Hjelp til kabelføring Hifi

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hei! Jeg har følgende setup:

Elektronisk Bureau modifisert Thorens TD 320
Quad elite pre
Quad elite mono x 2
Quad ESL 63
Gradient ESL-63 SW

Setter veldig pris på hjelp!

Jeg ønsker å ha platespiller stående ved én vegg på siden av stua, og høyttalerne "på" veggen foran meg. Siden jeg totalrenoverer leiligheten ønsker jeg å trekke kabler gjennom veggen og planlegge for et setup uten kabelrot. Samtidig ønsker jeg å ivareta best mulig lyd og gjøre dette riktig før jeg tetter veggen med plater.

Spørsmålet mitt er hvor lange avstander jeg kan ha på de ulike kablene, og dermed også hvilket apparat som må stå hvor. Ideelt sett hadde alt av forsterkere (preamp og monoblokker) stått sammen med platespiller på siden av stua. Derfra må jeg da strekke 8-10 meter kabel til den ene høyttaler/sub-komboen, og ca 13-15 meter til den andre.

Preamp og monoblokker kobles sammen med en digital kabel slik at de kommuniserer som én enhet.

Er det noen betenkeligheter med strekket på kabler fra forsterker til høyttalere/subber? Eller er det greit tenkt?

Jeg tenker at jeg kunne hatt monoblokkene stående ved høyttalerne også, men disse og preamp kommuniserer med en digital kabel jeg ikke kan strekke gjennom veggen. Da må også preampen frem på høyttalerveggen, og det er vel dumt med tanke på lang avstand fra platespiller til preamp?

Igjen setter jeg veldig stor pris på hjelp! Jeg vet dere som har lært dere dette har brukt både mye tid og ressurser på å lære.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Signal kabler er ikke noe problem, ihvertfall ikke om det er XLR.
Høyttaler kabler er heller ingen problem med disse lengdene.
Kjør på med Neutrik kontakter og støpsel til vegg, du vil ikke angre senere.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lang kabel mellom grammofon og preamp kan du ikke ha.
Som allerede anbefalt av @na_X: Lange høyttalerkabler i veggen, gjerne 4 mm2 med disse lengdene, ikke noe fancy greier, bare ordentlig. Neutrik Speakon-kontakter i vegg. Doble gjerne strekkene når du først er i gang: En Speakon tar to høyttalerkabler.
Det er en befrielse å slippe slike hifialtere mellom høyttalerne, og siden ESL-63 bør godt ut på gulvet kan området bak/mellom dem utnyttes til andre ting. Lesekrok f.eks.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hva er grensene? Finnes det noe god oversikt over hvor lange strekk man kan ha? Hvorfor er det annerledes for grammafon vs kasettspiller/cdspiller etc?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Typisk forsterkning av signalet fra pickup er 46 dB (200 ganger) for MM og 60 dB (1000 ganger) for MC. Dette gir samme nivå som fra en CD-spiller.
i tillegg kommer impedansproblemene som lange kabler gir for pickupsignaler. En løs Phonoforsterker bør stå nært platespilleren, men strekket derfra til forforsterker kan være langt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Har kjørt nærmere 20 meter høyttalerkabler selv, med 2,5kvmm. Drar man opp i tykkelse for å dra i vegg så kan det bli vanskelig å få ført igjennom rør.
Skaff kabel fra rull, gjerne beregnet på PA. Fås nok hos de fleste instrumentforhandlere som også fører noen form for PA i sortimentet sitt. Da er man godt innenfor. Her får man gjerne også 4x2,5kvmm til en overkommelig pris, om man har tykke nok rør til føringen.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
ok, så hvis man har phonoforsterker så er det greit med lengre strekk, greit å vite når man skal planlegge.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Tusen takk for gode råd. Da skam jeg få ordna det slik som anbefalt 👍 gleder meg veldig til å få satt opp.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.998
Antall liker
11.399
Sted
Ytterst i havgapet...
For kabel mellom PU og preamp er det først og fremst kapasitansen i kabelen som betyr noe, om kablene blir lange.....
Digital kabling mellom pre og effekt?? Ettersom ingen av disse har digital I/O - hvilke signalkonvertere bruker du??
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det triggerkabler?
C er ikke viktig for MC-pickuper siden intern R og L er så liten.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Av praktiske og kosthenyn favoriserer nå profesjonelle studioer og faste lydinstallsoner nå skjermede CAT5 cabler til ballansert audiosignaler fra både mikrofoner (tenkt picup) og mellom apparater med produkter som dette
1654883821970.png
1654883642100.png
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Takk for mange gode råd. Lærer mye og blir en del nytt her i forhold til hva jeg har sett for meg. Spennende ;-)
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
For kabel mellom PU og preamp er det først og fremst kapasitansen i kabelen som betyr noe, om kablene blir lange.....
Digital kabling mellom pre og effekt?? Ettersom ingen av disse har digital I/O - hvilke signalkonvertere bruker du??
Triggerkabel. Skulle vært mer tydelig.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det finnes optiske kabler med 3,5 mm jackplugg. Kan forvirre. :)
Man kan vel også hevde at et triggersignal er digitalt. 1 bit 0 eller 12 V.
 
Sist redigert:

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.998
Antall liker
11.399
Sted
Ytterst i havgapet...
Ja, - selvfølgelig.... my bad! Likevel - Du kan også legge rør for slike kabler... problemet blir vel å terminere D-pluggene etterpå, da de ikke kan trekkes med plugg....
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Takk for alle svar så langt. Fått veldig god hjelp. Har nå laget en handleliste med ulike komponenter jeg tenkte å bestille, og vil gjerne bare sjekke med dere om jeg har funnet riktige og gode komponenter. Noen som kan svare på hvordan denne lista er? :)

Kabel: https://www.thomannmusic.no/the_sssnake_ssk_225_bk.htm
Vegguttak: https://www.thomannmusic.no/neutrik_nlt_4_mp.htm
Speakon til kabler: https://www.thomannmusic.no/neutrik_nl2_fx.htm

Da har jeg valgt:
- kabel med litt ekstra å gå på
- en 2-polet plugg til hver høyttaler. 2 x høyttaler (L+R) , 2 x subwoofer (L+R)
- en plugg til hvert vegguttak

Så trenger jeg jo i tillegg plugg til innganger i monoblokker og i høyttalere. Skal se litt nærmere på det.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1) Høyttalerkabelen ser stivere og mer plasskrevende ut enn nødvendig. Kjell har en kjekk en på både 10 og 25 m rull:
2) Fine vegguttak.
3) Fine plugger
Alt ette rhvordan suber og hovedhøyttalere ser ut velger du plugger eller spader til dem. Kan også være lurt å merke kablene siden du jo kommer til å ha 2 til 1 inn i veggen og 1 til 2 ut av den igjen.

Elfa Distrelec er en anbefalt alternativ leverandør av Neutrik Speakon.
 
Sist redigert:

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Tusen takk @Valentino !

Jeg tenkte å ha ett uttak til hver høyttaler og hver sub. Men det er kanskje dumt? Trekker forsåvidt kabel til høyttaler og kabel til sub gjennom samme rør i veggen da, kanskje bare det du tenkte på?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Takk for alle svar så langt. Fått veldig god hjelp. Har nå laget en handleliste med ulike komponenter jeg tenkte å bestille, og vil gjerne bare sjekke med dere om jeg har funnet riktige og gode komponenter. Noen som kan svare på hvordan denne lista er? :)

Kabel: https://www.thomannmusic.no/the_sssnake_ssk_225_bk.htm
Vegguttak: https://www.thomannmusic.no/neutrik_nlt_4_mp.htm
Speakon til kabler: https://www.thomannmusic.no/neutrik_nl2_fx.htm

Da har jeg valgt:
- kabel med litt ekstra å gå på
- en 2-polet plugg til hver høyttaler. 2 x høyttaler (L+R) , 2 x subwoofer (L+R)
- en plugg til hvert vegguttak

Så trenger jeg jo i tillegg plugg til innganger i monoblokker og i høyttalere. Skal se litt nærmere på det.
NL4FX er 4-polt av samme speakon til kabler, da kan man bruke to par kabler til samme plugg. Bare nevner det, her er kabel med to par:

Spørsmålet er jo om de går igjennom plastrørene i veggen, kan være i grenseland.
Ettersom du har valgt 4-polt vegguttak. De vegguttakene er gode, har brukt de selv og virker litt mer robuste enn et 2-polt uttak Neutrik har, er noe med plast blandingen.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
NL4FX er 4-polt av samme speakon til kabler, da kan man bruke to par kabler til samme plugg. Bare nevner det, her er kabel med to par:

Spørsmålet er jo om de går igjennom plastrørene i veggen, kan være i grenseland.
Ettersom du har valgt 4-polt vegguttak. De vegguttakene er gode, har brukt de selv og virker litt mer robuste enn et 2-polt uttak Neutrik har, er noe med plast blandingen.
Takk @na_X!

Jeg tenkte egentlig å bare la to plugger stå tomme bak. De så mer robuste ut, så jeg valgte dem.

Høyttaler og sub går i hver sin forsterker. Blir derfor et lite strekk mellom monoblokker til høyttalerne og effektforsterkeren til subbene. Da må jeg eventuelt tette disse med en ny gummi der kablene må splittes.

Det blir jo færre uttak, men ellers blir det vel det samme om jeg bare kobler en kabel til hvert speakon-uttak? Altså ett uttak til høyttaler L, ett uttak til høyttaler R, ett uttak til sub L og ett til sub R.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Blir vel kanskje billigere da å kjøpe to 4-veis kabel istedenfor fire 2-veis.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Takk @na_X!

Jeg tenkte egentlig å bare la to plugger stå tomme bak. De så mer robuste ut, så jeg valgte dem.

Høyttaler og sub går i hver sin forsterker. Blir derfor et lite strekk mellom monoblokker til høyttalerne og effektforsterkeren til subbene. Da må jeg eventuelt tette disse med en ny gummi der kablene må splittes.

Det blir jo færre uttak, men ellers blir det vel det samme om jeg bare kobler en kabel til hvert speakon-uttak? Altså ett uttak til høyttaler L, ett uttak til høyttaler R, ett uttak til sub L og ett til sub R.
Jeg ville ha kjørt 4 ledere om det er plass i føringsveien ihvertfall, men den kabelen er som nevnt litt tykkere (ikke mye) enn den 2 leder kabelen som kan være i grenseland fra før. Man kan bruke to stk 2-ledere fra pluggen som blir å splitte, litt trangt innvendig i neutrik pluggen til det, men det går med litt triksing. Om det går fra samme effekt forsterker så kommer det jo på ett ut, fordelen med å dra flere ledere i vegg er jo at man senere kan gjøre enkle justeringer om man har to effekt forsterkere for bi amping etc.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Ett spørsmål til som har oppstått her. Har starta arbeidet og oppdaga at jeg ikke klarer å finne en løsning for å trekke lydkablene i vegg eller himling uten å måtte krysse strømførende kabler. I veggene er det snakk om strøm til stikkontakter og i himlinga må jeg krysse kabel mellom LED downlights. Har lest meg opp på at det er best å krysse rett på 90 grader, men at det helst bør unngås.

Mest ideelt er det å trekke kablene gjennom himlinga. Det er korteste vei, og det er best mtp. hensynene mine til lydisolering. Samtidig er det også her jeg får færrest krysninger, da jeg kun trenger å krysse ett sted.

Noen som har peiling på om jeg vil oppleve forstyrrelser hvis jeg krysser downlight-kabel?
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg ville ha kjørt 4 ledere om det er plass i føringsveien ihvertfall, men den kabelen er som nevnt litt tykkere (ikke mye) enn den 2 leder kabelen som kan være i grenseland fra før. Man kan bruke to stk 2-ledere fra pluggen som blir å splitte, litt trangt innvendig i neutrik pluggen til det, men det går med litt triksing. Om det går fra samme effekt forsterker så kommer det jo på ett ut, fordelen med å dra flere ledere i vegg er jo at man senere kan gjøre enkle justeringer om man har to effekt forsterkere for bi amping etc.
Jeg tror jeg skal prøve å få det til. Kjøper kabler og trekker rørene før jeg monterer rørene i vegg og himling. Da ser jeg jo også om det ikke går før jeg gipser igjen :)
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Har du @na_X også erfaring med det spørsmålet jeg stilte over?
Downlight med LED er vel bare 12V, og ikke all verdens effekt fra de vel? Blir nok ikke all verdens forstyrrelser i nærheten av de, men det er uansett best å krysse andre kabler på tvers enn å føre de ved siden av hverandre. Men har man bare litt avstand så er det mest sannsynlig ikke noe problem. Kjøper man PA kabel så er det ganske tykk (og seig) isolasjon irundt kablene. Jeg dro 11 kanaler for surround i samme plastikk kanal en gang, den ene ble så full at jeg måtte opp med en til da det fysisk ikke gikk flere kabler i den ene. Merket ikke noe støy der heller, førte også XLR kabler til sub i samme plastikk kanaler.
Mange med teorier mtp. støy og forstyrrelser på signaler på lyd, i praksis så skal det ganske mye til er min erfaring. Man trenger ikke mange cm klaring fra 230V strømkabler til signal kabler eller høyttaler kabler så lenge man har noenlunde robuste kabler og utstyr. I et hjem så er det uansett såpass korte føringsveier at det skal godt gjøres å kødde det til helt.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.729
Antall liker
5.944
Downlight med LED er vel bare 12V, og ikke all verdens effekt fra de vel? Blir nok ikke all verdens forstyrrelser i nærheten av de, men det er uansett best å krysse andre kabler på tvers enn å føre de ved siden av hverandre. Men har man bare litt avstand så er det mest sannsynlig ikke noe problem. Kjøper man PA kabel så er det ganske tykk (og seig) isolasjon irundt kablene. Jeg dro 11 kanaler for surround i samme plastikk kanal en gang, den ene ble så full at jeg måtte opp med en til da det fysisk ikke gikk flere kabler i den ene. Merket ikke noe støy der heller, førte også XLR kabler til sub i samme plastikk kanaler.
Mange med teorier mtp. støy og forstyrrelser på signaler på lyd, i praksis så skal det ganske mye til er min erfaring. Man trenger ikke mange cm klaring fra 230V strømkabler til signal kabler eller høyttaler kabler så lenge man har noenlunde robuste kabler og utstyr. I et hjem så er det uansett såpass korte føringsveier at det skal godt gjøres å kødde det til helt.
I dag kan downlights ha innebygget driver, så da er det 230 volt helt frem til lyset. Uansett så er det 230 volt frem til trafo eller driver. Når det er sagt har jeg aldri fått støy i mitt anlegg ved å krysse 230 volt.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hei igjen!

En stund siden jeg fikk hjelp i denne tråden, men har nå kommet tilbake til dette prosjektet.

Jeg har nå fått trukket kabler gjennom vegg og himling, og skal lage speakon kontakter i veggen. Har kjøpt speakon plugger fra Neutrik og høyttalerkabler i rent kobber fra Kjell & Company.

616RyjeRyzL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg


Dette er ikke en plugg fra Neutrik, men et bilde jeg fant på nettet. Det er tilsvarende koblinger på baksiden av veggkontakten jeg har kjøpt.

Er det best å lodde her, eller er det like greit å gå for kabelsko? Noen som har meninger/tips?
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
480
Torget vurderinger
5
En god lodding vil alltid være bedre enn kabelsko, men kabelsko kan være godt nok.
Hjalp dette..? :LOL:
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hehe. Det var et veldig ambivalent svar, men det er mulig at svaret er at det går ganske for det samme? Hva er bedre med lodding, blir det bedre kontakt og mindre signaltap? Eller er det det at det sitter bedre fast, sånn at kontakten ikke detter ut?
 
Topp Bunn