K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Skål!JanOlav skrev:Skål!!Vidar P skrev:
Skål!JanOlav skrev:Skål!!Vidar P skrev:
Det var måske en god ide hvis du holdt helt op med at mikse, her er netop et af de aller største problemer inden for hi-fi, vi hører på hvad produceren og den nyeste teknik kan gøre ved lyden, selv om mange af os bare er interesseret i at hører musikken og musikerne, men jeg kan da ikke udelukke at der er nogen der synes det er fedt at hører hvad en producer kan lave af makup/festkull. Men jeg kan forsikre at jeg er ikke en af dem.baluba skrev:Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten, to internasjonale hits og har også vunnet en MTV Award. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.jasoneckhoff skrev:Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.
Er det ikke det alle på forumet egentlig tilstreber, å komme så nærme studioet som overhodet mulig? Skal man ikke med best mulig utstyr forsøke å ta plassen til sjefsmixeren som sitter å skrur på alle knappene?
I så fall skal jeg kanskje også se etter forsterkeri som er mest mulig nøytralt og ufarget. Bare det ikke da låter kaldt og følelesløst :-\
Det som er praktisk med Naim er at de stort sett nevner effekten allerede i navnet, ikke så mystiske som RollsR som først i senere år først har levert en bil med såpass motor at den kommer seg fra 0 til 100 på under ti sekunderHumlan skrev:Det kan ju också vara som med RR att dom inte vill avslöja sina värde? Jag vet inte men det brukar vara så att det anges mellan t.ex. 20-20000Hz.Vidar P skrev:Ja, NAP500 gir 140W kun ved 1000hz. Ved alle andre frekvenser låter den elendig og gir nesten ingen watt. Skål
Det är kanske bara gjord för folk med guldöron? ;D
Tja, ren lyd fra akustiske instrumenter var det vår styrke lå i. Ingen sminke som kan høres, og riktig komprimert i forhold til musikkens innhold. Med andre ord ikke komprimert i stykker slik som Vamp, men heller ikke KKV for å si det slik. Men det er godt at jeg sluttet i den bransjen. Nå koser jeg meg skikkelig med musikk som lytter, noe jeg ikke klarte de årene jeg stort sett lyttet mot betaling. Også tjener jeg mye mer nå, slik at jeg kan få betalt ned gjelden jeg naturligvis pådro meg som "kunstner".Lydarne skrev:Det var måske en god ide hvis du holdt helt op med at mikse, her er netop et af de aller største problemer inden for hi-fi, vi hører på hvad produceren og den nyeste teknik kan gøre ved lyden, selv om mange af os bare er interesseret i at hører musikken og musikerne, men jeg kan da ikke udelukke at der er nogen der synes det er fedt at hører hvad en producer kan lave af makup/festkull. Men jeg kan forsikre at jeg er ikke en af dem.baluba skrev:Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten, to internasjonale hits og har også vunnet en MTV Award. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.jasoneckhoff skrev:Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.
Er det ikke det alle på forumet egentlig tilstreber, å komme så nærme studioet som overhodet mulig? Skal man ikke med best mulig utstyr forsøke å ta plassen til sjefsmixeren som sitter å skrur på alle knappene?
I så fall skal jeg kanskje også se etter forsterkeri som er mest mulig nøytralt og ufarget. Bare det ikke da låter kaldt og følelesløst :-\
De der mixerfolk er en disease for god lyd.Lydarne skrev:Det var måske en god ide hvis du holdt helt op med at mikse, her er netop et af de aller største problemer inden for hi-fi, vi hører på hvad produceren og den nyeste teknik kan gøre ved lyden, selv om mange af os bare er interesseret i at hører musikken og musikerne, men jeg kan da ikke udelukke at der er nogen der synes det er fedt at hører hvad en producer kan lave af makup/festkull. Men jeg kan forsikre at jeg er ikke en af dem.baluba skrev:Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten, to internasjonale hits og har også vunnet en MTV Award. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.jasoneckhoff skrev:Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.
Opus 3 ?baluba skrev:Tja, ren lyd fra akustiske instrumenter var det vår styrke lå i. Ingen sminke som kan høres, og riktig komprimert i forhold til musikkens innhold. Med andre ord ikke komprimert i stykker slik som Vamp, men heller ikke KKV for å si det slik. Men det er godt at jeg sluttet i den bransjen. Nå koser jeg meg skikkelig med musikk som lytter, noe jeg ikke klarte de årene jeg stort sett lyttet mot betaling. Også tjener jeg mye mer nå, slik at jeg kan få betalt ned gjelden jeg naturligvis pådro meg som "kunstner".Lydarne skrev:Det var måske en god ide hvis du holdt helt op med at mikse, her er netop et af de aller største problemer inden for hi-fi, vi hører på hvad produceren og den nyeste teknik kan gøre ved lyden, selv om mange af os bare er interesseret i at hører musikken og musikerne, men jeg kan da ikke udelukke at der er nogen der synes det er fedt at hører hvad en producer kan lave af makup/festkull. Men jeg kan forsikre at jeg er ikke en af dem.baluba skrev:Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten, to internasjonale hits og har også vunnet en MTV Award. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.jasoneckhoff skrev:Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.
Elton Johns studio i Liverpool mente at våre råopptak var noe av det reneste de hadde hørt, så helt håpløse var vi nok ikke. ;D
Korte kabelstrekk og minimalistisk filosofi (micpre med rør rett inn i DAW) hadde nok en positiv effekt på lyden tipper jeg.
Jeg ser ikke at dette skulle være av greip. B&W lager en variant som er mer påkostet utseendemessig, mer stuevennlig og enklere å plassere akkustisk i et rom, samtidig kan de skru opp prisen noe da det alltids er et segment som skal ha det dyreste - samme hva. For alt jeg vet kan det godt være dyrere å produsere 800 enn 801 og dermed kan vel prisforskjellen også forsvares. Men lydmessig vinner ihvertfall 801 i mine ører.Roysen skrev:Dette henger ikke på greip. Det er klart at det må være en helt entydig sammenheng mellom pris og kvalitet innenfor en og samme produsents produktspekter. Noe annet ville fremstå selvmord sett i et troverdighetens lys overfor kundene som har kjøpt de dyrere og samtidig mindre gode produktene. Enhver produsent med ønske om troverdighet setter seg ikke i en slik situasjon. At B&W er en seriøs produsent med ønske om troverdighet kan vel være hevet over tvil?
Mvh
Roysen
Som skrevet tidligere - her er det nok egentlig ingen tvil. Spør B&W.Solo skrev:Jeg ser ikke at dette skulle være av greip. B&W lager en variant som er mer påkostet utseendemessig, mer stuevennlig og enklere å plassere akkustisk i et rom, samtidig kan de skru opp prisen noe da det alltids er et segment som skal ha det dyreste - samme hva. For alt jeg vet kan det godt være dyrere å produsere 800 enn 801 og dermed kan vel prisforskjellen også forsvares. Men lydmessig vinner ihvertfall 801 i mine ører.Roysen skrev:Dette henger ikke på greip. Det er klart at det må være en helt entydig sammenheng mellom pris og kvalitet innenfor en og samme produsents produktspekter. Noe annet ville fremstå selvmord sett i et troverdighetens lys overfor kundene som har kjøpt de dyrere og samtidig mindre gode produktene. Enhver produsent med ønske om troverdighet setter seg ikke i en slik situasjon. At B&W er en seriøs produsent med ønske om troverdighet kan vel være hevet over tvil?
Mvh
Roysen
En ganske fornøyelig test kan leses i Hjemmekino 01/07, en oppsummering av de ulike modellene og en festlig beskrivelse av de som alltid skal ha det dyreste (fordi det må være best). Jeg har testen i pdf hvis noen er interessert kan jeg gjerne maile den, send PM.
Nei, det er DIY Duke, tidligere kjent som Duelund Support.Humlan skrev:Är det jag som plötsligt har blivit dansk? Om jag haft mitt födelseår någon gång före år 1670 så hade jag varit dansk. 8)
For å avslutte all OT-debatt nå så var jo det en hyggelig informasjon. I og med at jeg selv bor i den vakre byen.Diy Duke skrev:Og fra Bergen.
baluba skrev:For å avslutte all OT-debatt nå så var jo det en hyggelig informasjon. I og med at jeg selv bor i den vakre byen.Diy Duke skrev:Og fra Bergen.
Da bør vi vende tilbake til temaet igjen, selv om jeg personlig mener at problemet bør være løst.
Takk for den. Det var jo koselig.mutz skrev:Tillat meg å tvile en smule på påstandene du fremmer i denne historien. Men, sett i lys av din stadige misjonering for klasse-D forsterkernes fortreffelighet faller den fint inn i mønsteret.
Stemmer at det var Sonic T-ampen. Og Thulen var en IA15B ja. Du får tro hva du vil, men jeg opplevde det slik. Selvfølgelig kunne ikke spille veldig høyt før lyden begynte å sprekke opp, men høyt nok til å fylle en stor stue med lyd. Men jeg foretrakk uansett Thulen da den matchet bedre tonalt, men bassen var regel rett strammere og mer definert med T-ampen.mutz skrev:Om det er Sonic Impact T-amp du snakker om her driver den slettes ikke B&W 703 med mer kontroll enn Thulen(regner med det kanskje kan være IA150?) på målbare parametre. F.eks har den forvrengning på over 10% ved 4 Ohms last.
Nok en hyggelig og saklig kommentar den siste.mutz skrev:Den har dessverre ikke nubbekjangs å levere lydkvalitet på et objektivt høyere nivå enn Thulen på disse høyttalerne.
At du syns den leverer bedre kvalitet vil da være en soleklar indikasjon til trådstarter at man må bruke ørene for å vurdere lyden.
Særdeles godt poeng!erato skrev:Mye krangel for et par høyttalere som kanskje aldri kommer.
Det var nok et av de innleggene jeg burde lest korrektur på ja. Beklager den litt ufine tonen :-\orso skrev:Takk for den. Det var jo koselig.mutz skrev:Tillat meg å tvile en smule på påstandene du fremmer i denne historien. Men, sett i lys av din stadige misjonering for klasse-D forsterkernes fortreffelighet faller den fint inn i mønsteret.
Stemmer at det var Sonic T-ampen. Og Thulen var en IA15B ja. Du får tro hva du vil, men jeg opplevde det slik. Selvfølgelig kunne ikke spille veldig høyt før lyden begynte å sprekke opp, men høyt nok til å fylle en stor stue med lyd. Men jeg foretrakk uansett Thulen da den matchet bedre tonalt, men bassen var regel rett strammere og mer definert med T-ampen.mutz skrev:Om det er Sonic Impact T-amp du snakker om her driver den slettes ikke B&W 703 med mer kontroll enn Thulen(regner med det kanskje kan være IA150?) på målbare parametre. F.eks har den forvrengning på over 10% ved 4 Ohms last.
Nok en hyggelig og saklig kommentar den siste.mutz skrev:Den har dessverre ikke nubbekjangs å levere lydkvalitet på et objektivt høyere nivå enn Thulen på disse høyttalerne.
At du syns den leverer bedre kvalitet vil da være en soleklar indikasjon til trådstarter at man må bruke ørene for å vurdere lyden.
Jeg kan komme med en ny "røverhistorie": En anstatt på Hifi Klubb prøvde en T-amp på en av høyttalerne fra 800 serien. Jeg husker i hvilke sikkert, men mener det var 802D. Vet ikke hvilke T-amp det var snakk om, men vi snakker uansett om svært lite watt. Den drev visstnok B&Wene meget bra!
Selv om den som var på vakt før deg valgte å la debatten stå av andre årsaker har du foretatt en god og rettferdig moderering i denne tråden. Noen ganger kan det sprekke for noen som helst, og nå som de innleggene som fikk debatten opphetet er fjernet og de påfølgende kommentarene fra de på sidelinjen også er borte kan vi godt glemme hele saken. For uansett så endte vi opp med en moderatoravgjørelse som ikke gikk ut over noen deltaker spesielt, og jeg er svært fornøyd med det som står igjen av rester for min del. De får frem poengene i krangelen uten all den ufine viraken rundt den. Men du burde lest litt nøyere og fjernet #245 også. Den ble litt meningsløs uten kontekst og hadde også litt karakter av det ufine, så jeg tok meg den frihet å fjerne den selv.bjornh skrev:Brutal moderator har igjen kommet til sin anvendelse. Hifisentralens regel 1 gjelder ikke bare direkte personangrep men også generelt dårlig oppførsel og ufin diskusjonsteknikk. I flere tilfeller bør de fleste av de "involverte" kunne tenke seg litt om når de svarer andre slik at vi i større grad opptrer på en korrekt og høflig måte i samsvar med tradisjonell, god folkeskikk.
Fortsatt God Jul.
bjornh, moderator
Duell 8)jasoneckhoff skrev:God morgen,
Noen hevder fortsatt at det 801D som er toppmodellen
Er det noe poeng. Det er vel rimelig sikkert at Krellen vil drive de bedre. Har jeg hevdet at Pioneeren er verdens best til å drive B&W 800D? Det jeg har sagt er at jeg tror det vil fungere bra og med god kontroll. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan bli bedre. Jeg har også sagt flere ganger at trådstarter bør prøve før et kjøp. Og jeg har anbefalt han og helst gå for todelt løsning med dedikert effektrinn med mer krefter.Roysen skrev:...og Orso skal vi vedde på Pioneer receiverens evne til drive 800D uten problemer. Jeg kan stille med Krell MRA, så kan vi ved matchet nivå sammenligne dynamiske partier på krevende innspillinger. Jeg setter 10K på at resultatet blir avkortet dynamikk på Pioneer i en sammenligning. Vedder du i mot?
Mvh
Roysen
orso skrev:Er det noe poeng. Det er vel rimelig sikkert at Krellen vil drive de bedre. Har jeg hevdet at Pioneeren er verdens best til å drive B&W 800D? Det jeg har sagt er at jeg tror det vil fungere bra og med god kontroll. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan bli bedre. Jeg har også sagt flere ganger at trådstarter bør prøve før et kjøp. Og jeg har anbefalt han og helst gå for todelt løsning med dedikert effektrinn med mer krefter.Roysen skrev:...og Orso skal vi vedde på Pioneer receiverens evne til drive 800D uten problemer. Jeg kan stille med Krell MRA, så kan vi ved matchet nivå sammenligne dynamiske partier på krevende innspillinger. Jeg setter 10K på at resultatet blir avkortet dynamikk på Pioneer i en sammenligning. Vedder du i mot?
Mvh
Roysen
Så mulig du har lest noe annet enn det jeg har prøvd å formidle.
Men nå det er sagt så at et slikt eksperiment vært veldig morsomt. Man kunne f.eks ha brukt en tokanals effektrinn fra Midgard med langt laver oppgitte watt og sammenlignet mot Krellen. Jeg kunne vært med på noe sånt, men helst uten å vedde 10k.... Mulig jeg skal til Oslo i slutten av februar og man kan arrangere noe sånt sammen med Snickers-is. Gjerne på dine høyttalere.
Orso
På tide, jeg melder meg på!
Mvh.
SAL
Hei du, & grattis med nye HT Jeg hørte BW Nautilus 801 sammen med Denon cd spiller & forsterker & Tara Labs kabler på HFK for noen år siden, & må nok innrømme at det spilte tamt, flatt & livløst i MINE ører selv om oppsettet kosta ca. 300 K...... mao jeg anbefaler ikke Denon sammmen med BW men det er selvsagt DINE ører som avgjør til syvende & sist Ironisk nok bruker jeg Denon cd spiller nu, men med Krell sin nye S 300 I forsterker, & PSB HT en kombo med masse dynamikk & muskalitet, mao en vellykka kombo ;D Da ønsker jeg deg lykke til videre med anleggsprosjektet ditt, og god jul & godt nyttårjasoneckhoff skrev:Heisan, her trenger jeg hjelp folkens. På Ebay, UK, fikk jeg forleden tilslaget på noen pene 800D. Betaler £8000 + frakt + toll + mva etc. Er fornøyd med tanke på at de koster sykt mange grunker her hjemme men med alt inkludert blir det noen kroner totalt levert.
Vet ikke mye her, er fersking. Lurer på hva jeg skal kjøre av forsterkere som er grisebra men som ikke koster skjorta...
Vil ikke ha dyr cd spiller, tenker heller på opsett med PC, må tenke fremover.
Dessuten er jeg på jakt etter et perfekt set up for å kjøre film og surround. Altså et anlegg som spiller BRA hifi og BRA film med blu ray etc. Uten at jeg går konkurs. Noen sa at Rotel er bra for 800-serien, har noen innspill, HJELP!!!
NAD Masters???
Jason
Jeg er også blant de som liker 800-serien med Classe veldig godt, det virker å være vellykket. Absolutt et godt valg å høre på et Classe-system. Skikkelig bygd er de også. Svær dyp klangrik lyd, fenomenal dypbass, voldsom holografi, cerebral innertier.baluba skrev:Med Abbey Road som vitne så vet vi nå at også Classe kan drive 800D. Alternativene begynner å bli mange, men jeg står fortsatt for Naim. Det er noe med britisk+britisk som stort sett alltid fungerer levende og musikalsk...