|
Det er jo ingen problem med å koble en lysdiode til 240VAC. Det er ikke spenningen som dreper dioden men strømmen. En lysdiode skal ha ca 20mA (0,02A)Hei.
Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg holder på og bygger en PSU til en RIAA og alt er greit helt til jeg skal ha lys i en diode som jeg har til hensikt å koble direkte på 230 VAC. Har funnet følgende skjema:
![]()
Men blir det lys? Nei!Jeg måler heller ingen spenning over dioden, all spenningen ligger over kondisen. Jeg bruker en plastkondis jeg hadde for hånden som tåler 250v. Er det andre krav til en slik kondis enn at den skal tåle 230v? Er det noe annet jeg kan ha oversett?
Jeg er meget takknemlig for svar!
Skulle virke dette. Denne seriekondisen gir dioden en peakstrøm på 10mA, men du trenger ikke dioden IN4148 eller?.Hei.
Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg holder på og bygger en PSU til en RIAA og alt er greit helt til jeg skal ha lys i en diode som jeg har til hensikt å koble direkte på 230 VAC. Har funnet følgende skjema:
![]()
Men blir det lys? Nei!Jeg måler heller ingen spenning over dioden, all spenningen ligger over kondisen. Jeg bruker en plastkondis jeg hadde for hånden som tåler 250v. Er det andre krav til en slik kondis enn at den skal tåle 230v? Er det noe annet jeg kan ha oversett?
Jeg er meget takknemlig for svar!
Noe i den retningen er kanskje å foretrekke fram for 1N4148. Men ikke kritisk fordi: I den ene halvperioden vil dioden lede og spenningen over vil være ca 0.7V. I den andre halvperioden vil LED lede og spenningen vil være ca 1.4 (?) V. I farlig mao.1N4007..