Hjelp til innkjøp av kabler

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Hei! Har en del utstyr på vei og trenger da tips til nye kabler. Har lagt link til specs på hver komponent.

Parasound P5 pre
Emotiva XPA-2 effekt
Sonus Faber Venere 3.0
XTZ 12.16 sub

Kilde er Spotify ut fra TV via optisk som jeg har fra før. Kommer fra integrerte forsterkere så har aldri brukt XLR før. Det er vel det jeg burde bruke når pre har balansert ut og effekt har balansert inn? Har noen gamle Monster RCA liggende jeg kan bruke, men hvis XLR er klart foretrukket trenger jeg dette. Får man XLR kabler til under tusenlappen, eller verdt å bruke litt mer?
Trenger også sub kabel som skal brukes med det aktive delefilteret på P5'en. Hvis dere ser på bildet av baksiden av P5, MÅ jeg bruke main out for å aktivt kunne dele høyttalerne mine høyere? Altså at jeg ikke kan bruke XLR ut til effektforsterkeren min, da dette sender hele frekvensregisteret videre til høyttalerne?
EDIT: Fant i manualen at "Both XLR (balanced) and RCA (unbalanced) outputs are affected by the crossover settings." Det må vel gjelde både sub og main ut da. Da er det vel bare å kjøre på med balansert da? :)

Kjøper gjerne (helst) brukte kabler, både fra Finn og eBay. Hvis noen har konkrete tips setter jeg stor pris på det :)
 
Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg personlig kjører for det meste xlr - mest for nattesøvnen. Men ved korte strekk og grei kabelhygiene er rca like bra - er min erfaring.
Om du har en prosjappe i nærheten (ala` 4Sound) så be dem lage kabler til deg med ønsket lengde og kontakter - av Klotz-mic kabel og Neutrik-kontakter. Holder i massevis. Hilsen en som har tatt "hele" runden med kabler....
Lykke til med nyoppsettet. (y)


PS; garanterer at denne tråden blir...som de fleste kabeltråder ;)
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Hei! Har en del utstyr på vei og trenger da tips til nye kabler. Har lagt link til specs på hver komponent.

Parasound P5 pre
Emotiva XPA-2 effekt
Sonus Faber Venere 3.0
XTZ 12.16 sub

Kilde er Spotify ut fra TV via optisk som jeg har fra før. Kommer fra integrerte forsterkere så har aldri brukt XLR før. Det er vel det jeg burde bruke når pre har balansert ut og effekt har balansert inn? Har noen gamle Monster RCA liggende jeg kan bruke, men hvis XLR er klart foretrukket trenger jeg dette. Får man XLR kabler til under tusenlappen, eller verdt å bruke litt mer?
Trenger også sub kabel som skal brukes med det aktive delefilteret på P5'en. Hvis dere ser på bildet av baksiden av P5, MÅ jeg bruke main out for å aktivt kunne dele høyttalerne mine høyere? Altså at jeg ikke kan bruke XLR ut til effektforsterkeren min, da dette sender hele frekvensregisteret videre til høyttalerne?
EDIT: Fant i manualen at "Both XLR (balanced) and RCA (unbalanced) outputs are affected by the crossover settings." Det må vel gjelde både sub og main ut da. Da er det vel bare å kjøre på med balansert da? :)

Kjøper gjerne (helst) brukte kabler, både fra Finn og eBay. Hvis noen har konkrete tips setter jeg stor pris på det :)
Hei, jeg har noen helt nye xlr kabler på 1 meter type Van Damme laget av en her på hifisentralen som jeg skal selge for 300kr. Har også noen strømkabler hvis det er av interesse ? Mitt tlf nr er 93013090
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Hei! Har en del utstyr på vei og trenger da tips til nye kabler. Har lagt link til specs på hver komponent.

Parasound P5 pre
Emotiva XPA-2 effekt
Sonus Faber Venere 3.0
XTZ 12.16 sub

Kilde er Spotify ut fra TV via optisk som jeg har fra før. Kommer fra integrerte forsterkere så har aldri brukt XLR før. Det er vel det jeg burde bruke når pre har balansert ut og effekt har balansert inn? Har noen gamle Monster RCA liggende jeg kan bruke, men hvis XLR er klart foretrukket trenger jeg dette. Får man XLR kabler til under tusenlappen, eller verdt å bruke litt mer?
Trenger også sub kabel som skal brukes med det aktive delefilteret på P5'en. Hvis dere ser på bildet av baksiden av P5, MÅ jeg bruke main out for å aktivt kunne dele høyttalerne mine høyere? Altså at jeg ikke kan bruke XLR ut til effektforsterkeren min, da dette sender hele frekvensregisteret videre til høyttalerne?
EDIT: Fant i manualen at "Both XLR (balanced) and RCA (unbalanced) outputs are affected by the crossover settings." Det må vel gjelde både sub og main ut da. Da er det vel bare å kjøre på med balansert da? :)

Kjøper gjerne (helst) brukte kabler, både fra Finn og eBay. Hvis noen har konkrete tips setter jeg stor pris på det :)
jeg bruker også Parasound p5, men vet ikke svaret på ditt spørsmål dessverre
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Kabler kjøper jeg mest i musikkforretning, feks Prolyd i Oslo, og på nett Feks Blue Jeans med Starquad og ekte Neutric kontakt.
Da jeg la skjulte høyttaler kabler bak vegglistene tok jeg litt i og kjøpte Kimber installasjonskaler KWik 12
Til 1000kr for 12m
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, konvensjonen er at en XLR-kabel er «male» i den ene enden og «female» i den andre.
 
M

MarkusH

Gjest
Klotz-kabler fra 4sound bruker jeg mellom effekt og pre, vanligvis fra pre til kilde også. Høyttaler kabler fra mogami (snart XTZ kabler), har også brukt viablue, men trengte noe som var lengre enn 0,7 meter ....
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hei, venter nye power amper til mitt aktive oppsett, de nye ampene har speakon kontakter i amp enden.
Planen var å kjøpe tre sett lange kabler med speakon i begge ender og bare dele dem i passende lengde.
Skal drive elementer med følsomhet fra 98 db og opp, noen anbefalinger på greie kabler? Bør jeg ha 2*2.5 eller er 2*1.5 tilstrekkelig, blir vel ca 3m kabel mellom amp og høytaler.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Spotify ut fra tv er det første jeg hadde gjort noe med.
Kabler ser jeg du har fått mange gode råd om allerede.
 

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Spotify ut fra tv er det første jeg hadde gjort noe med.
Kabler ser jeg du har fått mange gode råd om allerede.
Vet ikke hvor mye bedre det hadde blitt med optisk ut fra en ekstern streamer i forhold? Digitalt er jo digitalt og det blir omgjort i dacen i pre`en uansett? Har vurdert å skaffe meg streamer, men ikke sett mye på det.
Har Mac og TIDAL hifi jeg skal teste via USB når jeg får alt opp å gå, bare for sammenligning med optisk fra TV
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Hei, venter nye power amper til mitt aktive oppsett, de nye ampene har speakon kontakter i amp enden.
Planen var å kjøpe tre sett lange kabler med speakon i begge ender og bare dele dem i passende lengde.
Skal drive elementer med følsomhet fra 98 db og opp, noen anbefalinger på greie kabler? Bør jeg ha 2*2.5 eller er 2*1.5 tilstrekkelig, blir vel ca 3m kabel mellom amp og høytaler.
Dimensjonering av ht ledningene avhenger i første rekke av impedansen i høyttalerne og hvor mye denne varierer med frekvens, sett i forhold til hvor mye dette påvirker frekvensresponsen og hvor stort effekttap som kan aksepteres. Med aktive høyttalere har du kanskje mulghet for å justere inn avvikene i frekvensresponsen så da er det "bare" effekttapet igjen. EDIT og effekttapet er i seg selv stort sett uvesentlig i hifisammenheng så lenge vi snakker om ledniger som er grovere enn sytråd og lengder under 5 meter.

Mvh
KJ
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Vet ikke hvor mye bedre det hadde blitt med optisk ut fra en ekstern streamer i forhold? Digitalt er jo digitalt og det blir omgjort i dacen i pre`en uansett? Har vurdert å skaffe meg streamer, men ikke sett mye på det.
Har Mac og TIDAL hifi jeg skal teste via USB når jeg får alt opp å gå, bare for sammenligning med optisk fra TV
Oi Oi her var det mye pseudoscience. Oppdisk ut fra TV er ikke det beste. Prøv optisk ut fra macen om mulig. Eller usb, men bruk dedikert high-end lunatic audio usb kabel hvor den billigste på halvmetern koster kr.19990.- ;):rolleyes::)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vet ikke hvor mye bedre det hadde blitt med optisk ut fra en ekstern streamer i forhold? Digitalt er jo digitalt og det blir omgjort i dacen i pre`en uansett? Har vurdert å skaffe meg streamer, men ikke sett mye på det.
Har Mac og TIDAL hifi jeg skal teste via USB når jeg får alt opp å gå, bare for sammenligning med optisk fra TV
Forskjellen der er ikke hvilken type kabel, men hvor klokkesignalet ligger. Optisk Toslink er S/PDIF, et synkront format hvor klokkesignalet ligger i datastrømmen, på samme måte som over en coax med S/PDIF eller AES3, eller en XLR med AES/EBU. DAC'en identifiserer klokkesignalet fra datastrømmen og synkroniserer seg til det. Presisjonen bestemmes både av hvor god klokkekrystallen på avsendersiden er og av hvor sårbar DAC'en er for eventuelle tidsvariasjoner. Det skal være ganske ille før det blir noen hørbare forskjeller, men det er fullt mulig å høre forskjell på et mediokert CD-drev brukt som transport og en bra streamer som begge er koblet til en litt jitter-følsom DAC. (Been there, done that.)

USB-overføring kan være implementert på litt forskjellige måter, men det er typisk et asynkront format med bufring og reklokking på mottakersiden før signalet går videre til DAC-kretsene. Da er det den interne klokken i DAC'en som avgjør. Samtidig får du et visst potensiale for å skape jordsløyfer og jordstøy med USB, mens optisk (eller WiFi) gir galvanisk skille mellom apparatene.

Det er ikke mulig å svare på hvor stor forskjell det gjør å bruke en ekstern streamer hos deg. I utgangspunktet ville jeg tro det blir klin likt, hvis den Parasound'en er så god som jeg tror. En god DAC gjør det til et ikke-problem. Det skader likevel ikke å prøve, men det er ikke der du bør legge pengene. For hva det er verdt: Noen av de siste hifianskaffelsene mine var et par Chromecast Audio streamer til kr 349 og optisk kabel til kr 150 hos Clas O. Hjemme har jeg den komboen inn i en DEQX HDP4 som backup for min gamle Logitech Transporter som begynner å dra litt på årene. Greier ikke å høre forskjell på Chromecast og Transporter. Transporteren er koblet via en AES3id 75-ohms coax med BNC-kontakter, forresten. På hytta skal jeg bruke Chromecasten sammen med en nokså state-of-the-art RME ADI-2 DAC.
 
Sist redigert:

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Den RME dacen er jeg veldig fornøyd med men du har altså parkert den på hytta? Ikke det, viktig med god lyd der også.
 

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Forskjellen der er ikke hvilken type kabel, men hvor klokkesignalet ligger. Optisk Toslink er S/PDIF, et synkront format hvor klokkesignalet ligger i datastrømmen, på samme måte som over en coax med S/PDIF eller AES3, eller en XLR med AES/EBU. DAC'en identifiserer klokkesignalet fra datastrømmen og synkroniserer seg til det. Presisjonen bestemmes både av hvor god klokkekrystallen på avsendersiden er og av hvor sårbar DAC'en er for eventuelle tidsvariasjoner. Det skal være ganske ille før det blir noen hørbare forskjeller, men det er fullt mulig å høre forskjell på et mediokert CD-drev brukt som transport og en bra streamer som begge er koblet til en litt jitter-følsom DAC. (Been there, done that.)

USB-overføring kan være implementert på litt forskjellige måter, men det er typisk et asynkront format med bufring og reklokking på mottakersiden før signalet går videre til DAC-kretsene. Da er det den interne klokken i DAC'en som avgjør. Samtidig får du et visst potensiale for å skape jordsløyfer og jordstøy med USB, mens optisk (eller WiFi) gir galvanisk skille mellom apparatene.

Det er ikke mulig å svare på hvor stor forskjell det gjør å bruke en ekstern streamer hos deg. I utgangspunktet ville jeg tro det blir klin likt, hvis den Parasound'en er så god som jeg tror. En god DAC gjør det til et ikke-problem. Det skader likevel ikke å prøve, men det er ikke der du bør legge pengene. For hva det er verdt: Noen av de siste hifianskaffelsene mine var et par Chromecast Audio streamer til kr 349 og optisk kabel til kr 150 hos Clas O. Hjemme har jeg den komboen inn i en DEQX HDP4 som backup for min gamle Logitech Transporter som begynner å dra litt på årene. Greier ikke å høre forskjell på Chromecast og Transporter. Transporteren er koblet via en AES3id 75-ohms coax med BNC-kontakter, forresten. På hytta skal jeg bruke Chromecasten sammen med en nokså state-of-the-art RME ADI-2 DAC.
Har fått testet litt med Spotify via USB, knallfornøyd så langt. Ikke testet optisk enda. Ble kjøp av en Parasound hint også, ganske lik p5 men litt forskjellig dac og volumkontroll tror jeg. Blir artig å teste videre. Ikke fått xlr kabler enda så ikke fått testa Emotivaen med rca heller😁
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Zelly: KAN du bruke XLR, BRUKER du XLR...
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei, jeg har noen helt nye xlr kabler på 1 meter type Van Damme laget av en her på hifisentralen som jeg skal selge for 300kr. Har også noen strømkabler hvis det er av interesse ? Mitt tlf nr er 93013090
Og de er gode.
 
Topp Bunn