Hjelp til bygging..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.967
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Skal bygge meg stativhøyttalere, men står litt fast.

Har kjøpt meg finèr som skal limes på mdfplate..

Hvordan er fremgangen her?
Skal jeg ta på lim (kontaktlim S9) på finèren og mdf, så la de tørke ca 30m hver for seg, så sette dem sammen i press?? Hva med luftboblene, kan de presses med hånden ut til sidene?

Hvor lenge bør dem stå i press før jeg kan fortsette med neste side?

Vedlegg

O

OivindJ

Gjest
Jeg vet ikke hvor lang tid limet trenger, men om du lar det stå over natta får du bedre til til å tenke igjennom neste steg flere ganger.

Ikke stress med dette. Ta deg goooood tid. Hva spiller det for rolle om det tar 3-4 dager å finere disse?

Jeg angrer selv i dag på at jeg hadde det for travelt!

O

OivindJ

Gjest
Fra baksiden på en vanlig tube (10minutters):

Sammenføy flatene presist, da limet fester umiddelbart. Hold kontaktflatene hardt sammenpresset i noen sekunder. Fjern overflødig lim med en tynner.

O

OivindJ

Gjest
Vent!

Kommer nok til å bli litt fiksing av "tørre" arealer. Tapeing av kanter/hjørner. Kommer til å ta litt tid nesten uansett.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg driver med finnering selv om dagen... Tester ut en annen metode som er vesentlig billigere enn kontaktlim. Jeg bruker vanlig hvitt trelim (Biltema, 49,- pr. liter). Smører ut lim på hver flate jevner ut med fin rulle, to tynne strøk på MDF, det første strøket lar jeg tørke en times tid før det andre strøket påføres. Påfører lim på finneren samtidig med andre strøk på MDF. Lar limet tørke ca en times tid eller til limet ikke er hvitt lenger. Så legger jeg på finneren og bruker strykejern og jevner ut, varmt jern og bakepapir som mellomlag. Det ser bra ut foreløpig, håper det ikke blir blemmer slik det er lett for å få med kontaktlim, særlig med litt tykk finner som f.eks flammebjerk. Husk å ikke bruke strykejernet rett på finneren, da blir det svimerker.

O

OivindJ

Gjest
Skjønner ikke dette helt.

Min største tabbe var å smøre på med vanlig trelim (kanskje jeg brukte for mye... ?).

Fineren ville ikke slutte å slå seg før det var sprekker i flere retninger.

Karlsons lim fungerte derimot veldig fint. Lett å justere etter sammeføying. (prøvde bare på en relativt liten flate med karlsons. Har ikke prøvd på store flater.)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.967
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Liten tabbe, skulle frese vekk restene, da det slo sprekke i finèren, fikk den av og pusset ned igjen.. Er det fresen min som er for dårlig tro??

Har meget liten kasse så det å få trykket ut boblene var enkelt med bare hendene.. Prøve mer i morgen..

Må kjøpe meg en finèrplate til..

O

OivindJ

Gjest
Anbefaler: tapetkniv, sandpapir og pussekloss, .. og ta deg bedre tid, vær veldig forsiktig.

O

OivindJ

Gjest
Bruk et eller annet som mal når du bruker tapetkniven. ( ..and once again: forsiktig)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
OivindJ skrev:
Skjønner ikke dette helt.

Min største tabbe var å smøre på med vanlig trelim (kanskje jeg brukte for mye... ?).

Fineren ville ikke slutte å slå seg før det var sprekker i flere retninger.

Karlsons lim fungerte derimot veldig fint. Lett å justere etter sammeføying. (prøvde bare på en relativt liten flate med karlsons. Har ikke prøvd på store flater.)
Smør på TYNT lag med trelim, JEVN limet ut med rulle med FIN bust, eller aller helst SKUMGUMMI slik at limet blie HELT jevnt fordelt. Det må tørke HELT til limet ikke er hvitt lenger. HUSK lim på begge flater og jeg bruker som nevnt TO lag på MDF siden, da er jeg helt sikker på at MDFèn er mettet med lim. Du MÅ bruke strykejern for å få aktivisert limet igjen. BRUK STORT TRYKK PÅ STRYKEJERNET. Hvis du ikke bruker et stort nok trykk vil ikke sammenføyingen bli ordentlig og bulkene vil ikke bli borte i finneren. Hvis finneren er av en type som er limt sammen fra før i langsgående "remser" vil sannsynligvis denne metoden føre til at finneren sprekker. Jeg bruker ei kjevle til å rulle over til slutt, særlig i kantene.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.967
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Fikk litt lim (S9) på finèren, hvordan få dette av.. har tørket!!

Kan det pusses ned??

O

OivindJ

Gjest
Merket kan nok bli endel mindre tydlig med litt pussing.

Husk å ha litt forskjeldige sandpapir i hus når klarlakken tørker da. Fibrene "reiser" seg vettu. Kommer nok langt med: 80, 120, 280, og eventuelt høyere.

Trenger ikke bruke mye kraft for å pusse ned fiberene. Skal jo ikke pusse bort det forrige laget med klarlakk heller :) .

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.967
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Nå er siste strøk på 1. høyttaler igang.. og har lagt to strøk på nr. 2..
Mangler lakk i bunnen på begge, så det må tas i morgen.
Skal lakken pusses på det siste strøket også?

Vedlegg

O

OivindJ

Gjest
HoJ skrev:
Nå er siste strøk på 1. høyttaler igang.. og har lagt to strøk på nr. 2..
Mangler lakk i bunnen på begge, så det må tas i morgen.
Skal lakken pusses på det siste strøket også?
Du har vel tid og råd til et par lag til vel? ;D Du har vel tenkt til å ha disse en stund?

Kan sikkert bruke det fineste sandpapiret(240,->) LITT på det siste laget også.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.967
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har råd.. men ikke tid ;D Må bli ferdig før jobben starter opp til mandag.. Tror det holder med tre lag, hvis det viser seg å bli for lite en gang, så får jeg lakke på nytt igjen..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.967
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Etter en stund med spilling, kan jeg ikke si noe annet en at jeg er meget fornøyd med lyden på disse kassene.. Anbefaler disse som billige høyttalere, som er lettdrevene og enkle å sette sammen..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Gratulerer med første bygget..
Det ser utrolig bra ut, mye bedre enn jeg hadde forventet av en som gjorde dette for første gang :eek:
Noen små bagateller er ikke noe å bry seg om, se heller på det positive og vær stolt av hva du har fått til for meget små penger.!

Regner med at det blir et større prosjekt neste gang.?
Da må du i såfall starte en ny tråd her på HFS og vise alt fra A til Å ;)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.967
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Skal bli.. Men det blir nok en stund til neste diy prosjekt (sier kona)..

Jeg har lært mye av dette, og vet at hvis jeg hadde gjort det samme om igjen, så hadde det blitt mye bedre.. Det er litt ergelig nå når jeg ser på den første høyttaleren jeg bygde.. Men pytt sann.. Det låter bra, det er det viktigste..

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.170
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
HoJ skrev:
Skal bli.. Men det blir nok en stund til neste diy prosjekt (sier kona)..

Jeg har lært mye av dette, og vet at hvis jeg hadde gjort det samme om igjen, så hadde det blitt mye bedre.. Det er litt ergelig nå når jeg ser på den første høyttaleren jeg bygde.. Men pytt sann.. Det låter bra, det er det viktigste..
Cèst la vie.det er vel litt av koden til byggebasillen:en kan ikke la være å prøve ut ervervede ferdigheter i et nytt prosjekt.Gratulerer med vel gjennomført.Jeg hadde i skoletiden sommerjobber på et badehotell.Der arbeidet en eldre servitør.Han sa nesten hver dag til oss unge som siklet på bade gjestene.Husk gutter det er nesten umulig å smiske for mye med en kvinne.En dag kom han i en ny cabriolet,som ikke passet til størrelsen på lønnen:Hvordan greide du dettte? Denne har jeg fått i femtiårspresang av kona, hun sa det var fordi jeg er så god til å p..e ;D.Tror første bud for en DIYÈR fremgår av ovenstående.Ikke spør hvorfor jeg ikke har fått cab enda ;D

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.967
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
He he.. der er hemligehten ja.. Større DIY-høyttalere, jo bedre sexliv..

Topp Bunn