Poenget mitt i forrige innlegg er at billige PJ og Billige Rega strengt tatt ikke er veldig ulike i lyd, design og funksjon. PJ har sikkert skult mot Rega da de designet dem.MarkusH: Lite sjarm? OK, da går du en annen vei:
Rega Planar 2/3, mod 2016 m/ Elys 2 pickup, Fono MM RIAA og Whitebelt
Onkyo CP1050/Nagaoka MP- feks 150..
Denon DP (større type) m/ feks DL103 i en eller annen iterasjon
Om jeg får være så fri, er det der en klassisk feilmatch. Det er det med disse Pro-Jectene at de absolutt IKKE låter varmt, men fort kan bli lyse i klangen sin...Det går an å løse, men koster en del i pickup og rematch. Enkelte av dem har jordingsproblemer også. Trengs det såpass mye jobb med dem har du begynt i feil ende. Det høres ut som om du er av dem som hadde kommet lenger med å ha inn en Rega fra første stund. Som 60% av alle verdens vinylister. De er spretne, dynamiske, åpne OG varme på samme tid. Det klarer dessverre ikke Pro-Ject helt. Rega-armene tåler pickupmessig oppgradering- og det utfra et langt større pickuputvalg enn det som passer til østerrikerne. Fordi de sentraleuropeiske armene er korte og noe for lette. Ortofon funker gull på Rega også, de..spesielt de dyrere 2Mene, Rondo og Cadenza..Men for sistnevnte Cadenza-klasse er Planar 3 noe liten. Planar 6, derimot...
Rega har da nok "jordingsproblemer" selv, med armjorden felles med signaljord i kabelen og brum grunnet en motor som står veldig nær pickup.
Ja, billige PJ låter litt "slankt", og det kommer av at de gjerne leveres med innstegsmodeller fra Ortofon (som jeg tror du er glad i), som låter sånn. Hadde samme PU sittet i en RP1, hadde den hatt samme lyd, mer eller mindre.
Jeg har selv hatt en Debut Esprit der jeg i en "spare til bedre spiller"-periode spilte med Dynavector DV-10x5 og Audion Premier MM RIAA-trinn. Det spilte uforskammet bra, det, og drivverket fra Tsjekkia skaper ikke noen "lys klang" av seg selv.
Når det er sagt, anbefaler jeg i dag de som vil ha en innstegsspiller å velge Rega fremfor Pro-ject, jeg også. Fordi de virker som de har bedre byggekvalitet og en mer enhetlig designfilosofi gjennom modellprogrammet sitt. Lyden? Same difference!