Hjelp meg å få lyd i Dual'en.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Heisann!
Har nettopp satt opp ein tilsynelatande svært strøken Dual 1226. Lokket og kabinettet er ripefritt! Men det er ingen lyd.
Det står ein Shure M75 PU på og ellers fungerer alt som det skal. Eg bruker ein DIN til RCA overgang, og får kun during. På MM-signal er det eit svakt signal ved høgt volum.

Nokon som har tips til korleis eg kan få denne flotte spelaren opp og gå?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Brasse skrev:
Heisann!
Har nettopp satt opp ein tilsynelatande svært strøken Dual 1226. Lokket og kabinettet er ripefritt! Men det er ingen lyd.
Det står ein Shure M75 PU på og ellers fungerer alt som det skal. Eg bruker ein DIN til RCA overgang, og får kun during. På MM-signal er det eit svakt signal ved høgt volum.

Nokon som har tips til korleis eg kan få denne flotte spelaren opp og gå?
Du treng enten en forsterkar med egen platespillerinngange, eller en RIAA forsterkar. Søk etter slikt på netter. Hifiklubben har en billig en for eksempel

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Bruker Cambridge 640-RIAA'en. Den funker på Pro-Ject spilleren.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Om det ikkje er ei enkel løysing på dette så ryker den fort tilbake dit den kom fra. Det blir ikkje snakk om noko reperasjon, men det er mulig eg har oversett noko.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
$#&% .. ingen retur seie tysker'n. Det har eg godkjent ved handel. Ja ja - pynt. :mad:

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Og der var det lyd! På med Ortofon OM3E. Shure PU'en var synderen. Fett.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
De kan ha en tendens til å irre litt i overgangen mellom headshell og arm.Du har kanskje funnet ut at dette lett lar seg demontere ved å skyve løftekroken på headshellet bakover.
Om du så kikker oppi der den har sittet,ser du noen kontaktplater.Disse må rengjøres med sprit el.Rengjør også kontaktflatene på det løse headshellet også,før du setter det på plass igjen.
Med det samme du har det hele ute kan du jo også gå over kabelskoene som er festet til selve Pick-upen.Det sker også noen ganger at de irrer der.Vri de litt rundt,og press de godt på plass.Om ikke det hjelper kan du også forsøke å ta av kabel for kabel,og rengjøre pinnene på PU også.

Vær også obs på at en del av disse overgangene Din/Phono faktisk er defekte fra fabrikk! Noen av disse sakene er uhyre "billige",og tydeligvis er det ikke alle av dem som evner å skape kontakt.Jeg har selv erfart at noen av de jeg har kjøpt inn,har vært defekte fra fabrikk..

Når det er sagt,så kan det jo også være at feilen ligger i loddepunktene på kabelen.Enten inni spilleren,eller i Din-pluggen.Det vil da være en enkel affære å bare bytte hele kabelen! Det er overhodet ikke komplisert,og da kan du jo sette på en RCA/Phono kabel med det samme,så slipper du flere overganger også!
mvh Rune

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Flott! Du kom meg akkurat i forkjøpet! :)
Likevel kan det bare være akkurat rengjøring på pinnene på Shuren som er synderen.
Den rengjøringen jeg nevnte i forrige innlegg,kan du med fordel likevel gjøre i preventiv forstand.Det er litt viktig på denne spilleren akkurat det!
Mvh Rune

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Sånn, Shure'n lager lyd. Men som Ortofonen er den kun i mono. Skulle gjerne ha prøvd alle kombinasjoner, men er litt pingle og har ikkje lyst å øydelegge PU-kablene ved å prøve alle kombinasjonene. Nokon som veit kva som skal kvar?

Her er PU:

Her er fra manualen:

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
Prøv rød og blå på L og R, og de andre på jord.

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Min shure V15 II har samme bokstavering som din, men i tillegg er det farvekoder på.
I følge disse skal du bytte om hvit og rød, og bytte om blå og grønn.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
No har eg prøvd diverse kombinasjoner. Har også funne kva som er rett kombo, desverre er det ikkje lyd i den lengre. Det er dårlig kontakt ein eller anna plass her.

Ikkje for å være frekk, men er det nokon på sentralen som kunne sett på den? Det er ikkje i mi interesse å bruke veldig mykje pengar på denne, men hadde vore kjekt å fått den i gang.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.448
Torget vurderinger
2
Du får ta den med til slorbak. Han er spesialist.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Takk for tips, du er ein knupp.

(Håper den andre spelaren eg så optimistisk bestillte "fordi det hadde vore fett med ein vintagespiller" funker bedre!)

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Synd om du ikke skulle få den til.Det er en god spiller dette!
Mvh Rune :)

Topp Bunn