Hjelp til å finne driver til subkasse i bil

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Audien min har originalt Bose anlegg med tilhørend sub, denne er på ingen måte noe å rope hurra for, så jeg tenker å bytte driver i håp om at kassen duger.

Kassen er 9liter brutto og har en port på 64x45mm med lengde 200mm som jeg er forberedt på å plugge.
Elementet er en 8" med en vits av en magnet, dybde er maks 97mm med liten magnet, blir magneten større en 110mm er maks dybde 50mm.

Jeg må selvsagt også bytte forsterker, og den tilpasser jeg ny driver.

Tips til noe som kan funke?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.916
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en Mercedes ML med Bose-anlegg og en snurrig patent av en sub under førersetet.

Jeg satte en flat 8» aktiv sub under passasjersetet, og drev den aktivt fra spilleren (en Alpine - jeg kondemnerte den gamle Mercedes-spilleren). Dette var en ferdig, kjøpt sak fra Dynabel. Jeg plukka den ut når jeg solgte bilen, men kom ikke så langt at jeg monterte den i Amaroken før jeg solgte den.

Jeg tror det er bedre om du skuler litt på dimensjonene på den Bose-saken, og lager noe som tåler en større magnet. Jeg tror ikke du finner en dugelig bilsub, som enten har under 110mm Ø magnet, eller total dybde under 50mm. Bare å finne fram glassfiberen 😊

Johan-Kr
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Ser den, problemet er vel at de har brukt all tilgjengelig plass, skal jeg få inn noe større må jeg ofre reservehjulet...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.292
Sted
Nadadouro, Portugal
Hadde en Boston Acoustics sub i et kabinett på ca samme størrelse, drev den med en brokoblet JBL forsterker, alt kjøpt på Ebay for billig penge, var fornøyd med det faktisk.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
9 liter er jo ikke så lite da, en sb acoustics shallow 10" eller denne Dayton ls 12" krever vel begge små kasser og er meget grunne .... Bare og overfylle kassa med ull så vil vel det fungere greit. Gitt at målene på kassa er 26/30cm i en eller annen retning da ...
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
du får skjelden vetug bass av 9 liter. anbefaler å stikke til bilstereospesialisen eller andre som driver med dette, hvis du har noen i nærhetet.
Jeg har mailet litt med de, og de kom med ett alternativ fra Gladen, men jeg ville gjerne hatt flere meninger.

Nå er jeg jo selvfølgelig klar over at jeg ikke vil få skiltene til å riste her, men det er heller ikke målet.

Det finnes små høyttalere som leverer svært god bass med mindre elementer enn 8", så det burde vel være mulig å få til noe? Det trenger jo heller ikke komme fra en bilstereoprodusent, jeg kan likegodt bruke hifielementer.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
9 liter er jo ikke så lite da, en sb acoustics shallow 10" eller denne Dayton ls 12" krever vel begge små kasser og er meget grunne .... Bare og overfylle kassa med ull så vil vel det fungere greit. Gitt at målene på kassa er 26/30cm i en eller annen retning da ...
8"/200mm er nok desverre maks, hadde SB hatt en 8" i samme serie ville den vært perfekt.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Er enkelte forhandlere som selger ferdig tilpassede oppgraderinger til forskjellige biltyper. Har ikke hørt noe av det, men kan være verdt et forsøk?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Er enkelte forhandlere som selger ferdig tilpassede oppgraderinger til forskjellige biltyper. Har ikke hørt noe av det, men kan være verdt et forsøk?
Ja, jeg lett en del, men finner ikke noe til min bil desverre.
2013 Audi A6 avant.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Bilradiospesialisten har biltilpasset sub-kasse ser jeg, men plasseringen blir da annerledes enn originalt vil jeg tro
Støpe en kasse selv da, slik man gjorde før i tiden :)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Nå er jeg såpass "heldig" at bilen har blåst en dysetetning som fort kan koste meg 10-15.000,- så jeg tenker at sub får vente.
Takk for alle innspill.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Ser den, problemet er vel at de har brukt all tilgjengelig plass, skal jeg få inn noe større må jeg ofre reservehjulet...
Det finnes subwoofere som du kan sette inni reservehjulet slik at du slipper å ofre det. Eksempel:

 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det finnes subwoofere som du kan sette inni reservehjulet slik at du slipper å ofre det. Eksempel:

Jeg har sett de, da blir jo neste utfordring at batteriet står inni reservehjulet😃
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.475
Antall liker
996
Hva med under forsetene? Focal Isub Twin for eksempel?


Ellers har jo noen BMW-modeller 8 tommers sub under setet, kanskje noen av de erstatningselementene kan passe?

 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det er heller ikke plass under setene, de ligger nesten helt nedpå.
 
Topp Bunn