Hjelp til lysdiode tilkoblet 230 VAC!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
J E G       G I   R      O P P  !

”I’d rather watch paint dry”

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hva er det du gir opp?
Jeg er enig med deg i teoriene og beregningene. Men hvis teoriene og beregningene stemmer, hvorfor skulle LEDene ryke da? De beregnede strømmene er jo helt ufarlige for LEDene, så i praksis må det ved et eller annet tidspunkt gå vesentlig mer strøm enn LEDen takler. Min HYPOTESE er at dette skjer ved oppstart, før kondensatoren er stabilisert i forhold til den svingende spenningen. Dette er logiske resonnementer. Har du alternative teorier til hvorfor LEDene ryker, så er jeg lutter øre.

For å være litt mer konkret:
Når du slår på spenningen til kretsen idet 50Hz-svingningene er på en bølgetopp, så vil du få en skarp flanke som har vesentlig høyere frekvenskomponenter enn 50Hz-bølgen. Så hva skjer med den reaktive motstanden om du legger inn f.eks. 500Hz i formlene?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg løser det hele med en LED for hvert DC uttak. Enkelt og rimelig. Da får jeg dessuten ladet ut lyttene dersom jeg skulle koble fra PSU-en. Det siste var tips i fra KJ.
Takk for engasjementet.

mvh

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei.
Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg holder på og bygger en PSU til en RIAA og alt er greit helt til jeg skal ha lys i en diode som jeg har til hensikt å koble direkte på 230 VAC. Har funnet følgende skjema:

Men blir det lys? Nei!  :eek:  Jeg måler heller ingen spenning over dioden, all spenningen ligger over kondisen. Jeg bruker en plastkondis jeg hadde for hånden som tåler 250v. Er det andre krav til en slik kondis enn at den skal tåle 230v? Er det noe annet jeg kan ha oversett?
Jeg er meget takknemlig for svar!
Det er jo ingen problem med å koble en lysdiode til 240VAC. Det er ikke spenningen som dreper dioden men strømmen. En lysdiode skal ha ca 20mA (0,02A)
Følgende regnestykke gir motstanden: 240V:0,02A=12000.
Motstanden skal da ha en verdi på 12000 Ohm eller 12K.

Wattstyrken beregnes slik:
240x0,02=4,8W Motstanden bør være på 5W
Altså 12K 5W

Motstanden kobles enten på anode eller katode på dioden. Du kan nå koble direkte til nettet. På grunn av direkte nettspenning vil dioden blinke i 50 perioder.(lyser når sinus er pluss og slukker når sinus er negativ) Dette vil ikke være synlig. Dersom du syns dette er skjenerende, kan du koble en diode feks 1n4007 i serie med motstanden. prøv deg frem med retningen på dioden.

Mvh....

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Å drive en lysdiode på vekselspenning er ikke bra.
Før eller siden vil den ryke.
Electrocompaniet koblet den blå lysdioden i powerknappen på vekselspenning på noen
av sine AW250R. Har skiftet mange lysdioder på disse forsterkerne helt til jeg fant en plass å "stjele" likespenning fra. Etter dette kom de aldri i retur.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei.
Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg holder på og bygger en PSU til en RIAA og alt er greit helt til jeg skal ha lys i en diode som jeg har til hensikt å koble direkte på 230 VAC. Har funnet følgende skjema:

Men blir det lys? Nei!  :eek:  Jeg måler heller ingen spenning over dioden, all spenningen ligger over kondisen. Jeg bruker en plastkondis jeg hadde for hånden som tåler 250v. Er det andre krav til en slik kondis enn at den skal tåle 230v? Er det noe annet jeg kan ha oversett?
Jeg er meget takknemlig for svar!
Skulle virke dette. Denne seriekondisen gir dioden en peakstrøm på 10mA, men du trenger ikke dioden IN4148 eller?.
10mA skal være nok til å få lysdioden til å lyse. Du kan prøve å øke kondisverdien til 150nF samt at den bør tåle minst 250V vekselspenning.

Vidar

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
1N4148 er der for å hindre at LED blir forspent feil vei. I den ene halvperioden vil spenningen over LED være lik dennes spenningsfall når den lyser. I den andre halvperioden vil spenningen over diodene være lik spenningsfallet over 1N4148 i lederetning. Ca 0.7V. Har trådstarter fått lys i dioden i løpet av sommeren tro?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Noe i den retningen er kanskje å foretrekke fram for 1N4148. Men ikke kritisk fordi: I den ene halvperioden vil dioden lede og spenningen over vil være ca 0.7V. I den andre halvperioden vil LED lede og spenningen vil være ca 1.4 (?) V. I farlig mao.

Topp Bunn