hjelp til justering av bias

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

jeg trenger å justere biasen på en audioromy med fu-13 rør. siden jeg ikke hadde kjent igjen en bias om den hadde hoppet opp å bitt meg i nesa. så må jeg be om litt hjelp. jeg har funnet to saker å justere (midt i det første bildet). men hvor og hva og hvor mye måler jeg med multimeter??

mvh

-morten-
 

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ingen som har noen tips ?
Har en FU-29 her som jeg antar er mye lik og sikkert trenger en liten justering.

/jan
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
uten skjema er det ikke mye en kan kommentere/hjelpe på...
Sleiven
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Sleiven skrev:
uten skjema er det ikke mye en kan kommentere/hjelpe på...
Sleiven
Hadde vi hatt skjemaer hadde vi neppe spurt her. (ikke meningen å kuppe tråden -morten-)
Ingen forslag ? Hvor man evt måler osv ?

/jan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Er vel ikke så lett å finne ut hva det skal måle uten skjema på det. Er ikke helt vanlige rør det der.
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

men det finnes kanskje et felles sted som alle biaser skal måles på? høytalerutgangen for eksempel? det er forskjellig utgangsnivå på høyre/venstre side så bare det å få de likt hadde hjulpet mye.

mvh

-morten-
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Nei du måler vel ikke ved høytalerutgangene. Du skal nok mest sannsynlig måle på hver side av en av de små kondisene (eller hva det nå heter) Men her bør du nok være sikker før du begynner. Høye spenninger.
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

mener å ha lest noe slik: juster bias opp til det begynner å suse, juster så ned til det slutter??

mvh

-morten-
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det lettaste er å måle bias over ein motstand frå katode til jord. Viss der er ein slik motstand. FU-13 er ikkje eit kjent rør for meg, men eg har ei kjensle av at det kan vere ekvivalent med 832A. FU-29 er det same som 829B, og 832A er veslebroren til dette. Uansett, det er rimleg stor sjanse for at den tjukkaste pinnen på sokkelen er katode og då sjekkar du om denne går til jord, eller gjennom ein motstand (frå 1til eit par hunde ohm) til jord. Går han rett i jord, loddar du inn ein motstand på 10 ohm 2W. Du måler spenninga over denne. Måler du 0,5V så går det 50mA i røret (0.5V : 10 ohm = 0,05A)

Deretter må du finne ut anodespenninga. Mål på leidninga som går frå utgangstrafoen og til straumforsyninga. Mest truleg ligg spenninga på 300 - 400V, men forsterkaren ser svært heimebygd ut, så då kan det nesten vere kva som helst. Både 829B og 832A tåler fint 750V på anodene så spenninga kan vere ganske høg. Sett multimeteret på 1000V og pass labbane!
Anodetapet på 832A er maks 30W. Har du ei anodespenning på f.eks. 400V, skal du ha maks 30W:400V = 0,075A (75mA) gjennom røret. Det tilsvarer 0.75V over katodemotstanden.

Det er litt omstendeleg dette, men det kan hende konstruktøren har lagt inn eit enkelt målepunkt og kan svare deg direkte kva du skal måle der. Har du prøvd å få tak i han som snekra saman forsterkaren?
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

dette må jeg lese nøye. fu-13 er det samme som 813. jeg prøver å få kontakt med produsent.

takk så lenge.

mvh

-morten-
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
813? Heller mer til noe av det som er nevnt her: 832, 829B etc.
Det er noen justeringer (potmetere) på kretskortet, men jeg kan ikke se en passende katodemotstand å måle over. Den er nok et sted der ;)
Uansett er dette enkelt. Men ikke så enkelt å forklare over nettet når en ikke samtidig kan måle seg fram til det rette. Bias (egentlig hvilestrømmen i røret) måles normalt over en motstand fra katode til jord. Når en kjenner verdien på denne og hva strømmen skal justeres til, så.................... Et multimeter, en trimmepinne og Ohms lov må være på plass.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
-morten- skrev:
hei,

dette må jeg lese nøye. fu-13 er det samme som 813. jeg prøver å få kontakt med produsent.
takk så lenge.

mvh

-morten-
Er det 813?? Ja, då må du gjere dette på ein annan måte. Og gløym forslaga mine om spenningar og straumstyrke. 813 opererer på eit heilt anna nivå. Er der anodehette altså? Og røret er 15-16cm høgt og 6-7cm i diameter?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
PX4 skrev:
Er det 813?? Ja, då må du gjere dette på ein annan måte. Og gløym forslaga mine om spenningar og straumstyrke. 813 opererer på eit heilt anna nivå. Er der anodehette altså? Og røret er 15-16cm høgt og 6-7cm i diameter?
Det kan stemme bra det PX4,det er noen store rør det der.



Hjelper kanskje litt.
Har lillebroren her,FU-29.Har ikke sjekket inni ennå.Det er -morten- sin så venter han av litt.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19505.0.html <-- flere bilder av ampen.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takker laban :)
Slengte inn en post der.Mulig noen av de kan med det her.

/jan
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

PX4 skrev:
Er der anodehette altså? Og røret er 15-16cm høgt og 6-7cm i diameter?
jepp det stemmer, rør for menn med liten tiss.

mvh

-morten-
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dette er nok ikke helt virkelighet:
Frequeney responese?7Hz - 20MHz ( 20 MHZ, NOT 20 KHZ )
Signalto Noise Ratio?91Db
Vacuum Tubes?813


20MHz er vel omtrent så langt du kan trekke 813 som RF amp. I denne forsterkeren er nok 20kHz langt nærmere virkeligheten.
813 er ikke noe enkelt rør i en SE oppstilling. Kan det være en parafeed løsningen på utgangen?
Det vil si at det er kapasitiv kobling fra anoden til utgangstrafoen. Trafoen slipper da DC komponenten og det høye DC potensialet.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Unnskyld meg, men data dei oppgir er ikkje av ein slik type at eg trur dette er eit seriøst firma/selgar! Ein klasse A rørforsterkar gir ikkje ut 40W i 8 ohm og 100W i 4 ohm. Det er transistorforsterkarar som kan det. Dessutan er det klin umulig å få ut 100W av eit 813 rør i klasse A, eintakt. 40W går nok, men aldri ved 0.3% forvrengning. At frekvensresponsen er frå 7Hz til 20Mhz (dei understrekar faktisk at det er Mhz og ikkje Khz) er berre tull!
Forsterkaren ser også ut på undersida til å vere ein prototyp. Samanlign med Audiomix sin Mingda 2A3 forsterkar i ein annan tråd her.
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

den forsterkeren det er linket til ebay er ikke helt identisk med min, men nær nok tror jeg. min selger har imidlertid oppgitt noen helt andre verdier.

han har også lovet å komme med et skjema over forsterkeren så da hjelper det kanskje.

mvh

-morten-
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Bare for ordens skyld så er,som -morten- sier,ikke den ebay linken samme ampen.
Tok bare ett kjapt søk på ebay etter 813 siden det var snakk lengre opp om 813 rør.
Var ikke meningen å forvirre dere.

-morten- :
Bra bra,greit å ha skjemaer.Fikk du tak i til FU-29 også ?

/jan
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Denne forsterkaren har automatisk bias som er bestemt av motstanden på 1.2K 20W i katoden. Sannsynlegvis går det greitt å berre plugge nytt rør direkte i.

Eg klarer ikkje lese kor stor motstanden frå gitteret på 813 og til jord er. Står der 1Mohm???? Store utgangsrør er ganske kresne på denne motstanden. Han skal ikkje vere for høg. For 813 sin del oppgir fabrikanten ein maksimalverdi på 30Kohm. Å auke motstanden ut over det kan føre til at ein faktisk får ein 'termisk runaway' i røret. Godt kjent frå transistorar, men rør kan også gjere det. Det kjem av negativ gitterstraum i røret.
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

6bm8 skrev:
Men dette kan vel ikke være skjema til din forsterker -morten- ?
utifra innlegget til px4 kan det høres ut som at det ikke er det, jeg har justeringsmuligheter. fant siden på en vietnamesisk audioside. var/er ganske usikker på mesteparten av teksten, men en link til "schematics-813" virket lovende ut.

da prøver jeg videre.

mvh

-morten-
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
PX4 skrev:
Denne forsterkaren har automatisk bias som er bestemt av motstanden på 1.2K 20W i katoden. Sannsynlegvis går det greitt å berre plugge nytt rør direkte i.

Eg klarer ikkje lese kor stor motstanden frå gitteret på 813 og til jord er. Står der 1Mohm???? Store utgangsrør er ganske kresne på denne motstanden. Han skal ikkje vere for høg. For 813 sin del oppgir fabrikanten ein maksimalverdi på 30Kohm. Å auke motstanden ut over det kan føre til at ein faktisk får ein 'termisk runaway' i røret. Godt kjent frå transistorar, men rør kan også gjere det. Det kjem av negativ gitterstraum i røret.
Gittermotstanden i 813 ser svært lik ut (på tegningen) den som sitter fra gitter til jord på inngangsrøret. Virker ikke helt trygt dette.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Her er ett par bilder av "lillebroren"







Man kan vel anta et FU-29 bruker 829 rør ?

/jan
 
Topp Bunn