HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det var godt å høre!
    Jeg tror du skal tenke mer matching av hva som passer høyttalerne tonalt og dine preferanser framfor å se på elektronikk adskilt. Det er f.eks et stykke mellom MacIntosh og klasse D.

    Har du dedikert lytterom og ønsker maks lyd, så bør du tenke minst like mye på aksutikk som valg av elektronikk. Det tror jeg selv de ivrigste elektronikk gutta her er enig om. Kjøp deg noen akustiske produkter.
    http://www.gikacoustics.com/
    http://www.rpginc.com/residential/index.htm
    http://www.diffusor.com/
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Yepp, bra innspill.

    Akustikken blir nok en egen tråd her etterhvert ;)

    Vil jo tenke da nøye på valg av på vegg til vegg teppe, flytende gulv og vegger, god isolasjon i vegger, akustikkplater på vegger ogi tak og diverse slike ting viktige for optimal lyd...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Det var godt å høre!
    Jeg tror du skal tenke mer matching av hva som passer høyttalerne tonalt og dine preferanser framfor å se på elektronikk adskilt. Det er f.eks et stykke mellom MacIntosh og klasse D.

    Har du dedikert lytterom og ønsker maks lyd, så bør du tenke minst like mye på aksutikk som valg av elektronikk. Det tror jeg selv de ivrigste elektronikk gutta her er enig om. Kjøp deg noen akustiske produkter.
    http://www.gikacoustics.com/
    http://www.rpginc.com/residential/index.htm
    http://www.diffusor.com/
    Som orso skrivr så er det ganske stor forskjell mellom klasse D og McIntosh eller Naim. Det er nå viktig at du tenker godt igjennom hvilke preferanser du har. Skjønt det er ikke så enkelt å vite det når man handler tung hifi første gang. Jeg skiftet preferanser flere ganger de første årene jeg hadde denne galskapen. Men jeg vil gi deg et råd; det som kan høres veldig imponerende ut i første omgang er som oftest slitsomt i lengden. Ikke nødvendigvis feil, men slitsomt. Og selvfølgelig er det mange som liker det også, men de fleste ønsker ikke imponatorlyd i lengden. Imponatorlyd trenger forøvrig ikke bety farget lyd som mange tror, men det er som oftest det også.

    Orso har også helt rett i at når så mye penger legges ned i høyttalere og elektronikk så er det påkrevd at det jobbes seriøst med akustikken i lytterommet. Diffusorer og bassfeller er en selvfølge, og med ditt budsjett burde det være mulig å gjøre det på en seriøs og "usynlig" måte. Det kan bli riktig så pent når alt er ferdig.

    Mange her mener med rette at de akustiske forbedringene av rommet er minst like viktig som kablene, og det er det vanskelig å argumentere mot. Valg av kabler er et svært betent tema her på HFS. Det er ganske skarpe fronter mellom de som mener at det saliggjørende er DIY-kabler av massiv kobber eller mindre massivt sølv, mens andre mener at de beste kablene må du betale mye penger for. Med ditt budsjett trenger ikke dette være noe viktig tema, og det er tross alt forskjell på det som kalles sirkuskabler (rådyre kabler til fem og sekssifrede beløp) og mer moderat kostbare kabler som ikke koster så mye mer enn en skikkelig DIY-kabel. Hvis design og praktisk bruk betyr mye for deg så er neppe stive kobberstenger det du ønsker å koble opp høyttalerne til forsterkerne med i første omgang. Jeg vil anbefale å starte med ferdig terminerte kabler i en moderat prisklasse, og valget bør du vente med til du har bestemt deg for den ferdige kombinasjonen. Hjemmelagde kabler er noe du kanskje vil eksperimentere med i fremtiden, men i første omgang så vil du helt sikkert ha ting opp og gå uten for mye stress. Så kan du heller etter å ha gjort deg kjent med systemet ditt vurdere det med kabler på ny. Om du ønsker å lage dine egne kabler eller kjøpe noen dyre brannslanger er ikke noe du skal bry hjernen din med enda. Det finnes mange gode kabler som ikke koster skjorten, så det er ingen grunn til å overdrive i første omgang.

    (Godt at det er slutt på diskusjonen rundt mitt tidligere virke. Jeg synes slikt er litt flaut nå som jeg er helt edru igjen. Men bare for å gjøre det helt klart: En "kunstner" er ikke en kunstner. Hermetegn brukes som oftest til å markere sitater, men også når noe er ironisk ment. U see? Dessuten deltar svært mange teknikere og produsenter som musikere på platene de ratter, og en musiker er vel en kunstner? Sjekk ut linernotes fra deres egen platesamling så ser dere at det skjer til stadighet. Møkk har jeg forøvrig aldri hatt i studio, men ofte uerfarne musikere som har hatt behov for mye veiledning. Og råopptakene skal alltid være rene. Jeg har aldri hatt tro på at skitten lyd på råopptakene er riktig vei å gå. Møkk kan man spa på i nedmiks hvis det er ønskelig. Nå kan denne saken hvile til en ny debatt oppstår i en mer egnet tråd.)
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Nok et bra innspill fra din side, Baluba. Og jeg må få lov til å påpeke at om det var god drikke som fikk deg til å være så generøs med din kunnskap, så må jeg nesten be deg om å ta en pinne til ;D

    Det er virkelig bra at du engasjerer deg slik på tråden min, er superhappy og kommer til å lese igjennom alt flere ganger slik at jeg får med meg alle inspill ;)

    Kabel har jeg ikke tenkt på ennå, men vurderingen din virker fornuftig. Når jeg ser kabler på 2 x 2 meter som koster 39900,- :eek: så sier magefølelsen min at det er mer jåleri enn virkelig lydforbedring vi snakker om. Håper ingen føler seg truffet :-\
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    jasoneckhoff skrev:
    Nok et bra innspill fra din side, Baluba. Og jeg må få lov til å påpeke at om det var god drikke som fikk deg til å være så generøs med din kunnskap, så må jeg nesten be deg om å ta en pinne til ;D

    Det er virkelig bra at du engasjerer deg slik på tråden min, er superhappy og kommer til å lese igjennom alt flere ganger slik at jeg får med meg alle inspill ;)

    Kabel har jeg ikke tenkt på ennå, men vurderingen din virker fornuftig. Når jeg ser kabler på 2 x 2 meter som koster 39900,- :eek: så sier magefølelsen min at det er mer jåleri enn virkelig lydforbedring vi snakker om. Håper ingen føler seg truffet :-\
    Hei,
    Vedrørende magefølelse og "jåleri" så er det godt mulig at dette er slike ting som forandrer seg etterhvert, det er likemye "jåleri" å tro at såfremt at man har kjøpt etter eget utsagn "en av verdens beste ht" at man tror at man kan komme noe i nærheten av potensialet med i denne sammenheng "surrond produkter" på kilde og forsterker siden.
    Ofte er de store surrond receiverene 10 kanaler på forsterker siden, og det sier seg selv at her er det mange kompromisser men er du fornøyd med dette så er det din sak, men i de fleste sammenhenger er det en viss samsvar mellom pris/ytelse.
    Det er da ikke kun effekt som er avgjørende for hvilken forsterker man velger heller, som tidligere eier av EC nemo og de Bat jeg har nå som begge ville kunne drevet dine ht godt, så er det stor lydforskjell på disse produktene.
    Når det gjelder "lydforbedringer" så kan det sikkert komme overraskende at det kan være en kabel, eller for den saks skyld noe på strømsiden (hos meg var det en PS audio powerplant) som gjorde et stort utslag.
    Jeg skal ikke dermed forsvare prisene på kabler, men tror du at de rimligeste kablene fra foreks Nordost eller Kimber er i samme klasse som de dyreste?
    Vedrørende kilde, kjøper du den dyreste fra denon eller Maranatz som stort sett er samme spiller vil eg tro som vel koster ca 40K så kan den vel i beste fall sammenlignes med en cd spiller til 20 K, jeg har den tidligere toppmodellen til denon (den før blu ray) i surrondoppsettet, grei den men skulle jeg valgt en ren cd spiller så er det et stykke opp til de beste.

    Uansett ditt valg og lykke til, med så mange svar som denne tråden har gitt så er det vel ikke råd det står på

    mvh
    Geir
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo spørre sæ om hvilken verdi denne tråden har fått for trådstarter...
    Til trådstarter:En ting bør vel være hevet over en hver tvil;B&W 800D må vel/er vel knakende gode,gutta i Abbey Road+div andre studioer tar nok ikkje feil ;) Så gratulere med kjøpet,e en tanke misunnelig kanskje ;) Lykke til med valgene videre :D

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    Trur nok ikkje disse må ha så hinsides mange watt men derimot "kvalitetswatt". Huske æ hørte første utgave av 802 på Hifi-Klubben i Tromsø,da ble det spilt på dyrt Gryphon-utstyr,det spilte godt selv men kun 100watt(fra et monster i kl-A på 90kg)

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    Og ka skal man egentlig med så sykt mange watt,har 100watt på min toppseksjon(aktivt delt) som har kun 84dB.Kjøre 180w på bassene(93dB) Dette spiller mere enn høyt nok,skal jo ha hørselen etter noen år også ;) Syns det høres rart ut at en høyttaler på over 90dB trenger helst en KW ??? Hadde målet vært maks volum førr penga hadde vel PAutstyr vært det rette å se etter.Eller e æ på jordet?

    mvh Filip
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Ellers 10 poeng til F.E som forsøker å bringe trådstarters (meg ;)) tema på banen. På en annen side er denne tråden (min eneste, historisk i hi-fi sammmenheng) blitt så omfattende, med så mange innspill, at det føles bare bra med litt naturlige avsporinger.

    Ellers er jeg enig i at debatten, i enhver form bør holdes på et så positivt nivå som mulig. Denne hobbbyen skal være til glede etc...

    Ellers takk til alle som gratulerer med kjøpet. Akkurat nå er jeg mest bekymret for ryggen når kjempene kommer inn, de er virkelig store og virkelig tunge.

    Ja, det var noen som ble truffet av min kommentar om kabler til 39900. Og kanskje jeg kjøper disse en gang selv. Men jeg håper ikke det er her de store kronene vil gå. En høyttaler lyder veldig forskjellig fra en annen, det er vel de fleste enige om. Men at en kabel til 9.000 er dårligere enn en til 39900, ja kanskje...

    Over til noe annet. Kom over et sett brukt ROTEL utstyr. Det var disse:

    ROTEL RMB-1095
    ROTEL RSP-1098
    ROTEL RDV-1092

    Ja, ikke at dette skulle være det ultimate anlegget mitt for 800D & co. Mer for at jeg har noe å koble opp mens jeg leter videre. Tanker om dette?
     
    N

    nb

    Gjest
    jasoneckhoff skrev:
    Over til noe annet. Kom over et sett brukt ROTEL utstyr. Det var disse:

    ROTEL RMB-1095
    ROTEL RSP-1098
    ROTEL RDV-1092

    Ja, ikke at dette skulle være det ultimate anlegget mitt for 800D & co. Mer for at jeg har noe å koble opp mens jeg leter videre. Tanker om dette?
    I alle fall at RSP-1098 er veldig utdatert. Hvordan den er lydmessig skal jeg ikke ha ment noe om, men en surroundforsterker uten HDMI-switching og støtte for de nyeste HD-formatene hadde ikke jeg betalt veldig mye for i alle fall.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Sånn, baluba :)


    Edit; det var en sånn luring, ja :(
    Sånn går det når man ikke leser nøye nok ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Bra innspill! Med blindtester ville mange fått seg en overaskelse ::)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Ellers 10 poeng til F.E som forsøker å bringe trådstarters (meg ;)) tema på banen. På en annen side er denne tråden (min eneste, historisk i hi-fi sammmenheng) blitt så omfattende, med så mange innspill, at det føles bare bra med litt naturlige avsporinger.

    Ellers er jeg enig i at debatten, i enhver form bør holdes på et  så positivt nivå som mulig. Denne hobbbyen skal være til glede etc...

    Ellers takk til alle som gratulerer med kjøpet. Akkurat nå er jeg mest bekymret for ryggen når kjempene kommer inn, de er virkelig store og virkelig tunge.

    Ja, det var noen som ble truffet av min kommentar om kabler til 39900. Og kanskje jeg kjøper disse en gang selv. Men jeg håper ikke det er her de store kronene vil gå. En høyttaler lyder veldig forskjellig fra en annen, det er vel de fleste enige om. Men at en kabel til 9.000 er dårligere enn en til 39900, ja kanskje...

    Over til noe annet. Kom over et sett brukt ROTEL utstyr. Det var disse:

    ROTEL RMB-1095
    ROTEL RSP-1098
    ROTEL RDV-1092

    Ja, ikke at dette skulle være det ultimate anlegget mitt for 800D & co. Mer for at jeg har noe å koble opp mens jeg leter videre. Tanker om dette?
    Hei  :D 800ene trenger vel strømsterke saker og da funke ikkje den 1095en,e ikkje det den 5x100w-blokka? Vel,har hørt den på noen tungdrevne svin dvs Infinity Kappa 9,2i,det funka overhode ikkje noe særlig :p Eier av disse bruker til vanlig Parasound HCA2200,den har kontroll  :) Nu trur æ ikkje 800ene e like ille som 9,2 (nær kortslutning i bassen) men trur ikkje den Rotelen har sjans...og heller ikkje får ut potensialet på den ene eller andre måten ::)
    Edit: Da blei faktisk 4kanaler brukt også,dvs 4x100w i biamping...

    mvh Filip
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Baluba,

    når jeg leser dine innlegg får jeg lyst til å bli musiker. På en betingelse, at du blir produsenten ;)
    Å nei da, det kan du ikke mene.

    ("Å avvise ros er et ønske om å bli rost to ganger" - François de La Rochefoucauld)

    Btw: Hyggelig at du i alle fall har noe å spille på mens du venter på den ferdige løsningen. Om det Rotel-greiet er noe bra aner jeg ingenting om. Det er det sikkert mange andre som har.

    Hvis noen sliter med linkene kan de forresten alltids lete dem opp selv på Spotify eller Youtube.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.389
    Antall liker
    2.616
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei har instalert meg i skyttergrava med popcorn og Mackpils.Til trådstarter tror du trenger forsterkere med stive strømforsyninger. Tror ikke du trenger 400w. Jeg ville gått for et effekttrinn på en 200w til å begynne med. Du kunne jo låne noe greier først. Greit å vite at ting funker før man bruker masse penger. Et visdomsord fra meg, du skal ikke si du har rett, for da har du feil. Men sier du at du tror du har rett, da har du rett. Lykke til til trådstarter, Mvh Lille Hiawata.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    lille hiawata skrev:
    Hei har instalert meg i skyttergrava med popcorn og Mackpils.Til trådstarter tror du trenger forsterkere med stive strømforsyninger. Tror ikke du trenger 400w. Jeg ville gått for et effekttrinn på en 200w til å begynne med. Du kunne jo låne noe greier først. Greit å vite at ting funker før man bruker masse penger. Et visdomsord fra meg, du skal ikke si du har rett, for da har du feil. Men sier du at du tror du har rett, da har du rett. Lykke til til trådstarter, Mvh Lille Hiawata.
    Takk førr lånet av bra skiver Geir,kose mæ glugg ihjel nu ;) Sorry førr OT Jason ;)
    Få tak i en effekt med seriøs strømforsyning,dvs en tung rugg når vi snakke konvensjonell A/B.greier.F.eks DP,Adyton,Parasound,Krell,ML eller lignende...Edit: eller Naim siden mange bruker det,må jo være en grunn til det...

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    Vel,det e bra det,den dagen man ikkje lære noe nytt e jo begynnelsen på slutten ::) Skål ;)

    mvh Filip
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.389
    Antall liker
    2.616
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Er vel bedre med litt OT enn usaklig drittkasting. Ps gleder meg til du får 800 d. Kongehøytt. Mvh Lille Hiawata.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    lille hiawata skrev:
    Hei har instalert meg i skyttergrava med popcorn og Mackpils.Til trådstarter tror du trenger forsterkere med stive strømforsyninger. Tror ikke du trenger 400w. Jeg ville gått for et effekttrinn på en 200w til å begynne med. Du kunne jo låne noe greier først. Greit å vite at ting funker før man bruker masse penger. Et visdomsord fra meg, du skal ikke si du har rett, for da har du feil. Men sier du at du tror du har rett, da har du rett. Lykke til til trådstarter, Mvh Lille Hiawata.
    Bare for matematikkens del; dersom dette paret av høyttalere som anekoisk hver for seg gir 90dB/W/1m i et reellt rom med reflekser på en 2-3 meters lytteavstand som par gir 90dB/W i lytteposisjon så vil 200W gi noe slik som nominelt 113dB kontinuerlig (128W gir 111dB, 256W gir 114dB).. for ikke å snakke om spissene som med en god forsterker lett vil kunne gå både 3 og 6dB høyere, dvs langt opp i hørselsskadenivå.

    I forlengelsen av eksempelet vil 64W gi 108dB kontinuerlig/nominelt, og spisser på ditto mange dB ekstra. Sånn forholdsvis regnet så kunne vi jo alle ha funnet frem våre lydtrykksmålere og målt lydtrykket i lytteposisjon når vi synes vi spiller rimelig høyt. Jeg vil tro at de færreste av oss nærmer oss 100db konstant og fortsatt gleder oss over musikken. Poenget mitt er at jeg er helt enig i dette med stive strømforsyninger, som kan være med på alle utsving på null tid, men jeg er ikke på noen måte blant de som liker øreblødninger etter en musikk-kveld, og klarer ikke med min beste vilje å se behovet for så mange watt. Som en bisetning så kan jeg jo nevne at jeg ser poenget med at større forsterkere gjerne har større psu'er, og at dette lett kan oppfattes som om det er wattene man er ute etter; men poenget mitt er da altså at det er det neppe. Det er egenskapene til psu'ene vi opplever som "kraft og kontroll".
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Og det er et område Naim utmerker seg på nesten mer enn noen andre.
    Det er soleklart. En kraftopplevelse som overhodet ikke står i stil til det man forventer ut ifra oppgitt maksimal uteffekt, og det man trodde man visste om watt.
    Det er gjerne noe av det første som slår en når man hører en Naim-forsterker; den virker jo mye sterkere og spenstigere enn priskonkurrenter med flere ganger så mye watt. Hvordan forklares det? Jo, simpelthen fordi den er det, med sine voldsomt gode psu'er og de geniale kretsløpene med kun en transistor pr fase som gir en hurtighet og umiddelbarhet man assosierer med stor kraft. Og fordi man ikke bruker 200W eller 400W til sin musikkavspilling; det er bare noe man tror det.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    En transistor pr. fase ? Hvad mener du og hvad genialt er der ved det ? Jo flere transistorer jo bedre lyd som jeg har opfattet det ved de lytninger jeg har foretaget.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Forholdsvis kraftige og billige Vincent SP991 monoblokker på brukten her nå.
    Kanskje det kunne være noe?
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Kanskje trådstarter etter 24 sider og 466 innlegg var i stand til å ta en beslutning ???

    Elektron
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    freddie77 skrev:
    Forholdsvis kraftige og billige Vincent SP991 monoblokker på brukten her nå.
    Kanskje det kunne være noe?
    En ven af mig havde sådan nogle ganske kort tid inden jeg først moddede en Doxa til ham og dernæst en Holton.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Diy Duke skrev:
    freddie77 skrev:
    Forholdsvis kraftige og billige Vincent SP991 monoblokker på brukten her nå.
    Kanskje det kunne være noe?
    En ven af mig havde sådan nogle ganske kort tid inden jeg først moddede en Doxa til ham og dernæst en Holton.
    Kjære danske venn! Siden du tydeligvis har testet mye.. Kan du fortelle oss og trådstarter hva ditt forslag er til forsterkere til disse høytalere. Dette vil sikkert kunne være til nyttig læring for oss andre her inne, all den tid ingen av de alternativene som har dukket opp til nå dugerslik du ser det. Vi venter i spenning..
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    De skal først og fremmest være stramme i bassen. Det tror jeg ikke Naim kan være når de bare er udstyret med et sæt transistorer. EC har jeg hørt på B&W og den havde bestemt ikke stram bund. Jeg vil nok ikke give mig i kast med at anbefale noget bestemt ud over de forstærkere der såvel har høj dæmpningsfaktor, stor strømstyrke og masser af watt. Vincent regner jeg for discount. Rotels største forstærkere kunne være en mulighed f.eks. 1090.
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    391
    Antall liker
    140
    jasoneckhoff skrev:
    Bra innspill! Med blindtester ville mange fått seg en overaskelse ::)
    Men hvor kan man få tak i blinde audiofile mennesker?
    Sorry for en hårreisende OT, men klarte ikke dy meg... ;D ;D ;D
    //y
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Elektron skrev:
    Kanskje trådstarter etter 24 sider og 466 innlegg var i stand til å ta en beslutning ???

    Elektron

    Kunne vel være greit å få høytalerne i hus først? ::) :p
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Når forventes vidunderne å ankomme?

    Mvh
     

    Booster

    Medlem
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Jag ska köpa ett par 801D som jag får hem om ca en vecka. Har Krell Showcase processor som försteg och KAV 2250 som slutsteg. Har haft 803S till Krellarna förut och det funkade mycket bra. Så jag tror 801D + Krell kommer bli bra. Mitt tips är att titta närmare på Krell, väldigt bra kontroll, framförallt i basen som den håller i järngrepp.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Det som taler litt mot Naim i denne sammenhengen er høyttalerens d-diskant. B&W har gått til det ytterste for å gi høyttaleren en super detaljert, transparent diskant (og diskantelementet er også høyttalerens overlegent dyreste bestanddel), mens Naim slett ikke prioriterer dette aspektet av lydgjengivelsen. Dette er noe som Naim-folket selv er snare til å innrømme. De prøver til og med noen ganger -kanskje litt patetisk- å gjøre narr av de som er opptatt av transparent/luftig diskantgjengivelse, snakker med en viss forakt om "de som sitter og hører på luft" og lignende.(Naim's art of making a virtue of a flaw?). Pinkfishmedia sitt audioforum har for eksempel et stort innslag av Naim-tilhengere, og uttalelser av denne typen går igjen.

    Nå er ikke den typiske, naimske diskantgjengivelsen direkte dårlig, og gode plater vil stadig lyde godt.. Selv om diskanten er litt tørr og lakonisk står den ikke i veien for at man kan nyte de andre gode aspektene ved den klassiske Naim-gjengivelse. Man kan på ingen måte snakke om sandpapir-diskant., bare noe som står helt i den andre enden av spekteret i forhold til f.eks rørforsterker-diskant av godt karat. (Det finnes supre hi-fi komponenter som har en mye værre diskantgjengivelse, f.eks Quad 63, som allikevel må regnes som en av verdens beste høyttalere).
    Personlig kunne jeg godt leve med en slik gjengivelse (har i det siste hørt en del på et par klassiske Naim-forsterkere), og litt av de samme egenskaper har faktisk min foretrukne CD spiller (basert på TDA1541 chippen) eller min gamle favoritt-pickup, Stanton 681EEE, osv. Jeg vet heller ikke hvor mye de nyeste Naim-komponentene har beveget seg bort fra den typiske Naim-lyden, det er et annet forbehold mot forbeholdet.
    Men antagelig er pengene anvendt på super-diskanten mer eller mindre bortkastet. Shit in, shit ut, som kildefolket sier.(og akkurat i en slik sammenheng er de inne på noe…).

    Så kan man hevde at begrensningen bare vil gjelde sjeldent gode innspillinger osv, at CD lyd o.l. uansett ikke holder mål mht diskant-gjengivelse. Mange produksjoner er dessuten maltraktert gjennom miserabelt studio-utstyr og av sløve teknikere. (jaffal en stor del av de klassiske utgivelsene, men jeg har hørt rykter om at det er enda verre i andre genrer). I det hele tatt kan man argumentere mot en altfor avslørende diskantgjengivelse generelt, slik som situasjonen dessverre er blitt, men i dette tilfellet blir problemstillingen aksentuert ved det ekstremt påkostede og 'gjennomsiktige' diskant-elementet.

    Summa summarum: Kan man se bort fra denne innvendingen (mot Naim til dette bruk)? Ja, på mange måter/til en viss grad. Fortjener den dog å nevnes? Ja! For enkelte vil den kunne være avgjørende.

    Hva ville jeg personlig brukt? Jeg kan antagelig ikke sette meg helt inn i trådstarter sitt sted. Jeg hører praktisk talt bare symfonisk musikk og kammermusikk, og har mer enn nok med to kanaler
    Jeg antar at jeg med en slik høyttaler ville satset på selve lydkvaliteten og blåst i evnen til å kunne spille ekstremt høyt. Jeg ville antagelig heller ikke investert for mye i forsterker i første omgang, men prøvd med en eller annen god gammel klassiker fra bruktmarkedet. En av de bedre Doxa eller en Linn Klout til under 10k kunne vise seg å være nærmest perfekt, hvem vet.. Sistnevnte er en liten kraftplugg som sparker godt fra seg i bassen (som samtidig er mer "tunefull" på en eller annen mystisk måte enn den naimske bassen, som er litt mer PA-aktig). Førstnevnte er kjent for en levende lyd som får en til å tenke musikkintrument, ikke elektronikk.
    No
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn