Forsterkere Hjelp til kjøp av integrert forsterker

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Tror jeg har bestemt meg for Hegel, så fremt det ikke låter dårlig. Ser at det ligger et par Monitor Audio GX50 på brukten her. Noen som har hørt dem?
 

Kirenoj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2012
Innlegg
294
Antall liker
208
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
Hva av Doxa hadde du?
Jeg hadde Doxa 70 sig. mk2 med en 012 forforsterker før jeg for 1år siden kjøpte hegel h80. Å har ikke angret ett sekund siden.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Som blir sagt litt lengere opp her så er Primare og System Audio en meget god match.

System audio bruker Primare som kraft når de utvikler høytalere.
Har selv Mantra 50 her på min I32.

Spurte designere selv på System audio hva han likte personlig på Mantra 50 og svaret var avkortet Primare I32. under det kom noe fra Naim som han ikke husket navnet på.

Jeg opplever i allefall et ekstremt åpent og luftig lydbilde her, med dybde og størrelse man ikke skulle tro 4" element skulle levere.
Det strider litt mot mine vaner da jeg har vært en Klipschoman i 9år nå og har et sett RP280f stående også, men ørene mine har virkelig falt til ro med Primare og SA lyden.. :)

Det kommer nå en helt ny stativhøytaler fra System Audio som har arvet mye fra den litt dyre Pandium høytaleren deres... Mantra 5 heter den og den ser meget lekker ut, samtidig som specsene ser veldig lovende ut.
Prisen havner vel på 8-9 lapper ifølge det som blir sagt av fabrikken.

Primare i22 og mantra 5 tror jeg kan være en lekker og utrolig kombinasjon :)

Ellers så testet jo Lyd i bilde nylig en annen dansk rakker.. Buchardt audio.. den virker meget spennede i mine øyne :) og prisen er vel rundt 7000kr..
liten stativ sak som spiller ned til 37hz.. 5" element med 2x5" slaver bak.. meget spennede.. :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.712
Antall liker
7.824
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Tror jeg har bestemt meg for Hegel, så fremt det ikke låter dårlig. Ser at det ligger et par Monitor Audio GX50 på brukten her. Noen som har hørt dem?
Bare påpeke at Hegel H80 har pre-out selv om det ikke synes på bilder hos hverken Hegel eller Soundgarden, så er muligheter om man vil ha mer krefter på sikt :) Kom en oppdatering av H80 i løpet av 2014

 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Det fine med H80 er at den låter mindre tidligere Hegel, og er blitt noe varmere og mer behagelig i lyden. Er meget positivt overrasket over 80 faktisk.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg gleder meg til å høre H80 i morgen - kan jo hende den faktisk blir et løft i forhold til lyden i Doxa som jeg var så glad i.
Jeg skal foreløpig kjøre med Audio Physic'ene, venter med å kjøpe høyttalere til de er solgt. Så da har jeg god tid til å finne riktige høyttalere
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Dynaudio X14 finnes nå i aktiv versjon. Legg til en dac med de inngangen du vil ha så har du spart noen kroner og ikke minst plass iforholdt til X14/Hegel komboen. Det vil spille minst like godt, om ikke bedre.

Man skal aldri undervurdere skreddersøm med aktiv drift kontra passive komponenter.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Hvordan var demoen av H80 i går? :)
Har H80 i stua nå, synes den låter bra. Virker litt tammere enn Doxa når jeg spiller på AP'ene mine. Litt for nøytral i lyden blir den også. System Audio blir det ikke, men vil lytte mer til X14. Tror det er blant de bedre. Har også lyst til å lytte til Dali Mentor 1 - ser stadig noen til salgs på finn. Alt i alt er jeg så langt fornøyd med Hegel
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Dynaudio X14 finnes nå i aktiv versjon. Legg til en dac med de inngangen du vil ha så har du spart noen kroner og ikke minst plass iforholdt til X14/Hegel komboen. Det vil spille minst like godt, om ikke bedre.

Man skal aldri undervurdere skreddersøm med aktiv drift kontra passive komponenter.
jeg vurderte aktive høyttalere, deriblant x14a- men for å få også analoge innganger måtte jeg ha en dac/pre kombo ala Rotel 1570 eller lignende. Xeo 4 var også til vurdering.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.712
Antall liker
7.824
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hvordan var demoen av H80 i går? :)
Har H80 i stua nå, synes den låter bra. Virker litt tammere enn Doxa når jeg spiller på AP'ene mine. Litt for nøytral i lyden blir den også. System Audio blir det ikke, men vil lytte mer til X14. Tror det er blant de bedre. Har også lyst til å lytte til Dali Mentor 1 - ser stadig noen til salgs på finn. Alt i alt er jeg så langt fornøyd med Hegel
Du er fornøyd selv om den låter tammere og mer nøytral enn Doxa'en din?
Aldri hørt Doxa selv, men heller de veldig mot det varme slik som Electrocompaniet og Abrahamsen?
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Den kan bli litt skarp i toppen med AP'ene - men de skal jo ut ??????. For nøytral kan man kanskje si. Det var ikke tilfellet med System Audio eller Dynaudio. Jeg hadde også regnet ned at den virket litt "svakere" enn Doxaen. Men den har mer krefter enn jeg ville trodd på forhånd
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.712
Antall liker
7.824
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Den kan bli litt skarp i toppen med AP'ene - men de skal jo ut ������. For nøytral kan man kanskje si. Det var ikke tilfellet med System Audio eller Dynaudio. Jeg hadde også regnet ned at den virket litt "svakere" enn Doxaen. Men den har mer krefter enn jeg ville trodd på forhånd
Ja de fleste tester skriver at den er overraskende potent til å kun være 2x80watt (liten økningen fra 75 i forrige revisjon).
Hegel sin SoundEngine-teknologi har vel også noe med det å gjøre..

Vurderer den veldig selv også på sikt, men må høre her hjemme i eget rom og på egne høyttalere. Den nye s2-serien av B&W er også mye friskere i spillestilen enn den forrige, så må bare høre at det ikke "heller" alt for mye mot det lyse eller blir FOR nøytralt..

Bra test fra Hi-Fi Choice UK her - Hegel Music Systems - Hi-Fi Choice (UK)

Nesten utrolig hva Hegel har fått inn i dette produktet til 10k:
- Potente 80 watt per kanal
- Balansert XLR-inngang
- Innebygget DAC med 2 optiske, 2 coax og USB
- Pre-out til effektforsterker eller sub
- HT-bypass
- Nesten bare lovord fra testere vedrørende lydkvalitet
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Hva tror folket om Dali Mentor 1 på denne? Det er en høyttaler som virkelig får mye skryt i enkelte kretser.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Jeg har et par Mentor 1 høyttalere.Har ikke hørt de på H 80,men brukte de en stund på min nå solgte H 200.Det låt rimelig bra,men må si at de kom til sin rett når jeg fikk Rega'en.Veldig god diskant på de,men begrenset bass.Bånddiskanten gjør jobben sin meget bra.Har planer om å ta de frem igjen ganske snart,men de blir litt for små i min åpne stue/kjøkken løsning her.Mentor 2 sies å ha mer likhet i lyden som de gulvstående i serien.

mvh.s,
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Vil du opp på Mentor 2, må du heller gå for Rubicon. Stor forskjell.
Rubicon blir nok for dyre. Men det virker som jeg har god tid, ingen som har kjøpt de gamle høyttalerne mine enda. Får bruke tiden til å lete og lytte.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.712
Antall liker
7.824
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skulle lagt ut noen stemningsbilder av anlegget og H80 ;)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.712
Antall liker
7.824
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hva tenker du etter noen ekstra dager med den i heimen?
Ikke mange som slår den på effekt og utstyr/innganger til prisen :)
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Vil du opp på Mentor 2, må du heller gå for Rubicon. Stor forskjell.
Rubicon blir nok for dyre. Men det virker som jeg har god tid, ingen som har kjøpt de gamle høyttalerne mine enda. Får bruke tiden til å lete og lytte.
Ja, prisforskjellen er vel betydelig. Satse på at det kommer noe brukt Rubicon utover året.

For øvrig er Denon PMA-2020 den mest morsomme forsterker jeg har hørt på Rubicon. Mindre korrekt, men mer rockefot enn med f.eks. Nad M12/22.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
B&W CM1 S2 i hus. Fy flaten for en kombo. Kan virkelig så små høyttalere spille på denne måten? Perfekt match og perfekt til rommet. Og en veldig fornøyd frue som til og med var med og kjøpte høyttalere ......

Hegelen kommer virkelig til sin rett her synes jeg.
 
Topp Bunn