Hjelp! Kan noen fortelle meg om disse motstandene er ødelagte?

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Prøver fikse en dacmagic som har problemer med lyden i de balanserte og ubalanserte utgangene. Det skurrer.
Jeg har allerede byttet en motstand jeg trodde var årsaken men feilen er fremdeles der. Jeg kan ikke finne noen andre feil på kortet,(har ikke målt strøm el.lign da jeg mangler ekspertisen til dette), og det eneste jeg kan se er den halvsvarte guggen som ligger i bunn av motstandene.
Er dette lim fra montering eller lekkasje? Av bildene jeg finner på nett kan jeg ikke se noe tilsvarende.

Alt jeg ønsker er å få dac'en opp å gå som normalt. Skulle det vise seg at alle motstandene er gått kjøper jeg nye(bedre)for modifikasjoner:)

Takker for svar!
 

Vedlegg

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Innlegg
324
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Hvis du tenker på de store sorte sylindriske boksene så er dette elektrolytt- kondensatorer. Guggen under er lim..
 

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Skjønner! Så da er de ikke gått. Det var jo en befrielse. Takker! Er det noen som vet hva som kan være årsaken til at verken rca elr xlr-utgangene ikke virker slik de skal?
Alle digitale inn og ut fungerer men ikke de analoge...
 

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Innlegg
324
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg hadde en slik feil på min første, men fikk en ny på garantien. Aner ikke hva som var galt dessverre. Blinker lysdiodene i fronten på den når den fusker?
 

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Nei ikke som jeg har lagt merke til. Kontaktet hifi-klubben ang problemet men kostnaden blir for høy til at jeg leverer den inn. Ingen garanti lengere. Da er det vel bare "prøv&feil"-løsningen som gjenstår.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.963
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et måleinstrument eller er nesten et must i slik feilsøking.
Multmeter og oscilloscope.
Eller en ny DAC. Det billigste alternativet i dette tifellet?
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Nei ikke som jeg har lagt merke til. Kontaktet hifi-klubben ang problemet men kostnaden blir for høy til at jeg leverer den inn. Ingen garanti lengere. Da er det vel bare "prøv&feil"-løsningen som gjenstår.
Hvis den er nyere enn 5 år og kjøpt i Norge, har du fem års reklamasjonsrett.
(Hvis den ikke er fiklet med.)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Xunda - skikkelig kinesisk kvalitetslytter......
Cambridge da, ikke dere også.
Nu ble jeg skuffet
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Disse kondensatorene på bildet sitter i poweret så de er det nok ikke i dette tilfellet. Jeg ville ha sjekket om det er dårlig kontakt i en av disse flatkablene som sitter der. Sjekk ogsa kondensatorene inn på analogdelen.

Mvh
morten
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Synes alt ser umiddelbart ok ud, det ligner noget RC led der som funktion har at dæmpe rippel-spændingen med en ca faktor = 628*R*C ,gælder for 100Hz rippel.

jeg vil tro det fører hen til indgangen på en regulator , det som ser lidt forkert er at elektrolytterne sider tæt på en køleplade, hvis den er varm forkorter det elektrolytternes levetid betragteligt og ødelægger deres evne til at undertrykke rippel/brum.

Som konsekvens kan det have at en evt. spændings-regulator ikke fungerer som den skal.

Om der er et problem kan checkes ud fra regulatorens påtrykte spænding normalt noget 7815 (her 15V).
Der kan evt. måles om spændinger ser fornuftige ud omkring regulatoren, en regulator bør minimum have 3V at regulerer på, det betyder 3V eller højre fra indgang til udgang af regulatoren .

Dette afhænger dog også af hvor stor rippel-spændingen er, rippel-spænding har typisk frekvensen 100 Hz og med form som en aflang trekant med en peak to peak værdi:

peak_value.gif




Måler man spændingen med et DC-voltmeter vil man måle det den gule streg indikerer, derefter kan man måle AC RMS værdien med sit multimeter, man for en middelværdi af den brune trekant kurve.
Den værdi ganges med kvadratrod 3 eller 1.73 , man for en ca. peak-værdi , træk denne værdi fra den målte DC spænding og man har en cirka indikering af minimum værdien som en evt regulator vil modtage på sin indput-terminal.

Beregn differencen mellem det påtrykte output fra regulatoren og det beregnede minimum indput til regulatoren.
Den værdi må under ingen omstændigheder komme under det som kaldes dropout spændingen, den spænding som regulatoren minimum skal have over sig fra indgang til udgang for at reguleringen virker.

Værdien er typisk omkring 2V for en normal regulator , men bør slås op for det aktuelle tilfælde, det er altid fornuftigt at lave lidt sikkerhedsmagen og sige eks.v. minimum 3V eller højre.

Har man et oscilloskop så er det jo nemt at måle rippel direkte, plus man for en masse anden information ved at kigge på spændingens udseende direkte.

Ps. Et lidt dyre alternativ er lov-drop regulatorer som skal have væsentlig mindre end 2 volt over sig for at regulerer, men rippel kan stadigvæk være et problem man måske overser og kombineret med minimum netspænding (net-spændings-variationer), plus spændings variationer fra transformatoren, så kan der hurtigt opstår problemer hvis man ikke har kalkuleret en fornuftig sikkerhedsmargen ind.


Ps.2. Problemet der spørges om har sikkert ikke noget med det ovenstående at gøre, men fejlfinding på apparater bør altid starte med et check af alle forsyningsspændinger. Og jeg fik lige lejlighed til at genopfriske lidt gammel viden, som andre måske også kan bruge til noget.
 
Sist redigert:

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Innlegg
432
Antall liker
75
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
Begge kanaler, uavhengig av inngang/kilde? Der begrenser feilen til hva som er felles, inngang, filter/dsp, dac.... Uten måleverktøy??? må du ha litt flaks for å finne feilen, det kan jo være krystallet også.
Uten faglig bakgrunn blir det nesten som å tippe tolv rette tolv ganger på rad. Løkka tel!
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.526
Antall liker
1.043
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Du må ha ny psu. Kjent feil. Får ny via support på produsentens hjemmeside om klubben ikke hjelper.

Åpning; masse skruer på bakplate - langt skrujern til en skru bakfra til frontplate oppe på midten.
 
Topp Bunn