Hjelp!! eg hører forsjell på kabler.

Status
Stengt for ytterligere svar.
M

mr hifi

Gjest
Eg hører forsjell på kabler, strømkabler, usb kabler, signal kabler og nettverkskabler, er eg syk, bør eg gå til lege?
Har noen oplevd det samme, gikk det over?

Litt spøk, men ja, eg hører forsjeller og har gradvis kjøpt meg oppover i Audioquest segmentet.
alt begynnte med et par strøm kabler til monoblokker, jøss hvor kom den ekstra dype definerte bassen fra, hadde jo bare byttet kabler til noen Audioquest kabler
eg fant på finn.no, får å pynte litt opp da kablene lå synligt.
Dette begynnte jo da i det små, følgte med på brukten og kjøpte mer Audioquest kabler etter hvert så det dukket opp, og prisen var god,
var ikkje der at det var noen intresse for å bruke noe serlig penger på kabler enda,
og hadde til slutt alt av kabler i Audioquest (billig serie) at det ble Audioquest var en tilfeldighet.
var stor fornøyd, lyden var blitt litt bedre og det såg jo bedre ut også.
Ble intresert i kabler og leste tester og det som var å komme over, at det var mye forsjellige synspungter på kabler fikk en jo tidlig erfart, på både nettet og i omgangskretsen.
Kjøpte ettervert kabler fra diverse andre merker får å teste, og gått gradene oppover, og har nå hvert i "Audiophool" bobbla noen år, å stortrives der :)
Når det kommer til det å lese og tro noe om det en leser på nettet, er jo det noe en godt kan tenke seg om et par ganger før en tar for fast fisk.
Og det kan føles som man er nøtt til å velge en side, at noe er enten slik eller slik, at man kunn kan stole på målinger, eg er glad i målinger, men eg velger ikkje kabler eller annet utstyr ut fra målinger, eg lytter, og lar lyden bestemme.
Er det slik at dyrest altid er best? ikkje i følge mine ører, og det eg har sett av målinger.
Kan man måle forsjeller i kabler? eg finner jo tester som eg vurderer som ikkje riktig utført, som ikkje viser noen forsjeller
eg finner også tester som viser forsjeller og hvor det blir forklart hvor vanskelig slikt er å måle.
Eg ser ofta at skeptikkere skal ha målinger av musikk signalet, som komer ut av høytaleren, og at det
vil vere beviset.
Vil en frekvens/forvrengning/db/tids måling av en høytaler vise alle parameter av hvordan noe høres ut?
Er det informasjon i lydsignalet vi ikkje kan måle?

Ønsker en hyggelig å grei diskusjon for dei som ønsker og lære, diskutere eller fordype seg i problematikken, og kan diskutere dette med et opent sinn.
Og ønsker ikkje unødvendige klager på retskriving å slikt, å komentere på noen med dysleksi eller annet er ikkje nødvendig.

Ønsker også at det skal gå an å spørre flere ganger og få ting forklart i denne tråden, uten at andre skal si at dette er svart på før ol, vil man ikkje hjelpe andre med svar på noe, kan en la være å komentere.

Komentarer som at dette er diskutert før/ ferdig diskutert ol, synes eg også at en ikkje trenger og komentere her, slikt synnes eg er unødvendig og bidrar lite til at man skal ha et aktivt forum.
 
Sist redigert av en moderator:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.077
Antall liker
20.326
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Alle spørgsmål/svar er avdekket inntil flere ganger. Ønsker du deriomot å vite
fremfor å fremstå som belærende, da ta en titt hér:

https://www.hifisentralen.no/forumet/forum/kabelhjørnet.36/

Ingen som helst grunn til å starte ny tråd om et fullstendigt gjennomp**t emne.
Skulle tro t 2000 tråder rekker om kabler.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.439
Antall liker
2.003
Torget vurderinger
8
Placebo er ingen sykdom så ta det helt med ro! Verre er det vel med alle kronene du har brukt uten forbedring i lyden
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
M

mr hifi

Gjest
Alle spørgsmål/svar er avdekket inntil flere ganger. Ønsker du deriomot å vite
fremfor å fremstå som belærende, da ta en titt hér:

https://www.hifisentralen.no/forumet/forum/kabelhjørnet.36/

Ingen som helst grunn til å starte ny tråd om et fullstendigt gjennomp**t emne.
Skulle tro t 2000 tråder rekker om kabler.
Her er ikkje meningen å fremstå belærende på noen måte, og beklager om noen føler det, har lest en del eldre tråder om emnet, som er et virvar å lese seg igjenom, men gamle linker som ikkje virker lenger, og hvor det meste av diskusjonen handler hvor dumme den ene eller andre er.
Og er du så syndig at du komenterer noe som har blitt svart på der før så føler en seg som en idiot
Har blitt kraftig advart om å i det heletatt diskutere kabler og andre ting her på forumet, men synes jo det er synd om slikt ikkje går an, at folk har forskjellige meninger må alle tåle, det er også låv å ytre dei, men det er ikkje noe man må gjøre her i denne tråden synnes eg, har ein intresange og saklige meninger gjerne med linker til tester målinger eller litratur er det flott, dei som ikkje er intresert i emnet eller har noe annet å bidra med en sin egen mening, må vel ikkje komentere.
 
M

mr hifi

Gjest
Men likevel så MÅ du bare (med noe som ingen andre vet eller noensinne har hørt) 😁
Eg synes nå at det å diskutere kabler er helt innafor på et hifi forum. og synes noen ikke det er det andre tråder man kan delta i.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.488
Antall liker
3.319
Torget vurderinger
1
Eg synes nå at det å diskutere kabler er helt innafor på et hifi forum.
Naturligvis.
Det du nå vil oppleve er anti-kabel gjengen (de jager i flokk) som sier at:
  • Du hører egentlig ikke det du hører.
  • Det er ingen målbare forskjeller.
  • Med ABX-testing låter alle kabler likt.
  • Du er lurt av sleipe selgere med stort profittbehov.
    Under den gilde kappen, skjuler det seg billige OEM-produkter.
Og sist men ikke minst: Når de idiotforklarer dine preferanser, så er det egentlig ment som en tjeneste. Du trenger beskyttelse mot deg selv.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.706
Antall liker
58.748
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Eg synes nå at det å diskutere kabler er helt innafor på et hifi forum. og synes noen ikke det er det andre tråder man kan delta i.
Det er sjølvsagt innafor, men all erfaring viser at det er å be om bråk.
Ser det henstilles i åpningsinnlegget at folk er snille og greie, men jeg tror ikke det har vært noe særlig forflytning i holdninger og kommunikasjon rundt dette temaet.
Dessuten er det riktig som @HasseBasse sier at det meste er sagt før. Både nødvendige og mest unødvendige ting.
Lykke til med ny, hyggelig kabeldiskusjon. 🙂
 
M

mr hifi

Gjest
Naturligvis.
Det du nå vil oppleve er anti-kabel gjengen (de jager i flokk) som sier at:
  • Du hører egentlig ikke det du hører.
  • Det er ingen målbare forskjeller.
  • Med ABX-testing låter alle kabler likt.
  • Du er lurt av sleipe selgere med stort profittbehov.
    Under den gilde kappen, skjuler det seg billige OEM-produkter.
Og sist men ikke minst: Når de idiotforklarer dine preferanser, så er det egentlig ment som en tjeneste. Du trenger beskyttelse mot deg selv.
Hehe, ja fult klar over hele greia, har drevet med stereo i noen 10år, så man har nåk hørt det meste, men eg er ikkje ute etter å bevise at noen tar feil, eller at noen har rett for den del, eg har bare et ønske om at dette skal kunne diskuterest, vis det ikkje går så har eg ingen behov får å vere her på forumet heller eg, men tenkte eg skulle gi det et forsøk :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Jeg hørte også forskjell på audioquest til en noname høyttaler kabel en gang, mest fordi audioquest har dårlige terminaler og kabel har falt ut av pluggen og 0 lyd i annlegget. Sammenligner man disse pluggene med Argon plugger så oser Argon av kvalitet, med mye mer gods i skruene som skal holde kabel på plass internt. Skruene til audioquest minner mest om noe som er i hånd-ur i størrelse. Audioquest kom(mer) aldri inn i noen av mine annlegg igjen, makan til overpriset møl skal man lete lenge etter!
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.892
Antall liker
38.773
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg hørte også forskjell på audioquest til en noname høyttaler kabel en gang, mest fordi audioquest har dårlige terminaler og kabel har falt ut av pluggen og 0 lyd i annlegget. Sammenligner man disse pluggene med Argon plugger så oser Argon av kvalitet, med mye mer gods i skruene som skal holde kabel på plass internt. Skruene til audioquest minner mest om noe som er i hånd-ur i størrelse. Audioquest kom(mer) aldri inn i noen av mine annlegg igjen, makan til overpriset møl skal man lete lenge etter!
Tildels enig men kablene i seg selv har jeg ingen problemer med men pluggene er en vits (Høyttaler kabler)

mvh
 
M

mr hifi

Gjest
Jeg hørte også forskjell på audioquest til en noname høyttaler kabel en gang, mest fordi audioquest har dårlige terminaler og kabel har falt ut av pluggen og 0 lyd i annlegget. Sammenligner man disse pluggene med Argon plugger så oser Argon av kvalitet, med mye mer gods i skruene som skal holde kabel på plass internt. Skruene til audioquest minner mest om noe som er i hånd-ur i størrelse. Audioquest kom(mer) aldri inn i noen av mine annlegg igjen, makan til overpriset møl skal man lete lenge etter!
Ja med tanke på skruer og styrken på bannan eller spadene, så er eg også enig der, har knekt noen bananer på audioquest, grunnet svært stive kabler:)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.967
Antall liker
11.377
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er utelukkende kverulering og provokasjon.... i den andre tråden fikk du link til Asbjørns eminente kabeltråd, som forklarer både hvorfor og hvorfor ikke det er eller ikke er forskjell på kabler. Les den og bli klok - i stedet for å repetere gammelt oppgulp fra dusinvis av gamle kabletråder...
Umiddelbart tenkte jeg at dette er en gammel traver med nytt nick, siden alle dine argumenter har vært levert tidligere, - omtrent ordrett sitert...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Ja med tanke på skruer og styrken på bannan eller spadene, så er eg også enig der, har knekt noen bananer på audioquest, grunnet svært stive kabler:)
Det jeg tenker på er mer termineringen av kablene i pluggene, på Audioquest må man sikkert betale over 40K for en høyttaler kabel som har like solid terminering som en Argon plugg. Argon er heller ingenting å skryte av i så måte..
 
M

musicus

Gjest
Dette er utelukkende kverulering og provokasjon.... i den andre tråden fikk du link til Asbjørns eminente kabeltråd, som forklarer både hvorfor og hvorfor ikke det er eller ikke er forskjell på kabler. Les den og bli klok - i stedet for å repetere gammelt oppgulp fra dusinvis av gamle kabletråder...
Umiddelbart tenkte jeg at dette er en gammel traver med nytt nick, siden alle dine argumenter har vært levert tidligere, - omtrent ordrett sitert...

Så så...synes nå det begynner å ligne på noe som kan minne om oppgulp, kverulering og resirkulering av argumenter fra andre her også, få ut bomullen av öra og innse att dere ikke vet, kan eller hører alt som kan være verdt noe for andre igjen! Og ja!!!!, jeg tror på vitenskapen men ikke att dere nødvendigvis er så representative for den som dere vil ha dere selv å være! Mine 5 cl bensin på dette bålet for ikveld! :cool:

Ha en god sommer!!!
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
666
Antall liker
693
Sted
Rogaland
Dette er utelukkende kverulering og provokasjon.... i den andre tråden fikk du link til Asbjørns eminente kabeltråd, som forklarer både hvorfor og hvorfor ikke det er eller ikke er forskjell på kabler. Les den og bli klok - i stedet for å repetere gammelt oppgulp fra dusinvis av gamle kabletråder...
Umiddelbart tenkte jeg at dette er en gammel traver med nytt nick, siden alle dine argumenter har vært levert tidligere, - omtrent ordrett sitert...
Link?
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.137
Sted
Oslo
Hvis du hører forskjell på kabler så kjør på.

For min del gjør jeg ikke det (med mindre de er feildimensjonert og/eller med dårlige kontakter) og er glad jeg kan bruke pengene mine på produkter som ikke trenger svada for å forklare hvordan de virker og som dessuten har målbare forskjeller.
 
Sist redigert:
M

mr hifi

Gjest
Test-folket i videoen tester ikke kabler seriøst
så hvordan kan det bli av interesse for andre ? :unsure:
Ja mulig det, setter pris på om du kan utype det? og også se på linken til målingene som dei viser frem, om det er noe der som skurer, enten på resultatene eller måten det blir målt på.
 
M

mr hifi

Gjest
om noen har linker til tester og målinger som viser at det ikkje er forsjeller på kabler er selvsagt det meget intresang også, har sett noen målinger her på forumet som noen har gjort, det ble vel målt noen forsjeller tror eg, men eg fant ikkje ut hva konklusjonen ble.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.848
Antall liker
5.500
Sted
Holmestrand
Naturligvis.
Det du nå vil oppleve er anti-kabel gjengen (de jager i flokk) som sier at:
  • Du hører egentlig ikke det du hører.
  • Det er ingen målbare forskjeller.
  • Med ABX-testing låter alle kabler likt.
  • Du er lurt av sleipe selgere med stort profittbehov.
    Under den gilde kappen, skjuler det seg billige OEM-produkter.
Og sist men ikke minst: Når de idiotforklarer dine preferanser, så er det egentlig ment som en tjeneste. Du trenger beskyttelse mot deg selv.
Helt riktig.
Vi har kun de nobleste hensikter.
😂🤣
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Eg hører forsjell på kabler, strømkabler, usb kabler, signal kabler og nettverkskabler, er eg syk, bør eg gå til lege?
Nei, men du kan ta med deg noen utvalgte å stikke innom en tur her for lytte-test ?
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Kjempereklame for high-end produktene til Audioquest. Tilfør støy og de audiofile føler at anlegget har fått nok ett løft.
 
M

mr hifi

Gjest
Kjempereklame for high-end produktene til Audioquest. Tilfør støy og de audiofile føler at anlegget har fått nok ett løft.
Vis det er slik at målinger av kabler ikkje har noe å si for lyden, så betyr det jo ingenting, men vis dei målingene han har gjort og dei forsjellene han viser har negativ invirkning på lyden så er det klart at det ikkje er noen god reklame.
 
M

mr hifi

Gjest
bruker audioquest selv som ht kabler, fornøyd med de
https://www.audioquest.com/custom-i...ables/rocket-series-bulk-spool/rocket-44-bulk
Kjører dobbelt sett og terminerte selv med dali bananplugger da jeg syns de var finest (er treverk på de)

Strøm har jeg testet litt av hvert, men bruker nå supra lorad med jålete carbon støpsler.
Ja fornøyd er eg også, men forsøker og forstå meg på disse målingene, å hva det har å sei for lyden, uten serlig stort hel til nå jalfal. har også hatt inakustik ls 4004 høytaler kabler, som har en veldig spesiel konstruksjon, og var ikkje noe dårlig kabel det heller, men det ble nå audioquest igjen.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.077
Antall liker
20.326
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
om noen har linker til tester og målinger som viser at det ikkje er forsjeller på kabler er selvsagt det meget intresang også, har sett noen målinger her på forumet som noen har gjort, det ble vel målt noen forsjeller tror eg, men eg fant ikkje ut hva konklusjonen ble.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.967
Antall liker
11.377
Sted
Ytterst i havgapet...
Denne forklarer det meste.... men kabeltroende leser vel helst ikke faktarelatert info...

 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Ja fornøyd er eg også, men forsøker og forstå meg på disse målingene, å hva det har å sei for lyden, uten serlig stort hel til nå jalfal. har også hatt inakustik ls 4004 høytaler kabler, som har en veldig spesiel konstruksjon, og var ikkje noe dårlig kabel det heller, men det ble nå audioquest igjen.
Start med at lære Ohms lov. Dette skriver jeg i bedste mening.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Ja det er alltid intresangt med lytte demoer, ser det står bransjeaktør, hvem?
Nei.....lytte-test er noe helt annet
Bransjeaktør er et stempel fra mange år tilbake som er meislet i stein for evig tid
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.529
Antall liker
84.531
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Nei.....lytte-test er noe helt annet
Bransjeaktør er et stempel fra mange år tilbake som er meislet i stein for evig tid
Om dette "Bransjeaktørstempelet" er så befengt og skjemmende for deg, hvorfor ikke bare opprette en ny brukerprofil?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bare å sende en melding med forklaring til Høvdingen så fikser han det. Ikke noe som er meislet i stein.
11) Bransjeaktører skal gi seg til kjenne ved å sende Høvdingen en PM slik at brukernavnet vil bli markert med "Bransjeaktør". Hvis du som bransjeaktør lager en signatur (som vises under alle innlegg), er det kun lov til å skrive "Jeg representerer (navn på firma)", og det er ikke tillatt å ha linker til forretning eller navn på merker i signaturen.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kondensatorene målte garantert ikke likt. Stor forskjell på hva en kondis gjør (har til oppgave) i et delefilter kontra hva en kabel gjør i signalveien.
 
Sist redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn