Hjelp til å finne ny PSU til Cambridge 640 P

sma01

Medlem
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Hei, jeg har rotet bort PSUen til mitt enkle RIIA-trinn. Ser at de har litt av hvert på Clas og Biltema, men trenger litt hjelp til å finne ut hvilken jeg kan bruke.

Bak på RIIA står det følgende:

12 V ?
0.5 A

Use supplied PSU only! ;D



Setter veldig pris på om noen gidder å finne artikkelnummer på det som eventuelt kan brukes fra Clas eller Biltema.

-Stig
 

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
AC ONLY!
(kan med fordel være større enn 0,5A/500mA, men bør være stemplet 12V)

Arne K
 

sma01

Medlem
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Cobra2 skrev:
AC ONLY!
(kan med fordel være større enn 0,5A/500mA, men bør være stemplet 12V)

Arne K
Takk for svar. Betyr det at jeg ikke kan bruke de jeg linket til på Biltema? Vet du i såfall om en jeg kan bruke, helst med en link ut :)

-Stig
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du trenger et PSU med riktig spenning (12V) vekselstrøm, riktig plugg og som har riktig polaritet. (Du må vite om den positive polen skal være på pinnen (i midten) eller i ringen (rundt kanten) av pluggen. Dette pleier å være merket på apparatet.

Clas Ohlson har noen greie, regulerte fra Vanson med valgbar spenning ut og utbyttbare, medfølgende plugger.
 

sma01

Medlem
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Dazed skrev:
Du trenger et PSU med riktig spenning (12V) vekselstrøm, riktig plugg og som har riktig polaritet. (Du må vite om den positive polen skal være på pinnen (i midten) eller i ringen (rundt kanten) av pluggen. Dette pleier å være merket på apparatet.

Clas Ohlson har noen greie, regulerte fra Vanson med valgbar spenning ut og utbyttbare, medfølgende plugger.
Takker for svar, men jeg er fortsatt ikke i stand til å finne den riktige. Er helt blank på dette området.
Hvis du ser på bildet i første posten av RIIA og ser på linken Zimon (takk :)) la ut fra Clas. Ser du hvilken jeg kan bruke?
Ser ut som de som ligger der er batterieliminatorer som er DC, mens jeg skal ha en transformator som er AC.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Så lenge pluggen passer kan du bruke en forsyning på 12 vekselstrøm som gir minst 0,5 ampere.
SANSYNLIGVIS kan det brukes en DC-spenning på fra 15 til 18 volt i stedet, men INGEN GARANTI fra min side!
Fordi den er beregnet for AC, er polariteten uten betydning.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg kan ikke se at hverken Biltema eller Clas Ohlson har AC/AC transformator som kan brukes til 640. Jeg hadde en gang samme RIAA og ønsket å prøve en kraftigere strømforsyning, men fant ikke det jeg trengte i disse butikkene og i mellomtiden ble RIAAen solgt sammen med platespiller og saken glemt.
ClasOhlson skriver om transformatorer i innledningen, men jeg ser ingen på listen. Bare DC batteri-eliminatorer
Finnes det ingen som kan linke til en AC/AC 230-12V transformator for trådstarter?
 
L

larkus

Gjest
Er det noe å hente lydmessig med en kraftigere strømforsyning, eller trafo som jo dette egentlig er?
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
kabelsatan skrev:
Er det noe å hente lydmessig med en kraftigere strømforsyning, eller trafo som jo dette egentlig er?
I en tråd på Vinylengine http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=37665 skriver en av deltakeren i tråden avole - at
"It's not a PSU, it's a transformer. As with other Cambridge Audio gear, the DC component is within the 640P.
By the by, there's a myth out there that changing the unit improves the sound. By its very nature, it can't."
og litt lengre ned i samme tråd
Alec, strictly speaking it is a step down transformer. The rest of the power supply is housed in the 640P, so its only a part of the PS. If you wanted to upgrade the PS, the only way to do it is to open the 640P and get busy with a soldering iron.

Because it is a simple transformer, changing it will have no impact on the sound. I'm aware some claim to hear differences, but, frankly, this is definitely on the fantasy side of HiFi.
Regner med at andre her vil rope ut om dette er helt feil.
 

sma01

Medlem
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Det ser ut til at undrenes tid ikke er forbi :) Etter å ha lett huset rundt etter den originale eller noe som kunne passe til spec, viste deg seg at den som satt på Denon iPod docken midt i stua ser ut til å passe.

Passer ikke denne?
 

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Obs obs!
Er ikke det der en likestrøms-forsyning?

Mulig jeg leser merkingen og symbolene feil der, er ikke ekspert på sånt, men for meg ser det ikke ut som den gir AC ut.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Den (Denon) kan nok ikke brukes...
Det eneste jeg kom på i farten, er vegg-vorta til enkelte halogen-lamper!

Arne K
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Av det første bildet ditt her kan vi se at 640 P skal ha transformator som gir 12 V AC og levere minst 500mA
eller mer. Denon transformatoren din kan bare levere 0,4A, eller 400mA m.a.o.

Edit: Glem det, så feil. 0,4A står det på input. Output sier jo 12V og 1,2A.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75

sma01

Medlem
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Undrenes tid er likevel forbi, altså. Jeg har ikke koblet til enda, så ingen skade skjedd, men takk for raske advarsler.

Da må jeg gå til innkjøp av en. Hva med denne som det ble tipset om lenger oppe i tråden:

http://altitec.no/ladere-og-stromad.../12vac-stromadapter-7-5w-0-6a-ac-ac-8610.html

Det står følgende: "Denne strømadapteren/laderen kommer med utskiftbar plugg". Passer da den som følger med, mon tro, eller må man uansett bestille med en fordi det ikke følger med noen i det hele tatt...
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
@sma01: Vet ikke om du så det , men jeg redigerte innlegget mitt over uten å at jeg fikk med meg at du hadde postet etterpå. Jeg så feil på bildet av Denon-transformatoren din, 0,4A er input, for output står det jo 1,2A.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
sma01 skrev:
Undrenes tid er likevel forbi, altså. Jeg har ikke koblet til enda, så ingen skade skjedd, men takk for raske advarsler.

Da må jeg gå til innkjøp av en. Hva med denne som det ble tipset om lenger oppe i tråden:

http://altitec.no/ladere-og-stromad.../12vac-stromadapter-7-5w-0-6a-ac-ac-8610.html

Det står følgende: "Denne strømadapteren/laderen kommer med utskiftbar plugg". Passer da den som følger med, mon tro, eller må man uansett bestille med en fordi det ikke følger med noen i det hele tatt...
De elektriske data er i alle fall i orden.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
ottone skrev:
Obs obs!
Er ikke det der en likestrøms-forsyning?

Mulig jeg leser merkingen og symbolene feil der, er ikke ekspert på sånt, men for meg ser det ikke ut som den gir AC ut.
Dere har sikkert rett (du og Cobra2), lurer bare på hvilke symboler dere ser det på (på bildet av Denon-transformatoren)? Er det de strekene mellom "12V" og "1.2A"?

Edit: Er vel det som kommer etter "1.2A" som indikerer DC etter det jeg kan se her: http://www.kpsec.freeuk.com/symbol.htm#powersupplies
 

sma01

Medlem
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
6
Takk for hjelpa til de som har postet i denne tråden :)
 
Topp Bunn