Hjelp til Baroque tidsepoke mellom (1600-1750)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk, da var Platée og Theodora bestilt.

Bernt K

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Er du interessert i tidligmusikk er det ingen vei utenom selskap som alpha, alia vox og glossa. Den vakreste av de vakre er Kapsberger "la villanella" på alpha. Alpha står forøvrig frem som en vidunderlig eksponent for gnistrende lydkvalitet. Sjekk ut mdt.co.uk. Lykke til!

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Er du interessert i tidligmusikk er det ingen vei utenom selskap som alpha, alia vox og glossa. Den vakreste av de vakre er Kapsberger "la villanella" på alpha. Alpha står forøvrig frem som en vidunderlig eksponent for gnistrende lydkvalitet. Sjekk ut mdt.co.uk. Lykke til!

Har du mere info eller tråder anngående nevnte.

Mvh

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Medee er en opera i fem akter (3 CD'er). Lik mye fransk barokk er handlingen og libretto'en bokstavelig talt barokk - dette nytes best uten libretto'en i hånden. Musikken er storslagen.

William Christie spilte inn denne på slutten av LP-alderen (1984)og tok noen shortcuts (dvs ikke komplett) for å få det inn på 3 LP'er. Kombinert med mer erfaring og synspunktet om at Medee er Charpetiers viktigste verk spilte han den inn komplett på nytt i 1994.

Knut

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Medee er en opera i fem akter (3 CD'er). Lik mye fransk barokk er handlingen og libretto'en bokstavelig talt barokk - dette nytes best uten libretto'en i hånden. Musikken er storslagen.

William Christie spilte inn denne på slutten av LP-alderen (1984)og tok noen shortcuts (dvs ikke komplett) for å få det inn på 3 LP'er. Kombinert med mer erfaring og synspunktet om at Medee er Charpetiers viktigste verk spilte han den inn komplett på nytt i 1994.

Knut

Takker KH

Kombinert med mer erfaring og synspunktet om at Medee er Charpetiers viktigste verk spilte han den inn komplett på nytt i 1994.

Denne er notert .

Mvh

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Arefolk nevnte plateselskapet Glossa ovenfor. MDT har kampanje på dette nå:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_Glossa/Glossa0207/

Ellers er det mye spennende på Naive (tidl Astree), og her er lydkvaliteten vanligvis meget god. Sjekk for eksempel denne:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//E8807.htm

Ellers var det billigsalg på Erato for en tid tilbake, bl.a. hos Bøyum på Aktiv Klassisk. Eieren, Warner, bestemte seg for å kutte ut klassisk. Hvorfor Erato nå synes priset fullt ut på MDT vet jeg ikke.

For de som vil teste ut fransk barokk synes dette som en god introduksjon og godt kjøp:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMX2908147-49.htm

Knut

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Ja, det er ikke fra barokkperioden. Men hvorfor ikke ta et par utstikkere til moderne tid og tidligere tid.

Denne Gabrieli-platen vil jeg si er den beste platen jeg har i min samling på noen meter med CD'er. Musikken, stemningen og lyden er bare helt fantastisk. Dette var det store gjennombruddet for Gabrieli Players og dirigenten Mc Creesh. Aldri har vel en Gramaphone pris for beste tidlig musikk plate vært mer fortjent (den nådde uforståelig nok ikke opp i kampen om årets plate, som det siktes til i linken under).

Platen er til og med på salg - det beste kjøpet som kan tenkes. Her er det bare å gjøre seg selv en tjeneste - kjøp ! -Temaet i platen er at det er festivalmusikk i forbindelse med innsetting av en ny Doge i Venezia i 1595. Har du mulighet bør du således høre helst hele platen i ett strekk. Gled deg !

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//7590062.htm

En annen variant er en moderne komponist, briten Geoffery Burgon f. 1941. Du finner en smakebit på http://www.hyperion-records.co.uk/
For øvrig et fett cover.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA67567.htm

Mvh
Knut

K

kbwh

Gjest
Jeg har handlet denne i dag:

£11,15 inkludert frakt fra MDT. De kjøre Linn Records-tilbud, og denne innspillingen har etter sigende flott musisering i tillegg til Linns vanlige praktlyd. Les om platen hos Linn.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Denne kom i postkassa i dag. Snek seg under 200 kr grensa med en nødskrik:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
og PS Berxter; har du fått Platee på DVD?

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Har ganske mye Händel, men ikke Rodelinda ! Spent på om den svarer til de forventningene som sitatene på MDT gir grunnlag for, Erato:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4775391.htm

Valentinos variant av Messias har jeg aldri hørt om. Hvorfor ikke til den prisen ? -At solistene er medlemmer av koret kan egentlig være lovende, tyder på at helheten settes i høysetet.

Sjekket spor 6 But who may abide på Linn-siden du linket til. Klarer ikke helt å få ut tanken på at en sopran bør synge denne. Årsaken til at jeg ikke får dette ut er at min første versjon av Messias var denne, hvor Emma Kirkby (kanskje på topp) sang denne arien. Luftig blir bare ett av superlativene:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4304882.htm

Den er fra første halvdel av 80-tallet. Et mye bedre kjøp er denne boksen som i tillegg til denne Messias-innspillingen også inneholder tre andre kjente oratorier:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4756731.htm

Andre meget gode kandidater (Jacobs' har jeg ikke hørt):

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMC901928-29.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HML5901498-99.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4770662.htm

Av disse holder jeg en knapp på Christies innspilling fra 94' så vidt jeg husker. Den beste solistrekken (tett fulgt av McCreesh), og lav pris.

Mvh
Knut

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Valentinos variant av Messias har jeg aldri hørt om. Hvorfor ikke til den prisen ? -At solistene er medlemmer av koret kan egentlig være lovende, tyder på at helheten settes i høysetet.

Sjekket spor 6 But who may abide på Linn-siden du linket til. Klarer ikke helt å få ut tanken på at en sopran bør synge denne. Årsaken til at jeg ikke får dette ut er at min første versjon av Messias var denne, hvor Emma Kirkby (kanskje på topp) sang denne arien. Luftig blir bare ett av superlativene:

Den er fra første halvdel av 80-tallet. Et mye bedre kjøp er denne boksen som i tillegg til denne Messias-innspillingen også inneholder tre andre kjente oratorier:

Av disse holder jeg en knapp på Christies innspilling fra 94' så vidt jeg husker. Den beste solistrekken (tett fulgt av McCreesh), og lav pris.

Mvh
Knut
Mye fristende her, selv har jeg foreløpig Messiah fra Pinnock, Christie og Koopman. Den Hogwood-boksen virker fristende. Hogwood's Messiah når ikke helt opp mot Christie skjønner jeg? Hvordan er de andre oratoriene i denne boksen? Jeg har ellers lest flere topp-anmeldelser av Linn utgivelsen, og ellers er det en del på good-music-guide forumet som rangerer denne høyt. Mon tro hvor mange Messiah man trenger?  :)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
og PS Berxter; har du fått Platee på DVD?
Nope, jeg kjøpte den på cd, da jeg ikke har koblet opp DVD-spilleren til lydanlegget. CD-en er kommet i hus, og ligger i køen for ripping og så avspilling via Squeezebox. Må vel en dag kjøpe meg en switchbox elns for å kjøre opp DVD-en mot anlegget også, men det har hittil ikke vært prioritert.

Forresten; jeg er fryktelig glad i Marriners gamle Messias, originalt Argo, det er en fantastisk "He was despised" fra Anna Reynolds der..., ellers er innspillingen så der.

Bernt K

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Ja kibsgard, har du tre komplette begynner det å hjelpe ! Det som er OK er å ha de som er litt annerledes, og jeg synes Hogwood's er bra fordi (en særdeles fin) sopran brukes litt mer enn "vanlig".

Men Christies er også særdeles bra, og koster mye mindre så til prisen synes jeg den er best (men den nye Linn-innspillingen har jeg altså ikke hørt). Skulle jeg valgt blant to av de jeg kjenner ville jeg tatt Hogwood pluss enten Christie eller McCreesh. Jeg er klar over at andre kanskje ikke ville nevne disse engang ;D

For deg er jo dette enkelt; du trenger de tre andre oriatoriene i boksen, og da måtte du bare ta med deg Hogwood på kjøpet ! -De tre oratoriene pluss Messias, Saul og Solomon er tradisjonelt de mest kjente. Det har imidlertid kommet en del "nye" ut av skapet siste 10-12 årene, f.eks. Theodora er bra ! (som det er vist til lenger oppe i denne tråden)

Mvh
Knut

K

kbwh

Gjest
Jeg skal melde tilbake om Linn-utgivelsens kvaliteter. Kommer til å sammenlikne mot Gardiners Philips-innspilling.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Den største skuffelsen i Rodeliinda så langt er booklet'en - som virker å være trykt på vanlig avispapir i stedet for det vanlige høyglanspapiret. Hvis det er det som skal til for at man skal ta seg råd til å gi ut slike ting får vi vel leve med dety, men det virker rart, og jeg hadde gjerne betalt en 5-er ekstra.  

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino ba meg skrive noen ord om denne:

Jeg har ennå ikke finlyttet til platene; de har vært bakgrunnsmusikk til konsum av Ian Banks' nyeste bok, (med et ørlite innslag av samme Banks' favorittdrikke) men dette kan jeg ihvertfall si:
Utsøkt teknikk, både fra musikere og studioteknikere. Annet er vel heller ikke å vente fra Goebel og Archiv.
I første omgang kan Heinichen virke som en standard barokkomponist, men så hører du ting som får deg til å kveppe i stolen, jeg merket det kanskje først i Pastorell-en fra c-durkonserten Seibel 211; det står ikke noe sted, men det må da være sekkepipe, eller en skalmeiespiller med ENORME lunger. Ikke søren om de får til det der med blokkfløyter, strykere, oboer, fløyte og generalbass. Ah, der gikk lufta ut, og jeg er mer sikker på at det er sekkepipe. Hva kan jeg si? Jeg syntes jeg gjorde et godt kjøp, og slutter meg til Gramophone som ga den "Outstanding" i 1993, samt at den fikk Deutschen Schallplattenkritikpreis i 1994.
Ausgezeichnet!

Bernt K

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
4
Glimrende tips KH, dette var virkelig flott!

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Bra, du har noe å meditere til der, Kjoenik.

Man får lett mersmak av slikt. Jeg har kjøpt noen andre Gabrieli-plater og "Venezia"-plater med Gabrieli med venner. Etter mitt syn når ingen av disse opp til "A Venetian Coronation", dessverre. De andre er i og for seg brukbare eller til dels gode, men de helt store høyder uteblir. Jeg har erkjent at jeg startet med den beste!

Mvh
Knut

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.966
Sted
Trondheim
Første innlegg. Sikkert ikke det siste. Er det virkelig mulig at ingen har nevnet Schütz og Monteverdi? Vi snakker tross alt om perioden 1600-1750. Og jeg vil absolutt slå et slag for Vivaldis operaer. Kan absolutt anbefale Bajazet på Virgin.

K

kbwh

Gjest
Velkommen, otare! Og så Cremona Auditor da! Jeg er selvtitulert yppersteprest i Sf-menigheten her inne.

Trådstarter mente vel å ha sin Vivaldi under kontroll, men kanskje han ikke har det allikevel?

Hvor bør man begynne på de andre to komponistene du nevner?

Jeg har lovet tibakemelding på den lille shootouten theStig og jeg har hatt mellom Gardiner på Philips og Dunedin Consort på Linn i Handels Messias. Here goes:
Gardiner (1981 DDD) har best lyd, best kor, de beste solistene. Dunedingjengen (2006 multikanal, CDspor avlyttet) er løsere i snippen, mer boogie, mens Gardiner er stivere, bloody English på et vis. Hva jeg ville kjøpt av de to? Begge.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.966
Sted
Trondheim
Det finnes jo mengder av Schütz og Monteverdi å ta av.
For Schütz ville jeg kanskje starte med Davidssalmene. Jeg har en innspilling med The Choir of Trinity College, Cambridge, His Majesties Sagbutts and Cornetts (med det navnet må det jo låte fett ;) på Conifer som jeg liker godt. Den komplette innspillingen opå Sony med Bernius har jeg aldri falt for. Juleoratoriet hans har jeg også alltid vært svak for, men her har jeg ingen anbefalinger på innspillinger.

Når det gjelder Monteverdi er det så enormt mye å ta av, så der er det vanskelig å plukke noen favoritter. "Vespro della beata vergine" er et sikkerstikk. Selv liker jeg den gamle Archiv-innspillingen fra 70-tallet (Paul Esswood, Kevin Smith, Ian Partridge, John Elwes, David Thomas, Christopher Keyte/Instrumental Ensemble Edward H. Tarr, Hamburg Wind Ensemble / Regensburger Cathedral Choir / Hanns-Martin Schneidt), men det kan være fordi det var den første jeg hørte. Orfeo må man høre, og så har han jo 8 madrigalbøker. Alessandrinis innspillinger på Opus111 regnes vel for å være blant de bedre.

Når det gjelder Vivaldi er det vel ingen som har full kontroll. Spesielt på operaene. Jeg har kjøpt alle innspillingene på Naïve, og de er like fine alle sammen.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Noen som vil mene noe om disse boksene? De har salgt på MDT fant eg ut, det kan hende noen har ment noe andre steder om disse, men jeg fant i så fall ikke det.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/SO_Warners/2564614012.htm

Linket bare til den første boksen, det er tydeligvis 3 av dem. Hvis kvaliteten på tolkningene og innspillingene er bra, må kanskje dette være en bra plass å starte?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Eldre innspillinger med høy status. Har tatt meg den frihet å klippe å lime fra Gramophone sin Gramophile (registrering er gratis), anmeldelsen av en av boksenen:

"Followers of this splendid series of reissues will already have gathered why Erato feel compelled to continue their quick-fire release strategy (this is the fourth volume in two years comprising a total of 24 cantatas drawn from Werner’s rich legacy). Each disc serves as evidence that Bach performance in the 1950s, 1960s and, to a certain extent, 1970s can boast qualities which have eluded many modern-day practitioners. As more ‘historic’ recordings come to light (and 1970 is historic given how quickly eighteenth-century performance practice has changed), it is easy to adopt a blanket perspective driven by the insatiable desire to reinvent the past. Indeed, not everything Werner did with Bach is as acceptable now as it was in 1964 when the earliest of the cantatas in this set was recorded. Yet, above all, what these performances implore from the listener is that we distinguish between fashion and taste – what is a sign of its time and what transcends it, in the process begging a few questions on what constitutes ‘the real thing’ if we take the concept of authenticity to its logical conclusion.

Most persuasive of all in Werner’s Bach is the ingenuous reading of the musical line as dictated by the sentiments of the text. This is not merely a form of homogeneous vocalization but a sort of spontaneous connection between the composer’s setting of words and an undistracted conviction to represent them. We can witness this in the arias of No. 30, magnificently sung by Bruce Abel and Barbara Scherler (how deft is the pacing and articulation here as slothful and decadent sinners are brought into line – but done with such grace), as well as the long-breathed direction in the gentle, pastoral lilt of the opening chorus of No. 104. Richter does good things here too. Whether one looks upon these traits as an embodiment of the uncomplicated self-expression found in the German provinces (Heilbronn and Pforzheim are hardly metropolitan), or just a director blessed with an intuitive sense of Bach’s emotional world, it is hard to know. Easier to recognize is the extent of the fine singing on display: Kurt Huber is perhaps not quite in the same league as Helmut Krebs (whom the booklet lists as being in No. 68 which he clearly isn’t) but he is typical of the musicianly singer Werner seems to have attracted: sensitive and instinctively able to colour the music with memorable nuances (only Emiko Iiyama is disappointing). Better known is the quietly distinguished Jakob Stampfli who comes up trumps every time, as indeed throughout the series has the inimitable and gleaming voice of Agnes Giebel; No. 68, a fine Cantata for Pentecost, reveals a singer who transports the familiar sense of frolicking joy of “Mein glaubiges Herze” (“My heart ever faithful”) on to a new shining plateau, reinforced by the delightfully performed instrumental interlude which follows.

There is much else to admire here including a notable Ascension Oratorio (No. 11) boasting a brilliant opening chorus, if a less compelling final one (a monstrously hard movement) where Werner rather runs out of steam: the complete opposite to Richter who gets frantically overexcited and rushes the fences. Werner’s performance of No. 7, if short on Leonhardt’s eloquence, is still valid for its robust energy, even if there are details in continuo realization which are harder to reconcile in modern times.

The accompanying booklet is satisfyingly complete but it is a pity that more care wasn’t taken to transfer details correctly from the original format. Small point maybe, but so much thought has evidently gone into bringing this major anthology to light (we have our own NA to thank for the skill with which each programme has been assembled) that it seems a pity not to extend such care to documentation. The sound transfers are outstanding – the best so far – and no less than these wonderful performances deserve. I can still think of other fine Werner cantatas (Nos. 82 and 56 with Barry McDaniel, for a start) which I sincerely hope we will see in coming months.'"

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Interessant. Da er det faktisk mulig å kjøpe 30 cd'r med diverse Bach for under 200 kroner pr. stk. Fuglene må vite når jeg får tid til å høre på det, dog. :)

Takk for hjelp, Erato.

Topp Bunn