HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå hadde det vært artig med en rapport om Jason har satt opp godsakene, eller om han fortsatt venter på hjelp.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Vet i hvert fall om to, vet ikke om det er de du har;

Slumdog millionaire

Black Hawk Down

HåkonN skrev:
    De fleste filmer i dag (også Blu-Ray) inneholder kun 5.1 lydspor. Det er et svært lite antall som har 7.1. Av 100 BD jeg har, så tror jeg neppe mer enn 1-2 inneholder 7.1 lydspor.

11.2 (som i realiteten vel er 11.1 siden LFE uansett kommer i mono), blir da kun en simulert versjon av lyden basert på de algorytmer som produsenten av DSP mener er riktig. Prinsippet er å løfte lydbildet og/eller fylle inn evn. tomrom mellom høyttalere. Sistnevnte er jo helt kurrant både i prinsipp og praksis, men informasjon om høyden til lyden finnes ikke på orginalopptaket. I praksis fungerer det helt greit til ymse filmer om man følger anvisningene, kanskje spesielt siden mange har et lavere lydbilde enn bilde (stort lerret), men det er vel neppe noen stor revolusjon. Gi oss et filmformat med native 12 lydspor der filmstudioene aktivt mikser lyd i 3 dimensjoner, prosessorer med romkorreksjonskraften til en PC - i alle kanaler og aktive vegghøyttalere helt tilpasset formålet så begynner det å bli interessant. :)

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Jeg mener fortsatt at 2-kanals lyden får ufortjent lite oppmerksomhet her.
    800D/NAP500 evt. NAP300, er jo av det ypperste når det gjelder musikk, vet ikke om du på sikt tenker å kjøre en dedikert CD-spiller/pre-amp, for det må på plass for å gi deg fullt utbytte av det utstyret du handler.
    Det er jo slettes ikke de kostbare Naim effekt trinnene alene som gir god Naim lyd. Du må tenke på kilde/pre. også, for jeg regner med at det ikke bare skal ses på film her ;)
    Og det er vel viden kjennt blant hi-fi folket at den suverene lyden må være på plass føre den inntar effektrinnet.
    Anbefaler deg evt. å se etter brukt CDS3/NAC252, ligger på div. bruktbørser.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Bowerman skrev:
    Jeg mener fortsatt at 2-kanals lyden får ufortjent lite oppmerksomhet her.
    800D/NAP500 evt. NAP300, er jo av det ypperste når det gjelder musikk, vet ikke om du på sikt tenker å kjøre en dedikert CD-spiller/pre-amp, for det må på plass for å gi deg fullt utbytte av det utstyret du handler.
    Det er jo slettes ikke de kostbare Naim effekt trinnene alene som gir god Naim lyd. Du må tenke på kilde/pre. også, for jeg regner med at det ikke bare skal ses på film her ;)
    Han vurderer en high-end prosessor-løsning til 140k. AAA-klassifisert i Stereophile, og med apodizing filter i kjeden som i det siste har fått flere blader til å gi disse produktene nærmest en gudestatus. Med prosessoren har man også mulighet til å gjøre enkle tuninger på diskant bass, bass managment, samt en enkel romkorreksjon for å fjerne decay under 250hz.

Med forbehold om at jeg har liten erfaring med Naim (og sikkert kommer til å fornærme en rekke Naim entusiaster), men jeg tviler på at en egen volumkontroll (pre) er nødvendig for å få skikkelig stereolyd i et slikt oppsett.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er sterkt bekymret. Er redd det ikke blir penger igjen til akustiske tiltak....

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    At vi snakket om prosessor med gudestatus til 140.000,- var jeg ikke helt klar over, så den vil sikkert gi glimrende 2-kanals opplevelser. Men det burde uansett være lyd å hente på å kjøre et komplett Naim oppsett. Har jo med lydsignaturen gjennom alle 3 ledd.
    Det hadde jo vært artig med en sammenligning av Meridian kilde/pre, kontra Naim CDS3/555ps/hi-line, NAC552 på dette utstyret.
    Hvor holder 800D herren til i dette langstrekte land :)

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Bowerman skrev:
    At vi snakket om prosessor med gudestatus til 140.000,- var jeg ikke helt klar over, så den vil sikkert gi glimrende 2-kanals opplevelser. Men det burde uansett være lyd å hente på å kjøre et komplett Naim oppsett. Har jo med lydsignaturen gjennom alle 3 ledd.
    Forstår at enkelte komponenter kan være bygget for å matche hverandre (nivå, impedans, EQ whatever), men dette med ønsket lydsignatur er i aller høyeste grad en subjektiv opplevelse. I disse prisklassene bør man uansett kunne forvente ypperste high-end lyd så fremt ikke noen av komponentene har noen spesielle særegenheter som krever at man tar spesielle forhåndsregler i form av utstyrsvalg.

For å være helt ærlig opplever jeg selv ikke enorme forskjeller på ulike pre/prosessorer så fremt de ikke har noen spesielle "skavanker". Har selv prosessoren det snakkes om, og selv om den selvfølgelig er lydmessig er svært bra, er det først og fremst høyttalere og deres integrering med rommet som gir størst påvirkning på lyden. Jeg hadde fint klart å få til fantastisk stereolyd med en pre til 10k i det oppsettet jeg har i dag.

orso skrev:
    Jeg er sterkt bekymret. Er redd det ikke blir penger igjen til akustiske tiltak....
    Har du sett i den delen av forumet i det siste? Nesten helt dødt. Penger er neppe problemet.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Jeg skal ikke påstå noe jeg ikke har hørt, og det blir helt sikkert et fantastisk oppsett, både 2-kanal og 5.1.
    Gleder meg Jason til å høre dine inntrykk av NAP500 vs NAP300 på dine 800D.
    Venter selv på at NAP300 skal komme i løpet av neste uke, skal nok vekke liv i S3 Arrete'ene ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man kunne jo også vurdere en rimeligere surround prosessor (f.eks Onkyo sin) og bruke en god forforsterker med prosessorinngang til musikk. Da kan denne være noe:
    http://www.mono.no/display.x?cid=115&sid=342&id=1478

En boks mer, men slettes ikke sikkert det blir dårligere lyd. Kan faktisk bli bedre til musikk og til film tror jeg man skal være særdeles kravstor hvis ikke en Onkyo PR-SC5507B gir et bra nok resultat.
    http://www.mono.no/display.x?cid=163&sid=547&id=318769890

Men ingen tvil om at Meridian er tøffe greier. De har en del tekniske løsninger som få kan matche. Men om man får bedre lyd til musikk enn med den Ayren er slettes ikke sikkert.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Man kunne jo også vurdere en rimeligere surround prosessor (f.eks Onkyo sin) og bruke en god forforsterker med prosessorinngang til musikk. Da kan denne være noe:
    http://www.mono.no/display.x?cid=115&sid=342&id=1478

En boks mer, men slettes ikke sikkert det blir dårligere lyd. Kan faktisk bli bedre til musikk og til film tror jeg man skal være særdeles kravstor hvis ikke en Onkyo PR-SC5507B gir et bra nok resultat.
    http://www.mono.no/display.x?cid=163&sid=547&id=318769890

Men ingen tvil om at Meridian er tøffe greier. De har en del tekniske løsninger som få kan matche. Men om man får bedre lyd til musikk enn med den Ayren er slettes ikke sikkert.
    Ja, det er ikke mye som blir sikkert om man skal gjette seg til hvordan komponenter kanskje låter og hva som muligens er best, men det spørs om det hjelper trådstarter så mye. :)

Er man seriøst på jakt etter slike komponenter, lar butikkene ofte låne ut produktet før man tar et valg. The proof is in the pudding, er det ikke det de sier. Jeg hadde min Meridian på hjemlån over en stund for å finne ut om det for meg var verdt pengene. Da kunne jeg i ro og mak sammenligne med andre komponenter. Det er ikke lurt å forhaste seg inn i noe slikt - det er mye penger. Man kjøper ikke en high-end prosessor kun på grunn av lyden. De gir gjerne en enorm kvalitetsfølelse i alle ledd, et gjennomtenkt design, stor fleksibilitet i forhold til oppsett, oppgraderingsmuligheter og en brukervennlighet kinaprodukter kan se langt etter.

Er budsjettet mer begrenset, finnes det en rekke alternativer. En er å dele opp i flere komponenter, en annen er å kjøpe en rimeligere prosessor som fortsatt har stereokvaliteter i behold. Cary har for eks. en god en som ligger på rundt 30k en plass om jeg ikke husker feil.

Jeg har forøvrig hørt Ayre ved flere anledninger, og det er utvilsomt gode produkter.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det. Teste selv er alltid det beste. Men det kan vel ofte være en utfordring med dyre saker. Ikke mange butikker som lagerfører Meridianen ville jeg tro.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Jeg er ikke så bekymret for budsjettet, og viljen har han jo.

Det var opprinnelig en diskusjon om to kanaler, og med gode grunner gled det over i kringlyd etterhvert. Debatten foregår med Jason (og oss andre som ikke har peiling på kringlyd) på sidelinjen, og det er mye å lære her. Såpass mye at det kanskje burde vært en egen tråd, i og med at tittelen på tråden ikke indikerer at det foregår en lærerik debatt om kringlyd i tråden etter at stereo var delvis utdebattert. En del lesere går nok glipp av endel gode råd og poenger i og med at problemstillingen effekttrinn til lettere kranglevorne superhøyttalere kanskje ikke er noe for dem.

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Hei igjen til alle trofaste lesere og bidragsytere av denne etterhvert lange og spennende tråden ;)

Beklager, har vært hektisk jobbing siste dagene og vært offline :(..

Skal forsøke å oppsummere noe av det siste som har skjedd.

Det er svært gledelig at jeg har closet en deal med folka i England. Og det som kommer er virkelig saker som bør få enhver sann entusiast til å få vann i munnen ;)

Hele 8 kasser med utstyr blir hentet i England 20 januar. Hva som kommer er vel kjent for de fleste. Men foruten 3 stk kraftforsterkere fra NAIM (tror den største 500 veier nesten 50 kg) kommer altså her omtalt, den gudeerklærte proosessoren Meridian 861 og Meridian HD621. Og i tillegg til dette kommer også et rack i særklasse, FRAIMES fra NAIM.

Ja, det skal bli virkelig gøy å få dette i havn. Men det kan ta noe tid. Det er jo de samme folka som leverte høyttalerne og det tok vel ca en mnd fra England ::) Så i andre halvdel av februar burde forsterkeriet også ha ankommet Oslo...

Ser det er litt spekulasjoner på budsjettet på resten av anlegget. Dette koster flesk. Med transport, moms etc blir de samlede investeringer så langt på mer enn en middels god ny bil ville kostet. Og jeg er ikke ferdig... Investeringene går ikke upåaktet hen på privatøkonomien, men så lever vi bare én gang. Jeg er 40 år og håper at disse tyngre investeringene borger for sublime lydopplevelser resten av min tilmålte tid.

Nå har jeg begynt å tenke litt på kilde. Digger tanken på vinyl men tror jeg forsøke å styre unna av mer praktiske årsaker. Er inne på tanken på FLAC / LOSSLESS fra pc. Baluba, Håkon og dere andre, hva er for og imot her? Dette er ikke OT da jeg fortsatt er på gangmed å finne utstyr til mine 800D, altså blir denne tråden en tråd som lett toucher inn på mange områder...

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Gratulerer og gratulerer igjen!
    Dette blir rått! Håper på at du åpner for visitt i kinoen når den er ferdig. Med det utstyret kan du lett ta deg godt betalt pr. billett ;D

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Nå har jeg begynt å tenke litt på kilde. Digger tanken på vinyl men tror jeg forsøke å styre unna av mer praktiske årsaker. Er inne på tanken på FLAC / LOSSLESS fra pc. Baluba, Håkon og dere andre, hva er for og imot her? Dette er ikke OT da jeg fortsatt er på gangmed å finne utstyr til mine 800D, altså blir denne tråden en tråd som lett toucher inn på mange områder...
    Vinyl vs lossless. Er du i tvil om å styre unna, så la tvilen være bestemmende og start med lossless som kilde. Når du har funnet roen og kosen i at alt spiller optimalt, ja da er kanskje tiden inne til å lete etter en vinylspiller. En god vinylrigg og gode pressinger gir definitivt et løft videre ...om det er det du ønsker. - Altså best mulig output av kildematerialet.

-Er du den Jason som befinner deg bak et selskap i reiselivsbransjen? Isåfall er signalet gitt: Opprett en medlemsavtale for de ca. 14.000 HFS-medlemmene ;D. Hvis ikke kan du finne på noe annet, som f.eks. å invitere oss etter tur. Dette hadde vært show å fått med seg.

Lykke til.
    Mvh
    Jan P.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man får vel la utvalget av musikk man har avgjøre hvilke kilder som er verdt å kjøpe vel? Om man ikke har musikk, så får man vel la tilgjengelighet spille en stor rolle.

Litt utenom hva som er spørsmålet kanskje; men i mitt syn vil et system ikke være komplett uten et utvalg av kilder. Ikke tidligere, ei heller idag. Radio er også lett glemt av noen, men kan for mange være den kilden det lyttes mest til, iallefall for de av oss som har hifi i oppholdsrom. En god tuner, som f.eks en Naim NAT 05XS, vil dermed gi mange år med stor lytteglede til gratis programmateriale. Ja, de låter så bra at det nesten er en fryd å høre værmeldinga.

Et apparat som f.eks den nye Naim DAC vil gi muligheter for å spille flere digitale formater fra flere digitale kilder, og koster en bagatell i forhold til systemet. Et støysvakt drivverk for cd til den vil være en god ide dersom man har cd'er fra før; idag er forresten rette tid for å bygge opp en samling cd'er; de har aldri vært billigere, lettere tilgjengelig og av høyere kvalitet enn idag (ser selvsagt bort ifra komprimerte pop-plater).

Vinyl er et format for liebhaberen, det fins få praktiske eller økonomiske rasjonaler for å kjøpe det; men liebhaberen vet hva han vil ha, og er det vinyl så er det vinyl. Så har han plenty glede av det. Hifi handler jo tross alt om å ha glede av det.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl er vinyl. Har du noen plater å snurre fra før så må du jo ha noe å snurre dem med. Men starter du nesten fra scratch og kun har cd fra før så satser du på det digitale domenet foreløpig. FLAC er helt godkjent. Selv jobber jeg med å rippe samlingen over til FLAC, slik at planene mine er å bruke pc som kilde sammen med DAC. Du har jo DAC i preampen tipper jeg, og derfor kan du jo satse på en god pc/mac-løsning som avspiller. Eventuelt ha en god BD-spiller i tillegg. Ønsker du å satse på SACD så blir det en annen sak, og selvfølgelig noe som trenger egen avspiller til denslags. Men så lenge redbook (vanlig cd) er standarden så er ingenting bedre enn å spille musikken av fra HDD via en DAC. Jeg kjenner ikke den fra Meridian i og med at jeg er novise innen kringlyd, men det er vel nærliggende å tro at en dekoder også kan dekode redbook. Derfor vil jeg absolutt anbefale at du bruker FLAC eller Apple Lossless når du skal spille av vanlige sølvplater.

Det er utrolig gøy at du har valgt å la budsjettet vokse med prosjektet. Du har i alle fall valgt en sikker vei til god lyd. Når man er nybegynner som deg så har man strengt tatt ikke en utviklet smak enda, og dette prosjektet ender sikkert opp med at du blir tilhenger av den lyden du kommer frem til nå. Jeg husker selv hvordan det var da jeg startet med hobbyen, og tenker som så at du ikke kan velge helt feil når det gjelder filosofi. Det betyr at din smak kommer til å bli formet ut av det du har valgt nå. Det kommer garantert til å låte knallbra, og for deg betyr det nok ikke så mye om det er etter min smak eller Oblivions smak. Det er uansett så bra at du blir fornøyd. Kanskje du om noen år ønsker en annen filosofi, men det er isåfall ikke på grunn av manglende kvaliteter. Dessuten kjenner jeg godt til den avhengighetsdannende effekten av levende produkter som Naim, og har du først blitt hektet på den måten å spille musikk på så er det ingen vei tilbake. Det er selvfølgelig litt overdrevet, men sannsynligheten for at du har landet på endestasjonen er ikke så liten. Andre alternativer vil sikkert fortone seg som kjedelige når du blir vant til utstyret ditt.

Dette er en av de gøyeste anbefalingstrådene jeg har deltatt i. Det er direkte gøy når noen er villig til å utrette planer som de fleste av oss ikke koster på oss. Å være deltaker i diskusjonen føles nesten som å investere for seg selv i en hypotetisk situasjon. Det er sikkert mange som kunne tenkt seg en tur innom deg for å høre på det ferdige resultatet når alt er i hus, så vær forsiktig med å dele ut adressen din her på forumet. ;)
    Disse folkene du treffer her på forumet er ikke riktig navlet, og det er et spørsmål om hvor mange besøk du tåler av slike gærninger som oss med et slikt anlegg i hus. Det kan ende med en overhengende fare for at kjøleskapet kommer til å tømmes før du får slike freaks som du møter her til å forlate sweetspot-en din. Det er stor fare for at konemor går fra deg før enkelte av oss sier at de må hjem igjen. ::)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Gratulerer nok en gang,Jason.Dette må jo bare bli suverent.

Jeg vil tipse om at du kanskje kunne få en moderator til flytte tråden din til "Mitt anlegg og billedtråder".Dette er jo blitt en meget fin og spennende tråd,med en både litt spesiell og mildt sagt spennende start.Ikke mindre spennende blir det med fortsettelsen og hvordan du selv synes dette blir til slutt.

Tråden passer jo nesten bedre inn der nå,da den har fått såpass med "kjøtt på beinet".Der kan du sjonglere så mye du vil m.h.t. anleggets komponenter,lytterommet,kabler,legge inn bilder/videoer o.s.v. .
    Hva du vil,enkelt å greitt.

Bare et tips.

Lykke til videre.

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    hehe,

Jo, det var faktisk slik at jeg opprinnelig vurderte å koble disse høyttalerne opp mot noen Rotels eller liknende. Jeg har latt meg påvirke drastisk av forumet og ut fra diverse innspill latt meg inspirere til å gå for en helt annen kvalitet med tilsvarende budsjett. Håper du har rett Baluba i at lyden blir så bra. Forutsetningene burde være til stede med utstyr i denne prisklassen og renommé.

Ja, kommer nok til å være forsiktig med adressen, men vil gjerne etterhvert invitere de som jeg føler har hatt mest å si for viktige veivalg ;)

Ellers høres det rett ut med tanke på å kjøre digitale lydformater over pc, selv om jeg også vil ha en kombispiller som kjører alle formater som blu-ray, sacd, dvd-audio i en og samme spiller.

Meridian'en burde vel i seg selv være en fantastisk pre og dac i samme boks...

Morsomt at tråden fortsetter å samle lesere ig innlegg. Derfor har jeg ikke lyst til å flytte den, ikke forandre en oppskrift somfunker til de grader ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes du skal få deg en cd spiller.
    Jeg liker å putte cd'en i skuffen
    Jeg liker å lene meg bakover og lytte og lese linernotes samtidig
    Jeg liker det fysiske med en cd plate.
    Jeg liker cd plater i stua
    Jeg liker lyden av cd
    Jeg liker også lyden av platespiller

Håvard

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.668
    Hei
    Jeg bruker pc sammen min Meridian 861 i dag med godt resultat. Ble bitt av harddiskbasert avspilling etter at jeg prøvde Apple Airport Express. Dette er en billig (ca 750,-) og meget bra inngangsbillett da du kun trenger en PC/Nas/iPhone(evt iPod Touch) i tillegg.

Du bruker da iTunes som avspiller (kan også bruke andre program med det krever at du laster ned Airfoil fra Rogue Amoeba) og kjører optisk kabel rett inn i 861. Du bruker da de innebygde dacene som er av meget god kvalitet.

Jeg bruker fortsatt Apple AE i dag men har supplert med en tungvekter innen sjangeren, en Linn Klimax DS. Det er nå det begynner å bli virkelig moro ;D

Hvis du er interessert så kan jeg hjelpe råd/oppkobling når du har fått alt på plass.

Tommy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aha, det er selvsagt digitale innganger på 861 ja. Så slipper man jo å tenke på dac.

Jason; vær klar over at du må bruke spesielle kabler mellom 861 og NAP'ene; sistnevnte har 3-pins XLR inn.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En brukervennlig og enkel løsning er Apple Airport Express, iTunes som avspiller og iPod Touch/iPhone som fjernkontroll. God DAC i Meridianen har du allerede og da trengs det bare en digital kabel fra Airport Express. Men usikker på om Airporten støtter hirez. Nå vil jeg strengt tatt si at hirez ikke er så viktig med det første. Musikkutvalget er veldig begrenset i dette formatet pr. dags dato og det er noe man fint kan oppgradere til senere.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Jeg synes du skal få deg en cd spiller.
    Jeg liker å putte cd'en i skuffen
    Jeg liker å lene meg bakover og lytte og lese linernotes samtidig
    Jeg liker det fysiske med en cd plate.
    Jeg liker cd plater i stua
    Jeg liker lyden av cd
    Jeg liker også lyden av platespiller

Håvard
    Jeg har ingen innvendinger mot disse argumentene, sett bort fra at lyden uansett blir avgjort av Meridian i hans tilfelle. Den har jo bedre DAC enn det finnes i de aller fleste cdp, og derfor er det kun et sølvplateverk Jason skal ha. Da ville jeg valgt et som spiller av filmer i tillegg, men det bør være såpass raskt at det ikke er stor forskjell i hurtighet. Personlig ville jeg valgt en av markedets raskeste bd-spillere. Da får du det du trenger til å kunne fysisk spille cd, samtidig som du slipper flere enn et drev. Det er jo unødvendig å ha mer enn et drev når lyden likevel er den samme.

Det hadde vært litt morsomt hvis denne saken fra Meridian ikke kunne analogisere signaler fra cd også, Vidar. Men jeg grublet litt først jeg også, for det er jo en teoretisk mulighet for at et så kompromissløst produkt som dette kun handlet om filmlyd. Men ikke Meridian. Bob og Allen har alltid vært hifi først tipper jeg.

Godt du nevner det med kabler, for det er jo litt spesielt med Naim. Egentlig er Naim gudesendt for kabelskeptikere med sin noe sære holdning til kabler. Sørg derfor for at kablene er på plass før du får forsterkerne i hus. Ingenting er kjedeligere enn å sitte der med alt komplett og ingen kabler, for de kablene finner du ikke på det lokale hifi-asyl. Jeg synes de gutta i England burde gi kablene med på kjøpet, for Naim og Chord er ganske rimelige saker. Hvis ikke må du se til å få det bestilt enten fra Chord eller noen andre umiddelbart. Det er i alle fall mitt tips for å unngå tårer på julaften. ;)

For all del, koble opp det settet fra Rotel. Da vil du ha litt lyd mens du venter, og det låter sikkert bedre enn det meste. Da vil du også bli litt kjent med høyttalerne samtidig som du får en referanse som kommer til å bli banket flat. Det er jo gøy å sitte og nyte brukbar lyd et par uker for så å få himmelporten til å åpne seg. :D

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    orso skrev:
    En brukervennlig og enkel løsning er Apple Airport Express, iTunes som avspiller og iPod Touch/iPhone som fjernkontroll. God DAC i Meridianen har du allerede og da trengs det bare en digital kabel fra Airport Express. Men usikker på om Airporten støtter hirez. Nå vil jeg strengt tatt si at hirez ikke er så viktig med det første. Musikkutvalget er veldig begrenset i dette formatet pr. dags dato og det er noe man fint kan oppgradere til senere.
    Siden signalet kan tas digitalt inn til Meridian 861 så kan man om ønskelig (og ikke er ekstremt bekymret for den digitale signalbehandlingen, eller har behov for høyere oppløsning) gå for relativt billige produkter som nevnte AirPort Express, Sonos, eller en eller annen Squeezebox (F.eks Squeezebox Touch, eller Duet).

Det finnes andre dyrere og nok en del lydmessig bedre produkter som f.eks de fra Linn. Men så lenge konverteringen til analogt signal foregår i Meridian 861 så tror jeg resultatet også vil bli bra med en av de først nevnte boksene. "Billigproduktene" AirPort Express, Sonos og Squeezebox har også veldig bra og intuitive brukergrensesnitt.

Selv har jeg gått for en Squeezebox Duet til stueanlegget, og tar da signalet digitalt til min Linn-boks og analogt herfra. I annlegg nr 2 bruker jeg en Transporter (squeezebox) som kilde, DAC og forforsterker. I anlegg nr 3 en Squeezebox Duet igjen, osv. Alle anlegg kan styres av orginalfjernkontrollene, men styres hovedsaklig av iPod Tuch via WLAN (iPeng programmvare, plug n' Play). All musikk er tilgjengelig i hele huset, og samme låter kan spilles av samtidig over allt.

Det finnes også alternativer som f.eks Dune BD Prime 3.0. Denne boksen spiller det meste av plater (CD, DVD, BD, etc) og kan streame film (opp til og med BD) fra en PC/NAS over nettverkstilkoblingen. Minuset med slike produkter er at man som regel må ha på en skjerm (TV, etc) for å kunne søke/lete fornuftig gjennom musikk/filmsamlingen som ligger lagret digitalt. (Selv kommer jeg antagelig til å gå for denne boksen for å slippe å hente filmer opp i stuen og streame filmene fra serveren som står i kjelleren). NB! Å bruke en DVD/BD spiller som avspiller for CD-er medfører også lengre oppstartstid for spilleren en en dedikert cd-spiller.

Mange løsninger man kan gå for... det er (som nevnt) lurt å tenke igjennom behovet. Hvor høy oppløsning kommer man til å ha på musikken. Skal musikken være tilgjengelig flere steder i hjemmet samtidig? (Bygge ut tilgjengeligheten). Brukervennlighet (for alle i familien). Er det aktuellt å kunne streame film også? (Må da også tenke på lagringsmediet.)

Fordelen med slike produkter er at stuen/musikkrommet ikke er overfyllt av CD eller DVD plater. Som enkelte også nevner så mister man kanskje noe av sjarmen med å Bla i coveret, dette er det dog delvis muligheter for å legge ved digitalt og få frem når man spiller av en plate med f.eks iPod Touch/iPhone som fjernkontroll.
    Selv har jeg kastet ut allt av CD spillere, også platespilleren, og ser meg ikke tilbake. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Terka skrev:
    Det finnes også alternativer som f.eks Dune BD Prime 3.0. Denne boksen spiller det meste av plater (CD, DVD, BD, etc) og kan streame film (opp til og med BD) fra en PC/NAS over nettverkstilkoblingen. Minuset med slike produkter er at man som regel må ha på en skjerm (TV, etc) for å kunne søke/lete fornuftig gjennom musikk/filmsamlingen som ligger lagret digitalt. (Selv kommer jeg antagelig til å gå for denne boksen for å slippe å hente filmer opp i stuen og streame filmene fra serveren som står i kjelleren). NB! Å bruke en DVD/BD spiller som avspiller for CD-er medfører også lengre oppstartstid for spilleren en en dedikert cd-spiller.
    Joda, det er klart. Har den akseptabelt rask oppstart så går det sikkert bra. Men hvilke lydformater støtter den vidunderboksen? I og med at den streamer så regner jeg med at format ikke er likegyldig.
    Det er jo kjekt å ikke måtte ha en egen boks til streamingen mener jeg. Skjønt, en boks fra eller til i ditt tilfelle tror jeg ikke betyr mye. Hvis både 500 og 300 har ekstern PSU har du 6 bokser kun til forsterkning.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    baluba skrev:
    Terka skrev:
    Joda, det er klart. Har den akseptabelt rask oppstart så går det sikkert bra. Men hvilke lydformater støtter den vidunderboksen? I og med at den streamer så regner jeg med at format ikke er likegyldig.
    Det er jo kjekt å ikke måtte ha en egen boks til streamingen mener jeg. Skjønt, en boks fra eller til i ditt tilfelle tror jeg ikke betyr mye. Hvis både 500 og 300 har ekstern PSU har du 6 bokser kun til forsterkning.
    Audioformater på denne boksen:
    Audio codecs:
    AC3 (Dolby Digital), DTS, MPEG, AAC, LPCM, WMA, WMAPro, EAC3 (Dolby Digital Plus), Dolby True HD, DTS HD High Resolution Audio, DTS HD Master Audio, FLAC, multichannel FLAC
    Audio file formats:
    MP3, MPA, M4A, WMA, FLAC, WAV, DTS-WAV, DTS, AC3, AAC
    Pass-through and decoding of HD audio formats, including Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio

Det står mer specs her: http://dune-hd.com/hd_players/111-dune-bd-prime-3.0.html
    Prisen er ikke så gal heller.. kanskje litt for billig? :) Kr 3499,- i norsk nettbutikk.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som noe for meg. Har den trådløst nettverk også? Jeg har ikke helt peiling på det og så ikke noe om trådløst nettverk i den linken. Den er sikkert ikke den raskeste på markedet, og har sikkert heller ikke den beste bildebehandlingen heller til den prisen, så kanskje den ikke er det helt rette for en med Jasons budsjett. For meg derimot er den veldig interessant, så jeg skal ta en nærmere kikk på den.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Kommentar til mitt eget innlegg om musikkstreamere:
    Det er selvsagt også mulig å kjøre en "killer" musikkstreamer i det (dedikerte?) rommet Jason setter opp dette annleget i om han ønsker å benytte streaming av musikk her, og samtidig bruke andre billigere løsninger andre steder (om han ønsker det etterhvert). Det som er greit å tenke på da er at filformat støttes av begge løsninger og at eventuell forskjellig serverprogrammvare det er behov for kan kjøres på samme server/pc.

Baluba; Jeg holder på å lese meg opp på BD-spillere selv da vi ikke har det selv.. og denne frister for min del!
    Wi-Fi 802.11n (trådløst nettverk) skal være en oppsjon iflg produktsidene til produsenten, vet ikke om dette kan bestilles via den norske nettbutikken. Det går også ann å teste ut PowerLine adaptere (Kablet nettverk: Router -Lan-kabel - apater - strømnettet - adapter -LAN - spiller), jeg gjør det slik selv i dag for musikk i stue-anlegget.
    Prosessoren, Sigma Designs 8642, skal vistnok være ganske bra. Jeg vet ikke hvordan denne står seg mot prosessoren i Oppo BDP-83/83SE (Anchor Bay Technologies ABT 2010 processor, som skal være svært bra).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dune virker veldig interessant for meg. Lyd rett i DAC-en og blueray på skjermen fra kun en boks er forlokkende.

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    orso skrev:
    Hei,

Lurer litt på dette selv, ikke først og fremst å slutte å bruke transporten men siden jeg har både en god digital kabel liggende og en ipod touch så er det vel ikke store investeringen å koble denne til anlegget (scarlatti dac'en), er det slik at man da bruker (har igang pc'en) og har tilgang til all musikk man har lagt inn på itunes? og denne expressen er koblet digitalt inn på dac'en, videre hvilken kvalitet bør eg "rippe cd'er" i for at det skal låte tilfredstillende?.
    For meg først og fremst tenkt å bli brukt som et supplemang og ikke en konkurent, regner med at jeg må inn på menyer på dCS og dermed ikke kan bruke ekstern klokke, men av og til kunne jeg også tenkt meg å hatt enkel tilgang til musikken, av og til så går det mye tid i leting etter cd'er.

Mvh
    Geir

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Du må ha optisk digitalinngang på dCs for å kunne bruke AE, noe eldre modeller visstnok skal ha,men ikke nyere.
    Heller ikke den nyeste USB dacen så langt jeg har skjønt, i så fall utruleg imo, mest fordi det i følge noen knapt bør koste noe, så burde i så fall bruker eventuelt få avgjøre hvorvidt det holder mål.
    Antar at det muligens er argumentet i mot en slik ingang.

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    KW skrev:
    Du må ha optisk digitalinngang på dCs for å kunne bruke AE, noe eldre modeller visstnok skal ha,men ikke nyere.
    Heller ikke den nyeste USB dacen så langt jeg har skjønt, i så fall utruleg imo, mest fordi det i følge noen knapt bør koste noe, så burde i så fall bruker eventuelt få avgjøre hvorvidt det holder mål.
    Antar at det muligens er argumentet i mot en slik ingang.
    Hei,

Er for tiden offshore og kan ikke sjekke hvilken innganger jeg har på scarlatti dac'en, men sjekker jeg på dCS sine sider på inputs så står det blant annet:
    1x SPDIF optical on a Toslink connector, will accept up to 24 bit PCM at 32, 44.1 or 48kS/s.

Har vel da dette?

Beklager OT iforhold til trådens subjekt, men ble nyskjerrig på dette siden apple express synes å være enklet for meg å bruke

Mvh
    Geir

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde håpet det, han er jo ellers så ivrig å spre om seg med sin kunnskap, både i denne og andre tråder. Jeg hadde jo f.eks håpet på en pensumlekse om Naim da jeg inviterte ham til å berike meg omkring tekniske Naim-ting i Naim-tråden, men ble skuffet. Det manglet ikke på hint til hvor uuttømmelig kunnskapskilden var, men leksjonene uteble dessverre til min store skuffelse; så man får vel kanskje påny minne om at man er lærelysten.

Her hva 861 angår så har jeg også noe huller i likhet med deg sikkert, så vi får bare glede oss til berikelsen, lese nøye og la lærdommen sige inn.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    1
    Så god som den 861 måtte være, så kommer den til kort mot en god preamp + god kilde.
    Dette gjelder alle surroundprosessorer, også Casablanca og 861, og de som mener annerledes kan umulig ha sammenlignet. (jeg vet dere står i kø nå for å fortelle meg hvor feil jeg tar..)
    Du kommer altså langt med en high-end of the high-end prosessor som 861 er, men akkurat for kort for total nirvana..
    Men om du ønsker surround på veldig høyt nivå men kan leve med at ikke når helt til topps når det gjelder musikkbiten så er en 861 et godt valg. Det blir uforholdsmessig dyrt om du vil kombinere begge deler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn