HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.632
    Antall liker
    9.886
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye krangel for et par høyttalere som kanskje aldri kommer. ;)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Man skal ikke bare bruke ørene men også hjernen for at forstå sammenhængen ved ens subjektive indtryk. Steen Duelund experimenterede men det kantløse ophæng for 15 år siden men opgav det da det havde en række svagheder. Se bare B&W ;s mellemtone hvor vildt den peaker ved 8 khz så vidt jeg husker.
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    baluba skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.

    Er det ikke det alle på forumet egentlig tilstreber, å komme så nærme studioet som overhodet mulig? Skal man ikke med best mulig utstyr forsøke å ta plassen til sjefsmixeren som sitter å skrur på alle knappene?

    I så fall skal jeg kanskje også se etter forsterkeri som er mest mulig nøytralt og ufarget. Bare det ikke da låter kaldt og følelesløst :-\
    Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten, to internasjonale hits og har også vunnet en MTV Award. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.
    Det var måske en god ide hvis du holdt helt op med at mikse, her er netop et af de aller største problemer inden for hi-fi, vi hører på hvad produceren og den nyeste teknik kan gøre ved lyden, selv om mange af os bare er interesseret i at hører musikken og musikerne, men jeg kan da ikke udelukke at der er nogen der synes det er fedt at hører hvad en producer kan lave af makup/festkull. Men jeg kan forsikre at jeg er ikke en af dem.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Humlan skrev:
    Vidar P skrev:
    Ja, NAP500 gir 140W kun ved 1000hz. Ved alle andre frekvenser låter den elendig og gir nesten ingen watt. Skål :)
    Det kan ju också vara som med RR att dom inte vill avslöja sina värde? Jag vet inte men det brukar vara så att det anges mellan t.ex. 20-20000Hz.
    Det är kanske bara gjord för folk med guldöron? ;D
    Det som er praktisk med Naim er at de stort sett nevner effekten allerede i navnet, ikke så mystiske som RollsR som først i senere år først har levert en bil med såpass motor at den kommer seg fra 0 til 100 på under ti sekunder ;) ;) ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lydarne skrev:
    baluba skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.

    Er det ikke det alle på forumet egentlig tilstreber, å komme så nærme studioet som overhodet mulig? Skal man ikke med best mulig utstyr forsøke å ta plassen til sjefsmixeren som sitter å skrur på alle knappene?

    I så fall skal jeg kanskje også se etter forsterkeri som er mest mulig nøytralt og ufarget. Bare det ikke da låter kaldt og følelesløst :-\
    Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten, to internasjonale hits og har også vunnet en MTV Award. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.
    Det var måske en god ide hvis du holdt helt op med at mikse, her er netop et af de aller største problemer inden for hi-fi, vi hører på hvad produceren og den nyeste teknik kan gøre ved lyden, selv om mange af os bare er interesseret i at hører musikken og musikerne, men jeg kan da ikke udelukke at der er nogen der synes det er fedt at hører hvad en producer kan lave af makup/festkull. Men jeg kan forsikre at jeg er ikke en af dem.
    Tja, ren lyd fra akustiske instrumenter var det vår styrke lå i. Ingen sminke som kan høres, og riktig komprimert i forhold til musikkens innhold. Med andre ord ikke komprimert i stykker slik som Vamp, men heller ikke KKV for å si det slik. Men det er godt at jeg sluttet i den bransjen. Nå koser jeg meg skikkelig med musikk som lytter, noe jeg ikke klarte de årene jeg stort sett lyttet mot betaling. Også tjener jeg mye mer nå, slik at jeg kan få betalt ned gjelden jeg naturligvis pådro meg som "kunstner".

    Elton Johns studio i Liverpool mente at våre råopptak var noe av det reneste de hadde hørt, så helt håpløse var vi nok ikke. ;D
    Korte kabelstrekk og minimalistisk filosofi (micpre med rør rett inn i DAW) hadde nok en positiv effekt på lyden tipper jeg.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Lydarne skrev:
    baluba skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.

    Er det ikke det alle på forumet egentlig tilstreber, å komme så nærme studioet som overhodet mulig? Skal man ikke med best mulig utstyr forsøke å ta plassen til sjefsmixeren som sitter å skrur på alle knappene?

    I så fall skal jeg kanskje også se etter forsterkeri som er mest mulig nøytralt og ufarget. Bare det ikke da låter kaldt og følelesløst :-\
    Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten, to internasjonale hits og har også vunnet en MTV Award. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.
    Det var måske en god ide hvis du holdt helt op med at mikse, her er netop et af de aller største problemer inden for hi-fi, vi hører på hvad produceren og den nyeste teknik kan gøre ved lyden, selv om mange af os bare er interesseret i at hører musikken og musikerne, men jeg kan da ikke udelukke at der er nogen der synes det er fedt at hører hvad en producer kan lave af makup/festkull. Men jeg kan forsikre at jeg er ikke en af dem.
    De der mixerfolk er en disease for god lyd.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    baluba skrev:
    Lydarne skrev:
    baluba skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.

    Er det ikke det alle på forumet egentlig tilstreber, å komme så nærme studioet som overhodet mulig? Skal man ikke med best mulig utstyr forsøke å ta plassen til sjefsmixeren som sitter å skrur på alle knappene?

    I så fall skal jeg kanskje også se etter forsterkeri som er mest mulig nøytralt og ufarget. Bare det ikke da låter kaldt og følelesløst :-\
    Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten, to internasjonale hits og har også vunnet en MTV Award. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.
    Det var måske en god ide hvis du holdt helt op med at mikse, her er netop et af de aller største problemer inden for hi-fi, vi hører på hvad produceren og den nyeste teknik kan gøre ved lyden, selv om mange af os bare er interesseret i at hører musikken og musikerne, men jeg kan da ikke udelukke at der er nogen der synes det er fedt at hører hvad en producer kan lave af makup/festkull. Men jeg kan forsikre at jeg er ikke en af dem.
    Tja, ren lyd fra akustiske instrumenter var det vår styrke lå i. Ingen sminke som kan høres, og riktig komprimert i forhold til musikkens innhold. Med andre ord ikke komprimert i stykker slik som Vamp, men heller ikke KKV for å si det slik. Men det er godt at jeg sluttet i den bransjen. Nå koser jeg meg skikkelig med musikk som lytter, noe jeg ikke klarte de årene jeg stort sett lyttet mot betaling. Også tjener jeg mye mer nå, slik at jeg kan få betalt ned gjelden jeg naturligvis pådro meg som "kunstner".

    Elton Johns studio i Liverpool mente at våre råopptak var noe av det reneste de hadde hørt, så helt håpløse var vi nok ikke. ;D
    Korte kabelstrekk og minimalistisk filosofi (micpre med rør rett inn i DAW) hadde nok en positiv effekt på lyden tipper jeg.
    Opus 3 ?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I wish ;D

    Hva skulle dere gjord uten oss mixefolk, min danske venn? Hørt på suset av tomme plateriller?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har delvis slettet mitt innlegg her, før det ble noe svar/innlegg rundt det i denne tråden
    Har nå startet egen tråd om litt av det jeg lurer på, men ser jo at det med dipp/lav HT.impedans kontra brokoblede forsterkere også kan være interessant for trådstarter, så jeg lar dette innlegget stå.
    Her er den nye tråden ;)
    www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=42635.0

    Mvh.KW
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Dette henger ikke på greip. Det er klart at det må være en helt entydig sammenheng mellom pris og kvalitet innenfor en og samme produsents produktspekter. Noe annet ville fremstå selvmord sett i et troverdighetens lys overfor kundene som har kjøpt de dyrere og samtidig mindre gode produktene. Enhver produsent med ønske om troverdighet setter seg ikke i en slik situasjon. At B&W er en seriøs produsent med ønske om troverdighet kan vel være hevet over tvil?

    Mvh
    Roysen
    Jeg ser ikke at dette skulle være av greip. B&W lager en variant som er mer påkostet utseendemessig, mer stuevennlig og enklere å plassere akkustisk i et rom, samtidig kan de skru opp prisen noe da det alltids er et segment som skal ha det dyreste - samme hva. For alt jeg vet kan det godt være dyrere å produsere 800 enn 801 og dermed kan vel prisforskjellen også forsvares. Men lydmessig vinner ihvertfall 801 i mine ører.
    En ganske fornøyelig test kan leses i Hjemmekino 01/07, en oppsummering av de ulike modellene og en festlig beskrivelse av de som alltid skal ha det dyreste (fordi det må være best). Jeg har testen i pdf hvis noen er interessert kan jeg gjerne maile den, send PM.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Solo skrev:
    Roysen skrev:
    Dette henger ikke på greip. Det er klart at det må være en helt entydig sammenheng mellom pris og kvalitet innenfor en og samme produsents produktspekter. Noe annet ville fremstå selvmord sett i et troverdighetens lys overfor kundene som har kjøpt de dyrere og samtidig mindre gode produktene. Enhver produsent med ønske om troverdighet setter seg ikke i en slik situasjon. At B&W er en seriøs produsent med ønske om troverdighet kan vel være hevet over tvil?

    Mvh
    Roysen
    Jeg ser ikke at dette skulle være av greip. B&W lager en variant som er mer påkostet utseendemessig, mer stuevennlig og enklere å plassere akkustisk i et rom, samtidig kan de skru opp prisen noe da det alltids er et segment som skal ha det dyreste - samme hva. For alt jeg vet kan det godt være dyrere å produsere 800 enn 801 og dermed kan vel prisforskjellen også forsvares. Men lydmessig vinner ihvertfall 801 i mine ører.
    En ganske fornøyelig test kan leses i Hjemmekino 01/07, en oppsummering av de ulike modellene og en festlig beskrivelse av de som alltid skal ha det dyreste (fordi det må være best). Jeg har testen i pdf hvis noen er interessert kan jeg gjerne maile den, send PM.
    Som skrevet tidligere - her er det nok egentlig ingen tvil. Spør B&W.

    Mvh
    Roysen
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor det, de svarer vel neppe på et slikt spm. Artikkelen satt det egentlig godt på spissen; høytaler (800) eller vaskemaskin (801). Sender deg gjerne lesestoffet, godt skrevet av Andrzej Kisiel.

    Få ting kan erstatte en 15-tommer, dessuten ble 801 i liten grad levert ut til forhandlere, og den skal trolig heller ikke lages i den nye serien - årsaken er kanskje at den var for dyr å produsere i forhold til prisen de valgte å forlange for den og da vurdert opp mot det kommersielle markedet for en slik vaskemaskin. 800 (802) er nok mer tilpasset slik sett...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Humlan skrev:
    Är det jag som plötsligt har blivit dansk? Om jag haft mitt födelseår någon gång före år 1670 så hade jag varit dansk. 8)
    Nei, det er DIY Duke, tidligere kjent som Duelund Support.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Diy Duke skrev:
    Og fra Bergen.
    For å avslutte all OT-debatt nå så var jo det en hyggelig informasjon. I og med at jeg selv bor i den vakre byen.
    Da bør vi vende tilbake til temaet igjen, selv om jeg personlig mener at problemet bør være løst.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.600
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    baluba skrev:
    Diy Duke skrev:
    Og fra Bergen.
    For å avslutte all OT-debatt nå så var jo det en hyggelig informasjon. I og med at jeg selv bor i den vakre byen.
    Da bør vi vende tilbake til temaet igjen, selv om jeg personlig mener at problemet bør være løst.

    Vi får vel vente med å se om "problemet" manifisterer seg i fast form etter transporten over ifra UK før vi kommer med noen entydige råd...ICE, Naim, Krell, reciver.. Stakkars trådstarter som stakk hue inn i dette kaos-hjørne av verden... :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    Tillat meg å tvile en smule på påstandene du fremmer i denne historien. Men, sett i lys av din stadige misjonering for klasse-D forsterkernes fortreffelighet faller den fint inn i mønsteret.
    Takk for den. Det var jo koselig.
    mutz skrev:
    Om det er Sonic Impact T-amp du snakker om her driver den slettes ikke B&W 703 med mer kontroll enn Thulen(regner med det kanskje kan være IA150?) på målbare parametre. F.eks har den forvrengning på over 10% ved 4 Ohms last.
    Stemmer at det var Sonic T-ampen. Og Thulen var en IA15B ja. Du får tro hva du vil, men jeg opplevde det slik. Selvfølgelig kunne ikke spille veldig høyt før lyden begynte å sprekke opp, men høyt nok til å fylle en stor stue med lyd. Men jeg foretrakk uansett Thulen da den matchet bedre tonalt, men bassen var regel rett strammere og mer definert med T-ampen.
    mutz skrev:
    Den har dessverre ikke nubbekjangs å levere lydkvalitet på et objektivt høyere nivå enn Thulen på disse høyttalerne.

    At du syns den leverer bedre kvalitet vil da være en soleklar indikasjon til trådstarter at man må bruke ørene for å vurdere lyden. ;)
    Nok en hyggelig og saklig kommentar den siste.

    Jeg kan komme med en ny "røverhistorie": En anstatt på Hifi Klubb prøvde en T-amp på en av høyttalerne fra 800 serien. Jeg husker i hvilke sikkert, men mener det var 802D. Vet ikke hvilke T-amp det var snakk om, men vi snakker uansett om svært lite watt. Den drev visstnok B&Wene meget bra!

    Akk. Tenk om trådstarter heller hadde kjøpt seg aktive høyttalere. Så hadde han ikke trengt å bekymre seg for hvilke effektrinn han skulle bruke. ;)

     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    mutz skrev:
    Tillat meg å tvile en smule på påstandene du fremmer i denne historien. Men, sett i lys av din stadige misjonering for klasse-D forsterkernes fortreffelighet faller den fint inn i mønsteret.
    Takk for den. Det var jo koselig.
    mutz skrev:
    Om det er Sonic Impact T-amp du snakker om her driver den slettes ikke B&W 703 med mer kontroll enn Thulen(regner med det kanskje kan være IA150?) på målbare parametre. F.eks har den forvrengning på over 10% ved 4 Ohms last.
    Stemmer at det var Sonic T-ampen. Og Thulen var en IA15B ja. Du får tro hva du vil, men jeg opplevde det slik. Selvfølgelig kunne ikke spille veldig høyt før lyden begynte å sprekke opp, men høyt nok til å fylle en stor stue med lyd. Men jeg foretrakk uansett Thulen da den matchet bedre tonalt, men bassen var regel rett strammere og mer definert med T-ampen.
    mutz skrev:
    Den har dessverre ikke nubbekjangs å levere lydkvalitet på et objektivt høyere nivå enn Thulen på disse høyttalerne.

    At du syns den leverer bedre kvalitet vil da være en soleklar indikasjon til trådstarter at man må bruke ørene for å vurdere lyden. ;)
    Nok en hyggelig og saklig kommentar den siste.

    Jeg kan komme med en ny "røverhistorie": En anstatt på Hifi Klubb prøvde en T-amp på en av høyttalerne fra 800 serien. Jeg husker i hvilke sikkert, men mener det var 802D. Vet ikke hvilke T-amp det var snakk om, men vi snakker uansett om svært lite watt. Den drev visstnok B&Wene meget bra!
    Det var nok et av de innleggene jeg burde lest korrektur på ja. Beklager den litt ufine tonen :-\
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tilgitt glemt og kastet i havet. :)

    Sånn til opplysning igjen: Jeg anbefaler først og fremst å teste selv før kjøp. Men DEQX og klasse D tror jeg er bankers. Den klarer jeg ikke å slippe, og jeg tror Asbjørn nikker annerkjennende til. Da er ønsket lydsignatur og god frekvensrespons innen rekkevidde.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.008
    Antall liker
    8.315
    Torget vurderinger
    1
    Brutal moderator har igjen kommet til sin anvendelse. Hifisentralens regel 1 gjelder ikke bare direkte personangrep men også generelt dårlig oppførsel og ufin diskusjonsteknikk. I flere tilfeller bør de fleste av de "involverte" kunne tenke seg litt om når de svarer andre slik at vi i større grad opptrer på en korrekt og høflig måte i samsvar med tradisjonell, god folkeskikk.

    Fortsatt God Jul.


    bjornh, moderator
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Brutal moderator har igjen kommet til sin anvendelse. Hifisentralens regel 1 gjelder ikke bare direkte personangrep men også generelt dårlig oppførsel og ufin diskusjonsteknikk. I flere tilfeller bør de fleste av de "involverte" kunne tenke seg litt om når de svarer andre slik at vi i større grad opptrer på en korrekt og høflig måte i samsvar med tradisjonell, god folkeskikk.

    Fortsatt God Jul.


    bjornh, moderator
    Selv om den som var på vakt før deg valgte å la debatten stå av andre årsaker har du foretatt en god og rettferdig moderering i denne tråden. Noen ganger kan det sprekke for noen som helst, og nå som de innleggene som fikk debatten opphetet er fjernet og de påfølgende kommentarene fra de på sidelinjen også er borte kan vi godt glemme hele saken. For uansett så endte vi opp med en moderatoravgjørelse som ikke gikk ut over noen deltaker spesielt, og jeg er svært fornøyd med det som står igjen av rester for min del. De får frem poengene i krangelen uten all den ufine viraken rundt den. Men du burde lest litt nøyere og fjernet #245 også. Den ble litt meningsløs uten kontekst og hadde også litt karakter av det ufine, så jeg tok meg den frihet å fjerne den selv.

    Modereringer skal normalt ikke kommenteres i tråder men jeg tillater meg det likevel. Det er fordi selv om debatten hadde sin årsak og misjon der og da ville det vært helt feil å la den stå. Til det var den altfor ufin. Det er fort gjort å ende på samme nivå som det man kritiserer i kampens hete, og da ender man med å ikke være noe bedre selv.

    Derfor strekker jeg hånden ut for forsonelse, og sparker samtidig ballen over til andre banehalvdel. Samtidig tar jeg til orde for en strammere moderering når ufine debattmetoder brukes. Det bør ikke være lov å avskrive eller så tvil om andres kompetanse for å fremme sine egne standpunkter og kompetanse. De tekniske argumentene får stå for seg selv, uten at det skal handle om personer. Fair play bør være vår grunnregel, og med slike forutsetninger skal vi behandle hverandre som jevnbyrdige. Skulle man være av en annen oppfatning om andres jevnbyrdighet med seg så får man holde det for seg selv. Et forum der medlemmer opplever at de får passet påskrevet som ukyndige på grunn av forskjell i smak ønsker ikke jeg å være medlem av i lengden, men dette er en debatt vi bør ta et annet sted, slik at denne debatten kan fortsette der den slapp. Hvis noen synes en slik debatt har noe for seg så kan vi starte en ny tråd.

    Fortsatt god debatt, folkens. Gøy med en tråd der jeg får komme ut som den skapdiggeren av Naim jeg er. Jeg har vært litt avstandsforelsket i Naim siden jeg hørte det for første gang på en studenthybel i Glasgow i Herrens år 1986. Og hvilken tråd kan være bedre å komme ut av skapet i en denne. Det føltes enda bedre enn om det var Harbeth som var temaet. Dessverre er det med hifi-forsterkere som med jenter for meg, I could love a million girls. ;D
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    God morgen,

    Noen hevder fortsatt at det 801D som er toppmodellen :eek:

    Joda, den er nok bra den. Men sjekk denne:

    http://www.bowers-wilkins.co.uk/dis...ntent=Promo3_800+Series&utm_medium=PROMOLINK3

    Ja, selv om 801D sikkert har gode egenskaper for mange, mener B&W og Hifi klubbent 800D som er toppmodellen. Ligger i navnet, rankingen går invers. En produsent har vel en soleklar rett til å utpeke en toppmodell foran en annen?

    For å punktere denne delen av diskusjonen har jo Abbey Road-folket bytttet ut sine 801D som de engang hadde med 800D som nå gjelder ;)

    Men, hadde 801D vært toppmodellen samt at det var dette som var Abbey Road's referanse monitor, ville jeg kanskje valgt denne. Men jeg liker utseende mer på 800D ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Orso,

    Hvordan blir det med veddemålet? Aksepterer du?

    Mvh
    Roysen
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jason,

    Jeg håper høytalerne dine kommer etterhvert?

    Bor du i Sandefjord nå, eller var det bare et inntrykk jeg fikk fra en reportasje i lokalavisen tildigere i år?

    Om du gjør, kan vi gjerne prøve noen 7 watt single ended monoblokker på høytalerne når de kommer.

    Jeg VET de kommer til å drive høytalerne med overbevisning innenfor de lydnivåer som 7 watt kan gi.

    Om jeg kan skaffe 5 slike forsterkere om de faller i smak?

    Ja, Gary bygger han, om kunden betaler ;)
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hei, spennende :)

    Jo, er endel i Sandefjord men har fast tilhold i Oslo. La oss komme tilbake til dette...

    J
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Håper jeg ikke gav deg feil intrykk ved teksten - (som kunne gi inntrykk av noe hjemme-mekk)

    Dette er ikke noen budsjettløsning - men custom BorderPatrol.

    Du vil omfavne lyden - men ikke prisen.

    Godt nytt år!
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    God morgen,

    Noen hevder fortsatt at det 801D som er toppmodellen :eek:
    Duell 8)

    Som sagt tror jeg det er vanskelig å utpeke en lydmessig toppmodell blant dem. B&W har brukt penger på å utvikle 800 som en mer plasseringsvillig 801, der målet var å beholde lyden til 801 i et mindre og lekrere kabinett. Om de har lyktes med dette er nok folk litt uenige om, men de låter jo temmelig likt. At prisen skulle indikere at den ene er lydmessig bedre enn den andre er en urimelig påstand da det finnes utallige eksempler på at man betaler mer for å få nogenlunde det samme produktet, men i en mindre og lekrere innpakkning.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Navnet Quested er verdt å legge seg på hjertet om man ønsker å vite hva som benyttes ved mix i Abbey Road studios. B&W brukes til multikanal og til gjennomlytt etter mix. Du finner tre Nautilus 800D i kontrollrommet til studio 1, med HTM-monitorer til surroundkanalene.

    Der man liker å arbeide med to-kanals er det Quested som dominerer. Avtalen med B&W gir sikkert noen kroner i året, og det gir cred for B&W å være på plass i Abbey Road. Men "man har B&W i Abbey Road Studios" er blitt til "Abbey Road Studios arbeider utelukkende med B&W som monitorer," og det er feil.
    Høyttalerne kan trilles inn i selve studio og brukes for playback til utøverne -- men såvidt jeg er blitt fortalt, hender det at teknikerne bærer inn Quested-monitorer i kontrollrom 1 ...

    http://www.quested.com/questednews.html
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    ...og Orso skal vi vedde på Pioneer receiverens evne til drive 800D uten problemer. Jeg kan stille med Krell MRA, så kan vi ved matchet nivå sammenligne dynamiske partier på krevende innspillinger. Jeg setter 10K på at resultatet blir avkortet dynamikk på Pioneer i en sammenligning. Vedder du i mot?

    Mvh
    Roysen
    Er det noe poeng. Det er vel rimelig sikkert at Krellen vil drive de bedre. Har jeg hevdet at Pioneeren er verdens best til å drive B&W 800D? Det jeg har sagt er at jeg tror det vil fungere bra og med god kontroll. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan bli bedre. Jeg har også sagt flere ganger at trådstarter bør prøve før et kjøp. Og jeg har anbefalt han og helst gå for todelt løsning med dedikert effektrinn med mer krefter.
    Så mulig du har lest noe annet enn det jeg har prøvd å formidle.

    Men nå det er sagt så at et slikt eksperiment vært veldig morsomt. Man kunne f.eks ha brukt en tokanals effektrinn fra Midgard med langt laver oppgitte watt og sammenlignet mot Krellen. Jeg kunne vært med på noe sånt, men helst uten å vedde 10k.... Mulig jeg skal til Oslo i slutten av februar og man kan arrangere noe sånt sammen med Snickers-is. Gjerne på dine høyttalere.

    Ellers er det jo litt artig at jeg selv har masse krefter til høyttalerne mine. Det sitter 4 effektrinn i hver høyttaler. ::)
    Men jeg opplever at den lille klasse D saken min med 2*60W i 8ohm og kjip strømforsyning (som forøvrig brukes til bakhøyttalere) driver ganske store høyttalere med stål kontroll. Begrensningen ligger hovedsakelig i volumet.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.522
    Antall liker
    4.457
    Torget vurderinger
    10
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    ...og Orso skal vi vedde på Pioneer receiverens evne til drive 800D uten problemer. Jeg kan stille med Krell MRA, så kan vi ved matchet nivå sammenligne dynamiske partier på krevende innspillinger. Jeg setter 10K på at resultatet blir avkortet dynamikk på Pioneer i en sammenligning. Vedder du i mot?

    Mvh
    Roysen
    Er det noe poeng. Det er vel rimelig sikkert at Krellen vil drive de bedre. Har jeg hevdet at Pioneeren er verdens best til å drive B&W 800D? Det jeg har sagt er at jeg tror det vil fungere bra og med god kontroll. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan bli bedre. Jeg har også sagt flere ganger at trådstarter bør prøve før et kjøp. Og jeg har anbefalt han og helst gå for todelt løsning med dedikert effektrinn med mer krefter.
    Så mulig du har lest noe annet enn det jeg har prøvd å formidle.

    Men nå det er sagt så at et slikt eksperiment vært veldig morsomt. Man kunne f.eks ha brukt en tokanals effektrinn fra Midgard med langt laver oppgitte watt og sammenlignet mot Krellen. Jeg kunne vært med på noe sånt, men helst uten å vedde 10k.... Mulig jeg skal til Oslo i slutten av februar og man kan arrangere noe sånt sammen med Snickers-is. Gjerne på dine høyttalere.

    Orso


    På tide, jeg melder meg på!

    Mvh.
    SAL
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En selvfølgelighet, men behov for effekt og kjapp respons handler ikke om å kunne spille høyt, men om å hurtig kunne tegne ekstreme dynamiske overganger korrekt. Og slik sett er det like viktig hvor fort anlegget går fra lav til høy lyd som hvor eksakt det klarer å tegne avslutning av en lyd, før det hvisker.

    Transienttegning i virkeligheten er elektronikkuavhengig. Triangelet har nettopp levert sin lave lyd ut i lokalet, og så kommer det en knallpuls fra paukene. Lyden kommer uten at det tas sats, og "bare er der."

    Uten å kunne beskrive eksakt hva det er jeg opplever, så hender det jeg hører anlegg som tar sats, og det er feil.
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    jasoneckhoff skrev:
    Heisan, her trenger jeg hjelp folkens. På Ebay, UK, fikk jeg forleden tilslaget på noen pene 800D. Betaler £8000 + frakt + toll + mva etc. Er fornøyd med tanke på at de koster sykt mange grunker her hjemme men med alt inkludert blir det noen kroner totalt levert.

    Vet ikke mye her, er fersking. Lurer på hva jeg skal kjøre av forsterkere som er grisebra men som ikke koster skjorta...

    Vil ikke ha dyr cd spiller, tenker heller på opsett med PC, må tenke fremover.

    Dessuten er jeg på jakt etter et perfekt set up for å kjøre film og surround. Altså et anlegg som spiller BRA hifi og BRA film med blu ray etc. Uten at jeg går konkurs. Noen sa at Rotel er bra for 800-serien, har noen innspill, HJELP!!!

    NAD Masters???

    Jason
    Hei du, & grattis med nye HT :) Jeg hørte BW Nautilus 801 sammen med Denon cd spiller & forsterker & Tara Labs kabler på HFK for noen år siden, & må nok innrømme at det spilte tamt, flatt & livløst i MINE ører selv om oppsettet kosta ca. 300 K...... mao jeg anbefaler ikke Denon sammmen med BW men det er selvsagt DINE ører som avgjør til syvende & sist :) Ironisk nok bruker jeg Denon cd spiller nu, men med Krell sin nye S 300 I forsterker, & PSB HT en kombo med masse dynamikk & muskalitet, mao en vellykka kombo ;D Da ønsker jeg deg lykke til videre med anleggsprosjektet ditt, og god jul & godt nyttår :)

    Mvh DoMentor :)
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Tenkte Classe og B&W hadde et forhold litt nærmere en nært ;)
    B&W har jo selv brukt Classe når de lanserte den nye "Diamant" serien...

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Med Abbey Road som vitne så vet vi nå at også Classe kan drive 800D. Alternativene begynner å bli mange, men jeg står fortsatt for Naim. Det er noe med britisk+britisk som stort sett alltid fungerer levende og musikalsk...
    Jeg er også blant de som liker 800-serien med Classe veldig godt, det virker å være vellykket. Absolutt et godt  valg å høre på et Classe-system. Skikkelig bygd er de også. Svær dyp klangrik lyd, fenomenal dypbass, voldsom holografi, cerebral innertier.

    Imidlertid hadde jeg antakelig ikke klart å leve med kombinasjonen selv (har da kun hørt 802D og 801D), fordi jeg synes det er et knepp eller to for "seigt", tungt og tregt for min vane. Dette må tilskrives elektronikken, siden jeg har hørt samme høyttalere med annen elektronikk også, herunder også Naim som du nevner.
    Kombinasjonen med highend Naim elektronikk formelig gnistret av fremdrift, liv og bouncy kraft i forhold, samtidig som den også gav en besnærende dyp mektig "røst", hvor musikkens innhold var totalt i fokus. Dette er vel egentlig den klassiske motsetning mellom UK og US (i dette tilfelle Canada) hifi; og jeg tror du kan ha veldig rett i at det er noe med britisk & britisk, har selv pleid å oppleve det samme.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Da er det på tide å varme opp de B&W man haver, god kveld og godt nytt år!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er et interessant tema, men det har ingenting å gjøre i denne tråden. Jeg foreslår at en ny tråd startes i respekt for trådstarter.

    Tilbake til topic. Er det tatt en avgjørelse om det skal bli et surround eller tokanals anlegg? Er høyttalerne blitt sendt? De burde jo være på vei nå eller lukter det litt ugler i mosen her.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det som lukter litt ugler i tillegg er vel flg; på spørsmål fra Jason mener selger å ha brukt et system bestående av NAP250, NAP300 og NAP500 til høyttalerne. Om jeg forsto det riktig. Dette er tre forskjellige effektforsterkere, og brukes ikke sammen. Merkelig. Det kan jo selvsagt være at det var ment fortalt at han hadde brukt de tre forsterkerne til forskjellig tidspunkter da. Men fortsatt merkelig at han bare nevner halve forsterkeren (de brukes jo sammen med NAC preamper).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og at det i tillegg anbefales nye produkter før høyttalerne som er betalt er blitt sendt, er også noe som virker tvilsomt. Mulig jeg er skeptiker av natur, men jeg frykter det verste her.
    Tror jeg ville har ventet med elektronikk tanker ja.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Heisan,

    Selger hadde benyttet alle NAIM-forsterkerne samtidig i et surround oppsett. Tror han hadde brukt 500 til 800D'ene, 300 til centeren HTM2D og 250 til bakhøyttalerne, som jeg ikke vet merket på. Som prosessor brukte han Meridian 861 (husker ikke nøyaktig modellen)

    Må si at selger har opptredt høyst korrekt og troverdig under hele prosessen og blir jeg lurt nå så står jeg ovenfor noen som kunne brukt evnene sine til hent andre ting enn svindel av dette formatet.

    Fikk en julehilsen av han forleden der han hadde kontaktet befraktningsselskapet, som nå kunne bekrefte at høyttalerne har ankommet Norge ;D ;D ;D

    Dette er godt nytt og jeg sover som sagt veldig godt her...

    Så til spm og jeg skal kjøre stereo el surround. Jo, som Ole Brum må jeg ha begge deler. For meg er musikken det viktigste, men når jeg først stiller et dedikert rom på oppunder 35m2 til rådighet ville det nesten være dumt å ikke tenke film på lerret. For filminteressert er jeg til de grader. En 60 tommer et annet sted i huset er greit, men med unger og styr må jeg holde volumet på et vel edruelig nivå.

    Så, et oppsett som funker primært med musikk men som vil gi grisebra surround, det er det jeg vil ha...

    Jeg får jo nå frontene og centeren. Vil gjerne få meg et par brukte B&W 804s til bakhøyttalere. Eller, siden også 804 kommer i D-variant med diamant tweeter innen kort tid så kanskje jeg tar de istedet. Det blir et rått oppsett for både musikk og filmlyd.

    En klar fordel å ha ting klart mht høyttalere. Men jeg mangler fortsatt forsterkeri biten, surround prosessor og signalkilden...

    Skal sjekke ut mer om NAIM, de litt kraftigere variantene enn de som selger hadde. Men hadd lyst å få noe brukt da det fort blir halv pris av ny, med samm lyd, litt uforståelig egentlig ::)

    Har også fått et tips om dette oppsettet:

    Anthem, nærmere bestemt Statement serien. Prosessoren D2v og Forsterkerene P2 og P5, med henholdsvis 2 og 5 kanaler. De yter 325watt pr kanal i 8 Ohm, og er stabile ned til 0,1 Ohm. Spillermessig er visstnok Marantz UD8004 svært bra.

    Noen som kjenner til dette?

    J
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn