Hjelp til kjøp av ny platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    MarkusH: Lite sjarm? OK, da går du en annen vei:

Rega Planar 2/3, mod 2016 m/ Elys 2 pickup, Fono MM RIAA og Whitebelt
    Onkyo CP1050/Nagaoka MP- feks 150..
    Denon DP (større type) m/ feks DL103 i en eller annen iterasjon

Om jeg får være så fri, er det der en klassisk feilmatch. Det er det med disse Pro-Jectene at de absolutt IKKE låter varmt, men fort kan bli lyse i klangen sin...Det går an å løse, men koster en del i pickup og rematch. Enkelte av dem har jordingsproblemer også. Trengs det såpass mye jobb med dem har du begynt i feil ende. Det høres ut som om du er av dem som hadde kommet lenger med å ha inn en Rega fra første stund. Som 60% av alle verdens vinylister. De er spretne, dynamiske, åpne OG varme på samme tid. Det klarer dessverre ikke Pro-Ject helt. Rega-armene tåler pickupmessig oppgradering- og det utfra et langt større pickuputvalg enn det som passer til østerrikerne. Fordi de sentraleuropeiske armene er korte og noe for lette. Ortofon funker gull på Rega også, de..spesielt de dyrere 2Mene, Rondo og Cadenza..Men for sistnevnte Cadenza-klasse er Planar 3 noe liten. Planar 6, derimot...
    Poenget mitt i forrige innlegg er at billige PJ og Billige Rega strengt tatt ikke er veldig ulike i lyd, design og funksjon. PJ har sikkert skult mot Rega da de designet dem.

Rega har da nok "jordingsproblemer" selv, med armjorden felles med signaljord i kabelen og brum grunnet en motor som står veldig nær pickup.

Ja, billige PJ låter litt "slankt", og det kommer av at de gjerne leveres med innstegsmodeller fra Ortofon (som jeg tror du er glad i), som låter sånn. Hadde samme PU sittet i en RP1, hadde den hatt samme lyd, mer eller mindre.

Jeg har selv hatt en Debut Esprit der jeg i en "spare til bedre spiller"-periode spilte med Dynavector DV-10x5 og Audion Premier MM RIAA-trinn. Det spilte uforskammet bra, det, og drivverket fra Tsjekkia skaper ikke noen "lys klang" av seg selv.

Når det er sagt, anbefaler jeg i dag de som vil ha en innstegsspiller å velge Rega fremfor Pro-ject, jeg også. Fordi de virker som de har bedre byggekvalitet og en mer enhetlig designfilosofi gjennom modellprogrammet sitt. Lyden? Same difference!

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.185
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Platespilleren tror jeg er ok, det vil neppe bli store oppgraderingen ved å bytte den ut til en som koster det samme. Jeg tror største begrensningen er i pickup.
    For en "varmere" lyd ville jeg byttet denne, og mitt råd er å bytte pickup til en fra 70 tallet. Denne har vel en ganske lett arm, og da vil jeg anbefale Shure M75/M91 og dens slektninger. Disse er lett å finne, og koster bare noen hundrelapper. Gode nåler er å få fra foreksempel Jico i Japan. En Phillips GP4xx er også et godt alternativ.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Platespilleren tror jeg er ok, det vil neppe bli store oppgraderingen ved å bytte den ut til en som koster det samme. Jeg tror største begrensningen er i pickup.
    For en "varmere" lyd ville jeg byttet denne, og mitt råd er å bytte pickup til en fra 70 tallet. Denne har vel en ganske lett arm, og da vil jeg anbefale Shure M75/M91 og dens slektninger. Disse er lett å finne, og koster bare noen hundrelapper. Gode nåler er å få fra foreksempel Jico i Japan. En Phillips GP4xx er også et godt alternativ.
    Jeg er ikke helt solgt på 70-talls-idéen, men er helt enig i at spilleren til MarkusH kan nå nye høyder med en litt finere pickup, for 2M Red er dessverre ikke så mye å skryte av. En fin pickup kan også evt. flyttes med til en ny spiller i fremtiden dersom det bli aktuelt.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    604
    Enig i att å bytte til annen spiller i samme prisklasse er bortkastet tid og penger, merket på spilleren er ikke det mest avgjørende her. Pickup og riia har større betydning.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    PTB: Som jeg ser dem, ja...Det har nok mest med karbonarmen å gjøre, men det kan man altså til en viss grad løse. Det er VDH som lager kablene til de dyrere Pro-Jectene- de produktene som kommer derfra låter IKKE lyst. Dessuten har Regaene noe som heter TT PSU/ NeoPSU. Setter du to reimer på der vil denne funke som speed control også- via bryter. Kan være noe vanskelig med Planar, men RP8/10 har den muligheten.

Forsell: Det er det man har utvalget til, og selv Heinz har nok tatt til seg kritikken om lys klang. Resten går på egne preferanser og oppfattelse av totalbilde. Hvis du husker det ble den hardeste kritikken spesielt DCE til del. For beskrivelse, se ovenstående innlegg- samt en haug av mine små i Regarelaterte tråder.. Rega har nemlig en kontinuitet i signaturen sin som få andre. RP8 og 10 har bare mer av det gode enn de andre.

Ang Onkyo CP1050: Den er både betalbar, direktedreven , fleksibel mht pickup og bryterkontrollert på hastigheten. Er altså en strålende kombinasjon med den og en Nagaoka MP 110/150/200.. Den holder i årevis, den og.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Armkabelen gjør neppe at en spiller låter lyst. Ikke materialvalget i armen heller.

Hvis TTPSU har hastighetsvelger (slik Pro-Ject's Speed Box også har forresten) funker vel dette med den ene remma som følger med spilleren.

Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.185
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Til Dazed: syttitallettipset er ikke helt vekke? Den Dynavector dy nevnte stammer fra 70 tallet:
    The Dynavector 10X series High Output Moving Coil cartridge debuted in 1978 winning the prestigious Design and Engineering Award at the Chicago CES in both 1978 and 1981

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Til Dazed: syttitallettipset er ikke helt vekke? Den Dynavector dy nevnte stammer fra 70 tallet:
    The Dynavector 10X series High Output Moving Coil cartridge debuted in 1978 winning the prestigious Design and Engineering Award at the Chicago CES in both 1978 and 1981
    Nei, sikkert ikke. Jeg har bare lite kjennskap til det, og å kjøpe en brukt pickup som ble bygget på 70-tallet med risiko for irring, tørre gummioppheng etc. virket litt avskrekkende bare. Sikkert mange gullkorn å finne. Spesielt hvis det elektriske er bra og nye stifter er tilgjengelig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.644
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei, sikkert ikke. Jeg har bare lite kjennskap til det, og å kjøpe en brukt pickup som ble bygget på 70-tallet med risiko for irring, tørre gummioppheng etc. virket litt avskrekkende bare. Sikkert mange gullkorn å finne. Spesielt hvis det elektriske er bra og nye stifter er tilgjengelig.
    Shure M97 og en del andre modeller får du kjøpt nye den dag i dag, og det samme med Dynavector.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    70 tallet er utvilsomt fortsatt gullalder i platespillersammenheng så ingen skam og se seg litt tilbake.
    Og ikke hør så mye på de aller mest inngrodde merkevennenes "råd".

M

MarkusH

Gjest
    MarkusH: Lite sjarm? OK, da går du en annen vei:

Rega Planar 2/3, mod 2016 m/ Elys 2 pickup, Fono MM RIAA og Whitebelt
    Onkyo CP1050/Nagaoka MP- feks 150..
    Denon DP (større type) m/ feks DL103 i en eller annen iterasjon

Om jeg får være så fri, er det der en klassisk feilmatch. Det er det med disse Pro-Jectene at de absolutt IKKE låter varmt, men fort kan bli lyse i klangen sin...Det går an å løse, men koster en del i pickup og rematch. Enkelte av dem har jordingsproblemer også. Trengs det såpass mye jobb med dem har du begynt i feil ende. Det høres ut som om du er av dem som hadde kommet lenger med å ha inn en Rega fra første stund. Som 60% av alle verdens vinylister. De er spretne, dynamiske, åpne OG varme på samme tid. Det klarer dessverre ikke Pro-Ject helt. Rega-armene tåler pickupmessig oppgradering- og det utfra et langt større pickuputvalg enn det som passer til østerrikerne. Fordi de sentraleuropeiske armene er korte og noe for lette. Ortofon funker gull på Rega også, de..spesielt de dyrere 2Mene, Rondo og Cadenza..Men for sistnevnte Cadenza-klasse er Planar 3 noe liten. Planar 6, derimot...
    Rega Planer 2/3 har vært i tankene, sett på noen brukt, men jeg er usikker på om dette er veien å gå, samt hva gjør denne bedre enn det jeg har nå? Elys-pickupen får jo ikke akkurat skryt den heller ... på diverse forum rundt omkring.
    Onkyo CP1050 og Denon DP (59, 62, 6200 osv.) ser innenfor ut.

Jeg skjønner ikke helt hva "varm", "nøytral" og "kald" lyd egentlig betyr, ikke "lys" eller "mørk" heller ... det sier meg absolutt ingenting. Det jeg mener er nøytralt er studiomonitorer/studioheadset, er det "varmt" er det dårligere oppløsning i diskant, mer futt i bassen, "kaldt" er god oppløsning i diskant, dårlig mellomtone og bass. Mitt normale anlegg ligger i kategorien "nøytralt"/"kaldt" under denne karakteristikken som jeg ga over her.

Med dette i bakhånd synes jeg at Pro-Jecten jeg har i dag heller mot "varm", ikke skikkelig varm, men "nøytral"/"varm". Det er ingen gåsehudeffekt overhode, det er ikke skikkelig trøkk i mellomtone/bass, diskant er mindre oppløst enn gjennom f.eks DAC eller PC. Ikke er det noe "sjarm" med spilleren heller, stygg å se på, "fancy" arm som skal være så bra, reimdrift som skal være så lettvint med både 33 og 45 rpm (men det er ikke lettvint), stygg finish på produktet, spiller ikke voldsomt bra.

Har prøvd en Rega RP1 noe da svigers kjøpte en som jeg har lekt litt med (forøvrig omtrent samme anlegg som jeg hadde før), kan ikke si at jeg synes denne låter noe bedre eller dårligere enn min Pro-Ject med samme plate på spillerne. Synes nok Pro-Jecten trakk det lengste strådet av de to, riktignok er RP1 en billigere spiller.

Jeg tviler ikke på at både Planar 3 og 6 er gode spillere, men jeg vet ikke om det er noe for meg.

Det att Pro-Ject låter lyst er ikke på generell basis, mange av Pro-ject sine dyrere spillere har nesten litt mørkere klang og fylde enn Rega sine bedre utgaver.
    Du kan kikke på brukte Pro-Ject som ligger på Finn nå, mellom 6-8 tusen får du fine spillere med bra pickup på, Ortofon Bronze eller Black. RPM5 og 1xpression, event 2xperience.
    Har sett 1xpression med ortofon bronze til 6000,- på brukten, liten vits å oppgradere pickup på den jeg har hvis man får 1xpression til den prisen ... men dette blir vel ikke mye til oppgradering drivverk-messig?

Er ikke snakk om "oppgradering" til noe som koster det samme, slik spiller jeg har koster 2500,- brukt, synes nå virkelig at det er litt forskjell på 2500 og 6000 jeg da ... mulig begrensningen er i pickup, jeg sier ikke imot dette, men bedre pickup koster meg penger uansett på en spiller jeg i utgangspunktet ikke liker (av flere årsaker), derfor lurer jeg på spesifikke modeller som er en oppgradering over det jeg har i dag, gjerne platespillere med pickup.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Shure M97 og en del andre modeller får du kjøpt nye den dag i dag, og det samme med Dynavector.

Jaja... Det var ikke sånn jeg tolket "kjøpe en pickup fra 70-tallet". Å kjøpe en NY pickup som ble designet i første versjon på 70-tallet vil selvsagt være svært lite risikabelt. ;)

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    604
    Pro-ject 1xpression bruker bla bedre materialer i drivverket, konstruksjon og arm feste enn i den du har i dag som jeg regner med du vil også høre hvis du tester en, om du synes det er godt nok må du bedømme selv. Ideelt burde du kanskje vært opp til en 2xperience eller Xtension 9, men da ryker prisen din.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner ikke helt hva "varm", "nøytral" og "kald" lyd egentlig betyr..... osv
    Det er ingen regel skrevet i sten hva definisjonen av dette er/skal være, så her har nok mange (som du) sin egne subjektive mening.
    I min mening er dette begrep jeg i hovedsak relaterer mest til mellomtone-området, og ofte i sammenheng med litt "kropp" og "volum". Dette bør ikke ha noe med oppløsning osv å gjøre, ei heller oppover i diskantområdet.

For å billedlig-gjøre betydning, så har det for meg relevans å se for seg en malekost. Er det få, og stive bust på kosten så er det grovkornet. Flere og mykere bust gir motsatt karakteristikk. Er det en tynn pensel er lyden tynn/lys, og jo bredere den er, desto mørkere/varmere.

Mht dypbass og midbass, så omtales og defineres dette mer i retning av hvor stram, tight, definert osv.

Mht Pro-Ject 1Xpression, så er det (om man ser bort fra Bronze PU´n) en "liten" oppgradering fra det du har. Litt oppgradert på alle områder, men fortsatt en kortere (8,6") tonearm. Bronze PU´n derimot er absolutt en oppgradering fra Red.
    Som Forsell er inne på, så må man nok (i Pro-Ject verden) opp på The Classic, eller 2Xperience før det begynner å "smake".

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    604
    Bare ett tips, Oslo Hi-Fi center kjører tilbud på Pro-Ject The Classic til kr 7990.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, fin pris det, men gjelder kun "Eucalyptus" finish - og, man må vel (som på Rega) av med tallerken for å skifte hastighet på denne også.

Pro-Ject The Classic.png

Her avbildet i Valnøtt, men i linken her er bilder av den på tilbud også:
    Pro-Ject Audio Systems

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Men - kanskje en slik kan være et alternativ?

MS DQX-500.jpg

Siden det ikke er lov å linke til annonser, så får vi "tweake" det litt.

Her utdrag fra annonsetekst. Prisantydning 6900,-.
    Nydelig platespiller fra gigantprodusenten Micro Seiki, DQX-500 går for å være en av deres mest vellykkede modeller. Direktedrevet quartz locked PLL DC servo motor, stødig som et fjell selvsagt. Kommer med den meget gode MA-707 armen påmontert en ny og ubrukt Nagaoka MP-110 pickup, Made In Japan hele veien.

Spilleren er fullstendig gjennomgått og overhalt. Selges av Elektronisk Bureau på Kråkerøy.

M

MarkusH

Gjest
    ^ Ja, fin pris det, men gjelder kun "Eucalyptus" finish - og, man må vel (som på Rega) av med tallerken for å skifte hastighet på denne også.

Vis vedlegget 462967
    Her avbildet i Valnøtt, men i linken her er bilder av den på tilbud også:
    Pro-Ject Audio Systems
    Har sett på the classic på tilbud på platekompaniet også, jeg er bare ikke helt sikker på om jeg vil kjøpe ny en gang til .... har ikke NOE annet som er nytt i noen av anleggene. Hvordan står f.eks gammel Thorens TD-160 seg opp i mot slik som "The Classic"?

Men - kanskje en slik kan være et alternativ?

Vis vedlegget 462989

Siden det ikke er lov å linke til annonser, så får vi "tweake" det litt.

Her utdrag fra annonsetekst. Prisantydning 6900,-.
    Nydelig platespiller fra gigantprodusenten Micro Seiki, DQX-500 går for å være en av deres mest vellykkede modeller. Direktedrevet quartz locked PLL DC servo motor, stødig som et fjell selvsagt. Kommer med den meget gode MA-707 armen påmontert en ny og ubrukt Nagaoka MP-110 pickup, Made In Japan hele veien.

Spilleren er fullstendig gjennomgått og overhalt. Selges av Elektronisk Bureau på Kråkerøy.
    Kikka på den, søkte litt rundt på nettet og den får ikke voldsomt bra kritikk med tanke på lydegenskaper, mest på grunn av utseende. Tror det stod noe som "middelmådig" lyd et sted, mens utseende var grunnen til å kjøpe den.
    Blir ikke helt solgt ved å lese slike ting, jeg ass. :p

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    MarkusH: Hvis det er utseende som en UFO du ønsker: Roksan Radius 5.
    Microen der ser mer ut som et flatklemt Simon-spill fra 80-tallet, foresten..

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan står f.eks gammel Thorens TD-160 seg opp i mot slik som "The Classic"?
    En vintage Thorens vil, etter min mening, kunne stå seg bra den dag i dag mot mye annet som finnes på markedet. Forutsetningen er selvfølgelig at den er i god stand. Husk at vi tross alt snakker om spillere som er 25 - 45 år gamle. Noen kan ha blitt stelt og tatt godt vare på, mens andre vil naturlig nok ha levd et hardt liv.
    Primært går det ut på om lageret og motor er bra, samt at tonearmen er i orden. "Kvalitet" og egenskaper på de originale tonearmene som Thorens brukte gjennom årene er det litt delte meninger om. Enkelte armer har noe lav effektiv masse, hvilket kán begrense noe på valg av PU.
    De fleste Thorens modeller ble gjennom årene "oppgradert" gjennom ulike Mk-versjoner av modellbetegnelse, der det i hovedsak var tonearm endringene gikk ut på.

Anbefalte modeller å se etter i såfall er: TD 145 (= TD 160 men m/autostopp), TD 160, TD 147, TD 318, TD 320 og TD 2001.

Litt relevant info finner du bl.a. her:

Thorens Dept.

Elektronisk Bureau på Kråkerøy har "spesialisert" seg på å overhale- og oppgradere bl.a vintage Thorens. Så det kan jo være verd å forhøre seg der om hva de evt har for salg, dersom man føler seg usikker på å kunne verifisere tilstand på et annonsert objekt selv.

Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    604
    Vil absolutt ikke anbefale deg en gammel spiller fra 1980 tallet eller noe sånt, hvis du ikke har kunnskap på å bedømme tilstanden på spilleren. Dessuten tror jeg sikkert att Thorens TD 160 ikke følger Classic lydmessig. Er ikke sikkert den er langt unna den du har.

M

MarkusH

Gjest
    Utseende spiller ingen rolle for meg, så lenge jeg har svart eller trefarget med eventuelt metall-detaljer (tallerken, arm osv.) så er jeg fornøyd. Grelles over at den Pro-jecten jeg har er hvit ...

Hvordan står f.eks gammel Thorens TD-160 seg opp i mot slik som "The Classic"?
    En vintage Thorens vil, etter min mening, kunne stå seg bra den dag i dag mot mye annet som finnes på markedet. Forutsetningen er selvfølgelig at den er i god stand. Husk at vi tross alt snakker om spillere som er 25 - 45 år gamle. Noen kan ha blitt stelt og tatt godt vare på, mens andre vil naturlig nok ha levd et hardt liv.
    Primært går det ut på om lageret og motor er bra, samt at tonearmen er i orden. "Kvalitet" og egenskaper på de originale tonearmene som Thorens brukte gjennom årene er det litt delte meninger om. Enkelte armer har noe lav effektiv masse, hvilket kán begrense noe på valg av PU.
    De fleste Thorens modeller ble gjennom årene "oppgradert" gjennom ulike Mk-versjoner av modellbetegnelse, der det i hovedsak var tonearm endringene gikk ut på.

Anbefalte modeller å se etter i såfall er: TD 145 (= TD 160 men m/autostopp), TD 160, TD 147, TD 318, TD 320 og TD 2001.

Litt relevant info finner du bl.a. her:

Thorens Dept.

Elektronisk Bureau på Kråkerøy har "spesialisert" seg på å overhale- og oppgradere bl.a vintage Thorens. Så det kan jo være verd å forhøre seg der om hva de evt har for salg, dersom man føler seg usikker på å kunne verifisere tilstand på et annonsert objekt selv.
    Akkurat hvordan den er tatt vare på vet jeg ikke, men jeg betviler at den er herset alt for mye med da faren min mildt sagt er pertentlig med å ha saker og ting i orden. Spurte han litt i helga og han mente han hadde to stykk MC-pickuper til den, sist gang jeg testa denne her funka den bra (både på 33 og 45 rpm), originalt støvlokk er helt og pent, ikke restaurert eller noe, men i original tilstand.
    Kunne dog tenkt meg noe liknende selv som jeg kunne "tukla" litt med. Skal kikke på den linken der. :)

Utseende spiller ingen rolle for min del.

Vil absolutt ikke anbefale deg en gammel spiller fra 1980 tallet eller noe sånt, hvis du ikke har kunnskap på å bedømme tilstanden på spilleren. Dessuten tror jeg sikkert att Thorens TD 160 ikke følger Classic lydmessig. Er ikke sikkert den er langt unna den du har.
    Som skrevet over, den er nok i bedre stand enn 95% av alle TD 160 der ute (som ikke er restaurert), kjenner jeg han rett er den brukt lite når han brukte den "aktivt" og sikkert stått så og si ubrukt i 25-30 år. MEN, den er tatt godt vare på og har antakeligvis MYE dyrere pickuper enn den Ortofon 2M Red jeg har ...

Skal prøve den uansett ettersom den bare står i naborommet til anlegget uansett. Så får vi se. :)

Sist redigert av en moderator:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Om den (TD 160´n) har stått lenge, så har den nok behov for ei ny reim. Ny olje i lageret vil nok også være å anbefale.

M

MarkusH

Gjest
    Hvordan er ERA MK6 med Shure M75 pickup? Ligger en på brukten til litt under budsjett, leste litt på elektronisk bureau om den (ikke han som selger den), men ut i fra det som stod der virker jo noe slikt lovende, har jo mulighet for oppgradering av pickupen senere.
    Ligger ute noen andre som er interessante, Pro-Ject 1Expression med Ortofon 2M Black til 7000,- er jo én mulighet, synes det begynner å svi litt mer enn det antakeligvis smaker. Ligger også en Rega RP3 med TT Psu og Audio Technica VM540ML til 6000,-.

Hvilken av disse tre tror dere mest på?

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    De ERA spillerne er ikke så veldig spennende men jeg har en fortsatt.
    Heller da en en Thorens.
    De 2 siste alternativer velger jeg å ikke kommentere.

X

X186841

Gjest
    Ortofon 2M Black er jo en meget god pick-up , men 1Expression må du lytte etter ulyder i motor på og helst sjekke hastighet med program på mobilen eller stroboskop før evt. kjøp.
    VM540ML på Rega spilleren er ok, litt mattere i lyden enn Ortofon. Også viktig å sjekke tilstand på Raga,n, har vært borti endel skranglete Rega,er med jordstøy osv.
    ERA/Shure har jeg aldri hatt.

M

MarkusH

Gjest
    ^
    De ERA spillerne er ikke så veldig spennende men jeg har en fortsatt.
    Heller da en en Thorens.
    De 2 siste alternativer velger jeg å ikke kommentere.
    Skjønner.

Ortofon 2M Black er jo en meget god pick-up , men 1Expression må du lytte etter ulyder i motor på og helst sjekke hastighet med program på mobilen eller stroboskop før evt. kjøp.
    VM540ML på Rega spilleren er ok, litt mattere i lyden enn Ortofon. Også viktig å sjekke tilstand på Raga,n, har vært borti endel skranglete Rega,er med jordstøy osv.
    ERA/Shure har jeg aldri hatt.
    Bor langt unna både Pro-Jecten og Regaen så da blir det neppe aktuelt.

Eneste som er nærme er en Audio Technica LP5 som er så og si ny, denne er 10 min unna der foreldrene mine bor (skal dit i morgen). Denne kan jo sikkert oppgraderes med en bedre pickup etter hvert?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    MarkusH: Era Mk6 er en relativt sjelden fransk maskin, utviklet av samme team som står bak de seinere Platine Verdier. Skal du ha Shure på den der, ville nok jeg prøvd en M97XE istedet. Varm/varmnøytral klang. Litt som en eldre Pioneer. Hadde du fått den RP3en med 2M Black...det er en meget heldig kombo. Leken, åpen, full av liv...langt mer dynamisk enn en Era. Men den franske maskinen med en Nagaoka, overhalt av EB....:cool: Den er tøff..

Sist redigert:
    X

X186841

Gjest
    Har hatt AT LP5 og satt på en AT 540 pick-up, det hørtes meget bra ut. Men lytt etter ulyder og kjenn etter slark i armen, første jeg fikk hadde ulyd i motoren og litt laus arm.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ERA Mk6 er ikke mer sjelden enn at det er en helt ordinær ERA444 (som det ble solgt ganske så mange av i Norge). Forskjellen er at ERA444 ble levert med ERA´s egne "rakleverk" av en tonearm, mens Mk6 ble levert uten tonearm, der importør/forhandler monterte arm etter kundens "ønske". Mange av MK6 ble nok utstyrt med SME 3009.

Har M75 på en av mine spillere. Grei "billigpick-up". Bruker den på en av mine spillere til å spille av plater av litt ymse tilstand/kvalitet.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Kongsberg
    @MarkusH

Har du tilgang til en Thorens TD-160, er det bare å glemme "disse nymotens greiene".

Drivverket i denne er langt bedre, og ville i dag vært langt dyrer enn drivverket du
    finner i Rega- eller ProJect-spillere sør for 20k...

Svakheten med eldre Thorenser er de originale Thorens tonearmene, som ikke er all
    verden. Derfor ble ofte disse byttet med andrepart armer - som SME 3009 Improved.
    Hvilke arm står på spilleren du har tilgang på? Pictures please!

Om Thorensen er utstyrt med originalarm, ville jeg byttet denne med en Jelco SA-750D.
    I tillegg kan du dempe den stive delen av kabinettet med bitumen, erstattet den originale
    platematten med en ProJect Cork-It og satt på 3 stk. bedre og større ben. For starters...

mvh
    Gunnar Brekke

M

MarkusH

Gjest
    @MarkusH

Har du tilgang til en Thorens TD-160, er det bare å glemme "disse nymotens greiene".

Drivverket i denne er langt bedre, og ville i dag vært langt dyrer enn drivverket du
    finner i Rega- eller ProJect-spillere sør for 20k...

Svakheten med eldre Thorenser er de originale Thorens tonearmene, som ikke er all
    verden. Derfor ble ofte disse byttet med andrepart armer - som SME 3009 Improved.
    Hvilke arm står på spilleren du har tilgang på? Pictures please!

Om Thorensen er utstyrt med originalarm, ville jeg byttet denne med en Jelco SA-750D.
    I tillegg kan du dempe den stive delen av kabinettet med bitumen, erstattet den originale
    platematten med en ProJect Cork-It og satt på 3 stk. bedre og større ben. For starters...

mvh
    Gunnar Brekke
    Ja, er vel det jeg delvis har lest rundt om på nettet, men så står det andre steder at platespillere av nyere dato er det eneste "riktige", smaken er som baken.

Thorens TD 160 kan jeg ta bilder av i morgen, tipper det sitter original arm på denne. Eneste ulempen med denne er at det er "fingra av fatet" med tanke på modding av denne, derfor jeg har lurt litt på å kjøpe en annen Thorens TD ... og heller bytte ut arm osv. på den.

However, jeg har ProJect Cork-It liggende (han jeg kjøpte platespilleren av på Hifiklubben mente den var for tykk for spilleren jeg har i dag, så den er ikke brukt).

Ligger ute en TD 166 MK2 jeg kan plukke opp uten pick-up, da er selvsagt saken en helt annen med tanke på modding. Hva synes du om den idéen?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.184
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    TD-166 er IKKE en like god spiller som 160. Se på listen over Thorensspillere ptb ramser opp litt lenger opp i tråden. Ikke vik fra den :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Eneste ulempen med denne er at det er "fingra av fatet" med tanke på modding av denne....
    Det er fullt mulig å bytte ut armen til f.eks Jelco´n som Gunnar Brekke nevner (eller en annen omtrentlig 9" lang arm), uten å modifisere spilleren slik at den ikke enkelt kan settes tilbake til original stand igjen.
    Unntaket er kanskje at det må lages hull i huntonit bunnplaten. Det kommer litt an på armkabelløsning på den tonearm som velges.

Men, det må samtidig nevnes at den originale bunnplata egentlig ikke er verd 5 sure sild uansett;) og det er en vesentlig bedre løsning å erstatte den med en litt tykkere plate av f.eks MDF. På en slik bunnplate ville jeg samtidig montert 3 stk justerbare føtter.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.185
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke så veldig stor forskjell på en TD160 og en TD166.

TD160 har 10 mm aksel, og 166 har sannsynligvis 7 mm (noen har 10)
    TD160 har metall innertallerken mens 166 sannsynligvis har plast(noen har metall)
    TD160 har litt mer komplisert arm enn TD166. Ikke sikker på hvilken som er best av de.
    Motor og oppbygging ellers er lik.

td166.jpg

Monterer du en Shure eller Philips på denne så blir det nok bra!
    Hvis du vil bytte den ut så får du igjen pengene.

M

MarkusH

Gjest
    Eneste ulempen med denne er at det er "fingra av fatet" med tanke på modding av denne....
    Det er fullt mulig å bytte ut armen til f.eks Jelco´n som Gunnar Brekke nevner (eller en annen omtrentlig 9" lang arm), uten å modifisere spilleren slik at den ikke enkelt kan settes tilbake til original stand igjen.
    Unntaket er kanskje at det må lages hull i huntonit bunnplaten. Det kommer litt an på armkabelløsning på den tonearm som velges.

Men, det må samtidig nevnes at den originale bunnplata egentlig ikke er verd 5 sure sild uansett;) og det er en vesentlig bedre løsning å erstatte den med en litt tykkere plate av f.eks MDF. På en slik bunnplate ville jeg samtidig montert 3 stk justerbare føtter.
    Skjønner, jeg skal ta å høre med "gammar'n" jeg, har 22 mm MDF liggende/stående i samme rom som platespilleren så den "oppgraderinga" hadde vel ikke vært så dum uansett.

M

MarkusH

Gjest
    Det er ikke så veldig stor forskjell på en TD160 og en TD166.

TD160 har 10 mm aksel, og 166 har sannsynligvis 7 mm (noen har 10)
    TD160 har metall innertallerken mens 166 sannsynligvis har plast(noen har metall)
    TD160 har litt mer komplisert arm enn TD166. Ikke sikker på hvilken som er best av de.
    Motor og oppbygging ellers er lik.

Monterer du en Shure eller Philips på denne så blir det nok bra!
    Hvis du vil bytte den ut så får du igjen pengene.
    Skjønner, så hvorfor anbefales TD 160 over TD 166 da? Hvis uansett armen må byttes på de der, samt pickup? Det er jo ikke snakk om et "kjøretøy" med noe belastning her så om akselen er 7mm eller 10mm er vel bare småplukk? Vet ikke om det går an å bytte dette heller, hvis det er slike deler å oppdrive da ...

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.185
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det går i prinsippet an å bytte disse delene hvis en kommer over et "vrak" av en 160 senere.

Jeg hadde en gang en TD166 med 10 mm aksel. Dette vet du ikke før du har demontert.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    TD 166 MkII.JPG

@peikall er inne på noen av forskjellene. Høyst trolig ser den (TD 166 MkII) ut som på bildet her - med en TP 11-II, eller -III tonearm. Armens effektive masse er angitt til 7,5gr, hvilket kan begrense utvalget av egnede PU´r noe.
    Det er naturlig å anta at en TD 166 har 7mm lager og resin innertallerken, selv om det er riktig som det nevnes at enkelte forlot fabrikken med 10mm lager og/eller den zink-legerte innertallerken som var std. på TD 160.
    Akkurat når - og i hvilken Mk-versjon TD 166 fikk plinth med vinyl i steden for finér er jeg usikker på, men generelt er det en enklere, "spinklere" og billigere spiller enn en TD 160.

TD 160 (i sine ulike MK-versjoner) hadde primært TP 16 tonearm (i sine ulike MK-versjoner).

Men, kom med bilder, så er det lett å identifisere hvilken utgave osv det er din far har.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.362
    Torget vurderinger
    2
    Pekaill...Det er nok Regisk walkover, men mot en Pro-Ject eller AT kan bildet være helt annerledes. I topp stand er ikke den kombinasjonen der å forakte..
    Det der ville jeg vært forsiktig med å vedde på!
    Uten å uttale meg om den avbildede spilleren, vil jeg i det minste si at jeg satte opp en solid 70-talls spiler for en tid tilbake, den viste seg å spille hakket bedre enn et fornuftig oppsett i 30-tusenkroners-segmentet. Nå finnes det Rega-spillere som er både dyrere og bedre enn det, men dog. Det er noe svært vellykket over gode, direktedrevne spillere.
    https://rognlien.wordpress.com/2017/03/19/vintage-victory/

Mvh
    Håkon Rognlien

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn