Hjelp til Baroque tidsepoke mellom (1600-1750)

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Min liste for denne epoken er heller skranten.
Og trenger nytt materiale/Annbefalinger
Gjerne med utgivelser

sånn ca.Innen Denne banden

TELEMANN, Georg Philipp
COUPERIN, François
PURCELL, Henry
PACHELBEL, Johann
MARAIS, Marin
FRESCOBALDI, Girolamo
BIBER, Heinrich Ignaz

Mvh
::)

K

kbwh

Gjest
Du har kontroll på Handel, Vivaldi og familien Bach?

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Du har kontroll på Handel, Vivaldi og familien Bach?
Ja der er sakene på plass.finnes sikkert gode innspillinger og hanke der ennå.
Ville det si og være ferdig ?om disse 3 mest Kjente er på plass?

Ville da prøve og utvide horisontene......

BACH, Johann Sebastian sin famile......?forklar

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er vel strengt tatt bare JS Bach som er relevant for barokken, hans sønner befinner seg allerede i post-barokk tid.

K

kbwh

Gjest
Heinichen kvalifiserer vel.
Jeg har en av hans messer, og den er riktig trivelig lytte.
Disse Dresden-konsertene med Goebel har jeg ikke hørt, men de har fått mye skryt, og jeg bør absolutt handle.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skal nå straks reutgies på DG sin Grand Prix serie til meget fordelaktig pris, så vent med en evt fullprisanskaffelse.

PS: Ser nå at linken din peker til denne reutgivelsen. Gardiners flotte Skapelsen av Haydn kommer på samme serie til samme pris, er allerede plukket ut til min "Wish List".

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er vel strengt tatt bare JS Bach som er relevant for barokken, hans sønner befinner seg allerede i post-barokk tid.
Han har masse onkler,. filleonkler og grandonkler som hører til barokken også og som skrev til dels meget bra musikk, om jeg ikke husker rett bla Johann Mikael Bach som har skrevet noen flott kantater (sitter på jobben uten platesamlinga så her er jeg på hukommelsen). Men ja, sønnene tilhører i hvert fall overgangsperioden mot klassisime og kan ikke anses som klare barokkfigurer. Carl Philp Emanuel ble forøvrig døpt i Weimar i den samme kirken som hans far var organist i med Telemann som gudfar, Liszt var senere ansatt som organist i samme kirke. Litt av et sted.......

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hva er eventuelt forskjellen mellom Grand Prix og original utgivelse?

K

kbwh

Gjest
Det er det skumle. Forhåpentlig er det samme master...

DG pleier forresten å prøve å gjøre tingene bedre når de remastrer.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Vil dette si at har man Handel, Vivaldi og Bach så trengs ikke flere
mesterverk?

K

kbwh

Gjest
Det tør jeg ikke påstå. De komponistene du listet opp til å begynne med har vel levert hørverdige saker de og, og den Heinichenplaten er absolutt verd en lytt vl jeg tro.

Jeg abonnerer ikke på noen "jeg kjøper kun mesterverker"-filosofi. Da ville jeg sitte med saker som Tsjaikovskys første pianokonsert, som jeg finner direkte avskyelig.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vil dette si at har man Handel, Vivaldi og Bach så trengs ikke flere
mesterverk?
Nei.

På den annen side har disse herrer skrevet så mye bra at mankan fylle mange CD-hyller med det, men man vil stå med et meget skjevt bilde av barokken om man begrenser seg til de. Bla vil man miste hele den italienske operahistorien og vokalmusikktradisjonen FØR 1700, bla en av de aller største, Monteverdi, samt hele den franske barokken.

Videre ryker alt det tyske/nordeuropisk pre Bach, feks Schutz, Buxtehude og Biber, musikk som er svært forskjellig fra Bach sin både på vokal og instrumentalområdet. Og den essensielle Purcell.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
takker
Den er listet allerede.kommer den her til bjerget her eller må vi utenlands igjen...

8)

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Nei.

På den annen side har disse herrer skrevet så mye bra at mankan fylle mange CD-hyller med det, men man vil stå med et meget skjevt bilde av barokken om man begrenser seg til de. Bla vil man miste hele den italienske operahistorien og vokalmusikktradisjonen FØR 1700, bla en av de aller største, Monteverdi, samt hele den franske barokken.

Videre ryker alt det tyske/nordeuropisk pre Bach, feks Schutz, Buxtehude og Biber, musikk som er svært forskjellig fra Bach sin både på vokal og instrumentalområdet. Og den essensielle Purcell.
Jeg fikk også et inntrykk av det ligsom ble et hav imellom til alle andre i denne epoken.
Og som du nevner blir klart en begrensing og bare forholde seg til Di mest kjente.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skal skrive 10 barokkinnspillinger du bør ha - med begrunnelse og anbefalte versjoner - i løpet av ett par dager.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Skal skrive 10 barokkinnspillinger du bør ha - med begrunnelse og anbefalte versjoner - i løpet av ett par dager.

Her ventes det i spenning

8)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er noen, også noe tidligbarokk:
Tomas L de Victoria ( d.1611, så han er vel mer senrenessanse): Requiem, utgitt på Gimell, så vidt jeg husker.
Dowland (d. 1626): lachrimae f eks (lutt). Det var vel Julian Bream som restartet Dowlandbølgen, og selv om han spiller på lutt med "gitarhals" og ren gitar er mye av det han ga ut på RCA fortsatt hørverdig. Etter min mening skal du holde deg langt unna Stings forsøk på Dowland..
Kapsberger (d. 1651): lutt
Hvis du går løs på Rolf Lislevands innspillinger på Astree kan du ikke kjøre feil.
Purcell: King Arthur ("Masque") Gardiner? Slett ikke kjedelig.
For å sprite opp oppfatningen av Purcell bør du se om du finner Deller Consorts "Chansons de tavernes et de Chapelles" på fransk Harmonia Mundi. "I gave her cakes, and I gave her ale osv", "The Miller's Daughter" er øyeåpnere:
"The Miller's Daughter, riding to the Fair, without a Saddle, upon a scurvy Mare; cried: O Mother, I'm quite undone, I'm all agrown with Hair"..

Corelli: Triosonater; English Concert sine på Archiv 419614-2 f eks.
Hvis du er mer i den gudelige leiren skulle vi tro at Telemanns Der Tag des Gerichts er i blink; vet det finnes en Teldecinnspilling med Harnoncourt som er bra.
Antonio Teixeira: Te Deum, så får du med deg en portugiser også: Coro (The sixteen)

Skal bli interessant å se Eratos liste..

Bernt K

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du har en av mine sterke 10-på-topp kandidater på listen. Gjett!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei; Kong Arthur. En av Purcells masker hører hjemme i en representativ barokksamling, i praksis står det mellom King Arthur og The Fairie Queene og du har valgt en god innspilling av førstnevnte.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, jeg er enig med deg der. Det er flere "memorable tunes that the people can hum" (for å parafrasere Tom Lehrer) i King Arthur, men Fedronninga er heller ikke ille.

Bernt K

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.384
Re. Purcell, så kommer man vel ikke utenom Dido and Aeneas ?

Biber er også en spennende fyr som jeg hører mye på for tiden.

K

kbwh

Gjest
Off topic, iallefall halvveis, men alligavel: La meg anbefale JS Bach og Viktoria Mullova, og da trenger vi BILDE:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4757451.htm
Jeg har kun fiolinkonsertene (originalutgivelsen), men jeg tror det er den Bach-platen jeg eier som er mest spilt. Hvordan fagre Viktoria spiller partitaene vet jeg ikke (har bare Podger i dem), men konsertene er supre.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Dowland (d. 1626): lachrimae f eks (lutt).

Bernt K
takker for lang liste
får vel begynne på toppen.
Lutt er noe som fenger i ørekanalene
Men ofte blir det litt kjedeligt i lengden,visst du forstår hva jeg mener.

Skulle så absolutt hatt noen gode her også.....

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Off topic, iallefall halvveis, men alligavel: La meg anbefale JS Bach og Viktoria Mullova, og da trenger vi BILDE:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4757451.htm
Jeg har kun fiolinkonsertene (originalutgivelsen), men jeg tror det er den Bach-platen jeg eier som er mest spilt. Hvordan fagre Viktoria spiller partitaene vet jeg ikke (har bare Podger i dem), men konsertene er supre.

Bilde liker vi absolutt... ;D

Denne der cd har jeg nesten under hodeputa.he he
kanon bra

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re. Purcell, så kommer man vel ikke utenom Dido and Aeneas ?
.
Nei, det er sant og visst, men husker ikke i farta noen god innspilling, den eneste fra hylla jeg husker er en gammel og traurig en med Flagstad som Dido. Hun synger godt, bevares, men det er liksom ikke videre moderne..
Bach solofiolintingene: Jeg foretrekker Milsteins utgave fra 1979(?), barokkfiolin faktisk van Dael på Naxos.
Heifetz diskvalifiserer seg selv for mitt øre, da han insisterte på et lydbilde tørrere enn Gobi.

Milsteins aristokratiske spillestil og den rike klangen teknikerne hos DG fikk til gjør denne til den absolutt mest spilte innspillingen hos meg, uten konkurranse / bar none. En av cd-ene står fast i bilstereoen, og det er det første jeg overfører til MP3-spillere og den første jeg la inn på filserveren. Jeg har 2 stk originalbokser med vinyl (en av dem er fortsatt forseglet) og 2 stk cd-opptrykk, og utallige kopier i bil, på jobb og på hytta.

Bernt K

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Rene Jacobs og Academy of ancient music sin Dido & Aeneas er en grei moderne innspilling. Den kan kjøpes billig som katalog-cd fra Harmonia Mundi. Dessverre uten libretto.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.384
...English Concert med Pinnock har en 5cd Purcell-boks på Archiv som ikke er så gær´n, bl a med Dido..

Funeral Music for Queen Mary av P. er også meget bra.

Hmmm... kjenner jeg må spille litt Purcell nå. "Remember me" med Flagstad tror jeg.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Er det lov med moderne instrumenter?

Joda.

Men det låter liksom bedre med orginal instr for eksempel vivaldi kun spilles med orginal instr.

Dette blir vel opp til den enkeltes valg.

Men tanken fra composer må da være tenkt fremført slik den ble skrevet .

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men komponisten hadde jo ikke anledning til å velge mellom moderne og barokke instrumenter. Så det kan godt hende at Bach ville ha foretrukket å høre goldbergvariasjonene på piano f,eks. Ofte låter musikken bedre på det instrumentet den er skrevet for men mye musikk for cembalo passer også utmerket på et moderne flygel. Det er egentlig mer et spørsmål om hvem som spiller enn om hvilket instument som brukes, altså, det er bedre å høre en interessant pianist enn en kjedelig cembalist.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Men komponisten hadde jo ikke anledning til å velge mellom moderne og barokke instrumenter. Så det kan godt hende at Bach ville ha foretrukket å høre goldbergvariasjonene på piano f,eks. Ofte låter musikken bedre på det instrumentet den er skrevet for men mye musikk for cembalo passer også utmerket på et moderne flygel. Det er egentlig mer et spørsmål om hvem som spiller enn om hvilket instument som brukes, altså, det er bedre å høre en interessant pianist enn en kjedelig cembalist.
Dersom en godtar denne logikken, så skulle det vel være greitt med B-3 og Minimoog også? Og er det strengt tatt noen grunn til å stanse der, hvorfor ikke også marimba eller vibrafon? ;)
Pointet er vel at musikken nettopp er skrevet for et instrument som komponisten kjenner, ved å behandle musikk fra ulike genrer likt ødelegger en særpreget og ender opp med et slags minste felles multiplum som ikke viser hen til noen verdens ting.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Tja, det er mulig Goldbergvariasjonene fungerer med minimoog... De er jo transkribert for diverse instrumenter. Men det moderne pianoet er tross alt en etterfølger av fortepianoet, som Bach hadde anledning til å prøve i sin levetid. Jeg synes i alle fall de er helt greie på piano, og jeg spiller Gould, Schiff og Perahia ofte her i huset. De nevnte pianistene klarer å tilføre farge og karakter på hver sin måte samtidig som de er respektfulle i omgangen med musikken. Og dermed har det ene mesterverket blitt til tre. Også klaverkonsertene til Bach fungerer greit i visse innspillinger. Nok en gang vil jeg heller høre en interessant moderne innspilling enn en kjedelig periodeinnspilling.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Bach på piano høres rett og slett ikke barokk ut for meg, selv om det sikkert finnes et større utvalg av gode innspillinger på piano enn på cembalo. Selv foretrekker jeg Walcha på cembalo for Goldberg-variasjonene. Glimrende innspilling! Uansett vil vel dette alltid være en smakssak.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
4
Glimrende, gleder meg! :D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
4
Perahia's innspilling "Bach's English Suites" (Nos. 1, 3, and 6) fungerer glimrende imo.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har vel 70 % - minst - av CDene du anbefaler KH og du har god smak. Når edt er sagt - Rameau er ikke for nybegynnere selv om det er fabelaktig musikk.....

Min favoritt er på DVD - en utrolig oppsetning - Pål Agnew er sinnsyk bra som den naive froskepriinsessen

Interesssant nok ble operaen skrevet i forbindelse med et kongelig bryllup med en spansk prinsesse som ikke akkurat var pen....

Topp Bunn