- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.017
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Nå hadde det vært artig med en rapport om Jason har satt opp godsakene, eller om han fortsatt venter på hjelp.
|
HåkonN skrev:De fleste filmer i dag (også Blu-Ray) inneholder kun 5.1 lydspor. Det er et svært lite antall som har 7.1. Av 100 BD jeg har, så tror jeg neppe mer enn 1-2 inneholder 7.1 lydspor.
11.2 (som i realiteten vel er 11.1 siden LFE uansett kommer i mono), blir da kun en simulert versjon av lyden basert på de algorytmer som produsenten av DSP mener er riktig. Prinsippet er å løfte lydbildet og/eller fylle inn evn. tomrom mellom høyttalere. Sistnevnte er jo helt kurrant både i prinsipp og praksis, men informasjon om høyden til lyden finnes ikke på orginalopptaket. I praksis fungerer det helt greit til ymse filmer om man følger anvisningene, kanskje spesielt siden mange har et lavere lydbilde enn bilde (stort lerret), men det er vel neppe noen stor revolusjon. Gi oss et filmformat med native 12 lydspor der filmstudioene aktivt mikser lyd i 3 dimensjoner, prosessorer med romkorreksjonskraften til en PC - i alle kanaler og aktive vegghøyttalere helt tilpasset formålet så begynner det å bli interessant.![]()
Han vurderer en high-end prosessor-løsning til 140k. AAA-klassifisert i Stereophile, og med apodizing filter i kjeden som i det siste har fått flere blader til å gi disse produktene nærmest en gudestatus. Med prosessoren har man også mulighet til å gjøre enkle tuninger på diskant bass, bass managment, samt en enkel romkorreksjon for å fjerne decay under 250hz.Bowerman skrev:Jeg mener fortsatt at 2-kanals lyden får ufortjent lite oppmerksomhet her.
800D/NAP500 evt. NAP300, er jo av det ypperste når det gjelder musikk, vet ikke om du på sikt tenker å kjøre en dedikert CD-spiller/pre-amp, for det må på plass for å gi deg fullt utbytte av det utstyret du handler.
Det er jo slettes ikke de kostbare Naim effekt trinnene alene som gir god Naim lyd. Du må tenke på kilde/pre. også, for jeg regner med at det ikke bare skal ses på film her![]()
Forstår at enkelte komponenter kan være bygget for å matche hverandre (nivå, impedans, EQ whatever), men dette med ønsket lydsignatur er i aller høyeste grad en subjektiv opplevelse. I disse prisklassene bør man uansett kunne forvente ypperste high-end lyd så fremt ikke noen av komponentene har noen spesielle særegenheter som krever at man tar spesielle forhåndsregler i form av utstyrsvalg.Bowerman skrev:At vi snakket om prosessor med gudestatus til 140.000,- var jeg ikke helt klar over, så den vil sikkert gi glimrende 2-kanals opplevelser. Men det burde uansett være lyd å hente på å kjøre et komplett Naim oppsett. Har jo med lydsignaturen gjennom alle 3 ledd.
Har du sett i den delen av forumet i det siste? Nesten helt dødt. Penger er neppe problemet.orso skrev:Jeg er sterkt bekymret. Er redd det ikke blir penger igjen til akustiske tiltak....
Ja, det er ikke mye som blir sikkert om man skal gjette seg til hvordan komponenter kanskje låter og hva som muligens er best, men det spørs om det hjelper trådstarter så mye.orso skrev:Man kunne jo også vurdere en rimeligere surround prosessor (f.eks Onkyo sin) og bruke en god forforsterker med prosessorinngang til musikk. Da kan denne være noe:
http://www.mono.no/display.x?cid=115&sid=342&id=1478
En boks mer, men slettes ikke sikkert det blir dårligere lyd. Kan faktisk bli bedre til musikk og til film tror jeg man skal være særdeles kravstor hvis ikke en Onkyo PR-SC5507B gir et bra nok resultat.
http://www.mono.no/display.x?cid=163&sid=547&id=318769890
Men ingen tvil om at Meridian er tøffe greier. De har en del tekniske løsninger som få kan matche. Men om man får bedre lyd til musikk enn med den Ayren er slettes ikke sikkert.
Jeg er ikke så bekymret for budsjettet, og viljen har han jo.orso skrev:Jeg er sterkt bekymret. Er redd det ikke blir penger igjen til akustiske tiltak....
Vinyl vs lossless. Er du i tvil om å styre unna, så la tvilen være bestemmende og start med lossless som kilde. Når du har funnet roen og kosen i at alt spiller optimalt, ja da er kanskje tiden inne til å lete etter en vinylspiller. En god vinylrigg og gode pressinger gir definitivt et løft videre ...om det er det du ønsker. - Altså best mulig output av kildematerialet.jasoneckhoff skrev:Nå har jeg begynt å tenke litt på kilde. Digger tanken på vinyl men tror jeg forsøke å styre unna av mer praktiske årsaker. Er inne på tanken på FLAC / LOSSLESS fra pc. Baluba, Håkon og dere andre, hva er for og imot her? Dette er ikke OT da jeg fortsatt er på gangmed å finne utstyr til mine 800D, altså blir denne tråden en tråd som lett toucher inn på mange områder...
Jeg har ingen innvendinger mot disse argumentene, sett bort fra at lyden uansett blir avgjort av Meridian i hans tilfelle. Den har jo bedre DAC enn det finnes i de aller fleste cdp, og derfor er det kun et sølvplateverk Jason skal ha. Da ville jeg valgt et som spiller av filmer i tillegg, men det bør være såpass raskt at det ikke er stor forskjell i hurtighet. Personlig ville jeg valgt en av markedets raskeste bd-spillere. Da får du det du trenger til å kunne fysisk spille cd, samtidig som du slipper flere enn et drev. Det er jo unødvendig å ha mer enn et drev når lyden likevel er den samme.Haavard skrev:Jeg synes du skal få deg en cd spiller.
Jeg liker å putte cd'en i skuffen
Jeg liker å lene meg bakover og lytte og lese linernotes samtidig
Jeg liker det fysiske med en cd plate.
Jeg liker cd plater i stua
Jeg liker lyden av cd
Jeg liker også lyden av platespiller
Håvard
Siden signalet kan tas digitalt inn til Meridian 861 så kan man om ønskelig (og ikke er ekstremt bekymret for den digitale signalbehandlingen, eller har behov for høyere oppløsning) gå for relativt billige produkter som nevnte AirPort Express, Sonos, eller en eller annen Squeezebox (F.eks Squeezebox Touch, eller Duet).orso skrev:En brukervennlig og enkel løsning er Apple Airport Express, iTunes som avspiller og iPod Touch/iPhone som fjernkontroll. God DAC i Meridianen har du allerede og da trengs det bare en digital kabel fra Airport Express. Men usikker på om Airporten støtter hirez. Nå vil jeg strengt tatt si at hirez ikke er så viktig med det første. Musikkutvalget er veldig begrenset i dette formatet pr. dags dato og det er noe man fint kan oppgradere til senere.
Joda, det er klart. Har den akseptabelt rask oppstart så går det sikkert bra. Men hvilke lydformater støtter den vidunderboksen? I og med at den streamer så regner jeg med at format ikke er likegyldig.Terka skrev:Det finnes også alternativer som f.eks Dune BD Prime 3.0. Denne boksen spiller det meste av plater (CD, DVD, BD, etc) og kan streame film (opp til og med BD) fra en PC/NAS over nettverkstilkoblingen. Minuset med slike produkter er at man som regel må ha på en skjerm (TV, etc) for å kunne søke/lete fornuftig gjennom musikk/filmsamlingen som ligger lagret digitalt. (Selv kommer jeg antagelig til å gå for denne boksen for å slippe å hente filmer opp i stuen og streame filmene fra serveren som står i kjelleren). NB! Å bruke en DVD/BD spiller som avspiller for CD-er medfører også lengre oppstartstid for spilleren en en dedikert cd-spiller.
Audioformater på denne boksen:baluba skrev:Joda, det er klart. Har den akseptabelt rask oppstart så går det sikkert bra. Men hvilke lydformater støtter den vidunderboksen? I og med at den streamer så regner jeg med at format ikke er likegyldig.Terka skrev:Det finnes også alternativer som f.eks Dune BD Prime 3.0. Denne boksen spiller det meste av plater (CD, DVD, BD, etc) og kan streame film (opp til og med BD) fra en PC/NAS over nettverkstilkoblingen. Minuset med slike produkter er at man som regel må ha på en skjerm (TV, etc) for å kunne søke/lete fornuftig gjennom musikk/filmsamlingen som ligger lagret digitalt. (Selv kommer jeg antagelig til å gå for denne boksen for å slippe å hente filmer opp i stuen og streame filmene fra serveren som står i kjelleren). NB! Å bruke en DVD/BD spiller som avspiller for CD-er medfører også lengre oppstartstid for spilleren en en dedikert cd-spiller.
Det er jo kjekt å ikke måtte ha en egen boks til streamingen mener jeg. Skjønt, en boks fra eller til i ditt tilfelle tror jeg ikke betyr mye. Hvis både 500 og 300 har ekstern PSU har du 6 bokser kun til forsterkning.
Hei,orso skrev:En brukervennlig og enkel løsning er Apple Airport Express, iTunes som avspiller og iPod Touch/iPhone som fjernkontroll. God DAC i Meridianen har du allerede og da trengs det bare en digital kabel fra Airport Express. Men usikker på om Airporten støtter hirez. Nå vil jeg strengt tatt si at hirez ikke er så viktig med det første. Musikkutvalget er veldig begrenset i dette formatet pr. dags dato og det er noe man fint kan oppgradere til senere.
Selvfølgelig, Duke. Jeg kjenner jo ikke dette produktet i det hele tatt. Kanskje noen kan kaste lys over dette?Diy Duke skrev:Hvis det digitale signal er ok !
Kanskje Duke kan kaste litt lys over det?baluba skrev:Selvfølgelig, Duke. Jeg kjenner jo ikke dette produktet i det hele tatt. Kanskje noen kan kaste lys over dette?Diy Duke skrev:Hvis det digitale signal er ok !
Hei,KW skrev:Du må ha optisk digitalinngang på dCs for å kunne bruke AE, noe eldre modeller visstnok skal ha,men ikke nyere.
Heller ikke den nyeste USB dacen så langt jeg har skjønt, i så fall utruleg imo, mest fordi det i følge noen knapt bør koste noe, så burde i så fall bruker eventuelt få avgjøre hvorvidt det holder mål.
Antar at det muligens er argumentet i mot en slik ingang.
Jeg kan ikke, men kanskje Duke ja ;DVidar P skrev:Kanskje Duke kan kaste litt lys over det?baluba skrev:Selvfølgelig, Duke. Jeg kjenner jo ikke dette produktet i det hele tatt. Kanskje noen kan kaste lys over dette?Diy Duke skrev:Hvis det digitale signal er ok !