Forsterkere Hjelp til kjøp av integrert forsterker

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg har blitt tvunget til å legge ut anlegget mitt for salg (tar for stor plass i stua) og tenker derfor å kjøpe meg en integrert forsterker med innebygget dac.
To alternativer jeg har sett på er Primare I22Dac og Hegel H80. Førstnevnte bygger litt dypt i forhold til møbler, så favoritten er akkurat nå Hegel H80.
Fruen har sett på B&W 685 S2 som er høyttalere jeg kan leve med. Noen som har erfaringer med disse opp mot Hegel'en?
Eller har dere forslag til annen forsterker eller høyttalere som kanvære aktuelle i prisklassen? Hvite høyttalere er visst kravet, og de må være små.

Det gjør forøvrig ingenting om forsterkeren har inngang for platespiller.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg har litt mange interesser, og det settes ikke så pris på store høyttalere, effektforsterkere, dac'er osv
Så i og med at lytterommet/stuen er liten kan jeg like gjerne føye meg :)

Men tips?
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Det er to gode forsterkere du har å velge mellom der, begge er solide valg... Men jeg syns ikke B&W 685 er helt gode nok for dem.

Jeg ville vurdert Kef LS50, Guru Junior og Dynaudio x14. Tror alle de fins i hvit.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Nye Creek Evolution 50 eller 100 hørte jeg nylig hos Lyric. Den er omtrent på tykkelse med en 4-5 knekkebrød (men heftig tung strømforsyning) og ser virkelig strøken ut for en stue hvor design er et issue. Spiller herlig gjør de også, og prisen skremmer ingen.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kjøpte selv hvite B&W 685 s2 før jul, og tenker også i baner av Hegel H80 eller annen integrert med DAC på sikt.
Veldig fornøyd med høyttalerne, men de spilte voldsomt mye bedre med Denon PMA-1520AE hos HFK enn med min Denon receiver.



Soundgarden har vel også slik garanti at du kan deponere slik at du kan teste hjemme i egen stue, og få pengene tilbake om det ikke faller i smak
Men Hegel H80 har jo fått drøssevis av lovord i masse tester, så tror de vil være en god kandidat. H80 og H160 skal ikke være kliniske og umusikalske slik H100 og H200 har fått noe pepper for..

Linker til tester av H80 nede til venstre: Hegel Music Systems - H80
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Jeg har B&W 685 s2 som jeg nå har koblet opp sammen med en Rega Elicit-R.Låter veldig fint.Har også en Primare I 22 dac stående.Syns ikke den spilte så godt sammen med Bowers'ene.Har også en Denon PMA 1520,men den har jeg ikke testet sammen med de høyttalerene ennå.Denon'en er veldig god allrounder som er kommet litt i skyggen av H 80 og I 22 dac i samme prisklasse.Sikkert fordi den ikke har innebygd dac nå når de fleste bruker streaming som kilde.Bergen Musikk Handel har nå Rega-kampanje.(Kjøpte en P3 platespiller derifra forrige uke).De selger nå Elex-R for 8990 kr.fraktfritt.Mulig et stalltips der fra meg.Den ble sammen med Elecit-R også blant årets produkt i What Hifi?.Rega har også veldig gode platespillerinnganger.

mvh. s,
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Nye Creek Evolution 50 eller 100 hørte jeg nylig hos Lyric. Den er omtrent på tykkelse med en 4-5 knekkebrød (men heftig tung strømforsyning) og ser virkelig strøken ut for en stue hvor design er et issue. Spiller herlig gjør de også, og prisen skremmer ingen.
Beklager litt bumping her kara, men du Popi; hva hørte du 50&100 på av høyttalere? Og var det stor forskjell i lyd/trøkk?
Creek er absoulutt noe jeg har lyst til å teste på min Epos også.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Takk for tips så langt. Sjekket Creek som virket interessant - men der kommer dac-kort i tillegg så tror den utgår.
Har mest lyst på Hegel kjenner jeg, så kanskje Excite X14 er tingen. Har hatt Dynaudio før som jeg var fornøyd med

Får ta meg en tur å høre på de forskjellige
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Jeg har blitt tvunget til å legge ut anlegget mitt for salg (tar for stor plass i stua) og tenker derfor å kjøpe meg en integrert forsterker med innebygget dac.
To alternativer jeg har sett på er Primare I22Dac og Hegel H80. Førstnevnte bygger litt dypt i forhold til møbler, så favoritten er akkurat nå Hegel H80.
Fruen har sett på B&W 685 S2 som er høyttalere jeg kan leve med. Noen som har erfaringer med disse opp mot Hegel'en?
Eller har dere forslag til annen forsterker eller høyttalere som kanvære aktuelle i prisklassen? Hvite høyttalere er visst kravet, og de må være små.

Det gjør forøvrig ingenting om forsterkeren har inngang for platespiller.
Gå for Primare forsterkeren !!!! Meget bra !!! ☺
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Kjøp deg xeo3 eller xeo4 evt de større modellene fra Dynaudio. Så slipper du forsterker og høyttalerkabel og hele sulamitten. Er optimalt om du vil ha fornuftig lyd og fint lite med bokser. Er dac i selve senderen. Coax og optisk
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
En kamerat har I22dac på B&W Cms9 eller hva de heter. Akk så kjedelig....
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Finnes mye morro og se etter i dette segmentet.. Sonus Faber Venere f.eks?

Av forsterkere så er jeg Primare mann.. Var strålende fornøyd med I21 som jeg hadde, og nå har jeg I32.
Hegel er gode forsterkere, men man får inntrykk av at enten må man ta h160 eller h300 vis man skal ha kremlyden.. de andre er det flere som mener faller igjenom.

Jeg hadde uten tvil gått for I22 med dac, solid og kraftig. :)

Jeg likte lyden som Venere 1.5 leverte med I21 som forsterker! :)
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg har kikket på Rotel RA-12 som har de innganger jeg trenger -noen som kjenner den? Perfekt størrelse og gode kritikker så vidt jeg kan lese
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.988
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bare for å forvirre deg enda mer. XTZ A100 D3
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Du får kjøpe et Opus møbel fra Bolia eller liknende, der kan du ha mye utstyr i som ikke ses, og fortsatt bruke fjernkontroll. Selv bruker vi et kinesisk skap her, dørene lukkes og bare høyttalerne og platespilleren står utenfor skapet.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Etter å ha vært akkurat samme runde, og testet en god del forskjellig, anbefaler jeg deg å se/høre:

Lyngdorf TDAI 2170. Finnes på Hifi-Klubben. Har noen utbyggingsmoduler. Ser den interessant ut, kjøp og test den hjemme.... Romkorreksjonene er superb! Testet den først i butikk (ikke Oslo) og da var den ikke satt opp til høyttalerene - det er håpløst. Jeg kjøpte med alle modulene, men det trengs strengt tatt ikke. Men er veldig glad i USB og HDMI modulene - de tar begge imot DSD.... Etter det jeg kan skjønne er de fleste kombinerte integrerte forsterkere med dac litt gammeldagse sammenlignet med Lyngdorfen. Den tar DSD128.

Scansonic MB-1. Oslo Hifi Center har både den og KEF LS50. Mine ører ville ha Scansonic....

Dette er to litt utradisjonelle valg. Lykke til.
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Liker forslaget ditt, Nasse. Blir noen kroner, men garantert bra. Langt billigere å anskaffe seg et passende møbel og gjemme det man allerede har (og er fornøyd med?).
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Liker forslaget ditt, Nasse. Blir noen kroner, men garantert bra. Langt billigere å anskaffe seg et passende møbel og gjemme det man allerede har (og er fornøyd med?).
Det er klart! Og kanskje investere i en universalfjernkomtroll med RF, så kan dørene være lukket og ugjennomsiktige også...

Ser at forslaget mitt er litt i overkant - forvekslet Primare I22 med I32 som jeg vurderte - det var ikke meningen. Men mitt råd er uansett, ikke velg en DAC-løsning som ikke tar DSD nå. Før eller senere tester du DSD, og da er det gjort...
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Takk for tips så langt. Sjekket Creek som virket interessant - men der kommer dac-kort i tillegg så tror den utgår.
Har mest lyst på Hegel kjenner jeg, så kanskje Excite X14 er tingen. Har hatt Dynaudio før som jeg var fornøyd med

Får ta meg en tur å høre på de forskjellige
Jeg har selv kombinasjonen Hegel H80 + Excite 14 som du nevner. Kan forsøke å beskrive lyden slik jeg opplever den:
- Spiller klokkerent og veldig detaljert til prisen
- Enormt bra soundstage - føler virkelig at jeg kan separere inntrykk fra alle bauger og kanter
- God bass & forholdsvis luftig diskant
- Kan spille veldig høyt før det blir feil
- Fantastisk lyd når det kommer til film i 2.0
- Lite kresne høyttalere i forhold til plassering mot bakvegg. - Det står mye (motstridende) om dette på internettet, men min erfaringer er at X14 er ganske tilgivende selv når de er plassert nært bakvegg, type 10 cm.

Sitter igjen med følelsen av at dette er mye god lyd for pengene, selv om jeg føler at det mangler litt i mellomtonen. Jeg har pyntet på dette med software EQ når jeg spiller FLAC etc., og resultatet med å heve øvre bass/mellomtone med +2,5 dB er lettere sjokkerende for min del. En real vekker med tanke retningen jeg kommer til å velge ved neste hifi-veikryss. Dette er selvsagt langt fra "lærebok", men det gir en pekepinn for min egen smak.

Du nevner ikke selv hvilken type lyd du er ute etter. Hvis du vil ha "plug & play" med ærlig og detaljert lyd så er Hegel + Dynaudio en trygg og god kombo i mine øyne.

PS. Har forsøkt med høyttalere rett på "benken" på hver sin side av TV-en med Dynaudio SF1 bordstativ, og siden med høyttalerstativ (Dynaudio Stand X3), og forskjellen er formidabel i favør stativ.

Håper dette er til hjelp, men husk at intet råd slår å oppleve lyden selv. :)

- Kanki
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Nye Creek Evolution 50 eller 100 hørte jeg nylig hos Lyric. Den er omtrent på tykkelse med en 4-5 knekkebrød (men heftig tung strømforsyning) og ser virkelig strøken ut for en stue hvor design er et issue. Spiller herlig gjør de også, og prisen skremmer ingen.
Beklager litt bumping her kara, men du Popi; hva hørte du 50&100 på av høyttalere? Og var det stor forskjell i lyd/trøkk?
Creek er absoulutt noe jeg har lyst til å teste på min Epos også.
Hørte Creek på ProAc D20R og på Epos m16i.
ProAc låter jo fantastisk og luftig, Epos låter svært bra til den lave prisen. Selv med Creek Evolution 50 var jeg ikke i nærheten av forsterkerens grense på lydnivå, den spiller høyt!
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kult!
Hørte du noen bedre egenskaper hos 100a da? Lite testet, men ser det kommer et par magasin tester nå i mars.
Litt merkelig at Lyric ikke demonstrerer Creek på nye Epos K-serien? Dette har jo Creek gjort på messer nå i senere tid.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg hadde Rotel RA12 og Hegel H80 på B&W 68x, det ble sterilt og kjedelig. 68x serien trenger å spille høyt for å løsne er iallfall min erfaring med dem. Prøv heller Tannoy!
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode tips

Lyngdorf er i overkant prismessig synes jeg - i den prisklassen begynenr det også å bli veldig mange andre interessante alternativer (EC 6DS f.eks)
Holder en knapp på Primare forsterkeren, rent prismessig er det en bargain :)
 

QWERT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2012
Innlegg
323
Antall liker
136
Torget vurderinger
0
Q-Acoustic 2020i høyttalere + Nad D3020 er en meget god kombo hos meg. Magisk lyd til lite penger.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.516
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for mange gode tips

Lyngdorf er i overkant prismessig synes jeg - i den prisklassen begynenr det også å bli veldig mange andre interessante alternativer (EC 6DS f.eks)
Holder en knapp på Primare forsterkeren, rent prismessig er det en bargain :)
Vil bare påpeke at den i I22DAC i sort ALLTID er på tilbud til 8k - slik at om du tenker den fargen er det ikke så bråhast som ryddesalget av den i sølv :)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg har blitt tvunget til å legge ut anlegget mitt for salg (tar for stor plass i stua) og tenker derfor å kjøpe meg en integrert forsterker med innebygget dac.
To alternativer jeg har sett på er Primare I22Dac og Hegel H80. Førstnevnte bygger litt dypt i forhold til møbler, så favoritten er akkurat nå Hegel H80.
Fruen har sett på B&W 685 S2 som er høyttalere jeg kan leve med. Noen som har erfaringer med disse opp mot Hegel'en?
Eller har dere forslag til annen forsterker eller høyttalere som kanvære aktuelle i prisklassen? Hvite høyttalere er visst kravet, og de må være små.

Det gjør forøvrig ingenting om forsterkeren har inngang for platespiller.
Jeg skal ikke uttale meg om høyttalere. Personlig synes jeg B&W lyder kjedelig, men svært mange liker dem. Når det gjelder forsterker vil jeg bare gi et tips om å vurdere Bladilus hvis du likevel vurderer Hegel. Det er Hegels konkurrent i Sverige på samme prisnivå. Jeg vil beskrive den som like oppløst og analytisk som Hegel, men den videreformidler musikken langt mer musikalsk. Hegel blir for analytisk og for lite musikalsk - noe som nødvendigvis ikke er galt i seg selv hvis du har høyttalere som farger lyden litt for mye.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg skal ikke uttale meg om høyttalere. Personlig synes jeg B&W lyder kjedelig, men svært mange liker dem. Når det gjelder forsterker vil jeg bare gi et tips om å vurdere Bladilus hvis du likevel vurderer Hegel. Det er Hegels konkurrent i Sverige på samme prisnivå. Jeg vil beskrive den som like oppløst og analytisk som Hegel, men den videreformidler musikken langt mer musikalsk. Hegel blir for analytisk og for lite musikalsk - noe som nødvendigvis ikke er galt i seg selv hvis du har høyttalere som farger lyden litt for mye.
Bladelius er jo bra - men nesten 27.000 for TYR med dac er i en litt annen prisklasse enn for eksempel H80 fra Hegel. Når lytterommet er litt lite i tillegg og det må kompromisses på størrelse, så synes jeg Bladelius blir for dyrt.
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Kanskje ikke det mest glamorøse merket lenger, men Pioneer A-70 kan kanskje være verdt å se nærmere på.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg skal ikke uttale meg om høyttalere. Personlig synes jeg B&W lyder kjedelig, men svært mange liker dem. Når det gjelder forsterker vil jeg bare gi et tips om å vurdere Bladilus hvis du likevel vurderer Hegel. Det er Hegels konkurrent i Sverige på samme prisnivå. Jeg vil beskrive den som like oppløst og analytisk som Hegel, men den videreformidler musikken langt mer musikalsk. Hegel blir for analytisk og for lite musikalsk - noe som nødvendigvis ikke er galt i seg selv hvis du har høyttalere som farger lyden litt for mye.
Bladelius er jo bra - men nesten 27.000 for TYR med dac er i en litt annen prisklasse enn for eksempel H80 fra Hegel. Når lytterommet er litt lite i tillegg og det må kompromisses på størrelse, så synes jeg Bladelius blir for dyrt.
Veldig godt poeng!
 

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Innlegg
117
Antall liker
35
Eftersom jag själv varit ute på liknande stigar i hifi djungeln kommer här lite egna funderingar och erfarenheter

- Rotel RA 12. Har själv en sådan som matas digitalt från en CD till förstärkarens DAC. Gamla Monitor Audio stativ högtalare Studio 6
detta är en bra och prisvärd förstärkare. Har ingen erf av inbyggda RIAA steget. Däremot är hörlursutgången bra.
Driver fint även Sennheisser HD 700 men Momentum ( provat/ bra) och Philpis Fidelio X2 ( har själv) är väl mer i linje prismässigt
Förstäkaren och inbyggda DAC mår bra av att "förbättra strömmen".: bättre mellanregistyer, mer ro och tydlighet i ljudbilden
( gäller antagligen alla omnända ). Kör med enkel strömlist Isotek Polaris och denna förstärkare är så pass liten så
man upplever ingen dynamik-restriktion från stömlisten. Vilket säkert kommer med större förstärkare.
Till det ett par bra men ej lyx nätkablar. Gärna som ger lite fyllighet
När jag köpte Rotel demades den på en ELAC golvhögtalare för ca 12 000 sek. Mkt bra. Tror den skulle fungera bra även med nyare
Monitor Audio typ Silver R6. Antagligen ok på Dynaudios 8 ohm modeller

- Primare I22 med DAC har ju fått väldigt bra test omdömen, t ex i tyska Stereoplay. Ung likvärdig ett ett litet hack bättre än Hegel H80,
så att gå på någon av dem är ju ett bra val oavsett vilken man väljer .
Erbjudandet på Primare m DAC ca 7 500-7 900 nok är ju mkt prisvärt enl min mening
Och Hegel blev ju nyss årets förstärkare i Absolute sound i sin klass.
Jag skulle på Primare nog kolla in System Audio högtalare i lämplig prisklass eftersom de samarbetar vid utvecklingen
Tror även Monitor Audio fungerar bra. Och varför inte en Sonus Faber Venere 1,5
Hegel och Dynaudio är ju välkänt här i många trådar. Har hört den t o m med Focus 160, bra

- Bladelius Tyr är ju omnämnd och den är ju rätt mycket dyrare. Men har hört den på stora stativarna Dynaudio anniversary 25.
Jodå ...
Så om man hittar t ex demoex av Tyr till bra pris så skulle nog den ihop en enklare, modern Dynaudio också vara mycket bra alternativ
Även på högtalarsidan kan man ju leta begagnat

- en som jag ej hört men får mkt bra omdömen : Naim 5 Si . Är ju "naken" så man får köpa till DAC RIAA osv.
Men har om jag minns rätt numera hörlursutgång. Högtalare : Audiovector . Eller kanske Focal eftersom de nu är i samma koncern

mvh
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Siden Gujo nevner Naim; hva med Naim UnitiQute? Nok av toslink/coax innganger på DAC siden + andre digitale, analoge foran og bak. USB til iPod.
Så får du som bonus Spotify integrert, internetradio, DAB og FM. Og streamer selvsagt! Liten, men forsterkeren holder for de fleste om du velger en høyttaler som Guru Junior e.l.
Og, om du ønsker mer kraft så har den pre-out/sub. Kople på effekt elker aktive høyttalere. Den har også digital ut for tilkopling til annen DAC forsterker. Genial fleksibilitet. Og aldeles glimrende fjernkontroll og app:)
(har denne selv)
 

Vedlegg

Sist redigert:

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Kult!
Hørte du noen bedre egenskaper hos 100a da? Lite testet, men ser det kommer et par magasin tester nå i mars.
Litt merkelig at Lyric ikke demonstrerer Creek på nye Epos K-serien? Dette har jo Creek gjort på messer nå i senere tid.
Han har rett og slett ikke rukket å sette opp de nye Eposene og fått dem innspilt ennå. Men greit nok, det ble ProAc på meg i denne omgang. Og kanskje en Creek utover våren. Man han kobler dem til om du ber om det, de står rett ved siden av.
Jeg hørte kun Evolution 50, kom på nå hvilken det var. Merkverdig mye krefter for å være 50W.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Takk for mange gode tips

Lyngdorf er i overkant prismessig synes jeg - i den prisklassen begynenr det også å bli veldig mange andre interessante alternativer (EC 6DS f.eks)
Holder en knapp på Primare forsterkeren, rent prismessig er det en bargain :)
Som sagt - jeg bomma litt på prisen - forveksla Primare I22 med I32... Ser også at prisen på Lyngdorfen har hoppa 5-6000 kr siste uka. Hadde EC I-1 fra før, men EC 6DS kom ikke opp.

Anbefaler deg å høre Scansonic :) Jeg venter fremdeles på å få mine hjem...
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Vemodig når Doxaene gikk ut døren nå. Men lørdag blir det å lytte til Hegel, Primare og Rotel. Takk for alle tips som har kommet inn
 
Topp Bunn