MarkusH: Lite sjarm? OK, da går du en annen vei:
Rega Planar 2/3, mod 2016 m/ Elys 2 pickup, Fono MM RIAA og Whitebelt
Onkyo CP1050/Nagaoka MP- feks 150..
Denon DP (større type) m/ feks DL103 i en eller annen iterasjon
Om jeg får være så fri, er det der en klassisk feilmatch. Det er det med disse Pro-Jectene at de absolutt IKKE låter varmt, men fort kan bli lyse i klangen sin...Det går an å løse, men koster en del i pickup og rematch. Enkelte av dem har jordingsproblemer også. Trengs det såpass mye jobb med dem har du begynt i feil ende. Det høres ut som om du er av dem som hadde kommet lenger med å ha inn en Rega fra første stund. Som 60% av alle verdens vinylister. De er spretne, dynamiske, åpne OG varme på samme tid. Det klarer dessverre ikke Pro-Ject helt. Rega-armene tåler pickupmessig oppgradering- og det utfra et langt større pickuputvalg enn det som passer til østerrikerne. Fordi de sentraleuropeiske armene er korte og noe for lette. Ortofon funker gull på Rega også, de..spesielt de dyrere 2Mene, Rondo og Cadenza..Men for sistnevnte Cadenza-klasse er Planar 3 noe liten. Planar 6, derimot...
Rega Planer 2/3 har vært i tankene, sett på noen brukt, men jeg er usikker på om dette er veien å gå, samt hva gjør denne bedre enn det jeg har nå? Elys-pickupen får jo ikke akkurat skryt den heller ... på diverse forum rundt omkring.
Onkyo CP1050 og Denon DP (59, 62, 6200 osv.) ser innenfor ut.
Jeg skjønner ikke helt hva "varm", "nøytral" og "kald" lyd egentlig betyr, ikke "lys" eller "mørk" heller ... det sier meg absolutt ingenting. Det jeg mener er nøytralt er studiomonitorer/studioheadset, er det "varmt" er det dårligere oppløsning i diskant, mer futt i bassen, "kaldt" er god oppløsning i diskant, dårlig mellomtone og bass. Mitt normale anlegg ligger i kategorien "nøytralt"/"kaldt" under denne karakteristikken som jeg ga over her.
Med dette i bakhånd synes jeg at Pro-Jecten jeg har i dag heller mot "varm", ikke skikkelig varm, men "nøytral"/"varm". Det er ingen gåsehudeffekt overhode, det er ikke skikkelig trøkk i mellomtone/bass, diskant er mindre oppløst enn gjennom f.eks DAC eller PC. Ikke er det noe "sjarm" med spilleren heller, stygg å se på, "fancy" arm som skal være så bra, reimdrift som skal være så lettvint med både 33 og 45 rpm (men det er ikke lettvint), stygg finish på produktet, spiller ikke voldsomt bra.
Har prøvd en Rega RP1 noe da svigers kjøpte en som jeg har lekt litt med (forøvrig omtrent samme anlegg som jeg hadde før), kan ikke si at jeg synes denne låter noe bedre eller dårligere enn min Pro-Ject med samme plate på spillerne. Synes nok Pro-Jecten trakk det lengste strådet av de to, riktignok er RP1 en billigere spiller.
Jeg tviler ikke på at både Planar 3 og 6 er gode spillere, men jeg vet ikke om det er noe for meg.
Det att Pro-Ject låter lyst er ikke på generell basis, mange av Pro-ject sine dyrere spillere har nesten litt mørkere klang og fylde enn Rega sine bedre utgaver.
Du kan kikke på brukte Pro-Ject som ligger på Finn nå, mellom 6-8 tusen får du fine spillere med bra pickup på, Ortofon Bronze eller Black. RPM5 og 1xpression, event 2xperience.
Har sett 1xpression med ortofon bronze til 6000,- på brukten, liten vits å oppgradere pickup på den jeg har hvis man får 1xpression til den prisen ... men dette blir vel ikke mye til oppgradering drivverk-messig?
Platespilleren tror jeg er ok, det vil neppe bli store oppgraderingen ved å bytte den ut til en som koster det samme. Jeg tror største begrensningen er i pickup.
For en "varmere" lyd ville jeg byttet denne, og mitt råd er å bytte pickup til en fra 70 tallet. Denne har vel en ganske lett arm, og da vil jeg anbefale Shure M75/M91 og dens slektninger. Disse er lett å finne, og koster bare noen hundrelapper. Gode nåler er å få fra foreksempel Jico i Japan. En Phillips GP4xx er også et godt alternativ.
Er ikke snakk om "oppgradering" til noe som koster det samme, slik spiller jeg har koster 2500,- brukt, synes nå virkelig at det er litt forskjell på 2500 og 6000 jeg da ... mulig begrensningen er i pickup, jeg sier ikke imot dette, men bedre pickup koster meg penger uansett på en spiller jeg i utgangspunktet ikke liker (av flere årsaker), derfor lurer jeg på spesifikke modeller som er en oppgradering over det jeg har i dag, gjerne platespillere med pickup.