HJELP .....pc'n oppdaterte seg og slettet samtidig alt

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
PCen satte i gang oppdatering ved seks tiden i kveld og etter at den hadde restartet så er alt borte, alle bilder (flere tusen), alle dokumenter......regneark........you name it.....ALT.......og jeg har ikke peiling på datamaskin så hva i alleste dager gjør jeg nå.
Jeg har av innstallert updaten......og det hjalp absolutt intet.
Dell Windows 10 desktop.
Noen med fornuftige konkrete tips til hva en gubbe med 10 tommeltotter skal gjøre ?
Tenkte og forsøke og tilbakestille til før oppdateringen......men finner ikke ut av hvordan.
Helt fullstendig håpløs situasjon.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.039
Antall liker
20.221
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Brug Systemgendannelse
Windows 10
Brug Systemgendannelse til at oprette gendannelsespunkter, når du installerer en ny app, en driver eller en Windows-opdatering, og når du opretter et gendannelsespunkt manuelt. En gendannelse påvirker ikke dine personlige filer, men den vil fjerne apps, drivere og opdateringer, der er installeret, efter gendannelsespunktet blev oprettet. Gå tilbage til et gendannelsespunkt:

  1. Vælg knappen Start , og skriv derefter Kontrolpanel i søgefeltet ud for knappen Start på proceslinjen, og vælg Kontrolpanel (skrivebords program) fra resultaterne.
  2. Søge i kontrol panel til genoprettelse, og vælg Genopret > Åbn system gendannelse > næste.
  3. Vælg det gendannelsespunkt, der er relateret til den problematiske app, driver eller opdatering, og vælg derefter Næste > Udfør.
Find ud af, hvordan du opretter et gendann
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
det lureste du gjør er å ta ut harddisken, kjøpe et harddisk kabinett, så plugger du den i en annen pc så du får tatt backup av de viktige filene dine
Du må finne riktig ut i fra eksterne mål og tilkobling på disken


Det er bare det at det virker som alt er borte......... som om alt er slettet i fra harddiscen. Jeg får ringe til pc hjelp i morgen og høre hva de sier.......... jeg er helt kvalm når jeg tenker på alt som ligger på pc'en.......... 15 år med bilder, 30 år med skriblerier og tester, regnskap, kvitteringer...... og fandens oldemor.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.718
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg tviler på at de er borte, er mulig du bare ikke ser de.
Uansett er det dumt å fortsette å bruke pcen, spesielt installere noe. Dersom filene er slettet kan de fortsatt "være der" så lenge du ikke skriver ny data på disken.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Kanskje hamre ned på F2 maaange ganger idet du slår på PC, da kan du se om den går i gjenopprettingsmodus osv...
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Nei. Ikke gjør noe mer. Skru av, og lever på et verksted som vet hva de driver med.

Når alt er på plass igjen betaler du for en skyløsning som tar backup av alt.. F.eks Jottacloud er Norsk og du kan være trygg på dataene dine.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.566
Antall liker
7.097
Nei. Ikke gjør noe mer. Skru av, og lever på et verksted som vet hva de driver med.

Når alt er på plass igjen betaler du for en skyløsning som tar backup av alt.. F.eks Jottacloud er Norsk og du kan være trygg på dataene dine.
Ja, om man ikke har sørget for regelmessig backup selv gjennom tiår så ville jeg også tatt maskinen til et selskap som kan den slags fremfor å prøve å fikse selv og risikere å gjøre skaden større.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.718
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Nei. Ikke gjør noe mer. Skru av, og lever på et verksted som vet hva de driver med.

Når alt er på plass igjen betaler du for en skyløsning som tar backup av alt.. F.eks Jottacloud er Norsk og du kan være trygg på dataene dine.
Cloud løsning er ikke noe å stole på. Backup tar du best selv, brenn på bluray. Det holder vel i allefall 50år.
Hvis man stoler på 3 part så er du både avhengig av å betale, samt du er avhengig ikke bare at 3 part ikke snoker eller stjeler dine eidendeler, du er også avhengig av at internett er oppe og går og at de har kontroll på sine egne rutiner.

Hvis du virkelig skal være sikker så lager flere kopier og sprer risikoen.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.039
Antall liker
20.221
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ro på, Rudi. Dett løser seg.
Alle tingene du mangler ligger stadig på PC´en i en form som *.bak eller *.old.
Samme skjedde for en av vennerne mine, da han lot Windows automatisk oppgradere fra 10 til 11.
Ved hjelp av en annen kompis på tlf. fik vi løst det på en go time eller litt til.
Lever den til PC service, forklar de i detaljer, hva det er du mangler og hvordan det skjedde.
Det fixer de helt sikkert. Steng av PC´n nå, så du ikke kommer å overskrive noe av det, du vil
ha genndannet. Krysser fingre for deg ;) (y)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Cloud løsning er ikke noe å stole på. Backup tar du best selv, brenn på bluray. Det holder vel i allefall 50år.
Hvis man stoler på 3 part så er du både avhengig av å betale, samt du er avhengig ikke bare at 3 part ikke snoker eller stjeler dine eidendeler, du er også avhengig av at internett er oppe og går og at de har kontroll på sine egne rutiner.

Hvis du virkelig skal være sikker så lager flere kopier og sprer risikoen.
Slike meninger blir litt for gammeldagse og konspiratoriske synes jeg.
Det er så strenge regler rundt cloud backup at det er virkelig ikke noe å bekymre seg over. Dataene som overføres blir kryptert, og bruker man to-faktor pålogging med et 15 karakterer langt passord er det praktisk talt umulig at datene kommer på avveie.
Sjansen for at noen får tak i blu-ray platene er i praksis større.
Er man livredd for helt spesielle supersensitive data kan man jo enkelt kryptere disse på egen maskin også for et ekstra lag med sikkerhet.

Glem problemer med phishing, virus og bryderi med å lage backup selv (som man glemmer).
Eller som i dette tilfellet der datamaskiner blir ødelagt, stjålet eller mistet.

Er man på farten uten PC har man også muligheten til å logge seg på og hente sine data uansett hvor man er.

Skylagring er det eneste fornuftige alternativet, og det koster 2 sixpack med øl i året for 5TB (5000GB) hos Jottacloud. Serverne deres ligger langt inne i fjellet i Norge bak pansrede dører.
 
P

parafinoksen

Gjest
Husk alltid å opprette to partisjoner på disken: C: til Windows, programfiler og midlertidige greier, og D: (eller annen ønskelig bokstav) til lagring av bilder, dokumenter, musikk osv. Trenger du å installere Windows på nytt, som skjer på C:, vil alt på D: være intakt. Det erstatter ikke backup, men er uansett veldig praktisk. Håper det løser seg greit.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.469
Antall liker
35.300
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Litt nevrotisk er jeg... Alle bilder, dokumenter og musikk ligger på to pcer samt to eksterne harddisker som oppdateres når noe nytt kommer inn. Har også synkronisertlagret dette til Jottacloud (pluss alle bilder også på google foto)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tommel opp for Jottacloud. Jeg jobbet der som konsulent en gang, og kan forsikre skeptikere om at de er så norske som du bare får det. Jeg jobbet med serverkoden og observerte absolutt null kineserier. Felleslunsj med brødskive og P2 på høyttaler. Trenger jeg si mer 😊
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg har på morrakvisten levert pc'n til Pchjelp....... så får vi se hva som skjer. Jeg har sovet mildest sagt urolig i natt........ det er nå jeg forstår hvor mye pc'n påvirker ens liv......... alle bilder fra minsta ble født til hus og bilkjøp samt alle oppdateringer og bilder av unga vi forsøker og ta oss av på Filipinene, regnskaper, kontrakter, linker...... ja you name it.....alt borte på en to tre........ jeg fikk helt vondt i brystet.......... gamle folk tåler ikke slikt.

Karen hos Pchjelp sa at når jeg fikk igjen pc'n så skulle jeg kjøpe en liten harddisc som alltid skal være koblet til pc'n for backup som de vil sette opp slik at den kontinuerlig tar backup og således vil det i fremtiden være mye enklere og få det hele opp og gå igjen når shit happends.
De tilbyr også et medlemskap med support for 1790.- pr år med alt fra online support til og komme med pc'n til de så fikser de den......... spørs om ikke det er noe slikt jeg må gå for........ er vel bare og innse at 11 tommeltotter IKKE hjelper mye når det gjelder data gitt.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.718
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Du må avgjøre selv hva du syns slikt er verdt men 1790kr året for support høres mye ut.
Hvis du bare skaffer deg noen gode backup rutiner enten med ekstern disk eller brenner plater så er mye gjort.
Men husk at harddisker varer heller ikke evig, litt usikker men mener ssd disker holder på minnet i ca 8 år, mens snurredisker er noe lenger.
Brenne på feks bluray holder mye lenger
Du har jo fått anbefalt cloud backup også, men som jeg skrev lenger opp her tar man mye risiko og poenget med backup er nettopp å ha lavest mulig risiko.
Min personlige mening er at det er dumt å pådra seg fast kostnader for noe som kan være en engangskostnad

edit:
faktisk kortere enn jeg sa. Men siden vi er på hifi forumet kan du jo vurdere å lagre på bånd også, men blir fort mange bånd da :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.039
Antall liker
20.221
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Gjør, som @Armand sier.
Be heller PChjelp til (og betal de en hundrings ekstra) å sette opp en bruker hos JottaCloud.
Lag ett password hjemmefra, så du har det klar, og ikke la de se det, når du taster inn det første gangen.
Ha det i lommeboken, til du husker det. (Bruk store og små bokstaver+ tal+spesialtekn)
Eks. kunne være sTacy#Kyle#34JoshuA (ikke bruk denne da) ;) (y)
2 sixpack om året er vel noe billigere enn 1.790,- , eller???

Og ja, det oppleves fort, hvor mye pC betyder i dagligdagen, spesiellt når du ikke har det. Var et helvete
før i tiden, når internett var nede. I dag kan du lage access-point på mobilen, så du alltid har tilgang til WWW på PC´en.
Fantastisk verden for gamlinger ;)
 
Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.791
Antall liker
14.648
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Jottacloud kan anbefales på det sterkeste. Ca 1000 kr i året for ubegrenset lagring på server i Norge. Gjelder så mange enheter du vil, inkludert mobiltelefoner og nettbrett. Har brukt det i årevis uten noe trøbbel, og Jottacloud har reddet meg fra digital demens en håndfull ganger.
 

Facebook

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2021
Innlegg
184
Antall liker
323
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
0
Separate harddisker er nevnt. Veldig lurt :erfarer: Det neste som er supermegagigalurt heter Mac. Fant en mac fra 2014 i en flytte-eske i sommer. Koblet til og den var oppe å gikk umiddelbart.
Konklusjon: Kvitt deg med pc-sølet en gang for alle.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.262
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Den ene gangen jeg trengte backup fra en ekstern disk så var den eksterne disken kaputt og ingenting verdt. Har Getsky som nå er TeliaSKy som egenglig er Jotta., men ingen support noe sted får løst bug på PC som gjør at backup til sky stopper og forblir ufullstendig.og programmet reibstallerer seg selv hver gang det startes, synkoronsering tar 2 døgn og feiler til slutt. bare rot. , Innloggingen til Teliasky virker ca 5% av gangene jeg prøver..

Nå får jeg heller ikke til å kopiere 9753 bilder fra Iphone til PC/USB disk. overføring både med fil ekplorer og Photos krasjer etter 23 bilder
Det nytter ikke engang å ta kopiere da det krasjer også...

Fortvilende å høre om trådstarters uhell, men det er faktikk grunner til at folk gir opp å prøve backup...


Har jo prøve Ondrive og Goofle Drive, men når man flytter større mengder dit krasjer det også og man får bare med en brøkdel av filene og aner ikke hva som er kommer med eller ikke.
Kan jo være at minPC er for gammel ( 5 år).treg og full. men INGENTING ang backup fungerer så smertefirtt som reklamen påstår.


GODDDAAY!!
1691671918977.png


osv uten å noen gang komme i mål
1691672892900.png
 
Sist redigert:

Facebook

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2021
Innlegg
184
Antall liker
323
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
0
Fordi det ikke hjelper trådstarter i det hele tatt
Kommunikasjon er det vanskeligste vi mennesker driver med. La meg være hudløst ærlig med deg; Det vet du ikke. Det er det isåfall trådstarter som skal svare på.
Jeg lar det ligge herfra.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.039
Antall liker
20.221
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kommunikasjon er det vanskeligste vi mennesker driver med. La meg være hudløst ærlig med deg; Det vet du ikke. Det er det isåfall trådstarter som skal svare på.
Jeg lar det ligge herfra.
Dette er bare å kverulere.
Trådstarter søker gode råd om hjelp til PC´en sin. IKKE om Mac er bedre enn PC, iPhone vs. Android eller annet til-
svarende. Er det så vanskeligt??
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Kommunikasjon er det vanskeligste vi mennesker driver med. La meg være hudløst ærlig med deg; Det vet du ikke. Det er det isåfall trådstarter som skal svare på.
Jeg lar det ligge herfra.
Om bruker ikke har nok problemer fra før, så anbefaler du bare nye problemer.
Så morsomt med alle som anbefaler slikt til andre, så når bruker får problemer neste gang så kan man bare svare: "You're on your own!". Ganske deilig faktisk, gidder aldri å hjelpe de med Mac så fint at slike som deg anbefaler slike produkter til andre. Det har vært nok av spørsmål om hjelp på Mac-produkter kan jo nevnes de siste årene, og færre på Windows. Morsomt nok.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
I dag fikk jeg igjen Pc'n fra Pchjelp.............. og det aller meste er på plass.... inkl en 38 siders avhandling (ikke helt ferdig enda) om metallurgi, fysikk og geometri som skal presenteres på den andre siden av dammen i vinter........ jeg ble helt kvalm når alt det arbeidet ble borte, over et år med arbeide forsvant.......akkurat som om det åpnet seg en luke med fritt fall under... litt som om livet forsvant litt. Når man legger sååååå mye av sjela si av i et arbeide og det forsvinner slik det gjorde, så var det rett før jeg knakk sammen................. men i dag er det happy days.

Ps. JA, jeg har tatt backup nå av alle viktige ting nå og jeg har en uke med support til og få i gang en konstant backup....... har bare ikke valgt endelig løsning enda.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Bra det ordnet seg.
Jeg valgte en Qnap med plass til 4 disker, kjører to forskjellige merker og 2 disker i den med RAID1. Så kan man legge til større disker senere etter behov, og tryner Qnap boksen så er det bare å putte diskene i en ny Qnap boks så skal alt komme opp av seg selv. Det finnes flere merker, men ville ihvertfall gått for en lignende løsning. Og har man viktige ting liggende så bør man også ha en ekstern disk man bruker til å ta backup av og til av NAS også som legges i et annet bygg. Det er en rimelig forsikring av viktige data.
 
Topp Bunn