Hjelp til å varme lyd!?

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Lyngen skrev:
ron-hi skrev:
...Airport express i følge sigende låter hardt og anstrengt.
Nei, det stemmer ikke. Den er etter min erfaring heller en smule mørk som følge at den ikke er så "oppløst" (glatter over mikrodetaljer).
Nå har ikke jeg Airport express selv, så skal ikke være påståelig. Det jeg har blitt fortalt er imidlertid at den låter uklart /kornete/metallisk eller hva det nå er. Om det er mer nivå i visse lavere frekvenser vil vel ikke det få diskanten til å låte rent selv om det nok demper effekten av det pga den ikke kommer like tydelig frem i lydbildet. Men har du høyttalere som er vare / pågående i dette frekvensområdet det er snakk om så blir det nok likevel merkbart. Dersom det er noen her med Airport Express så kan de sikkert utdype dette nærmere.

V

vredensgnag

Gjest
Er det analog ut fra AE man diskuterer? Altså gjennom DACen i AE?

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Ja. Hvis jeg forstod det rett, så har ikke trådstarter egen dac og benytter vel derfor lyden fra AE? Deg skal dog sies at det er lenge siden jeg leste starten av tråden og muligens er på feil kurs..

edit: Leste førstepost på nytt nå, og det ser ut til at han også bruker cd-spiller og jeg antar den ikke går via AE. Ettersom han ikke sier noe om forskjeller via cd eller AE er det vel å anta at det låter skarpt uansett. Trådstarter får rette meg om jeg trekker feil slutninger.

V

vredensgnag

Gjest
Hmmm - da må trådstarter sjekke at ev. EQ på avspillingsprogram i computer er avslått. Det er ikke sikkert.

Til min irritasjon er f.eks. Equalizer på iTunes aktivert etter hver oppdatering hos meg ... og det er det første jeg må sjekke, og bli irritert over, når en av de hyppige oppdateringene kommer.

U

utgatt60135

Gjest
ron-hi skrev:
Lyngen skrev:
ron-hi skrev:
...Airport express i følge sigende låter hardt og anstrengt.
Nei, det stemmer ikke. Den er etter min erfaring heller en smule mørk som følge at den ikke er så "oppløst" (glatter over mikrodetaljer).
Nå har ikke jeg Airport express selv, så skal ikke være påståelig. Det jeg har blitt fortalt er imidlertid at den låter uklart /kornete/metallisk eller hva det nå er. Om det er mer nivå i visse lavere frekvenser vil vel ikke det få diskanten til å låte rent selv om det nok demper effekten av det pga den ikke kommer like tydelig frem i lydbildet. Men har du høyttalere som er vare / pågående i dette frekvensområdet det er snakk om så blir det nok likevel merkbart. Dersom det er noen her med Airport Express så kan de sikkert utdype dette nærmere.
Jeg brukte AE analogt i nærmere ett år før jeg skaffet Hegel DAC så derfor er jeg påståelig ;). Litt uklar og kornete ja, men metallisk? Ikke hos meg. La ikke merke til noen ulik klangbalanse med Hegel annet en nevnte effekt. Skulle egentlig tro at lydforskjellen skulle vært litt større i forhold til prisforskjellen. AE er jaggu en fin liten sak!

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
At noen med B&W Nautilus klager på skarp lyd, burde ikke komme som en bombe. Jeg husker godt en frisk diskusjon vedr. samme problem på 802N for mange år siden her på hfs. Stakkaren som hadde svidd av 80kkr kunne bare ikke få bort problemet. Etter allverdens anbefalinger ble det hjemlånt Mark Levinson-utstyr til ørten hundre tusen og diverse rørprodukter. Dråpen som fikk det til å renne over, var vel anbefalingen om å henge et lag med dopapir foran diskanten for å få bukt med skarpheten - på et par høyttalere til nær 100K.

Noen år senere gikk vel Snickers-is løs på 801N. Delefilteret i søpla, aktiv deling/drift med deqx, ny delefrekvens og hele den pakka. Låt etter sigende meget bra. Lurer på om den tråden finnes på gamle hfs-forumet?

U

utgatt60135

Gjest
Om så dere har rett angående Nautilus (jeg husker at dette har vært oppe endel ganger ja) så ble mitt tilsvarende problem med JM.Lab ikke løst før høyttaleren ble byttet ut. Andre forsterkere, plasseringer, demping, kabler hjalp litt men absolutt ikke nok.

M

Mr-T

Gjest
Jeg har hørt 801N i et akustisk sett veldig bra rom (et lydstudio). Det låt bra, ikke skarpt. Men i alle andre rom låt det katastrofe. Min konklusjon er at 801N er en veldig veldig vanskelig høyttaler som krever mer enn den gir tilbake. Det samme gjelder 800 også. Merkelig nok er de rimeligere B&W enklere å få til, og låter ofte bedre i en gitt setting.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
RojohII skrev:
At noen med B&W Nautilus klager på skarp lyd, burde ikke komme som en bombe. Jeg husker godt en frisk diskusjon vedr. samme problem på 802N for mange år siden her på hfs. Stakkaren som hadde svidd av 80kkr kunne bare ikke få bort problemet. Etter allverdens anbefalinger ble det hjemlånt Mark Levinson-utstyr til ørten hundre tusen og diverse rørprodukter. Dråpen som fikk det til å renne over, var vel anbefalingen om å henge et lag med dopapir foran diskanten for å få bukt med skarpheten - på et par høyttalere til nær 100K.

Noen år senere gikk vel Snickers-is løs på 801N. Delefilteret i søpla, aktiv deling/drift med deqx, ny delefrekvens og hele den pakka. Låt etter sigende meget bra. Lurer på om den tråden finnes på gamle hfs-forumet?
De færreste gjør vel noe med forholdet mellom rommet og høyttalerne. Selv om høyttalerne måler litt ruskete noen steder, betyr ikke det at de ikke er mulig å få til. Alle dynamiske høyttalere har en ujevn off-axis respons. Men noen bedre enn andre selvfølgelig.

Er vel denne tråden du sikter til?
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11119.0.html

Har hørt det oppsettet og var ingen tendenser til hardhet der nei. Og der er det lagt på mer energi over 10k.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Ja, det var tråden jeg tenkte på. Et av problemene med Nautilus-serien, var at det oppstod et sprang off-axis mellom kevlarmellomtonen og diskanten. Dette er ikke enkelt å dempe akustisk heller, da dempemateriale vil dra off-axis responsen ned på begge elementer rundt XO. Nå husker jeg ikke hvordan det ble løst på 801N-prosjektet, men mener å huske at XO ble flyttet lenger opp i frekvens (og muligens slakere flanker som i de nyere og mer vellykkede S-modellene fra B&W), men skal ikke påstå noe da husken ikke er helt klister lengre.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Asbjørn skrev:
("Tullet med rompåvirkning", du liksom. Hah!)
Hah! Ja! - satt litt på spissen selvfølgelig. Noen ganger lønner det seg og gjøre noe med problemene der de oppstår. Nå er det forresten litt uklart hva trådstarter mener med anstrengende topp, men jeg antar han mener hardhet heller enn skarphet. Hardhet i toppen er som regel et resultat av komponentene. Skarphet er jo faktisk ønskelig hvis innspillingen tilsier det. Mengden diskant og frekvensrespons kan selvfølgelig være romrelatert.

anae

Medlem
Ble medlem
13.10.2011
Antall liker
0
Beklager manglende oppfølging men er utenlands i jobbsammenheng. Spennede å se alle meningsytringer og religionsallegorien passer kanskje delvis i dette. Mange råd uansett som dra litt i samme retning og jeg forstår at dette også kan handle om smak og behag. Ja jeg opplever lyden som skarp fra primare cd21 og denne går selvsagt ikke via AE. Jeg skal gjennomføre
1. Plasseringsendringer/trimming, allerede hjulpet noe, og takk for det, ( ps har kanskje en av de mest ruggete teppene som kan skaffes)
2. Sammenligning med enkle SA 1230 i samme pos og oppsett
3. Sub er enkelt for meg å prøve da jeg har en enkel sub fra SA
4 høyttalerledn fra kimber ( har en enkel modell jeg kan prøve
5 innkjøp av dac
6. Eq prog ?( ps spiller av hovedsakl via biblioteksdeling fra itunes vhja ipad/iphone og spotify i hovedsak fra pad/phone så tror ikke EQ skulle ha noe å si der.
7. Selge høytt/forsterker og bytte i noe bedre.

Mht til hva jeg opplever så er jeg nybeg i dette og frekvensangivelse av opplevd problem ala 3 db o.l er langt over min forstand. Og ps, høyttalerene ryker ut vinduet lenge før hjemmet mitt blir seende ut som vedlagte bilder fra engelske hjem. Forøyelig og underholdende, men ikke i mitt hjem.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Bor du i nærheten av Oslo, så kan jeg komme og måle litt for deg og finne ut hvor skoen trykker.

V

vredensgnag

Gjest
anae skrev:
Og ps, høyttalerene ryker ut vinduet lenge før hjemmet mitt blir seende ut som vedlagte bilder fra engelske hjem. Forøyelig og underholdende, men ikke i mitt hjem.
Gud forby - men ved forholdsvis enkle tiltak som er estetisk langt vakrere, og som mange HFSere tyr til, kan man skape den graden av absorbsjon, diffusjon og styrt refleksjon som skal til.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er noen slike paneler du primært skulle ha hatt. Det er noe annet enn tepper o.l. Og plassert stategisk.

Jeg holder til i Bergen, men har desverre ikke mobilt måleutstyr for tiden. Men jeg kjenner vel minst en som har det. Er det aktuelt, kan du sende en pm. Men da bør det også ligge til rette for å bruke noen slike absorbenter i tillegg til jobbing med plassering.

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
sleng en sovepose over høytttalerne og se om det hjelper... ;)+
Høytttaler plassering of lyttëposisjon har mer å si enn det meste....

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Pink_Panther skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg forstår ikke at de også legger teppe på badet ... temmelig udelikat å tenke på.
Hva er problemet med det? Man skal jo gjøre fra seg i klosettet, ikke på gulvet.

(Beklager OT, kunne ikke styre meg)
Har du noen gang stått og pisset i wc underbuksa en kjølig høstdag så vet du at rekylen er betydelig....

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Er det bare diskanten i N-og S-serien til B&W som har rykte på seg for å være litt skarp, eller gjelder det D-serien også?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
helarn skrev:
Er det bare diskanten i N-og S-serien til B&W som har rykte på seg for å være litt skarp, eller gjelder det D-serien også?
Er vel Nautilus serien som er kjent for å være litt anstrengt i toppen.

Destiny.. :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.918
Sted
Phobos
helarn skrev:
N-diskanten er definitivt av den metalliske typen lydmessig. B&W hadde imidlertid et markant skifte i lydmessig fokus i overgangen fra N- til S-serien. S-serien låter varmere og mer naturlig og delefiltrene er forenklet. Kort fortalt er det umulig å bli kvitt alle tendenser til en noe hard og metallisk øvre mellomtone på Nautilus-serien uten å ty til ganske så robust kamuflasje ellers i kjeden.

S-serien har fremdeles antydning til metallisk sting i øvre mellomtone, men på denne serien er det såpass nedtonet at det ikke fremstår plagsomt i daglig bruk. Man hører likevel godt at det er noe grums der om man sammenligner med enda bedre høyttalerkonstruksjoner, inklusive Diamant-versjonene fra B&W (uten at man nødvendigvis liker disse noe bedre totalt sett). Min opplevelse etter flere år med 805S er imidlertid at dette helhetlig sett er en varmtlydende høyttaler når den er innenfor sin komfortsone og innspillingen ikke trigger problemområdene (og at høyttaleren får tilstrekkelig hjelp fra rommet i bassområdet)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sitter her og lurer på hvorfor en velrenomert produsent som B&W driver å konstruere "problemfylte, vanskelige og på grense til det utilstrekkelige" delefiltre og diskanter. :-X

Det er ikke grenser på hvor oppfinnsomme kjøperen må være for å få igjen vellyd for sine penger...

Dopapir foran diskanten og sovepose....HAH! ;D

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Jeg hadde ikke hørt B&W på mange år, og hadde vel et veldig godt inntrykk av dem fra den tiden hifi var morsommere pr. krone.
En kompis hadde kjøpt seg NAD C375Bee, og vi leita høyt og lavt etter høyttalere som ga den lyden han var ute etter på denne, så da var vi på klubben og hørte på DM683.
De var, for å si det pent, en gedigen skuffelse!
Etter å ha hørt ES-serien til JBL, som forklarte meg hvorfor noen rynker på nesa når jeg sier jeg har JBL, og DM683 skjønner jeg godt hvorfor Klipsch gjør det så godt i dette prisleiet!

anae

Medlem
Ble medlem
13.10.2011
Antall liker
0
Begynner å komme seg nå med litt plasseringsarbeid, og jammen har jeg byttet høyttalerkabler fra disse billige monster lampeledningene jeg hadde i oppsettet til Kimber( fra surroundanlegget) type ca 1000 kr for endel år tilbake, og det hele ble straks mer behagelig, Ikke Økt kvalitet nødvendigvis men ikke så kvast, så kan jo faktisk ha noe å si dette med kabler også....

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Ja, det har det helt klart, men hysj, ikke si det til noen, da blir du fort idiot-erklært. ;)

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Antall liker
14
Sted
Sundbyfoss, Vestfold
HHH skrev:
Ja, det har det helt klart, men hysj, ikke si det til noen, da blir du fort idiot-erklært. ;)
Hva med denne: Add en god EQ så kan man varme eller kjøle alt man orker.. Idiot-erklæring på gang nå? :p

Men mener det særriøst, at det gjerne skulle finnes kvalitets EQ til hifi/highend-markedet, som har alle vesentlige funksjoner og som er tilpasset estetisk design - noe ikke proffe studioprosessorer ofte er.

Topp Bunn