bortimot uendelige.

Men man har jo også Montana:

Monterey fås i 5 længder, 3 dybder og i valgfri højde fra 10 cm til 110 cm. Sæt forskellige højder og farver sammen, så du skaber dit helt eget udtryk. Fås i alle 44 lakfarver og kan udstyres med hjul samt hylder til f.eks. blade og DVD-afspiller.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    KJ skrev:
    Valentino skrev:
    Fortsettelse på samme tema: Ikea Gimån, leveres i Eikefiner eller hvit folie (urk) i målene BDH 132x80X92

Den kan muligens tilpasses mindre mål på høyde.

Mvh
    KJ

JAE (active) skrev:
    Finite Elemente Pagode,men koster litt
    De har ingen som er dype nok, ser det ut til.
    Benken som er avbildet er noe jeg har tenkt å etterligne (delvis) på sikt, siden store tunge forsterkere utmerket kan stå på solide gulv (alternativt på en plaform på gulvet)
    Jeg husker at en her har brukt og anbefalt www.osloplateskredderi.no
    De får besøk av meg i løpet av sommeren ;)
    Skulle likt å ha noe med en tilnærmet rødfarge som er på mine Kefer og da må de antagelig bli mahogny? og det blir sikkert ikke billig i 3 cm stavlimt heltre (kanskje går jeg for annet etter å ha sett utvalget live.)
    De lager etter ønske og også f.eks.slik som på bildet.

Mvh.KW

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    BT skrev:
    Det går naturligvis an å spikke møbel selv, men om jeg finner noe som ser litt mer profft ut så er det å foretrekke. Jeg har vært inne på å bestille en benkeplate i sort stein og lage noe.

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.689
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig Halleluja!-hifi det der. Ikke mitt glass calvados...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn